United States Navy
United States NavyDepartament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych U.S. Department of Navy | | | Powołano |
1798
| Zmiana nazwy |
1947
|
Sekretarz Marynarki Wojennej
| Donald Winter |
Szef Operacji Morskich
| Gary Roughead | Budżet | (?) | Personel | • wojskowy: 332,1 tys. osób[1] • cywilny: 185,6 tys. osób[1] | Siedziba | adres:
United States Department of Navy 48, N. Rotary Rd Arlington, VA 22211 adres pocztowy: United States Department of Navy 1000 Navy Pentagon Washington, DC 20350-1000 USA telefon centrali: (703) 697-5342 fax 695-5318 | Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (
ang.
United States Navy, US Navy) –
marynarka wojenna
Stanów Zjednoczonych
; jeden z rodzajów amerykańskich sił zbrojnych odpowiedzialny za organizację, szkolenie oraz wyposażenie morskich sił zbrojnych - w tym
Korpusu Piechoty Morskiej
- do prowadzenia działań bojowych na morzu. W szczególności, zadaniem marynarki i piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych jest poszukiwanie i niszczenie nieprzyjacielskich sił morskich oraz powstrzymywanie jego handlu morskiego; w celu zdobycia i utrzymania ogólnej przewagi morskiej; kontroli obszarów morskich o żywotnym znaczeniu, ochrony żywotnych linii żeglugowych; ustanowienia i utrzymania lokalnej przewagi (w tym powietrznej) w obszarze działań morskich; zajmowanie i obrona baz morskich; oraz przeprowadzanie operacji lądowych i powietrznych niezbędnych do prowadzenia kampanii morskich. DowództwoInstytucjonalnie zarządza US Navy Departament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (U.S. Department of Navy), kierowany przez cywilnego urzędnika w randze ministra –
Sekretarza Marynarki Wojennej
(Secretary of Navy), choć od
1947
pozostającego poza ścisłym kierownictwem rządu Stanów Zjednoczonych, tzw. gabinetem (cabinet). Bezpośrednim przełożonym Sekretarza Marynarki Wojennej jest
Sekretarz Obrony Stanów Zjednoczonych
(Secretary of Defence). Najwyższym dowódcą wojskowym United States Navy jest
Szef Operacji Morskich
(Chief of Naval Operations), któremu podlegają poszczególne dowództwa niższego rzędu. Pozostałe dowództwa - Dowództwa techniczne:
-
Dowództwo Systemów Morskich
(Naval Sea Systems Command – NAVSEA)
- Dowództwo Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command – NAVAIR)
- Dowództwo Systemów Wojny Kosmicznej i Morskiej (Space and Naval Warfare Systems Command – SPAWAR)
- Dowództwo Inżynieryjne Zaplecza Marynarki (Naval Facilities Engineering Command – NAVFAC)
- Dowództwo Systemów Zaopatrzenia Marynarki (Naval Supply Systems Command – NAVSUP)
- Inne dowództwa:
- Dowództwo Logistyki (The Military Sealift Command) – MSC, Waszyngton, DC, USA
- Dowództwo Edukacji i Wyszkolenia (Naval Education and Training) – CNET, Pensacola, Floryda, USA
- Dowództwo Budownictwa Morskiego (Naval Construction Force – NCF), Norfolk, Wirginia, USA
- Dowództwo Rezerwy Marynarki Wojennej (Naval Reserve Force), Norfolk, Wirginia, USA
Zadania US Navy- Anti-Air Warfare (AAW). AAW obejmuje zwalczanie zagrożeń ze strony broni powietrznych wystrzeliwanych z powietrza, powierzchni bądź tez spod wody.
- Anti-Submarine Warfare (ASW) obejmuje skoordynowana obronę za pomocą sił powietrznych (samolotów, helikopterów i pojazdów bezzalogowych), nawodnych i podwodnych przed atakiem przeprowadzanym spod wody. Z uwagi na niezwykle trudne środowisko działania, przeciwdziałanie temu rodzajowi zagrożeń stanowi jedno z najbardziej trudnych zadań.
- Anti-Surface Warfare (ASUW) przeciwdziałanie zagrożeniom płynącym ze strony wrogich sil nawodnych, za pomocą własnych sił nawodnych, powietrznych i podwodnych, a także służb specjalnych i wywiadowczych.
- Strike Warfare (STW) zadania uderzeniowe przeciwko celom lądowym, przeprowadzane za pomocą lotnictwa bazującego na pokładach lotniskowców, morskich wersji pocisków manewrujących, artylerii okrętowej oraz sił specjalnych
- Amphibious Warfare (AMW) operacje o charakterze desantowym za morza przeprowadzane za pomocą sił morskich i lądowych na wrogie lub potencjalnie wrogie terytorium lądowe. Operacje tego typu angażują wszelkich typów okręty, bronie oraz siły specjalne, a także siły lądowe. Siły morskie odpowiedzialne są w tym przypadku za bezpieczne lądowanie sił powietrznych lub powietrzno-lądowych w drugim rzucie.
- Command and Control Warfare (C2W) zarządzanie i kontrola integruje działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa operacyjnego, operacyjne działania pozoracyjne, działania psychologiczne, wojny elektronicznej oraz dezinformacyjne, a także ochronę sił własnych i sojuszniczych przed takimi działaniami ze strony przeciwnika.
- Special Operations. Maritime Special Operations Forces (SOF) morskie siły specjalne zapewniają pośrednie i bezpośrednie wsparcie dla działań zmierzających do opanowania przestrzeni morskiej oraz misji demonstracji siły. Zdolne do działań tajnych siły SOF zapewniają zaawansowany poziom operacji wojskowych, hydrograficznych, rekonesansu, poszukiwań bojowych oraz akcji ratowniczych i dywersyjnych na zapleczu przeciwnika.
- Mine Warfare (MW) operacje zarówno defensywne związane ze zwalczaniem zagrożeń minowych Mine Counter Measures (MCM) jak i ofensywne w tym samym zakresie
- Naval Control of Shipping (NCS). Międzynarodowe operacje morskie wymagają niekiedy określonych form kontroli i koordynacji w danym regionie. Zapewnia to wsparcie dla dowództwa, oraz redukuje zakres niezbędnej obserwacji i rekonesansu, a także ułatwia zarządzanie międzynarodowymi siłami i zapobiega niepotrzebnym działaniom konfrontacyjnym z siłami przeciwnika.
- Flota Atlantyku (U.S. Atlantic Fleet),
Norfolk
,
Wirginia
, USA
- II Flota (2nd Fleet), Norfolk, Wirginia, USA
- Flota Pacyfiku (U.S. Pacific Fleet),
Pearl Harbor
,
Hawaje
, USA
- Południowe Siły Morskie (U.S. Naval Forces Southern Command – NAVSO), Mayport,
Floryda
, USA
- Siły Morskie w Europie (U.S. Naval Forces, Europe – NAVEUR),
Londyn
,
Wielka Brytania
- Środkowe Siły Morskie (U.S. Naval Forces Central Command – NAVCENT),
Manama
,
Bahrajn
- V Flota (5th Fleet), Manama, Bahrajn
Personel marynarkiW marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych, służbę wojskową pełni 332 161 osób[2], w tym: - 51 188 oficerów;
- 276 574 marynarzy niższych stopni;
- 4399 kadetów marynarki wojennej.
Dodatkowo, w rezerwie pozostaje 119 735 osób[3]. Departament Marynarki Stanów Zjednoczonych, zatrudnia także ponad 185 tysięcy pracowników cywilnych. OkrętyDla wykonywania swoich zadań, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych dysponuje 74
okrętami podwodnymi
o napędzie atomowym, 11
lotniskowcami uderzeniowymi
(wszystkie o napędzie atomowym), 12 uniwersalnymi okrętami desantowymi, 23
krążownikami rakietowymi
, 46
niszczycielami
, 30
fregatami
, 14
okrętami desantowymi
i ponad 100 mniejszymi jednostkami. W
2005
posiadała łącznie 282 okrętów bojowych. US Navy dysponuje również około 4000 samolotami i helikopterami, działającymi z lotniskowców i w ramach skrzydeł lądowych. Służy w niej 353,5 tys. ludzi w służbie czynnej (
czerwiec 2006
). Często współpracuje z
Korpusem Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych
i
Strażą Wybrzeża
. Lotniskowce- 0 typu Gerald R. Ford (1 w budowie, ma wejść do służby w
2015
roku w miejsce USS Enterprise, 2 kolejne planowe)
- 10
typu Nimitz
(napęd atomowy)
- 1
typu Enterprise
(napęd atomowy)
Uniwersalne okręty desantowePrzenoszą helikoptery i samoloty pionowego startu
AV-8 Harrier
, a w przyszłości wyposażone będą w
F-35B
. Mają też wbudowany dok w którym mogą przewozić łodzie i poduszkowce desantowe. Okręt przewozi batalion
piechoty morskiej
. Okręty podwodneWszystkie okręty mają napęd atomowy. Krążowniki Niszczyciele Fregaty Okręty desantowe Lotnictwo marynarki- 3700+ samolotów w służbie operacyjnej[1]
Główne bazy US Navy Atlantyk-
NS Norfolk
, Wirginia – 6 lotniskowców, 7 krążowników, 21 niszczycieli, 7 fregat, 12 okrętów podwodnych
- Mayport, Floryda – 1 lotniskowiec, 4 krążowniki, 4 niszczyciele, 9 fregat
- Pascagoula, Missisipi – 2 fregaty
-
NSB New London
, Connecticut – 14 okrętów podwodnych
- Portsmouth, New Hampshire – 4 okręty podwodne
-
NSB Kings Bay
, Georgia – 7 okrętów podwodnych
Pacyfik- Pearl Harbor, Hawaje – 3 krążowniki, 5 niszczycieli, 2 fregaty, 16 okrętów podwodnych
-
NB San Diego
, Kalifornia – 2 lotniskowców, 6 krążowników, 13 niszczycieli, 5 fregat, 5 okrętów podwodnych
- Everett, Waszyngton – 1 lotniskowiec, 1 niszczyciel, 3 fregaty
- Bremerton, Waszyngton – 1 lotniskowiec, 1 okręt podwodny
- Bangor, Waszyngton – 11 okrętów podwodnych
-
Guam
– 2 okręty podwodne
-
United States Fleet Activities Yokosuka
, Japonia – 1 lotniskowiec, 2 krążowniki, 5 niszczycieli, 2 fregaty
Strefy odpowiedzialności flot US Navy (2007) HistoriaZa początek dziejów floty uważa się akt
Kongresu Kontynentalnego
13 października
1775
, który zakładał wprowadzenie do służby dwóch okrętów w celu zatrzymywania statków dostarczających broń dla brytyjskich garnizonów w Ameryce. Podczas
wojny rewolucyjnej
owa Flota Kontynentalna wprowadziła do służby razem około 50 okrętów, z czego najwyżej 20 było w służbie w danym momencie. Największe jednostki były wielkości
fregaty
. Ta pośpieszenie zaimprowizowana i niedoświadczona siła była śmiesznie mała w stosunku do potęgi ówczesnej floty brytyjskiej. Główne działania morskie przeciwko Brytyjczykom podczas wojny były prowadzone przez flotę sprzymierzonej
Francji
. Po zakończeniu wojny Flota Kontynentalna została całkowicie rozwiązana, głównie z powodu trudności finansowych w jej utrzymaniu. Właściwy początek profesjonalnej amerykańskiej marynarki wojennej to akt
Kongresu
z
1794
wyznaczający fundusze na budowę sześciu nowoczesnych fregat żaglowych. Pierwsze trzy,
"United States"
,
"Constellation"
i
"Constitution"
, weszły do służby w
1797
. Okręty te odznaczyły się podczas
wojny brytyjsko-amerykańskiej
w latach
1812
-
1814
. Flota amerykańska nie posiadała
okrętów liniowych
, tak więc starcie z głównymi siłami brytyjskimi nie wchodziło w grę. Za to nowoczesne, szybkie i świetnie zaprojektowane amerykańskie fregaty wygrały kilka pojedynków z fregatami brytyjskimi, co było dużym ciosem dla brytyjskiego prestiżu. Ponadto flota amerykańska z powodzeniem walczyła z okrętami brytyjskimi na wodach śródlądowych jezior
Erie
,
Ontario
i
Champlain
. Przez prawie cały
XIX
wiek amerykańska marynarka była mała siłą która nie miała wielu okazji do działań zbrojnych. Wyjątkiem były lata
wojny secesyjnej
podczas której flota
Unii
szybko stała się pokaźną siłą, wykorzystującą wiele najnowszych zdobyczy technicznych owego okresu, w tym okręty pancerne klasy
monitor
(
bitwa w zatoce Hampton Roads
). Jednak słabość przemysłu
Konfederacji
(stanów południa) i fakt, że prawie cała flota pozostała wierna Unii podczas wojny spowodowały, że flota amerykańska nie miała prawie żadnych okazji do walki na otwartym morzu z równorzędnym przeciwnikiem. Głównym jej przeznaczeniem była blokada morska wybrzeża stanów południowych. Większość działań odbywała się w pobliżu południowego wybrzeża i
na rzece Missisipi
, gdzie okręty floty walczyły głównie przeciwko bateriom dział na lądzie. Po zakończeniu wojny flota została ponownie prawie całkowicie zdemobilizowana. Przez następne lata flota była niezwykle słaba, słabsza nawet niż floty niektórych krajów
Ameryki Łacińskiej
. Był to okres całkowitej dominacji floty brytyjskiej na oceanach świata, podczas którego Stany Zjednoczone, tak jak wiele innych krajów, nie widziały powodu do budowania nowoczesnych okrętów. Sytuacja zaczęła się zmieniać po
1880
kiedy rozwój potęgi przemysłowej Stanów Zjednoczonych umożliwił budowę potężnej floty, mogącej na dłuższą metę dorównać flocie brytyjskiej. Budowano zwłaszcza okręty nowych klas:
pancerniki
i
krążowniki
. Przy końcu
XIX
wieku flota amerykańska urosła na tyle, by bez większego trudu pokonać flotę hiszpańską podczas
wojny amerykańsko-hiszpańskiej
(
bitwa pod Santiago de Cuba
). W latach 1907-1909
Wielka Biała Flota
złożona z amerykańskich pancerników okrążyła świat demonstrując rosnącą potęgę morską Stanów Zjednoczonych. W następnych latach rozwój był jeszcze szybszy, a podstawową siłą bojową stały się nowe pancerniki –
drednoty
. W
1917
, w momencie przystąpienia Stanów Zjednoczonych do
I wojny światowej
, flota amerykańska prawie dorównywała potęgą flocie brytyjskiej. W latach powojennych ta równowaga została formalnie ustanowiona przez postanowienia
Traktatu Waszyngtońskiego
i utrzymała się prawie do wybuchu
II wojny światowej
. Po
1939
rozpoczęto gigantyczny na owe czasy program budowy okrętów wojennych, który w ciągu kilku lat przekształcił flotę amerykańską w najpotężniejszą flotę świata. Japoński atak na bazę amerykańskiej floty w
Pearl Harbor
na Hawajach zapoczątkował udział floty amerykańskiej w wojnie. Walki z siłami Japonii na
Pacyfiku
w latach
1941
-
1945
stanowiły największe wydarzenia w historii floty. Decydujące znaczenie odgrywały w nich
lotniskowce
. Okręty amerykańskie walczyły również na
Atlantyku
i Morzu Śródziemnym przeciwko siłom Niemiec i Włoch, a także incydentalnie Francji
rządu Vichy
. Po
1945
nowym konkurentem floty amerykańskiej stała się flota
ZSRR
, która począwszy od lat 60. stała się groźnym przeciwnikiem, choć mimo starań nigdy nie była w stanie dorównać flocie amerykańskiej. Po rozpadzie ZSRR w
1991
wartość bojowa floty rosyjskiej spadła do bardzo niskiego poziomu, gwarantując flocie amerykańskiej dominację na oceanach świata na przełomie
XX
i
XXI
wieku. Charakterystyczna cecha floty amerykańskiej jest ogromny stopień innowacyjności, zwłaszcza w zakresie stosowanych w budowie okrętów technologii, co w ścisły sposób związane jest z bardzo innowacyjnym charakterem amerykańskiej gospodarki, a jednocześnie umożliwia osiąganie przewagi bojowej nad potencjalnymi bądź faktycznymi przeciwnikami. Przypisy Bibliografia
US Navy Ships: Introduction
(
ang.
) Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "United States Navy":
Oddychanie komórkowe
...
Tampere
...
Włosi
...
Nowa Anglia
...
Samuel Pepys
...
1878
...
Ewolucja
...
1933
...
1958
...
Monetaryzm
...
Inne lekcje zawierające informacje o "United States Navy":
056. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 1 (plansza 20)
...
056. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 1 (plansza 8)
...
056. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 1 (plansza 7)
...
|