Tatra KT4 to oznaczenie
tramwaju
wytwarzanego w latach
1974
-
1997
w zakładach
ČKD
w
Pradze
w
Czechosłowacji
(później
Czechy
).
Konstrukcja
KT4 to dwuczłonowy, jednokierunkowy tramwaj, wyposażony w czworo harmonijkowych drzwi. Pudło osadzone jest na dwóch dwuosiowych wózkach. Wóz nie posiada niskiej podłogi.
Pojazd należy do rodziny tramwajów tzw. "krótkoprzegubowych" – pudło każdego członu podparte jest na wózku mającym możliwość ruchu obrotowego względem członu, a jednocześnie przegub pozwala na ruch członów względem siebie. Stabilną jazdę zapewnia układ dźwigni zabudowanych pod wagonami.
Produkowane odmiany
KT4D
Najliczniej produkowaną wersją jest KT4D przeznaczona dla miast
NRD
, produkowana w latach
1974
-
1990
. Wagony tego typu znalazły się w wielu miastach Niemiec Wschodnich:
Berlin
,
Poczdam
,
Chociebuż
,
Erfurt
,
Frankfurt nad Odrą
,
Gera
,
Görlitz
,
Gotha
,
Brandenburg
,
Lipsk
,
Plauen
i
Zwickau
. W roku
1982
wyprodukowano 2 prototypowe wagony KT4Dt o rozruchu
tyrystorowym
. W
1983
ruszyła ich produkcja seryjna i do
1987
wszystkie 99 wyprodukowanych egzemplarzy trafiło do
Berlina Wschodniego
. Ogółem wyprodukowano 1042 wagony w różnych wersjach przeznaczonych dla miast NRD. W
latach 90.
większość z nich poddała swoje wagony modernizacjom polegającym głównie na montażu nowych kabin i pulpitu motorniczego, drzwi odskokowych, połówkowych pantografów, nowego układu elektrycznego i zmianom w przedziale pasażerskim. W miastach
Chociebuż
i
Brandenburg
(KTNF6) oraz
Gera
(KTNF8) w modernizowanych wagonach wprowadzono część niskopodłogową.
Tatry KT4 są w Niemczech zastępowane nowocześniejszym taborem, a wycofywane wozy znajdują odbiorców w innych krajach europejskich. Tym sposobem rozpoczęto eksploatację KT4D w
Rumunii
, na
Ukrainie
(
Lwów
) i na
Węgrzech
(
Szeged
). W
Polsce
(
Szczecin
) eksploatowanych jest 21 wagonów KT4DtM, zakupionych od berlińskiego przewoźnika BVG. Wagony te przeszły gruntowną modernizację w zakładach
Siemens
, dzięki czemu znacznie różnią się od fabrycznych KT4Dt. Tramwaje KT4D są eksploatowane w innych państwach europejskich nie tylko liniowo - wagon zakupiony w
Gerze
używany jest w czeskim
Libercu
jako wóz roboczy.
Wagony Tatra KT4D w Berlinie
Historia wagonów KT4D w stolicy
Niemiec
, Berlinie rozpoczęła się
28 marca
1976
roku, kiedy pierwsza Tatra KT4D przybyła do
Berlina Wschodniego
, stolicy ówczesnej NRD. Trzy dostarczone tramwaje rozpoczęły służbę
11 września
tego roku na linii 76. Jednak dopiero rok później, bo w grudniu
1977
roku dostarczono tramwaje KT4D pierwszej serii różniące się od zerowej serii malowaniem. Seria z lat
1981
-
1982
różniła się siedzeniami.
W 1994 roku rozpoczęto modernizację berlińskich wagonów KT4D, którą wykonała firma Siemens AG. Zmodernizowane wagony zostały oddane do użytku w
1995
roku i oznaczone jako typ KT4DtM.
W roku
2007
berlińskie przedsiębiorstwo komunikacyjne sprzedało 21 wagonów Tatra KT4DtM dla
Szczecina
. Jeżdżą one w swoich oryginalnych, żółtych barwach.
KT4SU
Wersja KT4SU produkowana seryjnie w latach
1980
-
1990
w ilości 415 egzemplarzy przeznaczona była dla
ZSRR
. Dwa prototypy z roku
1976
były początkowo testowane w
Pradze
, a następnie eksploatowane we
Lwowie
. Kolejne egzemplarze eksploatowane są do dziś w miastach takich jak:
Eupatoria
,
Kaliningrad
,
Lipawa
,
Lwów
,
Piatigorsk
,
Żytomierz
,
Tallinn
,
Winnica
.
KT4YU
Jugosłowiańska wersja KT4YU produkowana była dla
Belgradu
i
Zagrzebia
. Ogółem w latach
1980
-
1997
wyprodukowano 260 sztuk, w tym jeden prototyp z rozruchem tyrystorowym, oznaczony jako typ KT4YUt.
KT4K
50 wagonów KT4K przeznaczonych dla
Pjongjangu
wyprodukowanych zostało w roku
1991
w
Chinach
ze sprowadzonych części. W trakcie eksploatacji wagony KT4K uległy przebudowie i usunięciu przegubu. Obie części tramwaju zostały ze sobą złączone na stałe, co doprowadziło do powstania około 18-metrowego czteroosiowego tramwaju.
Modernizacje wagonów
Modernizowany wagon KT4DM w Ploeszti (pierwotnie eksploatowany w Poczdamie)
Skład wagonów Tatra KT4DtM w Szczecinie
KTNF6 i KTNF8
Niektóre miasta niemieckie, modernizują swoje wagony typu KT4D nie tylko poprzez remont wnętrza, ale także poprzez wstawienie środkowego członu niskopodłogowego. W zależności od liczby osi, kiedy tramwaj ma 6 osi, nazywa się KTNF6 lub jeżeli posiada 8 osi nazywa się KTNF8. Wagony tego typu są eksploatowane na terenie Niemiec w miastach
Brandenburg
,
Chociebuż
,
Gera
. Jedna sztuka jest eksploatowana na terenie
Estonii
, w
Tallinnie
.
KT4DME
Jest to oznaczenie zmodernizowanych w
Segedynie
wagonów KT4D. Wagony otrzymały takie ulepszenia jak:
- rozruch tyrystorowy
- nowe prostokątne reflektory
- nowe drzwi odskokowe
- wyświetlacze diodowe
- pantografy połówkowe
KT4DtM
W trakcie modernizacji zastosowano:
- nową antypoślizgową podłogę
- nowe siedziska w przedziale pasażerskim
- kierunkowe matrycowe wyświetlacze z przodu, oraz z a pierwszymi drzwiami
- wyświetlacz numeru linii z tyłu pojazdu
- system informacji pasażerskiej
- drzwi odskokowo-wychylne
- przyciski otwierania drzwi
- nową kabinę motorniczego
- tyrystorowy rozruch TV8
- nowy fotel motorniczego wraz z jego ogrzewaniem
- ogrzewanie przedniej szyby
- elektryczne sterowanie lusterkiem
- szafę z bezpiecznikami za kabiną motorniczego
- nowe tylne i przednie światła
- elektrycznie sterowany połówkowy odbierak prądu
- dodatkowe siedzenie w kabinie motorniczego wmontowane drzwi
Eksploatacja
Tatra KT4D i KTNF8 w Gerze
Zobacz też