Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Tatra KT4

Tatra KT4

Tatra KT4

Tatra KT4D w Berlinie
Długość 18110 mm
Szerokość 2200 mm
Wysokość 3100 mm
Masa 20300 kg
Liczba miejsc siedzących34
Liczba miejsc stojących90 - 130
Liczba i moc silników4 × 45 kW
Wagon KT4DMC w Gerze
Wagon KT4D w Plauen
Wagon KT4YU w Zagrzebiu

Tatra KT4 to oznaczenie tramwaju wytwarzanego w latach 1974 - 1997 w zakładach ČKD w Pradze w Czechosłowacji (później Czechy ).

Spis treści

Konstrukcja

KT4 to dwuczłonowy, jednokierunkowy tramwaj, wyposażony w czworo harmonijkowych drzwi. Pudło osadzone jest na dwóch dwuosiowych wózkach. Wóz nie posiada niskiej podłogi.

Pojazd należy do rodziny tramwajów tzw. "krótkoprzegubowych" – pudło każdego członu podparte jest na wózku mającym możliwość ruchu obrotowego względem członu, a jednocześnie przegub pozwala na ruch członów względem siebie. Stabilną jazdę zapewnia układ dźwigni zabudowanych pod wagonami.

Produkowane odmiany

KT4D

Najliczniej produkowaną wersją jest KT4D przeznaczona dla miast NRD , produkowana w latach 1974 - 1990 . Wagony tego typu znalazły się w wielu miastach Niemiec Wschodnich: Berlin , Poczdam , Chociebuż , Erfurt , Frankfurt nad Odrą , Gera , Görlitz , Gotha , Brandenburg , Lipsk , Plauen i Zwickau . W roku 1982 wyprodukowano 2 prototypowe wagony KT4Dt o rozruchu tyrystorowym . W 1983 ruszyła ich produkcja seryjna i do 1987 wszystkie 99 wyprodukowanych egzemplarzy trafiło do Berlina Wschodniego . Ogółem wyprodukowano 1042 wagony w różnych wersjach przeznaczonych dla miast NRD. W latach 90. większość z nich poddała swoje wagony modernizacjom polegającym głównie na montażu nowych kabin i pulpitu motorniczego, drzwi odskokowych, połówkowych pantografów, nowego układu elektrycznego i zmianom w przedziale pasażerskim. W miastach Chociebuż i Brandenburg (KTNF6) oraz Gera (KTNF8) w modernizowanych wagonach wprowadzono część niskopodłogową.

Tatry KT4 są w Niemczech zastępowane nowocześniejszym taborem, a wycofywane wozy znajdują odbiorców w innych krajach europejskich. Tym sposobem rozpoczęto eksploatację KT4D w Rumunii , na Ukrainie ( Lwów ) i na Węgrzech ( Szeged ). W Polsce ( Szczecin ) eksploatowanych jest 21 wagonów KT4DtM, zakupionych od berlińskiego przewoźnika BVG. Wagony te przeszły gruntowną modernizację w zakładach Siemens , dzięki czemu znacznie różnią się od fabrycznych KT4Dt. Tramwaje KT4D są eksploatowane w innych państwach europejskich nie tylko liniowo - wagon zakupiony w Gerze używany jest w czeskim Libercu jako wóz roboczy.

Wagony Tatra KT4D w Berlinie

Historia wagonów KT4D w stolicy Niemiec , Berlinie rozpoczęła się 28 marca 1976 roku, kiedy pierwsza Tatra KT4D przybyła do Berlina Wschodniego , stolicy ówczesnej NRD. Trzy dostarczone tramwaje rozpoczęły służbę 11 września tego roku na linii 76. Jednak dopiero rok później, bo w grudniu 1977 roku dostarczono tramwaje KT4D pierwszej serii różniące się od zerowej serii malowaniem. Seria z lat 1981 - 1982 różniła się siedzeniami.

W 1994 roku rozpoczęto modernizację berlińskich wagonów KT4D, którą wykonała firma Siemens AG. Zmodernizowane wagony zostały oddane do użytku w 1995 roku i oznaczone jako typ KT4DtM.

W roku 2007 berlińskie przedsiębiorstwo komunikacyjne sprzedało 21 wagonów Tatra KT4DtM dla Szczecina . Jeżdżą one w swoich oryginalnych, żółtych barwach.

KT4SU

Wersja KT4SU produkowana seryjnie w latach 1980 - 1990 w ilości 415 egzemplarzy przeznaczona była dla ZSRR . Dwa prototypy z roku 1976 były początkowo testowane w Pradze , a następnie eksploatowane we Lwowie . Kolejne egzemplarze eksploatowane są do dziś w miastach takich jak: Eupatoria , Kaliningrad , Lipawa , Lwów , Piatigorsk , Żytomierz , Tallinn , Winnica .

KT4YU

Jugosłowiańska wersja KT4YU produkowana była dla Belgradu i Zagrzebia . Ogółem w latach 1980 - 1997 wyprodukowano 260 sztuk, w tym jeden prototyp z rozruchem tyrystorowym, oznaczony jako typ KT4YUt.

KT4K

50 wagonów KT4K przeznaczonych dla Pjongjangu wyprodukowanych zostało w roku 1991 w Chinach ze sprowadzonych części. W trakcie eksploatacji wagony KT4K uległy przebudowie i usunięciu przegubu. Obie części tramwaju zostały ze sobą złączone na stałe, co doprowadziło do powstania około 18-metrowego czteroosiowego tramwaju.

Modernizacje wagonów

Tatra KTNF6 w Tallinnie
Modernizowany wagon KT4DM w Ploeszti (pierwotnie eksploatowany w Poczdamie)
Wagony KT4DME w Szeged
Skład wagonów Tatra KT4DtM w Szczecinie

KTNF6 i KTNF8

Niektóre miasta niemieckie, modernizują swoje wagony typu KT4D nie tylko poprzez remont wnętrza, ale także poprzez wstawienie środkowego członu niskopodłogowego. W zależności od liczby osi, kiedy tramwaj ma 6 osi, nazywa się KTNF6 lub jeżeli posiada 8 osi nazywa się KTNF8. Wagony tego typu są eksploatowane na terenie Niemiec w miastach Brandenburg , Chociebuż , Gera . Jedna sztuka jest eksploatowana na terenie Estonii , w Tallinnie .

KT4DME

Jest to oznaczenie zmodernizowanych w Segedynie wagonów KT4D. Wagony otrzymały takie ulepszenia jak:

  • rozruch tyrystorowy
  • nowe prostokątne reflektory
  • nowe drzwi odskokowe
  • wyświetlacze diodowe
  • pantografy połówkowe

KT4DtM

W trakcie modernizacji zastosowano:

  • nową antypoślizgową podłogę
  • nowe siedziska w przedziale pasażerskim
  • kierunkowe matrycowe wyświetlacze z przodu, oraz z a pierwszymi drzwiami
  • wyświetlacz numeru linii z tyłu pojazdu
  • system informacji pasażerskiej
  • drzwi odskokowo-wychylne
  • przyciski otwierania drzwi
  • nową kabinę motorniczego
  • tyrystorowy rozruch TV8
  • nowy fotel motorniczego wraz z jego ogrzewaniem
  • ogrzewanie przedniej szyby
  • elektryczne sterowanie lusterkiem
  • szafę z bezpiecznikami za kabiną motorniczego
  • nowe tylne i przednie światła
  • elektrycznie sterowany połówkowy odbierak prądu
  • dodatkowe siedzenie w kabinie motorniczego wmontowane drzwi

Eksploatacja

Tatra KT4D i KTNF8 w Gerze
Tatra KT4D w Gałaczu
KT4SU w mieście Tallinn
MiastoLata dostawModyfikacjeLiczba
Ałma-Ata 19982000 KT4D50
Belgrad 19801997 KT4YU, KT4M-YUB440
Berlin 19761987 KT4D, KT4Dt, KT4DtM270
Brandenburg 19791983 KT4D, KTNF616
Chociebuż 19781990 KT4D, KTNF665
Erfurt 19761990 KT4D156
Eupatoria 19871990 KT4SU18
Frankfurt nad Odrą 19871990 KT4D, KT4Dm34
Gera 19781990 KT4D, KT4DMC, KTNF860
Görlitz 19831990 KT4D11
Gotha 19811982 KT4D6
Kaliningrad 19871994 KT4SU41
Lipsk 1976 KT4D8
Lwów 19761988 KT4SU145
Piatigorsk 1988 - 1994 KT4SU55
Pjongjang 1991 KT4K50
Plauen 19761988 KT4D35
Poczdam 19741983 KT4D45
Szczecin 2006 - 2007 KT4DtM (partia 1)21
Szczecin 2010 KT4DtM (partia 2)11
Tallinn 1980 - 1990 KT4SU, KTNF676
Winnica 1980 - 1990 KT4SU81
Żytomierz 1981 - 1987 KT4SU20
Zwickau 1987 - 1990 KT4D32

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Tatra KT4":

Tatra T4 ...

Tramwaj przykładowo typ 102Na (4)z członami na pojedynczych wózkach obrotowych (tzw. krótkoprzegubowe), np. Tatra KT4 z członami zawieszonymi siodłowo (5)na niezależnych podwoziach (6), przykładowo typ DT8 ...

Tatra KT4 Tatra KT4Tatra KT4D w Berlinie Długość 18110 mm Szerokość 2200 mm Wysokość 3100 mm Masa 20300 kg Liczba miejsc siedzących34Liczba miejsc ...

Niżne Tatry ...

Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej ...

Tatry Wysokie ...

Marka samochodu ...

Tramwaje w Niżnym Nowogrodzie ...

Polskie rasy psów ...

Tramwaje w Samarze ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Tatra KT4":

149. Wycieczka w góry (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie