|
E75 |
Trasa europejska – międzynarodowa
droga samochodowa
w
Europie
, oznakowana numerem jedno-, dwu- lub trzycyfrowym poprzedzonym literą E (białe litery na zielonym tle). Numeracja dróg jest zachowana przy przekraczaniu przez drogę granic państwowych. Nadzorowaniem sieci tras europejskich i propozycjami zmian w ich przebiegu zajmuje się
Komisja Gospodarcza ONZ ds. Europy (UNECE)
. W niektórych państwach (np.
Polska
,
Niemcy
) numeracja tras europejskich występuje równolegle do krajowego systemu numeracji dróg. W innych państwach (np.
Szwecja
, Polska w latach
1962
-
1985
) numeracja tras europejskich jest zintegrowana z systemem numeracji krajowej i drogi oznaczone symbolem Exx nie posiadają już innych numerów.
System oznaczeń
|
E4 |
- Drogi podstawowe i drogi pośrednie określone jako kategoria "A" są oznaczone liczbą dwucyfrową; drogi stanowiące odgałęzienia, odnogi lub drogi łącznikowe określone jako kategoria "B" są oznaczone liczbą trzycyfrową.
- Uwaga: drogi E 01... E 09, które oznaczane są zgodnie z powyższym ustaleniem dwiema cyframi zazwyczaj oznacza się jedną cyfrą, z pominięciem zera na początku.
- Numeracja:
- Drogi podstawowe przebiegające z północy na południe otrzymują oznaczenie nieparzystą liczbą dwucyfrową z końcówką "5", wzrastającą z zachodu na wschód.
- Drogi podstawowe przebiegające z zachodu na wschód otrzymują oznaczenie parzystą liczbą dwucyfrową z końcówką "0", wzrastającą z północy na południe.
- Drogi pośrednie otrzymują odpowiednio oznaczenie liczbą dwucyfrową nieparzystą i parzystą, mieszczącą się między liczbami dróg podstawowych, pomiędzy którymi się znajdują.
- Drogi kategorii "B" otrzymują oznaczenie liczbą trzycyfrową, z której pierwsza cyfra jest cyfrą drogi podstawowej położonej najbliżej na północ od drogi "B", druga – cyfrą drogi podstawowej położonej najbliżej na zachód od tej drogi "B", a trzecia cyfra jest liczbą porządkową.
- Drogi podstawowe przebiegające z północy na południe położone na wschód od drogi E99 mają trzycyfrowe nieparzyste liczby od 101 do 129. Pozostałe zasady punktu 2 są dla tych dróg zachowane.
- Drogi kategorii "B" położone na wschód od E101 oznaczone są trzycyfrową liczbą zaczynającą się od "0".
Wyjątki
Dwie drogi klasy "A", E47 i E55, przebiegające przez
Skandynawię
mają oznaczenie sprzed
1992
(E6 i E4). Te wyjątki zostały zaakceptowane w związku dużymi kosztami zmiany oznakowań ww. dróg. Stare oznakowanie występuje tylko w
Norwegii
i
Szwecji
. W pozostałych krajach drogi te są oznakowane wg nowego systemu numeracji.
Oznakowanie dróg w poszczególnych krajach
W poszczególnych krajach podejście do oznakowania tras numerami "Exx" jest różne:
- W większości państw oznakowanie "Exx" jest umieszczane obok numeracji krajowej i wystarczające do poruszania się wzdłuż tras europejskich.
- W
Danii
,
Norwegii
oraz
Szwecji
oznakowanie "Exx" jest zintegrowane z numeracją krajową i z reguły drogi te nie posiadają innej numeracji krajowej.
- Zdarza się też tak (np.
Niemcy
), że oznakowanie "Exx" jest minimalne i poruszanie się wzdłuż tras europejskich na jego podstawie jest utrudnione.
- W niektórych krajach (np.
Wielka Brytania
,
Irlandia
) drogi w ogóle nie są oznakowane numerami "Exx".
Historia
Bieżący system oznaczeń tras europejskich został wprowadzony w
1975
na podstawie Umowy europejskiej o głównych drogach ruchu międzynarodowego (AGR) zawartej w
Genewie
15 listopada
. Jego wprowadzanie w życie rozpoczęto w pierwszej połowie
lat 80. XX wieku
. Mimo upływu ponad 20 lat od jego wprowadzenia zdarzają się sytuacje oznakowania dróg znakami zgodnymi z poprzednim systemem.
Poprzedni system, wprowadzony w
latach 50. XX wieku
, też składał się z jedno do trzycyfrowych liczb, w dużym uproszczeniu polegał na tym, że im mniej ważna była droga tym wyższy miała numer.
Zmiana systemu numeracji nie od razu została przez wszystkich zaakceptowana. Zdarzały się też sytuacje, że po akceptacji zmian nic się praktycznie w oznakowaniu dróg nie zmieniło. W związku z niewprowadzaniem zmian w oznakowaniu dróg, zdarzały się sytuacje, w których wydawcy
atlasów
pomimo uwzględnienia nowej numeracji dróg w atlasach, w kolejnych wydaniach powracali do poprzedniej (wycofywanej) numeracji.
W
1992
uzupełniono sieć o wiele nowych dróg, w znacznej mierze na terenach
Rosji
. Do dotychczasowego systemu dodano głównie drogi leżące na wschodzie
Europy
i częściowo w zachodniej
Azji
, co częściowo zniekształciło systematykę oznakowania tras.
Cały czas w systemie są wprowadzane zmiany, na ogół wydłużające lub zmieniające trasy przy jej końcach.
W Polsce
Oznakowanie tras europejskich w
Polsce
zaczęto wprowadzać ok.
1962
. Były to następujące trasy:
Drogi europejskie przebiegające przez
Polskę
Obecny system numeracji tras europejskich zaczęto wprowadzać w
1985
wg nowego systemu. Rząd Polski podpisał Umowę o głównych drogach ruchu międzynarodowego
14 września
1984
. Została ona ratyfikowana
29 stycznia
1985
i opublikowana w
Dzienniku Ustaw
11 marca
1985
.
W tej umowie wymienione były następujące trasy przebiegające przez terytorium Polski:
Wkrótce po ratyfikacji umowy przez
Polskę
, jeszcze w
1985
w przebiegających przez
Polskę
trasach zaszły następujące zmiany:
- zmieniono oznaczenie trasy
E26
na
E28
- dodano trasę
E36
- zmieniono przebieg
E67
(okolice
Łodzi
)
- zmieniono przebieg
E75
(trasa omijająca
Warszawę
)
- dodano trasę
E77
(na terenie Polski po dotychczasowej trasie
E75
)
- dodano trasę
E261
- dodano trasę
E462
W
1990
:
W
1995
:
W
1999
:
- wydłużono przebieg
E28
na wschód
Drogi kategorii A – podstawowe
trasy bezpośrednie północ-południe
trasy bezpośrednie zachód-wschód
trasy pośrednie północ-południe
trasy pośrednie zachód-wschód
Drogi kategorii B – odgałęzienia, odnogi i łącznikowe
Drogi europejskie przebiegające przez
Niemcy
Linki zewnętrzne