Tramwaj typu 116Nd w Bytomiu
Tramwaj (z
ang.
tram way - linia tramwajowa, tram - tramwaj) – lekki
pojazd szynowy
służący do
transportu miejskiego
. Może poruszać się zarówno w ruchu mieszanym, po szynach wbudowanych w jezdnię, jak i po wydzielonych
torowiskach
, również z odcinkami całkowicie bezkolizyjnymi lub podziemnymi. Tramwaje są krótsze i lżejsze, niż tradycyjne
pociągi
, a ich konstrukcja przystosowana jest do poruszania się po mieście, niemniej wiele rozwiązań w zakresie wykorzystywanych technologii i infrastruktury jest bardzo podobnych. Niektóre tramwaje przystosowane są do poruszania się po klasycznej sieci kolejowej - są to tzw.
tramwaje dwusystemowe
. Sieć tramwajowa obejmuje najczęściej obszar pojedynczego miasta. Spotykane są jednak sieci obsługujące zarówno obszary podmiejskie, jak i duże aglomeracje.
Obecnie tramwaje napędzane są (z nielicznymi wyjątkami) wyłącznie
silnikami elektrycznymi
. Prąd dostarczany jest z
sieci trakcyjnej
, a niekiedy także z trzeciej szyny[1] lub akumulatorów[2][3]. Dawniej używano również
tramwajów konnych
,
parowych
lub
spalinowych
, jak również systemów z napędem stacjonarnym (
San Francisco
), wagonów akumulatorowych lub napędzanych silnikami pneumatycznymi.
Etymologia
Słowa tram oraz tramway wywodzą się ze
Szkocji
, gdzie pierwotnie (ok. 1500 roku) oznaczały rodzaj wagoników używanych w kopalniach węgla oraz dróg, po których one się poruszały. Wywodzą się prawdopodobnie ze
średnioflamandzkiego
słowa tram tłumaczonego jako "uchwyt taczek, belka, szczebel", którego pochodzenie jest nieznane. Pierwsze pojawienie się tego słowa we współczesnym znaczeniu datowane jest na rok
1860
, zaś zwrotu "wagon tramwajowy" - na
1873
[4].
W
języku polskim
słowo pojawiło się wraz z budową pierwszych linii tramwaju konnego jako bezpośrednia kalka z języka angielskiego[5]. Przez długi czas funkcjonowało równoległe określenie "miejska kolej konna", a później "miejska kolej elektryczna" - można je spotkać w dokumentach oraz nazwach przedwojennych spółek tramwajowych.
Słowo tramway zostało też zapożyczone z angielskiego do wielu innych języków, jednak w samej
Wielkiej Brytanii
oraz
Stanach Zjednoczonych
znacznie częściej używa się nazw trolley, trolleycar oraz streetcar. Ponadto sieci
szybkiego tramwaju
są określane terminem light rail (ang. lekka kolej).
Historia
Powstanie sieci tramwajowych
Na świecie
Pierwsza linia kolejowa określana mianem "tramwaju", Swansea and Mumbles Railway, została otwarta w
1804
roku w
Wielkiej Brytanii
i służyła do transportu
węgla
oraz
rudy żelaza
. Transport pasażerski został uruchomiony w roku
1807
. W tym czasie słowo tram oznaczało jeszcze wagoniki kopalniane, zaś sama linia zaliczana jest w późniejszych brytyjskich publikacjach zarówno do linii kolejowych, jak i tramwajowych.
Pierwszy tramwaj miejski pojawił się za sprawą inżyniera Johna Stephensona w
Nowym Jorku
w
1832
roku[6]. Wagoniki były ciągnięte przez konie po szynach zabudowanych w ulicy. W
1835
roku otwarta została pierwsza linia tramwajowa w
Nowym Orleanie
, dając zaczątek najstarszej, funkcjonującej nieprzerwanie sieci tramwajowej świata[7]. Od
lat 60. XIX w.
tramwaje rozpowszechniły się w
Europie
, w tym czasie też we
Francji
pojawiły się pierwsze
tramwaje parowe
(wagony tramwajowe ciągnął
parowóz
o całkowicie obudowanym, przystosowanym do ruchu w mieście nadwoziu). W 1879 r. w
Nantes
inż. Mękarski zbudował system tramwajowy oparty o wagony wyposażone w zbiorniki sprężonego powietrza (uzupełnianego na stacjach krańcowych) napędzającego
silniki pneumatyczne
; tramwaje te kursowały tam przez 34 lata.
W Polsce
Na terenie obecnej
Polski
pierwszą linię
tramwaju konnego
uruchomiono w
1866
w
Warszawie
, służyła do komunikacji między dworcami kolejowymi. W
1873
powstała pierwsza linia w
Gdańsku
, w
1877
we
Wrocławiu
, w
1879
w
Szczecinie
, w
1880
w
Poznaniu
oraz w
1882
w
Krakowie
. W
Sopocie
prywatny tramwaj konny ruszył 1 maja
1884
, przetrwał do początku XX wieku. W następnych latach linie tramwajów konnych były uruchamiane w kolejnych miastach, zaś ostatnim miastem otwierającym sieć tego typu tramwaju był
Kostrzyn nad Odrą
w roku
1903
.
Tramwaj elektryczny
Na świecie
Pierwszy eksperymentalny tramwaj elektryczny skonstruowany przez
Wernera Siemensa
uruchomiono w Groß-Lichterfelde (obecnie dzielnica
Berlina
) w
1881
, zaś do wybuchu
I wojny światowej
prawie wszystkie sieci tramwajowe zelektryfikowano.
W
Belgii
powstała sieć tramwajów regionalnych obejmująca cały kraj. W
Niemczech
tramwaje stały się bardzo popularne (w 1936 r. przewiozły 2,6 mld pasażerów), również w wielu małych miastach – tramwaj stanowił symbol wielkomiejskiego statusu. W
Wlk. Brytanii
powstawały tramwaje piętrowe, do dziś jeżdżące jedynie w uzdrowisku
Blackpool
.
Do końca II wojny światowej w
USA
istniała rozbudowana sieć tramwajów podmiejskich i miejskich, umożliwiająca przejazd ogromnych odległości, np. z Nowego Jorku do
Bostonu
. Już w latach trzydziestych dawała się odczuć konkurencja autobusów i indywidualnej komunikacji, czemu przejściowo zaradzono, wprowadzając cechujące się bardzo dobrym przyspieszeniem i wysoką prędkością maks., a także wyposażone w
hamulce szynowe
wagony
jednokierunkowe typu
PCC
(stanowią one wzorzec większości wagonów używanych obecnie w Polsce).
W Polsce
Tramwaje elektryczne po raz pierwszy pojawiły się na ulicach
Wrocławia
w
1893
, następnie w
1894
we
Lwowie
(pierwszy w monarchii
austro-węgierskiej
, uruchomiony z okazji
Powszechnej Wystawy Krajowej
), kolejne w
1895
w
Bielsku
i
Elblągu
, w
1896
w
Bydgoszczy
,
Gdańsku
i
Grudziądzu
, w
1897
w
Szczecinie
i
Zgorzelcu
, w
1898
na
Górnym Śląsku
, w
Legnicy
,
Łodzi
(pierwsze w Królestwie Polskim),
Poznaniu
,
Słubicach
i
Wałbrzychu
, w
1899
w
Toruniu
i
Gorzowie
oraz w
1901
Krakowie
.
Najbardziej rozległą sieć tramwajową posiada obecnie
konurbacja miast górnośląskich
. Pierwotna sieć linii
tramwajów górnośląskich
o
trakcji parowej
i unikalnej szerokości toru 785 mm powstała staraniem spółki
Oberschlesische Dampfstrassenbahnen
w 1894 r., łącząc
Piekary Śląskie
z Bytomiem i
Bytom
przez Królewską Hutę (
Chorzów
),
Świętochłowice
-Lipiny,
Rudę
i
Zabrze
z
Gliwicami
. W 1896 w sieć włączono dzisiejsze miasta
Katowice
i
Siemianowice Śląskie
. W
1898
r. linie zostały zelektryfikowane. W
Bytomiu
i
Katowicach
z początkiem XX w. zbudowano ponadto normalnotorowe linie tramwajowe. W okresie międzywojennym rozpoczęto unifikację i łączenie sieci (tory wąskie przekuwano na normalne). Ostatnią linią tramwaju 785 mm była przebudowana w
1952
r. trasa linii 12
Chorzów
-
Siemianowice Śląskie
.
Kolejnymi miastami uruchamiającymi linie tramwajów elektrycznych na ziemiach polskich była
Jelenia Góra
(
1900
),
Kraków
(szerokość toru 900 mm od
1901
, a od
1913
1435 mm),
Gubin
(
1904
),
Olsztyn
(
1907
),
Warszawa
(szerokość toru 1525 mm od
1908
, a od
1946
1435 mm) i
Słupsk
(
1910
).
W
1911
r. oddano do użytku linię tramwajową w
Cieszynie
(zlikwidowana w roku
1921
po podziale miasta między
Polskę
i
Czechosłowację
). W tym samym roku, co w Cieszynie (
1911
), linie tramwaju elektrycznego uruchomiono w
Tarnowie
i
Koszalinie
.
W późniejszym okresie otwarto linie w
Inowrocławiu
(
1912
) i
Kostrzynie nad Odrą
(
1925
) oraz
Zagłębiu Dąbrowskim
. Warto wspomnieć, że w granicach Polski znalazła się także na krótko po aneksji
Zaolzia
sieć tramwajowa
o szerokości toru 760 mm obsługująca
Zagłębie Ostrawsko-Karwińskie
. W
1946
roku tramwaje dotarły z
Gdańska
do
Sopotu
.
Najnowsza sieć tramwajowa powstała w
Częstochowie
w
1959
.
| | | |
Tramwaj w Krakowie, 1916 rok | Tramwaj konny w Gdańsku, XIX wiek | Tramwaj w Łodzi, rok 1900 | Tramwaje w Bielsku-Białej, 1909 rok |
Faza likwidacji tramwajów
Na świecie
Po
II wojnie światowej
, w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX w., w
USA
rozpoczęła się masowa likwidacja linii tramwajowych. Było to spowodowane z jednej strony gwałtownym wzrostem zamożności i relatywnym spadkiem cen
samochodów osobowych
, które zmniejszyły drastycznie zapotrzebowanie na lokalny transport publiczny, a z drugiej strony polityką transportową wielu miast i stanów, których władze uznały utrzymywanie transportu tramwajowego za przeżytek. W wielkich miastach transport tramwajowy, jak wówczas twierdzono, zajmujący zbyt wiele miejsca i blokujący ruch innych pojazdów, został zastąpiony
metrem
i liniami autobusowymi.
Do upadku ogromnej liczby systemów tramwajowych przyczyniła się firma
General Motors
wspólnie z niektórymi koncernami paliwowymi i produkującymi ogumienie.
Korporacje
te powołały do życia spółkę Narodowe Linie Miejskie (ang. National City Lines). Nieoficjalnym celem powołania spółki było wykupienie wszystkich linii tramwajowych w
USA
i zastąpienie ich
autobusami
, a przede wszystkim usunięcie alternatywy dla samochodów. Nie zawsze przejmowanie spółek tramwajowych było przeprowadzane zgodnie z prawem. W roku
1949
firmie General Motors udowodniono nielegalne działania
monopolistyczne
i ukarano grzywną w wysokości 5000
dolarów
za każde przejęte przedsiębiorstwo, co było niewspółmiernie niską kwotą w stosunku do zniszczeń infrastruktury transportu publicznego. Doskonałe przygotowanie prawne owego "wrogiego przejęcia" spowodowało jednak, że "spisek antytramwajowy" jako taki nie został udowodniony.
Na zachodzie Europy również zlikwidowano wiele sieci i linii tramwajowych, w tym wszystkie w
Danii
, prawie wszystkie w
Wlk. Brytanii
,
Francji
,
Szwecji
i
Hiszpanii
. Likwidacji uległy także liczne sieci tramwajowe w
Niemczech Zachodnich
,
Austrii
i we
Włoszech
. Dotyczyło to w zazwyczaj małych i średnich miast oraz słabiej obciążonych linii podmiejskich. Likwidacja tramwajów często wywoływała ogromne kontrowersje, a burmistrzowie miast takich jak
Hamburg
mieli pełną świadomość negatywnych aspektów podejmowanych decyzji. Tymczasem w
Szwajcarii
i krajach
RWPG
większość sieci tramwajowych pozostała nienaruszona. Kraje bloku wschodniego z reguły rozbudowywały infrastrukturę sieci tramwajowych, a
Czechosłowacja
stała się światowym liderem w produkcji taboru tramwajowego.
W
latach 50. XX wieku
w Europie wprowadzono szeroko do użytku nowoczesne jak na owe czasy wagony, oparte o amerykański typ
PCC
lub wywodzące się z niemieckiej konstrukcji fabryki
Düwag
, często jako sześcio- lub ośmioosiowe wagony przegubowe. Większość przedsiębiorstw, które we właściwym czasie wymieniły tabor, oparła się likwidacji. Pierwszy poważny kryzys paliwowy na początku
lat 70. XX w.
oraz narastający problem smogu miejskiego spowodował rewizję poglądów na temat celowości zastępowania komunikacji tramwajowej autobusową.
W Polsce
Systemy tramwajowe w wielu większych miastach
Polski
były po wojnie rozbudowywane i modernizowane. Jednocześnie starsze i mniej funkcjonalne odcinki w większych miastach oraz całe sieci w miastach mniejszych były likwidowane. Zgodnie z polityką
PZPR-u
, zakładającą pozostawienie i rozbudowę tramwajów tylko w miastach większych, systemy tramwajowe zlikwidowano w:
Zredukowano natomiast sieć w następujących miastach:
-
Gliwice
: Od
1 września
2009
roku zawieszono kursowanie linii tramwajowych w Gliwicach na odcinku od
zajezdni tramwajowej
do pętli znajdującej się na terenie dzielnicy
Wójtowa Wieś
. Obecnie czynny jest wyłącznie odcinek od granic Gliwic do zajezdni tramwajowej w Gliwicach, na którym znajduje się jeden
przystanek
. Na odcinku od zajezdni tramwajowej do pętli tramwajowej, tramwaje zostały zastąpione przez autobusy. Jest to najkrótszy czynny system tramwajowy w Polsce.
-
Gdańsk
: likwidacja linii do
Sopotu
, na Orunię
-
Gorzów Wielkopolski
: likwidacja linii na Zamoście
-
Łódź
: likwidacja linii do
Tuszyna
(
1978
),
Aleksandrowa Łódzkiego
(
1991
) i
Rzgowa
(
1993
), na
Złotno
(
1992
), oraz na
Rudę Pabianicką
(
1996
)
-
Warszawa
: m.in. likwidacja linii na
Powązki
i do
Wilanowa
w
latach 70.
- aglomeracja górnośląska: w latach 1985-86 - likwidacja linii 1 i 2 w Gliwicach (do ul. Zygmunta Starego i do Trynku) oraz linii podmiejskich w rejonie
Bytomia
i
Zabrza
: Bytom-Rokitnica-Wieszowa, Bytom-Dąbrowa Miejska Park, Mikulczyce-Rokitnica-Stolarzowice, Bytom-Piekary Śląskie, w
2006
- Bytom-Dąbrówka Wielka, Będzin-Wojkowice, w
2009
- Chorzów Pl. Hutników-Katowice Pl. Afreda
-
Toruń
: likwidacja linii na lewy brzeg Wisły
W
Olsztynie
tramwaje jeździły od roku
1907
na dwóch liniach. Po zniszczeniach dokonanych podczas walk
Armii Czerwonej
z niemieckimi obrońcami Olsztyna w roku
1945
pierwsi olsztyńscy osadnicy odbudowali trakcję i
wagony
. Szczególną rolę odegrał tu inż. Władysław Karbownik, który naprawił podstację tramwajową, opracował metody wieszania
sieci trakcyjnej
, oraz przez trzy doby naprawiał poniemiecki wagon tramwajowy. Do roku 1965 nie inwestowano w rozwój sieci tramwajowej. Dodatkowo niesprzyjające ukształtowanie terenu miasta (duże różnice wysokości) powodowały częste wypadki (głównie przy zjeździe z
ul. Grunwaldzkiej
), co doprowadziło do jej likwidacji. Wagony tramwajowe trafiły do
Elbląga
.
Przed wojną w
Koszalinie
działał system tramwajowy łączący w sobie cechy tramwaju i kolejki podmiejskiej – łączył Koszalin z nadmorskim
Mielnem
, a fragment trasy był wspólny z trakcją kolejową. Został zlikwidowany jeszcze w 1939 r., a wagony sprzedano na
Górny Śląsk
. W czasie wojny tramwaje zlikwidowano w
Tarnowie
(
1942
), gdyż przeszkadzały ruchom wojska.
Linie tramwajowe i tramwaje posiadały cztery miasta, które po
II wojnie światowej
uległy podziałowi na część polską i niemiecką – były to
Słubice
/
Frankfurt nad Odrą
,
Kostrzyn nad Odrą
/
Küstrin-Kietz
,
Gubin
/
Guben
oraz
Zgorzelec
/
Görlitz
. Oprócz Gubina, w którym tramwaje przestały jeździć w roku
1936
z powodów ekonomicznych, wszystkie linie w polskiej części podzielonych miast zostały zlikwidowane w
1945
r. Po stronie niemieckiej tramwaje nadal jeżdżą w
Görlitz
i we
Frankfurcie nad Odrą
. W miastach tych mówi się o odbudowie trakcji i połączeniu z niemiecką częścią.
Do całkowitej likwidacji przeznaczone były systemy w
Elblągu
,
Gorzowie Wielkopolskim
,
Grudziądzu
i
Toruniu
, jednak mieszkańcy tych miast stanęli w obronie swoich tramwajów. Powodem tej swoistej mody na likwidację tramwajów była ówczesna koniunktura na rynku komunikacyjnym, nastawiona głównie na rozwijanie
motoryzacji
, czyli zastępowanie tramwajów bardziej nowoczesnymi, w opinii ówczesnych decydentów, autobusami. Likwidowane systemy charakteryzowały się węższym
prześwitem
toru
(1000
mm
; normalnotorowy prześwit to 1435 mm), co przy złym stanie torowisk znacznie ograniczało prędkość tramwaju. Często były to linie jednotorowe z tzw. mijankami, czyli krótkimi odcinkami, gdzie tramwaje jadące w przeciwnych kierunkach mogły się minąć. W przypadku umieszczenia w wąskiej jezdni mijanki powodowały zatory, ponieważ tramwaje musiały na nich oczekiwać na przyjazd pojazdu z naprzeciwka. Stanowiło to znaczący argument za likwidacją sieci tramwajowej. System wąskotorowy utrzymał się jednak do dziś w
Bydgoszczy
,
Elblągu
,
Grudziądzu
,
Łodzi
i
Toruniu
. Olbrzymie znaczenie miał także fakt popierania wówczas przez władze eksportu polskiego węgla w zamian za dewizy. By zmniejszyć krajowe zużycie surowców starano się przestawić transport miejski z elektryczności (elektrownie węglowe) na tanią radziecką ropę.
Odrodzenie komunikacji tramwajowej
Od lat 80.
XX
w. wiele miast na świecie powraca do systemu komunikacji zawierającego tramwaje jako środek komunikacji wydajniejszy, tańszy w eksploatacji, a także bardziej ekologiczny niż autobus. Przewaga
metra
i
szybkiej kolei miejskiej
nad tramwajem zmalała wraz z wprowadzeniem techniki tramwajów niskopodłogowych. Prowadzenie nowoczesnego tramwaju pośród
strefy pieszej
nie stanowi zwykle utrudnienia, a często wzmacnia atrakcyjność centrum miasta. O ile około
1980
istniało na świecie 400 sieci tramwajowych, w
2000
ich liczbę szacowano na 460. W niektórych miastach następuje nawet zastępowanie linii metra tramwajem[] ze względu na jego lepszą dostępność, niskie koszty eksploatacji i większą atrakcyjność. Wydzielenie pasa ruchu tramwajowego i zastosowanie ITS pozwala na podniesienie prędkości eksploatacyjnej tramwaju do poziomu trudno osiągalnego w komunikacji autobusowej.
Mimo powszechnej zmiany nastawienia na korzyść tramwajów, w Polsce panuje w tej mierze zastój. We
Wrocławiu
, w którym tramwaje jeździły już w II połowie
XIX w.
, w
2003
zlikwidowano tramwajowe linie nocne (o numerach 30 i dalszych), a w ich miejsce wprowadzono – jak niesłusznie tłumaczono – mniej hałaśliwe i tańsze autobusy. W
Krakowie
zrobiono to jeszcze wcześniej, w
1986
. Obecnie nocne linie tramwajowe funkcjonują w
Poznaniu
,
Toruniu
,
Częstochowie
i
GOPie
. Nocne kursy linii "P" odbywały się do niedawna też między obrzeżami Łodzi a
Pabianicami
.
Bardzo zła sytuacja przedstawia się w GOP-ie. W
2006
zawieszono kursowanie 2 linii tramwajowych i przystąpiono do ich likwidacji (Bytom - Brzeziny Śląskie - Dąbrówka Wielka, Będzin - Grodziec - Wojkowice - Żychcice). W ich wyniku
Piekary Śląskie
i
Wojkowice
całkowice utraciły komunikację tramwajową. W
2009
roku zlikwdowano linię numer 12 (Chorzów Centrum - Chorzów Stary - Węzłowiec - Bytków - Siemianowice Śląskie); w maju KZK GOP zatwierdził całkowitą likwidację tramwajów w
Gliwicach
[8].
Część miast tej największej w Polsce aglomeracji zakłada jednak remonty i modernizację, a nawet rozbudowę sieci tramwajowej (obecnie remontowane są wagony).
Istnieją jednak wyjątki – kompleksową modernizację sieci i taboru tramwajowego, połączoną z inwestycjami w nowe linie tramwajowe prowadzą od wielu lat
Kraków
i
Poznań
. W
1994
uznano, że w
Poznaniu
podstawowym środkiem komunikacji w mieście ma być tramwaj. Od tego momentu podczas wymiany sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach udziela się pierwszeństwa tramwajom, rozbudowuje się sieć, powstają nowe linie, a większość linii autobusowych ma za zadanie umożliwienie pasażerom dotarcie do sieci tramwajowej.
W
Warszawie
i
Gdańsku
systematycznie remontuje się torowiska oraz przystanki. Na początku
2007
r. ruszyła także budowa tramwaju na
gdański Chełm
. Swego rodzaju tramwajowym ewenementem jest 130-tysięczny
Elbląg
, który dynamicznie rozbudowuje swoją sieć i unowocześnia tabor. W samym
2006
r. kosztem 56 mln zł wybudowano tam odcinek 4,5 km toru pojedynczego i kupiono 6 nowych tramwajów niskopodłogowych
PESA 121N
.
Wrocław
intensywnie modernizuje kilka linii tramwajowych i zakupił nowoczesne wozy (np.
Škoda 16 T
,
Protram 204 WrAs
,
Protram 205 WrAs
). Poza tym prowadzone są intensywne prace nad rozbudową sieci tramwajowej i budową linii Tramwaju Plus – dwukierunkowego składu poruszającego się po wydzielonym torowisku oraz mającego pierwszeństwo przejazdu na wszystkich skrzyżowaniach. Także
Łódź
po latach zastoju systematycznie modernizuje swoje torowiska i unowocześnia tabor tramwajowy. W 2008 roku ukończono budowę łódzkiego odcinka Łódzkiego Tramwaju Regionalnego współfinansowanego przez Unię Europejską, który w przyszłości ma połączyć trzy największe miasta aglomeracji Łódzkiej-
Łódź
,
Zgierz
i
Pabianice
. Ponadto miasto kupuje nowoczesne wagony niskopodłogowe oraz obecnie eksploatowanym wagonom zapewnia "drugą młodość". Inwestycjom towarzyszą jednak plany dalszych likwidacji torowisk- m.in. linii do osiedla Kochanówka.
W lutym 2009 r. ujawniono wyniki studium wykonalności dla projektu rozwoju
komunikacji miejskiej
w
Olsztynie
. Wynika z niego, że wskazane jest przywrócenie w tym mieście komunikacji tramwajowej. Trasa pierwszej linii miałaby przebiegać od Dworca Głównego doliną
Łyny
lub Aleją Sikorskiego na
Jaroty
. Przewidziane są dwa odgałęzienia sieci: wzdłuż ul. Tuwima do
Kortowa
, miasteczka akademickiego
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
oraz – jednotorowe – do Wysokiej Bramy wzdłuż Al. Piłsudskiego. Wszystkie linie obsługiwane miałyby być taborem dwukierunkowym, a zamiast tradycyjnych pętli powstałyby tzw. czołowe przystanki końcowe. Studium muszą jeszcze zatwierdzić radni i prezydent miasta. Jeśli zapadnie decyzja o reaktywowaniu tramwajów, prace budowlane zaczęłyby się w 2011 r., a uruchomienie linii odbyłoby się w 2013 r.
Przykłady miast, w których przywrócono tramwaje
Współczesne sieci tramwajowe w Polsce
Obecnie w Polsce tramwaje jeżdżą w następujących ośrodkach miejskich (o ile nie zaznaczono inaczej, tor 1435 mm):
-
Bydgoszcz
(tor 1000 mm), całkowita długość linii 72,2 km
-
Częstochowa
, całkowita długość linii 10,2 km
-
Elbląg
(tor 1000 mm), całkowita długość linii 32 km
-
Gdańsk
, całkowita długość linii 116,7 km
-
Gorzów Wielkopolski
, całkowita długość linii 25 km
-
Grudziądz
(tor 1000 mm), całkowita długość linii 9 km
-
Górnośląski Okręg Przemysłowy
, całkowita długość linii 298,8 km
w tym:
Katowice
,
Chorzów
,
Sosnowiec
,
Dąbrowa Górnicza
,
Będzin
,
Bytom
,
Zabrze
,
Świętochłowice
,
Siemianowice Śląskie
,
Czeladź
,
Mysłowice
,
Ruda Śląska
-
Kraków
, całkowita długość linii 334 km
-
Łódź
(tor 1000 mm)
oraz linie podmiejskie:
Pabianice
,
Ksawerów
,
Zgierz
,
Ozorków
,
Konstantynów Łódzki
,
Lutomiersk
,
Tuszyn
(do
1978
r.),
Aleksandrów Łódzki
(do
1991
r.),
Rzgów
(do
1993
r.), całkowita długość linii ok. 217 km -
Poznań
, całkowita długość linii 214,9 km
-
Szczecin
, całkowita długość linii 50 km
-
Toruń
(tor 1000 mm)[9], całkowita długość linii 22 km
-
Warszawa
, całkowita długość linii 470 km
-
Wrocław
, całkowita długość linii 258,2 km
Sieci tramwajowe w Polsce (wybrane) | | | |
Tramwaj w Szczecinie | Tramwaj w Warszawie | Tramwaj w Krakowie | Tramwaj w Poznaniu |
Dane techniczne
Tramwaje elektryczne posiadają rozstaw
toru
od 750 mm do 1524 mm (kraje byłego
ZSRR
). Najczęściej stosowana jest znormalizowana szerokość 1000 lub 1435 mm. Szerokość pudła
wagonu
(
skrajnia taboru
) wynosi 2100…2650 mm, a długość od 8 do około 45 m (w przypadku wagonów wieloczłonowych), zaś najdłuższych pociągów tramwajowych 80 m i więcej. Średnia prędkość tradycyjnego tramwaju w ruchu miejskim warunkowana odległością między przystankami rzędu 400 m i sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach wynosi od około 19 km/h do 24 km/h przy sygnalizacji świetlnej z priorytetami dla tramwaju, a w systemie na bezkolizyjnym torowisku 27 km/h. Współczesne wagony tramwajowe osiągają prędkość maksymalną 60…80 km/h. Podniesienie prędkości maksymalnej może wymagać sygnalizacji zajętości bloku.
Współcześnie do zaopatrywania pojazdów w elektryczność stosuje się przede wszystkim napowietrzną sieć trakcyjną zasilaną
prądem stałym
o
napięciu
500…800 V.
Odbierak prądu
w formie jedno- lub dwuramiennego pantografu, dawniejsze odbieraki pałąkowe i typu lira wyszły z użycia. Niektóre nowe sieci tramwaju w miastach
francuskich
korzystają z prowadzonej w kanale w
jezdni
trzeciej szyny
. Silniki umieszczone są najczęściej w wózku między osiami lub za i przed nimi (w przypadku zastosowania
dyferencjału
), stosowane są po dwa silniki na jeden wózek, które napędzają po dwa skrajne koła lub każdy osobną oś. W tramwajach niskopodłogowych bywają stosowane silniki napędzające indywidualnie koła, zamontowane po zewnętrznej stronie szyn. Dawniej spotykało się też tramwaje, w których napęd przenoszony był z pudła na wózek przy pomocy
wału Cardana
. W przypadku tramwajów wieloosiowych (zwłaszcza niskopodłogowych) napędzane są z reguły tylko skrajne wózki.
Ograniczenie
skrajni taboru
wymaga budowy wagonów zwężających się ku końcom, aby nie doszło do jej naruszenia na łukach toru. Minimalny stosowany promień łuku na sieciach tramwajowych to zazwyczaj 17…18 m.
Ruch tramwajów po jezdniach i ulicach miast
Tramwaj na wydzielonym torowisku
Tramwaje poruszają się po torowiskach, które na ogół co najmniej po części przebiegają po jezdniach i ulicach wspólnych z innymi użytkownikami dróg - samochodami, rowerami i pieszymi.
Znaki i sygnały drogowe
obowiązujące w ruchu lądowym są w większości wspólne dla wszystkich użytkowników, łącznie z tramwajami.
Specjalnie jednak dla tramwajów instalowane są dodatkowe
znaki
i
sygnały świetlne
. W Polsce niektóre przepisy
kodeksu drogowego
[10] stawiają tramwaje na nieco bardziej uprzywilejowanej pozycji, niż innych użytkowników dróg, np. nakazuje się innym pojazdom ustępowanie drogi (Art. 16 ust. 6) tramwajom znajdującym się na wspólnej jezdni. Także przepis o przecinaniu się kierunków ruchu (Art. 25) daje w ustępie 2. pierwszeństwo nie tylko tym tramwajom, które nadjeżdżają z prawej strony (jak wynikałoby z przepisów ogólnych), ale także tym nadjeżdżającym z każdego innego kierunku (także tym jadącym z naprzeciwka z zamierzeniem skrętu w lewo). Często jednak, ze względu na bezpieczeństwo ruchu, pierwszeństwo to anulowane bywa bądź to przez ustawienie znaku A-7 ("ustąp pierwszeństwa przejazdu") przy torowisku tramwaju, bądź przez użycie
sygnalizacji świetlnej
eliminującej kolizje.
Niektóre przepisy uwzględniają specyfikę ruchu tramwajów związaną z poruszaniem się ich po szynach, np. przepis o wyprzedzaniu (Art. 24) w ustępie 4 nakazuje wyprzedzanie tramwajów zasadniczo z prawej ich strony, czyli odmiennie niż inne pojazdy.
Klasyfikacja tramwajów
- Ze względu na obecność napędu i stanowiska
motorniczego
- wagony silnikowe (napędzane, ze stanowiskiem motorniczego)
- wagony doczepne (bez silników: doczepy bierne, z silnikami, ale bez stanowiska motorniczego: doczepy aktywne lub czynne)
- wagony sterownicze (doczepa bierna ze stanowiskiem motorniczego przeznaczona do eksploatacji w składzie z wagonem silnikowym)
- Ze względu na możliwe kierunki jazdy
- jednokierunkowe (z kabiną motorniczego na jednym końcu pojazdu, zwykle z drzwiami po jednej stronie (jednostronne) lub obu (dwustronne))
- dwukierunkowe (z dwiema kabinami motorniczego i drzwiami po jednej (jednostronne) lub obu stronach (dwustronne)), w Polsce od czasu wycofania generacji N rzadko stosowane. Przykłady: wagony Konstal 111N posiadają jedną kabinę motorniczego, lecz drzwi po obu stronach i mogą być zestawiane w składy dwukierunkowe dwustronne. MPK Wrocław posiada przerobione tramwaje typu 102 (m.in.
Konstal 102Na G-089
), które mają kabiny motorniczego i pantografy po obu końcach składu, za to drzwi tylko po jednej stronie.
Gdańsk
eksploatuje wagony dwukierunkowe dwustronne typu
Düwag N8C
z Dortmundu w wersji oryginalnej i zmodernizowanej w poznańskim
Modertransie
.
Poznań
posiada wagony
Düwag GT8ZR
(odmiana wąskotorowa w
Łodzi
) dwustronne dwukierunkowe i
Konstal/MPK 105NaDK
jednostronne jednokierunkowe z kabiną na końcu składu z możliwością jazdy w składach wahadłowych.
- Ze względu na obecność układów pneumatycznych i hydraulicznych
- Ze względu na konstrukcję pudła i układu jezdnego
- jednoczłonowe
- jednowózkowe (dwuosiowe, 1), przykładowo tramwaj typu N/KSW
- dwuwózkowe (czteroosiowe, 2), przykładowo typ 105N
- trójosiowe ze środkową osią przesuwną (3)
- wieloczłonowe (przegubowe)
- na wózkach Jacobsa, przykładowo typ 102Na (4)
- z członami na pojedynczych wózkach obrotowych (tzw. krótkoprzegubowe), np.
Tatra KT4
- z członami zawieszonymi siodłowo (5)
- na niezależnych podwoziach (6), przykładowo typ DT8 w
Stuttgarcie
- ze sztywno zamocowanymi członami jezdnymi i członami zawieszonymi dwustronnie (7), przykładowo
Siemens Combino
- Ze względu na wysokość podłogi
- wysokopodłogowe (podłoga 80…105 cm nad poziom główki
szyny
)
- średniopodłogowe (podłoga 40…80 cm)
- niskopodłogowe (podłoga 20…40 cm)
- całkowicie niskopodłogowe
- częściowo niskopodłogowe – nad skrajnymi wózkami napędowymi podniesiony poziom podłogi
- niskowejściowe – tylko w okolicy wejścia podłoga jest obniżona
| | | |
Przykład tramwaju niskopodłogowego | Tramwaj Konstal N jest wozem typu jednoczłonowego, dwuosiowego | Konstal 105Na jest pojazdem 4-osiowym | M.in. w Hongkongu można spotkać tramwaje piętrowe |
Cechy tramwaju
Różne układy konstrukcyjne tramwajów
Zalety i wady tramwaju w porównaniu z innymi środkami
miejskiego transportu publicznego
:
Zalety
- Linie tramwajowe mogą przebiegać niezależnie od systemu ulic, co stwarza warunki do płynnej jazdy i w tych warunkach nie stoją w korkach ulicznych.
- Pas ruchu zajmowany przez tramwaj jest węższy od pasa ruchu dla autobusu. Dzięki wózkom skrętnym prowadzenie tramwaju w łuku jest doskonałe, zminimalizowane jest niebezpieczeństwo najechania pojazdów na sąsiednich pasach ruchu lub przechodniów na chodniku.
- Tramwaj jest pojazdem długowiecznym, trwałym, co stwarza mniejszy udział kosztów jego amortyzacji.
- Tramwaj jest w większości warunków tańszy w eksploatacji niż
autobus
. Mając mniejsze opory toczenia może łatwo wykorzystać jazdę z wybiegu, hamując może zwracać energię do sieci, mniejsze jest zużycie energii w przeliczeniu na pasażera, łączenie wagonów w pociągi ogranicza koszty zatrudnienia.
- Tramwaj praktycznie nie emituje zanieczyszczeń – przez to przyczynia się do poprawy warunków ekologicznych w mieście.
- Tramwaj (łączony w pociągi) ma większą pojemność przewozową od autobusu.
- Tramwaj jest mniej wrażliwy na niekorzystne warunki atmosferyczne (
gołoledź
,
opady
) dzięki prowadzeniu po szynach i urządzeniom poprawiającym rozruch i hamowanie (m.in.
hamulec szynowy
,
piasecznica
).
- Praca
silników elektrycznych
jest znacznie cichsza od
spalinowych
, co daje większy komfort
akustyczny
wnętrza.
- Silnik elektryczny łatwo znosi przeciążenia, jest prostszy konstrukcyjnie, co sprowadza się do mniejszego udziału czynności konserwacyjno-naprawczych niż w przypadku autobusu.
- Coraz szerzej stosowane w nowych tramwajach
silniki prądu przemiennego
przyczyniają się do doskonałych parametrów rozruchu, zwłaszcza na suchej nawierzchni toru.
- Tramwaj jest pojazdem bardzo bezpiecznym, dzięki zastosowaniu
czuwaka
i hamulców bezpieczeństwa dostępnych dla pasażerów
Wady
-
Trakcja
elektryczna i szynowa wymagają budowy kosztownej infrastruktury, jednak jej efektywność jest znacznie wyższa niż, również kosztowna, budowa wydzielonych pasów dla autobusów.
- Koszt jednostkowy nowego pojazdu jest stosunkowo wysoki, ale
amortyzacja
przewidziana jest na wielokrotnie dłuższy okres niż w przypadku
autobusu
.
- W razie zablokowania toru, awarii, wykolejenia lub
wypadku
z udziałem tramwaju przejściowemu zatrzymaniu ulegają kolejne
pociągi
na tej samej linii.
- Organizacja objazdu przy pracach torowych/drogowych na słabo rozwiniętych sieciach tramwajowych jest trudna i wymagać może wprowadzenia komunikacji zastępczej autobusami. Wadę tę w pewnym stopniu można wyeliminować wprowadzając do eksploatacji tramwaje dwukierunkowe.
- Budowa i utrzymanie linii tramwajowych ma ekonomiczny sens jedynie tam, gdzie istnieją odpowiednio duże i skupione potoki pasażerskie.
- Przejazdowi tramwajów towarzyszy
hałas
, który można zminimalizować dzięki starannemu utrzymaniu infrastruktury i technologiom wyciszającym torowiska (elastyczne wkładki pomiędzy torowiskiem a podłożem).
- Szyny rowkowe wbudowane w jezdnię są zagrożeniem dla użytkowników
rowerów
i
motorowerów
. Problem ten eliminowany jest za pomocą gumowej wkładki poddającej się naciskowi obrzeża koła tramwaju, jednak wytrzymującej nacisk koła roweru.
Ciekawostki
- Od
2001
tramwaj towarowy dostarcza części z magazynów położonych na obrzeżach
Drezna
do fabryki
Volkswagena
znajdującej się w centrum miasta. Podobny tramwaj planowany jest w
Wiedniu
.
- W
2007
przeprowadzono projekt pilotazowy. Tramwaje dostawcze rozwożą towar po sklepach zlokalizowanych wzdłuż ulic
Amsterdamu
. Pozwoliło to na eliminację ok. 60% samochodów dostawczych, blokujących ruch uliczny w śródmieściu.
- Na liniach tramwajowych między Düsseldorfem i
Krefeld
jeżdżą tramwajowe wagony barowe. Podobne wagony na liniach
tramwaju dwusystemowego
w okolicach
Karlsruhe
wprowadziła
AVG
.
- W
Stuttgarcie
jedna z linii tramwajowych (numer 10) kursuje na
torze zębatym
.
- W
Blackpool
na najstarszej bez przerwy istniejącej sieci tramwajowej w
Wielkiej Brytanii
spotyka się wagony piętrowe (poza tym eksploatowane już tylko w
Hongkongu
i
Aleksandrii
) oraz wagony-
kabriolety
, zwane boat-car.
- W
Douglas
(
Wyspa Man
) istnieje ostatnia regularnie kursująca linia
tramwaju konnego
.
- W kilku miastach Europy (m.in. w Stuttgarcie,
Libercu
i
Sofii
) sieć tramwajowa ma jednocześnie linie normalno- i wąskotorowe, które mogą funkcjonować dzięki odcinkom
splotu torów
;
w Krakowie
od systemu o dwóch
prześwitach
odstąpiono w roku
1953
.
- Linie o prześwicie większym od normalnego, poza krajami b.
ZSRR
, funkcjonują m.in. we
Włoszech
(
Mediolan
,
Rzym
,
Turyn
– 1445 mm) i w
Kanadzie
(tramwaje i
metro
TTC –
Toronto
Transit Commission – 58 7/8", tj. 1495 mm), w Niemczech
Lipsk
- 1458 mm,
Drezno
1450 mm.
- W
San Francisco
, po wstępnej fazie likwidacji sieci tramwajowej odbudowano ją, w tym tramwaje o napędzie linowym. Jako wozów dla tramwajów elektrycznych używa się taboru wycofanego z innych miast
USA
, a nawet zakupionych w
Moskwie
. Tramwaje te jeżdżą w oryginalnych barwach swoich dawnych linii. Stanowi to dużą atrakcję turystyczną i zachęca do korzystania z nich.
- Najpopularniejszy polski tramwaj
Konstal 105Na
jest w konstrukcji części elektrycznej i układu napędowego niemal wierną kopią amerykańskiego
PCC
z okresu międzywojennego. Gdy w
1973
roku uruchomiono jego produkcję, był tańszy od równocześnie montowanych autobusów
Jelcz
PR-110.
- Zdaniem istniejącej od ponad 100 lat organizacji UITP, zrzeszającej większość związków komunikacyjnych i przedsiębiorstw miejskiej komunikacji publicznej na świecie, tramwaj jest jedynym miejskim środkiem transportu zdolnym do zapewnienia wysokiej zdolności przewozowej przy zachowaniu wysokiej jakości oraz niskich kosztów budowy i eksploatacji sieci.
- W Krakowie znajduje się pierwszy w Polsce tunel tramwajowy -
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
, o długości 1,5 kilometra. Obowiązuje w nim sygnalizacja SBL dwustawna
PKP
Tramwaj w kulturze
Tramwaj wpisał się trwale w krajobraz wielu miast, stanowiąc powód do dumy. Najczęściej malowano je w barwy flagi lub herbu miasta. Tramwaje inspirowały też twórców – muzyków, pisarzy, filmowców.
-
Tramwaj zwany pożądaniem
– sztuka
Tennessee Williamsa
(tytułowy tramwaj kursuje do pętli w
nowoorleańskiej
dzielnicy Desire) i oparty na niej film.
- Tramwaj na Wyspę Umarłych – książka biograficzna Wojciecha Gorczyńskiego, której akcja rozgrywa się we
Wrocławiu
oraz na polskich sieciach kolejowych w czasach
PRL
.
-
Mistrz i Małgorzata
– powieść
Michaiła Bułhakowa
(jeden z jej bohaterów, pisarz Michaił Aleksandrowicz Berlioz ginie przez
dekapitację
pod kołami tramwaju).
-
Doktor Żywago
– powieść
Borysa Pasternaka
(tytułowy bohater umiera w tramwaju).
- Bitwa w tramwaju – zbiór przedwojennych opowiadań
Stefana Wiecheckiego
.
- Tramfrau: Aufzeichnungen und Abenteuer der Straßenbahnfahrerin Roberta Laub (Kobieta z tramwaju – Notatki i przygody tramwajarki Roberty Laub) – powieść Root Leeb.
-
Wrocławska piosenka
– szlagier
Marii Koterbskiej
rozpoczynający się od słów Mkną po szynach niebieskie tramwaje….
- Smutasy i mazgaje (Za oknami świta) – piosenka
kabaretu TEY
w wykonaniu
Bohdana Smolenia
(opowiada o powrocie do domu jednym z poznańskich tramwajów).
- Autobusy i tramwaje – piosenka grupy
T.Love
.
- Studio tramwaj – program telewizji
TVN
nadawany był z ustawionego na
krakowskim Rynku
zabytkowego tramwaju typu SN1.
- Na prawo most, na lewo most – piosenka o Warszawie zaczynająca się od słów Kiedy rano jadę osiemnastką…, sł.
Helena Kołaczkowska
, muz.
Alfred Gradstein
.
- Milicja, Wrocław i ja – piosenka
Jacka Zwoźniaka
zaczynająca się słowami Kiedy rano jadę zerówką….
- Godzina W – piosenka o
powstaniu warszawskim
zaczynająca się słowami Tramwajem jadę na wojnę…. Wykonanie:
Lao Che
na płycie Powstanie Warszawskie.
- Tramwajówka – nadawany przez
MTV
program będący prezentacją
hip-hopowej
listy przebojów, nagrywany jest w jeżdżącym po Warszawie tramwaju.
- Tramwaje m.in. chorzowskich linii 6 i 12 "zagrały" w tekstach piosenek zespołu
Universe
.
- Kartka dla Waldka – piosenka, której refren brzmi Nie gniewaj się, Waldek, ten tramwaj jest naprawdę twój, a reszta moja…; wykonanie:
Mr. Zoob
.
- Nocne tramwaje – piosenka zespołu
Skaldowie
.
- Tramwaj – piosenka zespołu
Raz, Dwa, Trzy
.
- Kilka utworów popularnej śląskiej grupy
Universe
.
- Tramwaj piatioroczka – piosenka rosyjskiego zespołu
Lube
.
- Umbrtkovo tramvaj, Opravit lidi oraz wiele innych utworów grupy
Umbrtka
dotyczy tramwajów.
- Tramwaj - kotek mamrotek piosenka zespołu
Pudelsi
żartobliwie opisująca tę tematykę.
- Vlajky Vlaji – piosenka czeskiej grupy MIG 21 [11]
- Odgłosy przejeżdżającego tramwaju wykorzystano w utworze Ludzie Wschodu grupy
Siekiera
.
- Byłaś serca biciem – piosenka z repertuaru Andrzeja Zauchy.
- Do krytyków Juliana Tuwima – A w maju \ Zwykłem jeździć, szanowni panowie, \ Na przedniej platformie tramwaju!\ … – utwór będący sztandarowym wierszem grupy poetyckiej
Skamander
, a zarazem opis zalet korzystania z tramwaju.
- Jedna taka szansa zespołu
Strachy na Lachy
– wykorzystano motyw tramwaju i przystanku tramwajowego jako tła dla ważnych wydarzeń w życiu człowieka.
- Czto nie chwatajet zespołu
t.A.T.u.
- wykorzystano motyw tramwaju.
-
Uwaga! Jedzie tramwaj
- utwór i płyta zespołu
Lenny Valentino
.
Zobacz też
Sieci i linie tramwajowe w Polsce
Opisane systemy tramwajowe na świecie
Współcześni producenci tramwajów
Historyczni producenci tramwajów
Galeria
Przypisy
Linki zewnętrzne
Zobacz też