Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną. William Turner
William TurnerAutoportet Williama Turnera Burza śnieżna (Parowiec wychodzący z portu) Joseph Mallord William Turner (ur.
23 kwietnia
1775
[1], zm.
19 grudnia
1851
w
Londynie
) – malarz angielski, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora
impresjonizmu
. Jego obrazy charakteryzują się pięknymi barwami; głównie żółcieniami. Malarz świetnie umiał uchwycić światło na swoich pracach. Ciekawostką jest fakt, że artysta w ogóle nie umiał malować postaci i nieszczególnie przywiązywał do tego faktu wagę[2]. Jego najbardziej znane dzieła to Zachód słońca, Szybkość, para i deszcz, Upadek Kartaginy oraz Burza śnieżna na morzu. ŻyciorysUrodził się w rodzinie Williama Turnera, producenta peruk w domu nr 21 przy Maiden Lane w
Covent Garden
(aktualnie dzielnica
Londynu
). Matką Williama była Mary z domu Marshall. W roku
1785
został wysłany do wuja mieszkającego w
Brentford
, gdzie rozpoczął naukę. W wieku 14 lat rozpoczął naukę na kursach przygotowawczych do wstąpienia do Królewskiej Akademii Sztuki. Pierwszą akwarelę, scenę z Oxfordu, namalował w
1787
r. Odbył liczne podróże po Anglii i Europie. W
1790
po raz pierwszy wystawił swój obraz na Salonie
Królewskiej Akademii Sztuki
, a
10 lutego
1802
został członkiem tejże instytucji. Zmarł w swoim domu w Chelsea, umierając miał powiedzieć: Słońce jest Bogiem. Został pochowany w londyńskiej
Katedrze Św. Pawła
. Pozostałe prace Turnera (282 płótna olejne, 19 049 szkiców) zostały przekazane do
Galerii Narodowej w Londynie
. Kalendarium-
11 grudnia
1789
– został przyjęty do Królewskiej Akademii Sztuki po egzaminie zdanym przed
Joshuę Reynoldsa
, pierwszego prezydenta Akademii.
-
1790
– czternastoletniemu artyście przyznano stypendium, umożliwiające nieodpłatne studia w Royal Academy
-
1791
– otrzymał pierwsze zlecenie – malowanie scenografii w londyńskim teatrze operowym Panteon przy Oxford Street
-
1792
– odbył podróż w górzyste rejony Walii
-
1793
– otrzymał nagrodę Wielkiej Srebrnej Palety Królewskiej Akademii Sztuki w kategorii rysunku pejzażowego
-
1794
– techniką
akwaforty
wykonano reprodukcję jednej z jego akwareli, przedstawiającej widok
Rochester
. Wkrótce ryciny oparte na jego obrazach zaczęły ukazywać się na łamach różnych ilustrowanych magazynów
-
1796
– Turner zaprezentował swój pierwszy obraz olejny – Rybacy na morzu
-
1797
– wyjechał do Krainy Jezior
-
1798
– związał się z Sarah Danby, wdową po muzyku Johnie Danby, matką trojga dzieci. Wyprowadził się od ojca, żeby zamieszkać przy Harley Street
-
1799
– przeprowadzka do Londynu i założenie samodzielnej pracowni malarskiej
-
4 listopada
1799
– został wybrany członkiem stowarzyszonym Królewskiej akademii Sztuk
-
10 lutego
1802
– Turner został przyjęty w poczet pełnoprawnych członków Królewskiej Akademii Sztuki
-
15 lipca
1802
– wyruszył w podróż po Europie (odwiedził
Francję
(
Muzeum w Luwrze
),
Szwajcarię
(
Alpy
)) – wrażenia z tej podroży wywarły decydujący wpływ na jego twórczość
-
1803
– rozpoczął budowę własnej galerii – uwidocznił się zmysł ekonomiczny malarza
-
1804
– zmarła jego matka. Turner otworzył galerię przy Harley Street
-
1806
– artysta rozpoczął pracę nad zbiorem szkiców – Liber studiorum (Księga studiów)
-
1817
-
1820
– druga podróż Turnera do Europy, tym razem Turner dotarł do
Włoch
-
1828
– trzecia podróż do Europy – tym razem głównym celem był
Rzym
-
1829
– głęboko przeżył śmierć ojca. Poznał Sophię Booth
-
1833
– udał się w podróż do Drezna, Berlina, Pragi i Wiednia. Zamieszkał z Sophią
-
1834
– był świadkiem pożaru londyńskiego parlamentu. Wykonał liczne szkice, na podstawie których namalował później obraz (
Pożar Izby Lordów i Izby Gmin
)
-
1851
– Turner zmarł we własnym domu
Niektóre dziełaHolenderskie statki w wichurze - Rybacy na morzu (znany także jako Pejzaż morski z Cholmeley) (
1796
, olej na płótnie, 91,5x122,4 cm,
Tate Gallery
, Londyn) – pierwszy publicznie zaprezentowany obraz olejny artysty
- Holenderskie statki w wichurze (
1801
, olej na płótnie, 165,2x222 cm,
National Gallery w Londynie
) – jeden z pierwszych obrazów artysty ukazujący jego mistrzostwo w przedstawianiu żywiołów, dzięki niemu zdobył przychylność
Benjamina Westa
i
Henry'ego Fuseli
co otwarło mu drogę do członkostwa Królewskiej Akademii Sztuki
- Piąta plaga egipska (
1800
, olej na płótnie, 124x183 cm, Indianapolis Museum of Art)
- Śnieżyca: Hanibal ze swoim wojskiem przekracza Alpy
1812
obraz olejny, 9146x237 cm, Tate Gallery, Londyn) – najbardziej imponujący obraz Turnera, realizujący romantyczną ideę wzniosłości
- Przejście przez strumień (
1815
, olej na płótnie, 193x165 cm, Tate Gallery, Londyn) – inspirowany przez obrazem
Claude'a Lorraina
Pejzaż z odpoczynkiem Świętej Rodziny do Egiptu. Czasami płótno jest interpretowane jako alegoria dojrzewania – smukłe drzewa z lewej strony kojarzą się z dorosłością
- Dydona wznosi Kartaginę (
1815
, olej na płótnie, 155,5x232 cm, Tate Gallery, Londyn)
- Burza śnieżna (Parowiec wychodzący z portu) (
1815
, olej na płótnie, 91,5x122 cm, Tate Gallery, Londyn)
-
Bitwa pod Trafalgarem
(1823-1824, olej na płótnie, 261,5 x 368,5 cm, National Maritime Museum,
Greenwich
)
- Ulisses drwiący z Polifema (
1829
, olej na płótnie, 132,7x203,2 cm, National Gallery, Londyn) – obraz, którego wizjonerskie efekty kolorystyczne wiązano ze świetlistymi odcieniami renesansowych fresków, które malarz miał okazję podziwiać w trakcie pobytu w Pizie
-
Pożar Izby Lordów i Izby Gmin
(
1834
, 92,1 x 123,2 cm, Philadelphia Museum of Art, Filadelfia)
- Wenecja – widok z kanału Giudecca(
1840
, 61x91,5 cm,
Victoria and Albert Museum
, Londyn – obraz namalowany na zamówienie bogatego handlarza tkaninami Johna Sheepshanks, wystawiony w tym samym roku w
Royal Academy
, a w
1857
został podarowany przez właściciela muzeum w Londynie. Krytycy ten i inne tzw. weneckie obrazy uznali za rapsodie szalonego pędzla Turnera i czyste kaprysy maniakalnego koloryzmu
- Deszcz, para, szybkość (
1844
, 91x122 cm, National Gallery, Londyn) – jeden z najnowocześniejszych obrazów Turnera wyrażający uczucie podniecenia związane z jazdą pociągiem (malując ten obraz artysta odwołała się do wydarzenia, kiedy to w czasie jednej ze swoich pierwszych podróży pociągiem wychylił się przez okno w czasie burzy, by głębiej przeżyć siłę żywiołu)
Bibliografia- Praca zbiorowa,
2006
, Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy, t.12 William Turner , Polskie Media Amer.Com, .
Literatura dodatkowa - G. Crepaldi, Turner i Constable, Warszawa 2006 (Klasycy Sztuki)
- C. Jones, Turner, Warszawa 1997
- William Turner, Poznań 2006 (Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy, t. 12)
- D. Zabunyan, William Turner, Siechnice 1999 (Wielcy Malarze, nr 21)
Przypisy- ↑ Dokładność daty urodzenia Turnera bywa kwestionowana
- ↑ Paul Johnson, "Twórcy", rozdział poświęcony Turnerowi, Świat Książki 2008
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "William Turner":
Biegun północny
...
Adwentyzm
...
Oddychanie komórkowe
...
William Miller
...
XVI wiek
...
1972
...
1884
...
Nowa Anglia
...
John William Waterhouse
...
Ekranizacje dzieł Williama Szekspira
...
Inne lekcje zawierające informacje o "William Turner":
102 Kultura renesansu w Europie (plansza 14)
...
137 Nowe nurty chrześcijaństwa na przełomie wieków XIX i XX (plansza 6)
...
Elementy baśniowe i fantastyczne w ˝Balladynie˝ Juliusza Słowackiego (plansza 16)
...
|