Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Tramwaje w Czeskich Budziejowicach

Tramwaje w Czeskich Budziejowicach

Tramwaje w Czeskich Budziejowicach
Lokalizacja Czeskie Budziejowice ,
Czechy
Rodzaj transportu tramwaj
Data uruchomienia 15 czerwca 1909
Data likwidacji 2 marca 1950
Liczba linii2
Liczba pojazdów8
Prześwit toru 1000 mm

Tramwaje w Czeskich Budziejowicach, dziś 90-tysięcznym mieście w południowych Czechach , kursowały w latach 19091950 . Istniały tu dwie linie tramwajowe, łączące centrum z przedmieściami: Lineckim i Praskim. Po likwidacji zostały zastąpione przez trolejbusy .

Historia

Na początku XX w. w Czeskich Budziejowicach zaczęto rozważać utworzenie linii tramwajowej lub trolejbusowej . Ostatecznie w 1907 r. zadecydowano o budowie sieci tramwajowej (ze względu na to, że trolejbusy były dopiero w początkowej fazie rozwoju). Prace budowlane rozpoczęto w roku 1908 . 24 sierpnia tego roku miasto uzyskało licencję na eksploatację linii.

Na ulice Czeskich Budziejowic tramwaje wyjechały po raz pierwszy 15 czerwca 1909 r. Utworzono wówczas linię z pl. Przemysła Ottokara II (rynku) na Praskie Przedmieście (na północ od Starego Miasta), do dworca kolejowego. Rok później tramwaje zaczęły kursować na południowe Lineckie Przedmieście. Odtąd pierwsza linia nosiła oznaczenie P (potocznie zwana Pomalu), natomiast druga – L (potocznie zwana Langsam). Jednocześnie do 1914 r. na odcinku dworzec – Cmentarz Centralny uruchomiono linię trolejbusową, ponieważ nie uzyskano zgody na skrzyżowanie linii tramwajowej z kolejową. Obie linie były jednotorowe, z mijankami , o rozstawie toru 1000 mm.

W okresie dwudziestolecia międzywojennego pojawiły się plany rozwoju budziejowickich tramwajów. Niewielkie zmiany nastąpiły dopiero w 1936 r. Utworzono wówczas łącznicę na pl. Przemysła Ottokara II (linie L i P rozpoczynały się w różnych miejscach), a także przełożono końcowy odcinek linii L na dzisiejszą ul. K. Erbena.

W czasie II wojny światowej w ogóle nie inwestowano w tramwaje, przez co cały system stał się niewydolny. W 1946 r. podjęto ostateczną decyzję o zastąpieniu go trolejbusami. Mimo to nadal postulowano budowę nowych linii. Postulaty te nie zostały jednak spełnione i w 1949 r. rozpoczęto stopniową likwidację budziejowickiej sieci tramwajowej. Najpierw skrócono linię do dworca, następnie zlikwidowano linię L, a 2 marca 1950 r. trolejbusy wyruszyły na ostatni odcinek linii P – z centrum Praskiego Przedmieścia na pl. Przemysła Ottokara II.

W późniejszych czasach proponowano powrót do komunikacji tramwajowej, nigdy jednak nie zrealizowano żadnego z projektów.

Tabor

Jedyna dostawa tramwajów do Czeskich Budziejowicach miała miejsce na początku istnienia sieci, w roku 1908. Było to osiem wozów silnikowych i dwa doczepne. Wszystkie powstały w zakładach Ringhoffera , natomiast ich wyposażenie elektryczne pochodziło z koncernu AEG . W 1946 r. po zniszczeniu z jednego z wozów silnikowych, miasto otrzymało jeden doczepny z Cieplic .

Bibliografia


Inne hasła zawierające informacje o "Tramwaje w Czeskich Budziejowicach":

Brno ...

1884 ...

Język prasłowiański ...

Ptačí kámen ...

Kowary ...

Izerka (wieś) ...

Armia Czerwona ...

Granit karkonoski ...

1467 ...

Masyw karkonoski ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Tramwaje w Czeskich Budziejowicach":

027 Początki Słowian (plansza 10) ...

139. Przemiany w kulturze i życiu codziennym (plansza 9) ...

Pojazdy (plansza 19) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie