Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Tramwaje w Igławie

Tramwaje w Igławie

Tramwaje w Igławie
Lokalizacja Igława ,
Czechy
Rodzaj transportu tramwaj
Data uruchomienia 26 sierpnia 1909
Data likwidacji 12 listopada 1948
Całkowita
długość linii
2,7 km
Liczba linii1
Liczba pojazdów8
Prześwit toru 1000 mm
Jedyna pozostałość po igławskich tramwajach – dawna zajezdnia przy ul. Havlíčka.
Wjazd do dawnej zajezdni tramwajowej

Tramwaje w Igławie, dziś 50-tysięcznym mieście w południowych Czechach , kursowały w latach 19091948 . Jedna linia o długości 2,7 km łączyła centrum miasta z dworcem kolejowym. Po likwidacji została zastąpiona przez trolejbusy .

Historia

Jeżeli nie podano inaczej, nazwy ulic i placów w tekście odnoszą się do czasów współczesnych

Podobnie, jak i w wielu innych miastach, główną przyczyną powstania linii tramwajowej w Igławie była konieczność połączenia miasta z dworcem kolejowym , położonego ok. 2 km na północny wschód od śródmieścia. Dyskusje na ten temat prowadzono od roku 1904 . Wówczas na odcinku Dworzec – Śródmieście kursowały fiakry i omnibusy o pojemności od sześciu do piętnastu osób, obsługiwane głównie przez igławskich hotelarzy.

Decyzję o uruchomieniu linii tramwajowej podjęto ostatecznie we wrześniu 1906 r., jednak do prac budowlanych przystąpiono dopiero w 1908 r. Eksploatację linii rozpoczęto 26 sierpnia 1909 r., przy czym niezbędne koncesje wydano do 15 września . Igławska sieć tramwajowa składała się z jednej linii wiodącej z pl. T. Masaryka przez ul. Komeńskiego, pl. Wolności i ul. Havlíčka do dworca kolejowego. Był to odcinek jednotorowy, z mijankami , o rozstawie toru 1000 mm, mający długość 2,7 km. Igława posiadała więc trzecią najmniejszą sieć tramwajową w całych Czechach (po Cieszynie i Mariańskich Łaźniach ).

Przez cały okres istnienia, kształt linii tramwajowej nie ulegał żadnym zmianom, przy czym w latach 40. pojawiły się propozycje rozbudowy sieci.

Po II wojnie światowej zadecydowano o likwidacji przestarzałej i niewygodnej komunikacji tramwajowej i zastąpieniu jej trolejbusami . W 1947 r. linię skrócono o odcinek od zajezdni do dworca, a 12 listopada 1948 r. to ostatni dzień kursowania tramwajów. Miesiąc później uruchomiono komunikację trolejbusową (trasa pierwszej linii była identyczna z linią tramwajową).

Tabor

W początkach istnienia igławskich tramwajów po mieście jeździły trzy wagony silnikowe i dwa doczepne z wytwórni w Grazu , z wyposażeniem elektrycznym z koncernu AEG . W następnych latach tabor był uzupełniany jeszcze dwukrotnie – w 1912 r. zakupiono doczepny wóz pocztowy i wagon silnikowy identycznego typu, jak te z 1909 r., natomiast w latach 30. dodano jeden nowoczesny wagon silnikowy wyprodukowany w fabryce Vagónka Studénka.

Bibliografia


Inne hasła zawierające informacje o "Tramwaje w Igławie":

Brno ...

1884 ...

Trójmiasto ...

Olsztyn ...

Dniepropetrowsk ...

Wołgograd ...

Tbilisi ...

Samara (miasto) ...

Taszkent ...

1948 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Tramwaje w Igławie":

139. Przemiany w kulturze i życiu codziennym (plansza 9) ...

Pojazdy (plansza 19) ...

135 Nauka, technika i kultura przełomu XIX i XX wieku (plansza 2) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie