Tajska świątynia buddyjska w tradycji theravāda (konkretnie viharn – najświętsze miejsce w świątyni).
Londyn
(
Wielka Brytania
)
Therawada (
pāli
: थेरवाद theravāda;
sanskr
. स्थविरवाद sthaviravāda; dosł. "nauka starszych") – jest najdłużej istniejącą szkołą buddyjską spośród
wczesnych szkół buddyjskich
. Jej zwolenników zwiemy theravādinami, dosł. "głoszącymi (-vādin) [to, co nauczają] starsi" (thera), czyli mistrzowie, nauczyciele wywodzący swą naukę bezpośrednio od Buddy.
Przez kilka wieków była religią dominującą na
Sri Lance
(78% [1]) i w kontynentalnej, Południowo-Wschodniej
Azji
(południowo-wschodnia część
Chin
,
Kambodża
,
Laos
,
Birma
i
Tajlandia
). Zyskuje sobie także popularność w
Singapurze
i
Australii
. Wyodrębniona poprzez
schizmę
, która miała miejsce na
III soborze buddyjskim
(
Pāṭaliputra
,
250 p.n.e.
), która miała odłączyć się od "nauki starszych" (kierujących
zakonem (sanghą)
. Termin "theravāda" po raz pierwszy pojawia się w
VII
w. w
manuskryptach
należących do nich samych. Owe manuskrypty mówią, iż szkoła pragnie zachować autentyczne nauki
Buddy Śākyamuniego
. Wyznawcy tej tradycji wywodzą swą linię od
sthaviravādinów
(
pālijskie
: thera =
sanskryckie
: sthavira) od których oddzielili się
mahāsaṃghikowie
na II soborze buddyjskim (Vesali,
383 p.n.e.
) kiedy to mnisi pod przewodnictwem
Mahākassapy
Thery zajęli ortodoksyjną pozycję przestrzegania wszystkich "pomniejszych i pośrednich" przykazań ustanowionych przez
Buddę
Gotamę
. Do dzisiaj tę tradycję uważa się za radykalną,
konserwatywną
i
ortodoksyjną
[].
Czasami tej tradycji przyczepia się etykietkę "
hināyāna
" ("Niższy Wóz", "Gorszy Wóz") w opozycji do
mahāyāny
("Wielkiego Wozu"). Jednak nie jest to właściwe zarówno ze względu na poprawność merytoryczną, jak i historyczną. Theravāda nigdy bowiem w historii sama siebie nie określała tym mianem, a zwolennicy mahāyāny tę nazwę stosowali łącznie do 18 szkół wczesnego buddyzmu, w tym i wymienionych poniżej.
Zdaniem André Bareau ("Les sectes bouddhique du Petit Vehicule", str. 205), theravāda określa siebie jako szkołę odrębną od ok. 30 szkół, zwł. od mahāsaṃghiki,
sarvāstivādy
i
vātsīputrīyi-saṃmitīyi
– szkół, które rozwinęły się między II a V wiekiem w. po śmierci Buddy (czyli między III wiekiem p.n.e a I wiekiem n.e.). Dzisiaj theravāda liczy sobie ponad 100 milionów wyznawców na całym świecie [2]. W zeszłych dekadach
XX
w. theravāda zaczęła rozwijać się na Zachodzie. W
Polsce
theravāda pojawiła się około lat 70, praktykowana przez pojedyncze osoby. Obecnie theravāda zyskuje coraz większe zainteresowanie, jednak nikt nie zna dokładnej liczby osób deklarujących jej wyznawanie.
Początki tradycji
Szkoła theravādy wywodzi się ostatecznie z grupy
vibhajjavāda
[3], która wyłoniła się ze starszej grupy sthavira w czasie Trzeciej Rady Buddyjskiej (około roku
250 p.n.e.
), podczas rządów Cesarza Aśoki w Indiach. Po Trzeciej Radzie, vibhajjavādini stopniowo rozwinęli się w cztery grupy:
mahīśāsaka
,
kāśyapīya
,
dharmaguptaka
oraz tāmraparnīya. Theravāda pochodzi od tāmraparnīya, co oznacza "linię lankijską". Z drugiej strony,
niektóre źródła twierdzą
, że mahīśāsaka, kāśyapīya i dharmaguptaka nie wywodzą się prosto od vibhajjavādinów.
Nazwa tāmraparnīya została nadana lankijskiej linii w Indiach i nie ma oznak, że oznaczało to jakiekolwiek zmiany w doktrynie lub świętych pismach, ponieważ nazwa odnosi się tylko do położenia geograficznego. Theravādini oceniając swoje pochodzenie wspominają, że przyjęli nauki, w sprawie których porozumiano się podczas trzeciej rady buddyjskiej i które to nauki znane były jako vibhajjavada.
Vibhajjavādini postrzegają siebie jako kontynuatorów ortodoksyjnych sthavirów i po Trzeciej radzie kontynuują odnoszenie się do swojej szkoły jako sthavira/thera ("Starsi"), pomimo tego, że ich doktryna jest prawdopodobnie podobna do starszych sthavirów, ale raczej nieidentyczna. W VII wieku chińscy pielgrzymi:
Xuanzang
i
Yi Jing
nazywali buddyjskie szkoły na Sri Lance "sthavira"[4][5]. W Starożytnych Indiach te szkoły które używały sanskrytu jako religijnego języka nazywały swoją szkołę "sthavira", ale te które używały pāli jako języka religijnego odnosiły się do swojej szkoły "thera". Zarówno sthavira (w sansktrycie) jak i thera (w pāli) oznacza dosłownie "starsi". Szkoła używała dla siebie nazwy theravāda co najmniej od czwartego wieku[6].
Historia
Podczas rządów króla
Aśoki
w
Indiach
, odbył się
III sobór buddyjski
w cesarskim mieście Pāṭaliputta (
253 p.n.e.
). Przewodniczącym zgromadzenia był czcigodny Moggaliputta Tissa, który zredagował pismo zwane
Kāthavatthu
("Punkty Sporne"), w którym starał się obalić to, co uważał za
heretyckie
i fałszywe, a co stanowiło teorie głoszone przez grupy
mnichów
.
Nauki uzgodnione i zaakceptowane przez zgromadzenie zostały określone jako "theravāda". Na tym soborze
Abhidhāmma Piṭaka
została dodana do
Kanonu
i tym samym ustalono jego kształt. Został on później zabrany przez czcigodnego Mahindę na
Sri Lankę
246 p.n.e.
wraz z naukami theravādy. Tam spisano Kanon około
110 p.n.e.
w takiej formie w jakiej się go spotyka dzisiaj. Ze Sri Lanki mnisi-misjonarze przenieśli nauki theravāda na
Półwysep Indochiński
.
Uczeni są zdania, że theravāda rozwijała się w kraju
Magadhy
na wschodzie i w mieście Ujjeni na zachodzie. W tamtejszych skałach zachowały się ryty naskalne i filary Aśoki. Z
inskrypcji
zachowanej w Bhabru wiemy, że szkoła theravāda zajmowała specjalne miejsce w sercu
Aśoki
. Napis poleca, by studiować pewne teksty buddyjskie zapisane w języku pālijskim.
Po szczytowym okresie theravādy, za czasów panowania Aśoki, jej znaczenie zaczęło się zmniejszać w północnych Indiach. W roku
428
do władzy dochodzi potężna
Dynastia Guptów
. Być może w tym wydarzeniu leży przyczyna upadku "indyjskiej" theravādy. Guptowie byli
Hindusami
i faworyzowali
sanskryt
. Był to czas ożywienia literatury sanskryckiej i zabrakło tu miejsca dla theravādy - buddyjskiej szkoły używającej wyłącznie języka pāli. Theravādinowie przenieśli się wtedy na południe Indii i osiedlili się na wschodnim wybrzeżu gdzie narodzili się tacy buddyjscy komentatorzy jak Dhammapāla z Kāncīpury (dzisiaj
Kanchipuram
) i Buddhadatta z Uragapury.
Jednak największym ośrodkiem theravādy, jeszcze na długo przed podróżą na południe, była Mahāvihāra ("Wielki Klasztor") nieopodal
Anuradhapury
na Śri Lance. Tam działał słynny Bhadantācariya
Buddhaghosa
, największy z komentatorów tradycji theravāda. Miejsce to było ostoją świętego języka pāli i miejscem pracy wielu wybitnych pisarzy palijskich. Ówczesne antagonistyczne
sekty
są stosunkowo słabo znane (znamy tylko ich nazwy i krótkie streszczenia doktryn sporządzone przez zwolenników theravādy) - Mahāvihāra była bowiem dość potężna, by zwyciężyć swych przeciwników.
W wyniku wojen prowadzonych na
Śri Lance
tradycja theravādy okresowo tam zanikała. Wtedy sprowadzano mnichów z
Birmy
lub z
Tajlandii
, by odnowić
tradycję
wyświęcania (dlatego istnieje tam kilka tradycji wyświęceń). Podobnie było w Birmie i Tajlandii – kiedy linia wygasała, proszono o pomoc mnichów ze Śri Lanki.
Dzisiaj Śri Lanka wyróżnia się jako kraj mnichów – misjonarzy, którzy nie tylko mają za sobą intensywną praktykę buddyjską ale także posiadają nowoczesne wykształcenie i tym skuteczniej mogą krzewić
Dharmę
, zwłaszcza na zachodzie.
Nauki
Theravāda kontynuuje koncepcję
Vibhajjavādy
(pāli. "Nauka Analizy"), która używa krytycznych metod badawczych w opozycji do ślepej wiary. Dzięki tej metodzie badacz ma odkryć prawdę, po przyjęciu przekonywującej racji popartej własnym doświadczeniem, co poprowadzi na przedsionek ostatecznego celu [7].
Celem theravādinów jest osiągnięcie stanu wyzwolenia od cierpienia zgodnie z
Czterema Szlachetnymi Prawdami
. Przechodzi się w ten stan osiągając Nibbanę (sanskr.
Nirvana
) lub "Zdmuchnięcie" [8], kończąc tym samym cykl narodzin, starzenia się i chorób oraz śmierci (pāli. samsara). Theravāda naucza, że obecnie najszybciej można go osiągnąć jako
arahanta
(pāli. dosł. "Godzien", "Zwycięzca Wrogów"). To stan w którym wszystkie przyszłe narodziny mają się ku końcowi, gdzie "święty żywot się spełnił", gdzie "wszystko co było do uczynienia zostało uczynione", gdzie "nie ma już powrotu do ziemskiego życia". W poglądzie theravādy stan arahanta jest we wszystkim podobny do stanu buddy. Jednak Budda pozostaje wciąż postacią godną szacunku dla arahantów, gdyż osiągnął Oświecenie samodzielnie i jest "Samo-w-pełni-Oświecony" a tym samym przetarł szlak i wskazał drogę innym.
Wyznawcy tej tradycji wierzą, że dzięki zaangażowaniu i oddaniu się praktyce można osiągnąć stan arahanta w ciągu jednych narodzin (w ciągu jednej
inkarnacji
) — podobnie, jak czynili to uczniowie Buddy w dawnych czasach.
Theravādini odrzucają pogląd
Pudgalavādinów
o istnieniu pudgala a także poglądy o rzeczywistym istnieniu dharm.
Święte pisma i język
Świętymi pismami tradycji theravādy jest Kanon palijski zwany też
Tipiṭaką
. Uznaje się, że zawierają oryginalny przekaz słów Buddy. Studiowanie sutt (
sanskr
.
sutra
) — świętych tekstów jest bardzo ważnym elementem praktyki nie tylko mnichów, ale także świeckich. We wszystkich krajach wyznających tę tradycję układ ksiąg jest taki sam. Jedynie w Tajlandii do kanonu dodane zostały dwa teksty (komentarze Nettippakarana i Peṭakopadesa), a w Birmie jeden (Milindapañha).
Poza Kanonem palijskim istnieje wiele tekstów bardzo ważnych dla tradycji theravādy. Są to głównie zbiory
komentarzy
i
subkomentarzy
do Tipiṭaki. Oprócz nich także w poczet ksiąg zaliczane są teksty
quasikanoniczne
i
kroniki
(zawłaszcza te relacjonujące życie klasztoru bądź religijnego życia w kraju).
Językiem świętych pism tradycji theravādy jest
język pāli
. Jest on bardzo zbliżony do języka, w którym Budda wygłaszał swe nauki. Theravāda jest bardzo silnie związana z tym językiem — można go uznać za język liturgiczny tej tradycji. Właśnie to przywiązanie do martwego języka wyróżnia ją spośród innych szkół buddyjskich, pozostała większość posiada teksty i "
liturgię
" w języku narodowym.
Szkoły w tradycji theravādy
W tradycji theravādy istnieje wiele rodzajów szkół, które często odwołują się do różnych aspektów (lub części)
Kanonu palijskiego
, późniejszych komentarzy, lub różniących się praktyką. Pośród nich pojawiają się także różnice w
vinaji
– dyscyplinie klasztornej.
-
Bangladesz
:
- Saṅgharaj Nikāya
- Mahāsthabir Nikāya
-
Birma
:
- Thudhamma Nikāya
-
Vipassanā
tradycja Mahasi Sayadaw i Jego uczniów
- Shwekyin Nikāya
- Dvāra Nikāya
-
Sri Lanka
:
- Siam Nikāya dzieli się na 6 mniejszych zakonów
- Amarapura Nikaya dzieli się na 21-23 vams (l. poj. vamsa - pāli. tradycja)
- Rāmañña Nikāya dzieli się na 2 mniejsze zakony
-
Tajlandia
- Mahā Nikāya
- Thammayut Nikaya (lub Dhammayuth Nikāya)
Bibliografia
- ↑
na podstawie danych z CIA World Factbook
- ↑
statystyka liczby wyznawców ze strony theravada.ovh.org
- ↑ "On the Vibhajjavādins", Lance Cousins, Buddhist Studies Review 18, 2 (2001)
- ↑ Samuel Beal, "Si-Yu-Ki - Buddhist Records of the Western World - Translated from the Chinese of Hiuen Tsiang AD 629", Tuebner and Co, London (1884), reprint Oriental Book Reprint Corporation, New Delhi, (1983), Wersja cyfrowa: Chung-hwa Institute of Buddhist Studies, Taipei. Xuanzang pisze o buddystach ze Sri Lanki "Podążają za Naukami Buddhy, zgodnie z Dhammą sthavira (Shangzuobu)"
- ↑ Samuel Beal, "The Life of Hiuen-Tsiang: By the Shaman Hwui Li. With an introduction containing an account of the works of I-tsing", Tuebner and Co, London (1911), Wersja cyfrowa: University of Michigan. W książce, I-tsing opisuje sytuację na Sri Lance: "Na Cejlonie, samotnie rozkwita szkoła sthavira; mahasanghikowie zostali przegnani"
- ↑ Tak podaje kronika Dipavamsa (cytowana w Debates Commentary, Pali Text society, str. 4), która datuje się na czwarty wiek.
- ↑
Kalama Sutta
To the Kalamas, tłum. z języka pali na angielski przez Thanissaro Bhikkhu
- ↑
Thanissaro Bhikkhu, Mind Like Fire Unbound An Image in the Early Buddhist Discourses
Zobacz też
Linki zewnętrzne