Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Ukiyo-e

Ukiyo-e

Ukiyo-e z 1794 roku
Matryca do odbitek

Ukiyo-e ( jap. 浮世絵 "obrazy przepływającego świata") – rodzaj malarstwa i drzeworytu japońskiego funkcjonujący w swej typowej formie od połowy XVII wieku do początku ery Meiji (1868). Ukiyoe było plastycznym środkiem wyrazu społeczności "przepływającego świata" (ukiyo), powstającym w obrębie dzielnic rozrywki największych miast japońskich epoki Edo (1600-1867). Drzeworyt, obok popularnej literatury kibiyoshi i teatru kabuki , stanowił jeden z trzech zasadniczych filarów kultury ukiyo.

Spis treści

Historia gatunku

Honjo Shigenaga broni się przed eksplodującym pociskiem. Autor:Utagawa Kuniyoshi.
Kaigetsudo Dohan: "Bijin" (Piękna kobieta)

Technika wykonywania drzeworytu monochromatycznego pojawiła się w Japonii przypuszczalnie w VIII wieku za pośrednictwem warsztatów koreańskich i stosowana była przede wszystkim do druku tekstów i wizerunków buddyjskich. Z czasem zaczęto ją stosować także do druku literatury edukacyjnej, popularnej i pornograficznej. Około połowy XVII wieku zaadoptowana została do druku pamfletów i reklam teatru kabuki oraz popularnych książek ilustrowanych ukazujących Yoshiwara, dzielnicę rozkoszy w Edo (ob. Tokio ). Były to monochromatyczne publikacje, często ręcznie barwione. Początek gatunku wiąże się z działalnością anonimowego artysty określanego w późniejszej literaturze przedmiotu jako mistrz Kambun, tworzącego około 1660. Termin ukiyoe po raz pierwszy pojawił się dopiero w 1682 w powieści Koshoku ichidai otoko, Doskonały kochanek, której autorem był popularny podówczas pisarz i poeta Ihara Saikaku. Pierwszym autorem właściwego drzeworytu wielobarwnego, tzw. nishikie, był Suzuki Harunobu działający w latach 1765-1770. Złoty wiek ukiyoe przypada w erach Tenmei (1781-1789) i Kansei (1789-1804), kiedy tworzyli m.in. Kiyonaga, Utamaro , Eishi i Sharaku . Okres schyłkowy (do 1868) zaznaczają dokonania szkoły Toyokuni oraz działalność Hokusai i Hiroshige . Choć drzeworyty w tej samej technice wykonywane są do dziś, rozwój gatunku zamyka się z upadkiem kultury ukiyo wraz ze schyłkiem epoki Edo . Drzeworyty wykonywane w czasach Meiji (1868-1912) i późniejsze określane są już nazwą hanga (jap. drzeworyt).

Technika wykonania

Kompletna technika wykonania wysokiej jakości wielobarwnego drzeworytu tzw. nishiki-e (dosł. brokatowy obraz) około 1800:

  • artysta wykonuje czarno-biały, konturowy szkic, tzw. shita-gaki (dosł. pod-obraz), zaznaczając słowami lub numerami poszczególne barwy;
  • rytownik nakleja szkic na klocek drzeworytniczy, przeciera go i według pozostałych linii wykonuje pierwszą matrycę;
  • z pierwszej matrycy wykonywanych jest tyle odbitek (wciąż czarno-białych), ile klocków potrzebnych będzie dla poszczególnych kolorów (nawet po opracowaniu techniki drzeworytu wielobarwnego wybrane kolory nakładano niekiedy ręcznie);
  • rytownik nakleja odbitki na klocki i po przetarciu przycina matryce poszczególnych barw;
  • stemplarze wykonują główną część drzeworytu, odbijając poszczególne kolory;
  • barwiarze i aplikatorzy nakładają ręcznie wybrane barwy i specjalne dekoracje (np. sproszkowaną macicę perłową);
  • odbitki rozwieszane są do wysuszenia.

Wysuszone odbitki rozprowadzane były poprzez księgarnie i wędrownych sprzedawców.

Odmiany techniczne

  • sumizuri-e: pierwsze drzeworyty ukiyo-e, czarno-białe
  • tan-e: 1680-1720, ręcznie kolorowane odbitki
  • beni-e: zwane także czerwonymi obrazami (od barwy dominującej), również ręcznie kolorowane
  • benizuri-e: przewaga różu
  • nishiki-e: tzw. obraz brokatowy (od szczególnej połyskliwości), wykorzystywano do 10 farb drukarskich, odbitkę posypywano proszkiem srebrnym, złotym lub sproszkowaną macicą perłową
  • urushi-e: odbitki również połyskujące dzięki zmieszaniu czarnej farby drukarskiej z klejem o lekkim połysku (efekt przypomina lakę)

Funkcjonowanie

Ukiyo-e były relatywnie tanim sposobem tworzenia dużej ilości obrazów i jako takie były przeznaczone głównie dla mieszczaństwa, stanowiąc rodzaj biuletynu dzielnic rozrywki. Ważną grupą odbiorców grafik byli także samuraje, zarówno mieszkający w Edo , jak i przybywający tam w pocztach namiestników prowincji - daimyō. Pierwotna tematyka ukiyo-e to pamflety reklamowe i programy mieszczańskiego teatru kabuki , wizerunki słynnych z urody mieszkanek dzielnic rozkoszy i sceny z życia tychże dzielnic. Dopiero w początkach XVIII wieku popularne stały się pejzaże. Ubocznym, choć ważnym nurtem były drobne przedstawienia fauny i flory. Od początku rozwoju ukiyo-e szczególną popularnością cieszyły się shunga (dosł. 'obrazy wiosenne') czyli książki i grafiki pornograficzne.

Ukiyoe stały się źródłem inspiracji wielu artystów europejskich i amerykańskich.

Główni twórcy

Przykładowe grafiki znajdują się w artykułach poświęconych tym autorom.


Inne hasła zawierające informacje o "Ukiyo-e":

Historia Japonii ...

Sosna ...

1797 ...

Kategoria:Sztuka japońska Origami (1 kategoria, 3 strony)T[×] Teatr japoński (18 stron)U[×] Ukiyo-e (7 stron)Strony w kategorii „Sztuka japońska”Poniżej wyświetlono 19 spośród wszystkich 19 ...

Hiroshige Andō ...

Hokusai Katsushika ...

Utamaro Kitagawa ...

Ukiyo-e Ukiyo-e z 1794 rokuMatryca do odbitekUkiyo-e ( jap. 浮世絵, Ukiyo-e "obrazy przepływającego świata") ...

Drzeworyt ...

Moronobu Hishikawa ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Ukiyo-e":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie