Wolfgang Amadeusz Mozart (ur.
27 stycznia
1756
w
Salzburgu
, zm.
5 grudnia
1791
w
Wiedniu
) –
austriacki
kompozytor
i
muzyk
, razem z
Haydnem
i
Beethovenem
należący do grona
klasyków wiedeńskich
.
Życie
Dzieciństwo
Urodzony w
Salzburgu
, ówczesnej stolicy małego, niezależnego arcybiskupstwa w ramach
Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego
, jako siódme dziecko
Leopolda Mozarta
oraz
Anny Marii
z domu Pertl. Miał starszą o pięć lat siostrę
Marię Annę
nazywaną Nannerl, która także przejawiała uzdolnienia muzyczne. Razem z nią, kiedy miała 11 lat, mały Wolfi grywał duety klawesynowe na zasłoniętej materiałem klawiaturze. Ojciec – Leopold Mozart – woził ich po całej Europie, przez co Wolfgang zaczął chorować. W roku 1761 skomponował swój pierwszy utwór - Menuet i Trio KV 1.
Pozostała piątka rodzeństwa zmarła w wieku niemowlęcym. W wieku trzech lat Wolfi, słysząc grę siostry na
klawesynie
, zabawiał się wyszukiwaniem tercji na tym instrumencie (jak wspomina później jego siostra). Od piątego roku życia uczył się gry na klawesynie pod kierunkiem swojego ojca.
Imiona Mozarta
Na chrzcie nadano mu imiona Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus, pierwsze dwa na cześć świętego katolickiego patrona dnia urodzenia
Jana Chryzostoma
,
Wolfgang
na pamiątkę dziadka ze strony matki, a
Teofil
na pamiątkę ojca chrzestnego. Przez większość życia kompozytor posługiwał się jednak imionami Wolfgang Amadé. Amadé to francuska wersja
greckiego
imienia Teofil (przyjaciel Boga lub umiłowany przez Boga). Wcześniej używał także wersji włoskiej (Amadeo). We wczesnych dokumentach występowała również forma Wolfgang Gottlieb (Gottlieb to niemieckie tłumaczenie dla Teofil). Natomiast nigdy nie używał najpowszechniejszej dzisiaj wersji
łacińskiej
Amadeus
. W dzieciństwie rodzice używali również zdrobnień Wolferl, Wolfgangerl i we wczesnych czasach Wolfi, o czym wiadomo z listów ojca i innych źródeł.
Podróże
W styczniu
1762
Leopold Mozart
i jego dzieci udali się w pierwszą podróż artystyczną - do
Monachium
na pierwsze rodzinne tournée. Szczegóły tego 3-tygodniowego pobytu nie są znane. Następna podróż całej rodziny, rozpoczęta we wrześniu tego samego roku, wiodła przez
Pasawę
i
Linz
do
Wiednia
. W habsburskiej stolicy Wolfgang i Nannerl zaprezentowali się jako klawesyniści zarówno na dworze cesarskim, jak i w pałacach arystokracji. W drodze powrotnej rodzina zatrzymała się na dwa tygodnie w
Bratysławie
i na początku stycznia
1763
powróciła do
Salzburga
.
W czerwcu
1763
, zachęcony sukcesem podróży do
Wiednia
,
Leopold Mozart
z żoną i obojgiem dziećmi wyruszył na znacznie dłuższe tournée. Początkowo planowano podróż do wielu miast niemieckich i do
Paryża
; ewentualne dalsze cele miały zależeć od sukcesu - zwłaszcza materialnego - dotychczasowych koncertów. Wolfgang i Nannerl koncertowali zatem w
Monachium
,
Augsburgu
,
Schwetzingen
,
Moguncji
,
Frankfurcie n. Menem
(gdzie na koncert Mozarta przyszedł młody
Goethe
),
Koblencji
i (prawdopodobnie)
Akwizgranie
.
W październiku
1763
roku rodzina Mozartów przybyła do
Brukseli
.
W roku
1764
Wolfgang zagrał w
Wersalu
dla
Ludwika XV
i w
pałacu Buckingham
dla
Jerzego III
.
W
1769
roku Mozart został koncertmistrzem kapeli arcybiskupiej.
W latach
1769
-
1773
3-krotnie odwiedził
Włochy
(
grudzień
1769
-
marzec
1771
,
sierpień
-
grudzień
1771
i
październik
1772
-
marzec
1773
). W czasie pierwszego pobytu poznał w
Bolonii
G.B. Martiniego
i został przyjęty na członka sławnej Accademia Filarmonica. W czasie tej podróży po wysłuchaniu w
Kaplicy Sykstyńskiej
Miserere
Gregorio Allegriego
zapisał ten utwór z pamięci. "Miserere" można było wykonywać tylko w Kaplicy. Papież podziwiał geniusz młodego twórcy i nadał mu tytuł kawalera orderu "Złotej Ostrogi" (ze znanych kompozytorów takie odznaczenie otrzymał wcześniej
Gluck
).
W
1773
roku Mozart udał się z ojcem do
Wiednia
, prawdopodobnie w poszukiwaniu posady na dworze wiedeńskim. Spędził tam cztery miesiące, ale posady nie uzyskał. Niemniej pobyt w Wiedniu był ważny dla rozwoju jego twórczości (zaznajomił się wtedy m.in. z nowymi kwartetami Haydna). Następną podróż, trzymiesięczną, odbył na przełomie lat 1774 - 1775 do
Monachium
, gdzie skończył komponować operę komiczną Rzekoma ogrodniczka i dyrygował jej prapremierą.
We wrześniu
1777
Mozart rozpoczął kolejną podróż po Europie. Ponieważ ojciec,
Leopold Mozart
, nie otrzymał od arcybiskupa dłuższego urlopu, Wolfgang wyruszył w towarzystwie matki. Pierwszymi celami podróży były
Monachium
i
Mannheim
. Po dłuższym pobycie w Mannheimie oboje pojechali dalej do Paryża, gdzie Mozart spędził pół roku w
1778
. Pobyt w Paryżu nie był zbyt udany: Mozart nie zdobył uznania paryskich melomanów (chociaż wykonanie jego Symfonii "Paryskiej" KV 297 było sukcesem) ani posady we
Francji
. Usilnie nakłaniany przez ojca do powrotu do Salzburga, wyruszył w drogę, zatrzymując się znowu w
Mannheim
i
Monachium
.
W
1777
roku Mozart zakochał się w Alojzie Weber. W Monachium poznał szesnastoletnią sopranistkę, w której też się zakochał. Chciał z nią wyruszyć w podróż, jednak te plany pokrzyżował Leopold Mozart, który zabronił synowi wyjazdu i wymógł na nim, aby przeprowadził się wraz z matką do Paryża. Wkrótce, w drodze powrotnej do Salzburga, Mozartowi udało się spotkać w Wiedniu ze swoją pierwszą miłością Alojzą Weber, która dała mu do zrozumienia, że nie odwzajemnia już jego uczuć. W czerwcu
1778
jego matka zachorowała i zmarła
3 lipca
1778
w
Paryżu
. Załamany z powodu podwójnej straty, jaką była strata matki i Alojzy, w styczniu 1779 Mozart wrócił do Salzburga, gdzie znalazł pracę u ówczesnego księcia arcybiskupa - hrabiego Hieronymusa von Colloredo.
Lata
1779
i
1780
Mozart spędził w Salzburgu. Wtedy też otrzymał zamówienie na napisanie wielkiej opery na rozpoczęcie sezonu operowego w
Monachium
w grudniu
1780
. Operą tą był
Idomeneo, król Krety
. W listopadzie
1780
Mozart udał się do
Monachium
, aby dokończyć pracę nad dziełem, nadzorować próby i dyrygować prapremierą oraz paroma następnymi przedstawieniami. Prapremiera Idomeneo została wprawdzie przesunięta z powodu żałoby po śmierci
Marii Teresy
29 listopada
1780
, ale w końcu odbyła się
29 stycznia
1781
. Na premierę przyjechał do
Monachium
ojciec Mozarta, a także jego siostra. Korzystając z wyjazdu chlebodawcy, arcybiskupa Hieronymusa von Colloredo, do Wiednia, Mozart samowolnie przedłużył pobyt w
Monachium
.
Doprowadziło to do nieporozumienia z pracodawcą, które zakończyło się wyjazdem Mozarta do Wiednia, gdzie wynajął pokój u rodziny Weberów. Alojza była już co prawda wtedy mężatką, lecz Wolfgangowi bardzo spodobała się jej siostra Konstancja.
Portret Konstancji Weber w 1782
4 sierpnia w
1782
r. Wolfgang ożenił się z
Konstancją Weber
(1762-1842), która była śpiewaczką. W trakcie ich 9-letniego małżeństwa Konstancja powiła szóstkę dzieci, z której przeżyła tylko dwójka. Jednocześnie rozpoczął pracę nad operą Uprowadzenie z seraju.
26 października 1782 odbyło się prawykonanie Mszy C-dur KV 427.
Kres życia
Mozart spędził ostatnie lata swojego życia w Wiedniu, gdzie do dzisiaj można zwiedzać jeden z jego apartamentów przy Domgasse 5, w pobliżu katedry Św. Szczepana. W domu tym Mozart skomponował w
1786
Wesele Figara
.
Jeszcze w październiku
1791
r. nikt by nie przypuszczał, że za 2 miesiące Mozart już nie będzie żył. Przez wiele lat nie wiedziano, co było przyczyną śmierci kompozytora, tradycja romantyczna zaś stworzyła wokół tego faktu wiele fantastycznych legend. Po długotrwałej analizie medycznej Antona Neumayra, ustalono jednak dość szczegółowy przebieg choroby Mozarta, w którego opisie znajdują się takie objawy, jak: wysoka gorączka, obfite wydzielanie potu i wysypka, stan zapalny i obrzmienie w obrębie kończyn, unieruchomienie ciała z powodu silnego bólu.
Diagnoza
mówi o ostrej
gorączce reumatycznej
z obrazem klinicznym nawrotu reumatoidalnego zapalenia stawów i jednoczesnym wystąpieniem reumatyzmu mózgowego połączonego z bardzo wysoką temperaturą i paraliżem najważniejszych ośrodków mózgu. Za bezpośrednią przyczynę śmierci uznaje się upust krwi dokonany przez medyka na dwie godziny przed śmiercią Mozarta. Zespół chorobowy wywołany był przez
paciorkowce
.
Śmierć przerwała pracę Mozarta nad mszą żałobną
Requiem
. Na prośbę żony Mozarta dzieło to dokończyli jego znajomi kompozytorzy,
Joseph Eybler
i
Franz Xaver Süssmayr
. W rękopisie Mozarta ostatnie nuty postawione jego ręką przypadają na 8 takt partii wokalnych Lacrimosa.
Powszechnie uważa się, że Mozart zmarł w nędzy i zapomnieniu, pochowany w grobie dla ubogich. W rzeczywistości, choć jego twórczość nie była już tak modna w
Wiedniu
, w dalszym ciągu otrzymywał jednak znaczące przychody z różnych stron Europy, szczególnie z
Czech
, a konkretnie z
Pragi
. Został pochowany w grobie 3. klasy, tak jak większość mieszkańców Wiednia. Pochówek tego typu warunkowały dwa zarządzenia
Józefa II
z lat 1784-85, które narzucały poszczególne elementy pogrzebu.
W
1809
r. Konstancja poślubiła duńskiego dyplomatę,
Georga Nicolausa von Nissena
, który był miłośnikiem dzieł Mozarta i napisał pierwszą biografię kompozytora.
Mozart nie miał trudnego życia. Często otrzymywał wynagrodzenie za swoją pracę i gdy już posiadał pieniądze, to trwonił wielkie sumy, prowadząc ekstrawagancki styl życia. Świadczyło to jednak nie o jego próżności, lecz o chęci aktywnego zaistnienia w wiedeńskim świecie muzyków, co miało przynieść w efekcie dodatkowe dochody. Dużych wydatków przysparzała Mozartowi również jego żona
Konstancja
. Gdy była już szósty raz w ciąży, miała duże problemy ze stopami, co zmuszało ją do częstych i długich wyjazdów do uzdrowiska
Baden bei Wien
.
Dzieci Mozarta
- Reimund Leopold Mozart (ur. 27 czerwca 1783 w Wiedniu, zm. 19 sierpnia 1783 w Wiedniu)
-
Carl Thomas Mozart
(ur. 21 września 1784 w Wiedniu, zm. 31 października 1858 w
Mediolanie
)
- Johann Thomas Leopold Mozart (ur. 18 października 1786 w Wiedniu, zm. 15 listopada 1786 w Wiedniu)
- Theresia Maria Anna Mozart (ur. 27 grudnia 1787 w Wiedniu, zm. 29 czerwca 1788 w Wiedniu)
- Anna Maria Mozart (ur. zm. 16 listopada 1789 w Wiedniu)
-
Franz Xaver Wolfgang Mozart
(ur. 26 lipca 1791 w Wiedniu, zm. 19 lipca 1844 w
Karlsbadzie
)
Z szóstki dzieci, które przyszły na świat w trakcie 9-letniego małżeństwa Wolfganga i Konstancji (1782-91), dzieciństwo przeżyli tylko dwaj synowie. Żaden z nich nie ożenił się i nie pozostawił potomstwa. Ród Wolfganga Amadeusza Mozarta w linii prostej wymarł w połowie XIX w.
Twórczość
Mimo iż Mozart żył tylko 35 lat, zdążył pozostawić po sobie kilkaset skrzących się dowcipem i wyróżniających słynną mozartowską lekkością oraz melodyjnością utworów. Ponad 50 symfonii, kilkadziesiąt koncertów fortepianowych, skrzypcowych, fletowych i na inne instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry, blisko 20 mszy (a także słynne, acz niedokończone przez niego "Requiem") oraz inne utwory muzyki kościelnej, 13 oper, które do dnia dzisiejszego znajdują się w repertuarze wszystkich teatrów operowych świata (zwłaszcza takie arcydzieła, jak "Uprowadzenie z seraju", "Wesele Figara", "Don Giovanni", "Czarodziejski flet", "Cosí fan tutte" czy też mniej znana u nas jego pierwsza większa opera "Idomeneo, król Krety"). Mozart napisał również wiele utworów kameralnych, solowych. Jest także pierwszym wielkim twórcą wśród zawodowych kompozytorów piszących muzykę rozrywkową (tańce, divertimenta, serenady z "Eine kleine Nachtmusik" na czele).
Opery
Mozart z największym entuzjazmem, o którym świadczą również jego listy, pisał opery. W ciągu niespełna 23 lat skomponował ponad 20 dzieł scenicznych, przede wszystkim w panującym wówczas stylu włoskim i do włoskich na ogół tekstów.
W
1767
Mozart skomponował swoją pierwszą operę, jeśli można jej mianem określić scholastyczny dramat muzyczny Apollo et Hyacinthus (KV 38). Kolejna
Bastien i Bastienne
(
1768
, KV 50=46b) dała już całkiem inny rezultat. Młody muzyk był już zdolny do panowania nad tematem, a jego muzyka emanowała sielankową radością i urokiem spontaniczności.
La finta semplice
(
1768
, KV 51) jest pierwszym podejściem Mozarta do gatunku określanego
opera buffa
(opera komiczna).
Później, na zlecenia otrzymane w
Mediolanie
i Salzburgu, powstały pierwsze włoskie opery (opera seria i serenata teatrale:
Mitridate re di Ponto
(
1770
, KV 87),
Ascanio in Alba
(
1771
, KV 111),
Il sogno di Scipione
(
1771
, KV 126),
Lucio Silla
(
1772
, KV 135). Pierwszym operom seria brakuje formalnej perfekcji starszego Mozarta. Libretta są nieprzekonujące i nieprawdopodobne, był to jednak powszechny mankament ówczesnych oper.
W dziele La finta giardiniera (
1774
-
1775
, KV 196), Mozart wraca do opera buffa, przewyższając wszystkie poprzednie wzory tego gatunku. Mimo wad libretta postacie nie są już schematyczne, lecz stają się autentycznymi osobowościami, zaś muzyka dobitnie przyczynia się do ich podkreślenia.
Wśród niewielu oper do tekstu niemieckiego najważniejsze są
singspiele
(śpiewogry)
Uprowadzenie z Seraju
i
Czarodziejski flet
. Chociaż legenda głosi (a film
Miloša Formana
Amadeusz
ją utrwala), że po premierze Uprowadzenia z Seraju cesarz Józef II powiedział do Mozarta: „za dużo nut”, utwór odniósł ogromny sukces i przyniósł kompozytorowi sławę również poza Wiedniem. "Modna w tym czasie stylizacja muzyki „tureckiej” polegała na większej niż zazwyczaj ilości szybkich dźwięków w dynamice forte, obecności „egzotycznych” ozdobników o nietypowej chromatyce i „janczarskiej” instrumentacji (w rozbudowanym finale 2 aktu)."[1]
Trzy najwybitniejsze włoskojęzyczne opery Mozarta powstały do librett napisanych przez
Lorenza da Ponte
. Są to
Wesele Figara
,
Don Giovanni
i
Così fan tutte
.
Wesele Figara
(
1786
, KV 492) zostało oparte na
Le marriage de Figaro
Pierre'a Beaumarchais
, dziele, które było źle przyjęte i rzadko wykonywane we Francji z powodu krytyki wad dominujących klas społecznych (duchowieństwa i arystokracji), przeciwstawionych zdrowemu duchowi Trzeciego Stanu. W Austrii opera Mozarta także spotkała się ze sprzeciwem ze strony dworu cesarskiego, chociaż Da Ponte usunął z oryginalnego tekstu najbardziej drastyczne wątki polityczne, podtrzymując jednak naganną ocenę postępowania hrabiego Almavivy. Opera została po raz pierwszy wykonana wiosną
1786
w wiedeńskim Burgtheater, odnosząc ogromny sukces. "Powstała „commedia per musica” – zabawna, ale z morałem i czytelną krytyką stosunków społecznych. Tradycyjna komedia charakterów ustąpiła w niej miejsca komedii sytuacyjnej, gdyż żadna z postaci nie jest śmieszna, a tym bardziej ośmieszana – zabawne są jedynie ich perypetie. W znakomitych ensemblach charaktery „kontrapunktują się”. Mozart najbardziej lubił sekstet w trzecim akcie, gdy stopniowo wyjaśniają się nieporozumienia narosłe w wyniku wcześniejszych intryg, ale każdy z bohaterów inaczej reaguje na tę zmianę sytuacji. Odczuwają oni radość, wzruszenie albo złość, a muzyka tę różnorodność reakcji wyśmienicie oddaje."[2]
Wyjątkowy sukces Wesele Figara odniosło w Pradze. W efekcie u Mozarta zamówiono nową operę i powstał Don Giovanni, kolejna w dziejach teatru opowieść o uwodzicielu ponoszącym karę za niemoralny tryb życia.
Don Giovanni
nosi podtytuł „wesoły dramat” (dramma giocoso), a równocześnie ma momenty dramatyczne, a nawet tragiczne. Romantycy najchętniej kończyli operę sceną, w której głównego bohatera pochłania piekło. W XX wieku zazwyczaj można obejrzeć na końcu sekstet z udziałem pozostałych (z wyjątkiem głównego bohatera) postaci, które tłumaczą, że obejrzeliśmy przypowiastkę z morałem służącą rozrywce, czyli taki właśnie "wesoły dramat".
Uważa się, że muzyka tej opery jeszcze bardziej niż w Weselu Figara maluje różnorodne psychiki bohaterów. "Główny bohater przyjmuje ton bohaterski, uwodzicielski lub prowokujący w zależności od okoliczności. Jego służący Leporello często bywa nieodparcie komiczny, ale w sytuacjach dramatycznych jest równie przejmujący jak postacie „poważne”. Bohaterki reprezentują trzy różne światy i trzy style muzyczne. Dramatyczno-liryczne są arie Donny Anny. Z barokową emfazą śpiewa Donna Elwira. Natomiast partia wieśniaczki Zerliny pełna jest rokokowego wdzięku i naiwności."[2]
Do singspielu (śpiewogry) Mozart powrócił, pisząc w
1791
r.
Czarodziejski flet (KV 620)
do baśniowego libretta, które napisał
Emanuel Schikaneder
. Był on również, jak byśmy dzisiaj powiedzieli, producentem i reżyserem pierwszej inscenizacji tej opery, w której ponadto śpiewał jedną z głównych ról - Papagena. Podobnie jak w Uprowadzeniu z seraju, także i w Czarodziejskim flecie dialogi są mówione (a nie śpiewane), i to w języku niemieckim, co było typowe dla singspieli przeznaczonych dla szerszej widowni niż opery seria we włoskim stylu i języku.
Chronologiczna lista oper:
Oprócz nich istnieją także opery niedokończone:
Mozart napisał też muzykę do dramatu heroicznego Geblera -
Thamos, król Egiptu (KV 345)
.
Utwory religijne
Muzyka sakralna Mozarta to głównie kompozycje wokalne, chociaż są też przykłady muzyki instrumentalnej, jak 17 Sonat kościelnych (lub organowych) na dwoje skrzypiec, kontrabas i
organy
(niektóre także z trąbkami i kotłami), skomponowanych między rokiem
1767
i
1780
.
Kompozycje sakralne obejmują 19
mszy
, wśród nich Weisenhaus Messe
c-moll
KV 139, pewną liczbę dzieł należących do gatunku Missa Brevis (tzw. msze krótkie), napisanych głównie w Salzburgu (KV 167-192-194-195 oraz tzw.
Wróbla msza (KV 220)
), a przede wszystkim
Koronacyjna
KV 317,
Wielka Msza c-moll
KV 427 (z nieukończonym
Credo
i brakującym
Agnus Dei
) i ostatnie dzieło Mozarta
Requiem d-moll
KV 626, napisane w
1791
, po 8-letniej przerwie, gdy w ogóle nie komponował mszy, a ukończone przez Franza Xavera Süssmayra po śmierci Mozarta.
Do dzieł sakralnych należy szereg kompozycji innego rodzaju, wśród nich Kyrie, ofertoria, antyfony, motety (Exsultate, Jubilate KV 165 oraz bardzo znane Ave verum corpus KV 618).
Muzyka sakralna Mozarta prezentuje bogatą stylistycznie mozaikę: elementy tematów
chorału gregoriańskiego
spotykają się z surowymi kontrapunktami, niekiedy pojawiają się elementy operowe.
Muzyka instrumentalna
Twórczość dla zespołów instrumentalnych, obok symfonii, obejmuje divertimenta,
nokturny
,
serenady
(m.in. serenadę
Eine kleine Nachtmusik (KV 525)
, cassazioni,
marsze
i tańce.
Symfonie
Oprócz wymienionych wyżej symfonii Mozart skomponował inne symfonie, z których część zostało ponumerowanych od 42 do 55 z tym, że brak w numeracji symfonii 49 oraz 53. Symfonie zamieszczone w poniższej tabeli są mało znanymi kompozycjami, rzadko wykonywanymi i nagrywanymi. W pierwszej wersji katalogu
Köchla
z
1862
roku symfonie wymieniono w dodatku do katalogu.
Od 1764 roku (KV 16) Mozart stworzył ponad 50 symfonii (zachowało się 41)[5].
- Tzw. wczesne symfonie (
1764
-
1771
), napisane w stylu włoskich uwertur, zbudowane są z następujących części:
Allegro
-
Andante
-Allegro; tylko w niektórych z nich pojawił się menuet jako część trzecia (charakterystyczna dla późniejszej w pełni ukształtowanej formy symfonicznej) - Symfonia No 1, Symfonia No 2. Warto więc zauważyć, że niewłaściwe i bardzo mylące jest porównywanie symfonicznego dorobku kompozytorskiego Mozarta z dziełami późniejszych twórców - na imponującą liczbę symfonii Mozarta wpływ miało inne pojmowanie formy kompozycji.
Wyróżnia się trzy cykle Symfonii Salzburskich:
- Symfonie Salzburskie 1772-73 - 11 symfonii z tego cyklu napisanych przed trzecią podróżą do
Włoch
może być podzielonych na dwie grupy: 5 germańskich symfonii koncertowych z menuetami (KV 161a, KV 161b, KV 162, KV 162b, KV 173dA), każda trwająca ok. 20-25 minut; 6 włoskich symfonii w stylu uwertury bez menueta (KV 135, KV 141a, KV 161a, KV 162, KV 162b, KV 173dA), każda trwająca ok. 8-9 minut. Żadna z tych symfonii nie została opublikowana drukiem za życia Mozarta.
- Symfonie Salzburskie 1773-75 - ten cykl symfoniczny także może być podzielony na dwie grupy, z których bardziej znacząca zawiera 7 germańskich symfonii koncertowych z menuetem (KV 183, KV 185, KV 200-204), a druga tylko jedną symfonię we włoskim stylu (KV 121), napisaną na podstawie uwertury operowej. Także i żadna z tych symfonii nie ukazała się drukiem za życia Mozarta.
- Symfonie Salzburskie 1775-1783 - podczas gdy w okresie od
1770
do
1775
Mozart stworzył nie mniej niż 36 symfonii, w następnych ośmiu latach powstało ich jedynie 9. Można to tłumaczyć rozczarowaniem kompozytora w stosunku do salzburskiego establishmentu, jak również miernego poziomu zespołów muzycznych, jakie istniały w mieście. Ten okres może być też uznany za przejściowy ku okresowi ostatnich największych symfonii.
- W
1778
Mozart przybył do Paryża w poszukiwaniu posady godnej jego talentu, ale takiej właściwie nie znalazł. Niemniej jednak to w czasie tej wizyty napisał tak zwaną
Symfonię Paryską
(KV 297) która jest szczególnie interesująca z racji bogatej i nowoczesnej instrumentacji.
-
XXXV Symfonia
, Haffnerowska (KV 385) została skomponowana w
1782
na zamówienie z Salzburga, po ostatecznym przeniesieniu się kompozytora do Wiednia. Pierwotnie zawierała wprowadzający marsz, który później został usunięty, i dwa menuety, z których tylko jeden pozostał w końcowej wersji.
-
XXXVI Symfonia
, Linzka (KV 425) została napisana w
1783
, gdy Mozart przejeżdżał przez to miasto w drodze powrotnej z Salzburga.
-
XXXVIII Symfonia
, Praska (KV 504) powstała w Wiedniu pod koniec
1786
- z myślą o wyjeździe kompozytora do Pragi w styczniu
1787
. Jest ona znacznie trudniejsza do wykonania i bardziej zaawansowana konceptualnie niż jakakolwiek z poprzednich symfonii Mozarta.
- Końcowa
trylogia
symfonii Mozarta (KV 543, KV 550, KV 551) została ukończona w ciągu trzech miesięcy
1788
roku. Jest prawdopodobne, że autor chciał wydać te utwory razem, jako jedno dzieło, chociaż właściwie pozostały one nieopublikowane aż do jego śmierci. Tylko jedna z nich mogła być publicznie wykonywana w
Lipsku
w
1789
.
- Mniej znaną i rzadziej wykonywaną z tych trzech symfonii jest
XXXIX Symfonia (KV 543)
Es-dur
, być może dlatego, że pomysły, które Mozart starał się zbadać w tym dziele, z trudem poddają się przełożeniu na nowoczesne, bardziej potężne instrumenty.
-
XL Symfonia
(KV 550)
g-moll
jest jedną z dwóch molowych symfonii Mozarta (druga to tzw.
Mała g-moll KV 183
, skomponowana w
1773
). Jest ona jedną z najczęściej wykonywanych symfonii Mozarta. Zespół muzyczny obejmuje szczególnie subtelne instrumenty dęte, z klarnetami dodanymi w drugiej wersji. Temat główny tej symfonii Mozart wprowadza już na samym początku, po zaledwie kilku nutkach, zresztą, użyty już był on wcześniej (
21 koncert fortepianowy C-dur, KV 467, Allegro
), choć obecnie kojarzony przede wszystkim z 40 symfonią.
-
XLI Symfonię "Jowiszową"
KV 551 (przydomek nie został nadany przez Mozarta, lecz prawdopodobnie przez Johanna Petera Salomona) charakteryzuje pompatyczne nieco użycie z początkiem pierwszej części trąbek i kotłów. Andante cantabile jest głęboko poruszające, a nawet w menuecie można usłyszeć mistrzostwo techniki kontrapunktycznej. Najważniejszy jest w niej finał, którego czteronutowy motyw zaczynający temat był wielokrotnie używany przez samego Mozarta w różnych utworach[6]. Następują kolejno zmienne, przeciwstawiane i łączone motywy, ujęte w formę sonatową, prowadzą do
cody
, w której pojawia się pięć głównych motywów przeprowadzonych w technice kontrapunktycznej.
Koncerty solowe
Koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta[7]Numer w edycji Breitkopfa |
tonacja
| K | K6 | rok | uwagi |
---|
1 |
F-dur
| 37 | 37 |
1767
| aranżacja koncertu: cz.1 H. F. Raupach Op.1 Nr 5, cz.2 ?, cz.3 L. Honauer Op.2 Nr 3 |
---|
2 |
B-dur
| 39 | 39 |
1767
| aranżacja koncertu: cz.1 H. F. Raupach Op.1 Nr 1, cz.2 J. Schubert Op.17 Nr 2, cz.3 H. F. Raupach Op.1 Nr 1 |
---|
3 |
D-dur
| 40 | 40 |
1767
| aranżacja koncertu: cz.1 L. Honauer Op.2 Nr 1, cz.2 J. G. Eckard Op.1 Nr 4, cz.3 C. P. E. Bach Wq 17 |
---|
4 |
G-dur
| 41 | 41 |
1767
| aranżacja koncertu: cz.1 L. Honauer Op.1 Nr 1, cz.2 H. F. Raupach Op.1 Nr 1, cz.3 L. Honauer Op.1 Nr 1 |
---|
|
D-dur
| 107, 1 | 107, 1 |
1772
| aranżacja koncertu J. C. Bacha Op.5 Nr 2 |
---|
|
G-dur
| 107, 2 | 107, 2 |
1772
| aranżacja koncertu J. C. Bacha Op.5 Nr 3 |
---|
|
Es-dur
| 107, 3 | 107, 3 |
1772
| aranżacja koncertu J. C. Bacha Op.5 Nr 4 |
---|
5 |
D-dur
| 175 | 175 |
1773
| nowy finał dla koncertu D-dur stanowi Rondo Nr 1 D-dur KV 382 z
1785
roku |
---|
6 |
B-dur
| 238 | 238 |
1776
| |
---|
7 |
F-dur
| 242 | 242 |
1776
| koncert na 3 fortepiany; istnieje również wersja na 2 fortepiany |
---|
8 |
C-dur
| 246 | 246 |
1776
| ”Lützow” |
---|
9 |
Es-dur
| 271 | 271 |
1777
| "Jeunehomme" |
---|
10 |
Es-dur
| 365 | 316a |
1779
| koncert na dwa fortepiany |
---|
12 |
A-dur
| 414 | 385p |
1782
| finał koncertu A-dur miało stanowić prawdopodobnie Rondo Nr 2 A-dur K 386 z
1782
roku |
---|
11 |
F-dur
| 413 | 387a |
1782
-
1783
| |
---|
13 |
C-dur
| 415 | 387b |
1782
-
1783
| |
---|
14 |
Es-dur
| 449 | 449 |
1784
| |
---|
15 |
B-dur
| 450 | 450 |
1784
| |
---|
16 |
D-dur
| 451 | 451 |
1784
| |
---|
17 |
G-dur
| 453 | 453 |
1784
| |
---|
18 |
B-dur
| 456 | 456 |
1784
| |
---|
19 |
F-dur
| 459 | 459 |
1784
| |
---|
20 |
d-moll
| 466 | 466 |
1785
| |
---|
21 |
C-dur
| 467 | 467 |
1785
| |
---|
22 |
Es-dur
| 482 | 482 |
1785
| |
---|
23 |
A-dur
| 488 | 488 |
1786
| |
---|
24 |
c-moll
| 491 | 491 |
1786
| |
---|
25 |
C-dur
| 503 | 503 |
1786
| |
---|
26 |
D-dur
| 537 | 537 |
1788
| ”Koronacyjny”, z okazji koronacji cesarza Leopolda II we Frankurcie |
---|
27 |
B-dur
| 595 | 595 | ?
1788
-
1791
|
---|
Mozart ukończył 25 koncertów fortepianowych. Stały się wzorcem klasycznego koncertu solowego. Wszystkie są trzyczęściowe. Nie ma jednak dwóch identycznych form. Nigdy też solista nie powtarza dosłownie fraz granych przez orkiestrę, ani orkiestra nie powtarza partii solisty. Obsada orkiestrowa też jest różnorodna: same instrumenty smyczkowe, smyczkowe wraz z dętymi ad libitum, aż po pełną obsadę symfoniczną z trąbkami i kotłami. Porównując kolejne utwory zauważa się, jak orkiestra stopniowo awansowała z pozycji akompaniatora do roli partnera solisty. Charakter muzyki często nasuwa skojarzenia z operową muzyką Mozarta[8].
15 najwybitniejszych koncertów powstało od końca 1782 roku przez 4 najbliższe lata, kiedy Mozart organizował serie koncertów. Są to:
- sezon 1784:
B-dur (KV 456)
,
F-dur (KV 459)
wiosną 1784, w ciągu niespełna 6 tygodni, dał 22 koncerty; do ojca pisał wtedy, że ciągle musi grać nowe rzeczy.
Warto podkreślić, że Mozart lubił posługiwać się nie tylko autocytatami i tak na przykład w Koncercie nr 25 C-dur, KV 503, w finale I jego części (Allegro maestoso) słyszymy początek
Marsylianki
, który przewija się zresztą przez całe to allegro. Sugeruje to również, że sama linia melodyczna Marsylianki jest wcześniejsza niż z roku 1792.
W 1788 chciał znów organizować koncerty i dlatego skomponował
Koncert D-dur (KV 537, zw. „Koronacyjnym”)
. Ostatni koncert fortepianowy (
B-dur (KV 595)
) napisał dla siebie w 1791.
Koncerty na różne instrumenty
Mozart skomponował ponad 20 koncertów na instrumenty inne niż fortepian. Na instrumenty dęte najlepsze koncerty powstawały dla muzyków zaprzyjaźnionych z kompozytorem.
- Pięć Koncertów na skrzypce i orkiestrę, KV 207, 211, 216, 218, 219 napisał w Salzburgu, kiedy był koncertmistrzem orkiestry arcybiskupa, a więc pisał jej zapewne dla siebie samego. Wyjątkowy jest w tej grupie koncert A-dur (KV 219) z finałem w niezwykłym w tej części rytmie menueta i z epizodami alla turca.
-
Koncert na harfę, flet i orkiestrę (KV 299)
, o bardzo pięknym, wysoce oryginalnym brzmieniu ,
-
Koncert na fagot i orkiestrę (KV 191)
(
1774
)
-
Koncert klarnetowy A-dur (KV 622)
powstał dla Antona Stadlera, a Mozart wyjątkowo lubił brzmienie tego instrumentu.
- Cztery Koncerty na róg i orkiestrę napisane w różnych latach między
1782
i
1786
rokiem, dla Josepha Leutgeba:
Charakteryzują się eleganckim i pełnym humoru dialogiem między solistą a orkiestrą.
- Symfonia koncertująca Es-dur na skrzypce, altówkę i orkiestrę
KV 364
(Sinfonia concertante) (
1779
), z niezwykłą partią altówki, którą wcześniej w solowej roli wykorzystał tylko Carl Stamitz.
- Symfonia koncertująca na flet, obój, róg, fagot i orkiestrę, KV 279b (Sinfonia concertante), jest uznana za zaginioną, a znany utwór na podobny skład (obój, klarnet, róg, fagot) prawdopodobnie ma niewiele (lub nic) wspólnego z Mozartem.
Zob. też:
Serenady, divertimenta itp.
"W piękne letnie noce o każdej porze można natrafić na uliczne serenady... Taką nocną muzykę, na którą składa się dość znaczna liczba utworów, wykonuje zazwyczaj trio lub kwartet instrumentów dętych. Wieczory poprzedzające dni imienin pięknych dam obfitowały w ten rodzaj rozrywki i nieraz mimo późnej pory w kilka chwil wszystkie okna były wypełnione, a muzyków otaczał oklaskujący ich tłum", opisywał życie muzyczne na ulicach Wiednia Charles Burney[9]. Podobnie bywało w w Salzburgu. Z takich okazji powstawały divertimenta [wł., fr. = rozrywka, zabawa], kasacje [żarg. austr. gassatim gehen = spacerować/grać w zaułkach], notturni [fr. nocturne = nocny] i serenady [wł. sera = wieczór], złożone z wielu krótkich części, rozpoczynając i kończąc marszem. Zawierały tańce (głównie menuety) oraz epizody śpiewne. W dorobku Mozarta są to chociażby wczesne Divertimenti KV 136-138 na obsadę smyczkową, jak również utwory na instrumenty dęte i rozmaite kombinacje instrumentów smyczkowych i dętych. Tak zwana
Gran Partita (KV 361)
(Serenada) jest najznakomitszym dziełem Mozarta na zespół kameralny złożony z dwóch
obojów
, dwóch klarnetów, dwóch
rożków basetowych
, czterech rogów myśliwskich, dwóch
fagotów
i
kontrabasu
. Mozart pozostawił ogromną liczbę tańców z orkiestrą, włączając w to
menuety
(ponad 100),
kontredanse
i Deutsche Tänze (albo Ländler, będący pierwowzorem
walca
). Deutsche Tänze (56 w okresie
1787
-
1791
) zostały napisane głównie na publiczne bale w Wiedniu. W kontredansach, także pisanych głównie w Wiedniu, można znaleźć elementy
muzyki programowej
, jak Il Temporale KV 535, La Bataille KV 600, Canarino KV 602 itd.
Muzyka kameralna
 |
posłuchaj muzyki |
Na muzykę kameralną Mozarta składa się 26
kwartetów
smyczkowych (wśród nich Divertimenti
KV
136, 137, 138, które są raczej
uwerturami
we włoskim stylu) i 6
kwintetów
smyczkowych. Cykl trzyczęściowych tzw. Kwartetów Mediolańskich (KV 80 i KV 155-160) jest o tyle interesujący, że utwory te mogą być uznane za prekursorskie w stosunku do późniejszych bardziej rozbudowanych kwartetów smyczkowych. Bardziej rozbudowane stylistycznie są Kwartety Wiedeńskie (KV 168-173), skomponowane w
1773
. Prawdopodobnie w Wiedniu Mozart słyszał kwartety
Józefa Haydna
i był pod ich wielkim wrażeniem. Mozart, chociaż naśladował swoich kolegów artystów, ciągle nie jest w stanie osiągnąć poziomu Haydna w tym najtrudniejszym ze wszystkich gatunków muzycznych.
Powrócił do kwartetu we wczesnych latach 80. po przeniesieniu się do Wiednia i osobistym poznaniu Haydna, z którym się zaprzyjaźnił. Joseph Haydn opublikował właśnie zbiór sześciu kwartetów , które, jak się uważa, były powodem dla którego Mozart powrócił do kwartetu. Z czasem (1782-1785) Mozart ukończył sześć kwartetów (KV 387, 421, 428, 458, 464, 465). Kwartety te uważa się za najlepsze gatunkowo i często są nazywane kwartetami Haydna, któremu były dedykowane.
Ostatnie trzy kwartety, Kwartety Pruskie (KV 575, 589, 590), dedykowane królowi
Prus
Fryderykowi Wilhelmowi II
, są cenione za śpiewny charakter partii wiolonczeli (instrument, na którym grywał sam król), słodycz dźwięków i równowagę między poszczególnymi instrumentami.
 |
posłuchaj muzyki |
Mniej liczne kwintety smyczkowe (174, 515, 516, 593, 614
) na dwoje
skrzypiec
, dwie
altówki
i
wiolonczelę
niekiedy uznaje się za będące na jeszcze wyższym poziomie niż kwartety. Wśród nich jest Kwintet g-moll
(KV 516
), przez wielu uznany za najwspanialszy. Nastrój namiętności i tragedii w tym utworze przypomina Symfonię
w tej samej tonacji.Mozart napisał wiele innych utworów kameralnych na różne składy instrumentów, takich jak: sonaty i wariacje na fortepian i skrzypce; dwa duety na skrzypce i altówkę KV 423, 424; Kwintet na klarnet i smyczki A-dur (KV 581); Kwintet na fortepian i instrumenty dęte Es-dur KV 452 (o którym wypowiedział się w liście do ojca, że to najlepszy utwór, jaki dotychczas napisał); Kwartet na obój i instrumenty smyczkowe F-dur KV 370.
Kwartety i kwintety smyczkowe są czteroczęściowe, tak jak symfonie. Tria fortepianowe oraz utwory kameralne z udziałem instrumentu dętego są trzyczęściowe, jak koncerty instrumentalne. W utworach na same smyczki znakomity jest kontrapunkt. W utworach na instrumenty z różnych grup – na przykład w Kwintecie klarnetowym A-dur (KV 581) – bardzo efektowne są epizody koncertujące.
Bardzo oryginalnym utworem kameralnym Mozarta jest Adagio c-moll i Rondo C-dur na szklaną harmonikę, flet, obój, altówkę i wiolonczelę KV 617 (1791). (Na szklaną harmonikę solo Mozart napisał natomiast krótkie Adagio C-dur KV 356.)
 |
posłuchaj muzyki |
Między rokiem
1782
i
1786
Mozart napisał 20 utworów na fortepian solo (wśród nich
sonaty
,
wariacje
,
fantazje
,
suity
,
ronda
) i utwory fortepianowe na cztery ręce oraz na dwa fortepiany.
Dorobek Mozarta to ponad 600 kompozycji, w tym 20 oper, 68 symfonii, 27 koncertów i 19 mszy. Po jego śmierci podejmowano kilka prób zinwentaryzowania jego kompozycji, ale przedsięwzięcie takie udało się dopiero w
1862
Ludwigowi von Köchlowi
, wiedeńskiemu botanikowi, mineralogowi i nauczycielowi. Wielka księga Köchla, licząca 551 stron, została zatytułowana Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke Wolfgang Amadé Mozarts (
niem.
Chronologiczno-tematyczny spis wszystkich dzieł muzycznych Wolfganga Amadeusza Mozarta). Od nazwiska Köchla wywodzi się także sygnatura KV (Köchel-Verzeichnis — katalog Köchla) umieszczana przed kolejnym numerem dzieł Mozarta, w miejsce zwyczajowego „opus”. W literaturze anglojęzycznej stosowana jest sygnatura K.
Recepcja
Spojrzenie na postać i muzykę Mozarta należy do najbardziej złożonych zjawisk w historii muzyki, a wokół jego osoby narosło wiele legend i kontrowersji. Wielu ludziom trudno wyobrazić sobie jak człowiek, który przeżył zaledwie 35 lat, zdołał napisać bez mała 700 utworów, często tak rozbudowanych jak opery lub oratorium, a przy tym bardzo oryginalnych, chociaż przecież pisać zaczął w bardzo młodym wieku. Fascynuje też jego pamięć muzyczna, i wielokrotnie powtarza się, jak np. zapisał z pamięci Miserere
Gregoria Allegri
po jednorazowym wysłuchaniu go w
Kaplicy Sykstyńskiej
.
W XIX wieku Mozart cieszył się umiarkowaną popularnością. Znano przede wszystkim jego trzy opery (Wesele Figara, Czarodziejski flet i Don Giovanniego), Requiem, koncerty fortepianowe d-moll i c-moll oraz trzy ostatnie symfonie, które najlepiej pasowały do romantycznych ideałów. Kult Beethovena sprawił, że jeszcze do połowy XX wieku uważano, iż w wielu dziedzinach Mozart mu ustępował i "dopiero odejście od podobnego sposobu widzenia dziejów sztuki pozwoliło docenić osiągnięcia Mozarta, które w niektórych dziedzinach były tak wyjątkowe, że właściwie nie znalazły następców."[10]
Wielu kompozytorów wielbiło natomiast Mozarta.
Beethoven
powiedział do swojego ucznia Riesa, że nigdy nie byłby w stanie stworzyć melodii tak pięknej, jak pierwsze ustępy 24. koncertu fortepianowego, i złożył hołd Mozartowi, pisząc wariacje oparte na jego tematach (jak dwa zbiory Wariacji na wiolonczelę i fortepian opartych na tematach z Czarodziejskiego Fletu) i cadenzy do szeregu koncertów fortepianowych, m.in. do koncertu KV 466. Także jedna z wariacji na temat walca Diabellego jest nawiązaniem do arii
Leporella
Notte e giorno faticar z opery Don Giovanni, co Beethoven podkreśla w tytule. Wariacje na tematy z dzieł Mozarta napisał też m.in.
Fryderyk Chopin
(La ci darem la mano z Don Giovanniego). Wielbicielem Mozarta był
Gioacchino Rossini
.
Czajkowski
napisał suitę Mozartiana na cześć austriackiego kompozytora, a
Mahler
umarł ze słowem "Mozart" na ustach. Krytyk muzyczny James Svejda, wypełniając podanie o pracę, w pytaniu o religię napisał "Mozart".
Jednak stosunek do jego muzyki do dzisiaj bywa różny. Jak podkreśla D. Gwizdalanka: "dla jednych Mozart jest mistrzem ładnych melodii, twórcą uroczych serenad i oper buffa, w którego muzyce nie ma powodu doszukiwać się „głębi”. Dla innych Mozart jest uosobieniem doskonałości, a jego genialna inwencja harmoniczna źródłem przeogromnego bogactwa wyrazowego muzyki."[11]
Mozart jako postać literacka
Legendy, jakie narosły wokół osoby Mozarta uczyniły go postacią atrakcyjną dla literatury, a potem filmu. Chętnie opowiadano, że Mozart komponował Requiem z myślą o własnej śmierci. Inna legenda głosiła jakoby Mozart miał być zamordowany przez swoich braci z
Loży wolnomularskiej
, ponieważ w operze pod tytułem
Czarodziejski flet (KV 620)
zdradził tajemnice ich misterium.
Rzekoma rywalizacja między Mozartem i
Antonio Salierim
stała się tematem sztuki
Aleksandra Puszkina
Mozart i Salieri.
Nikołaj Rimski-Korsakow
skomponował operę Mozart i Salieri, a
Peter Shaffer
napisał sztukę teatralną Amadeus,
zekranizowaną
w
1984
przez
Milosza Formana
. Większość dramatów opartych na życiu Mozarta jest w dużej mierze fabularyzowana.
Współczesne ślady Mozarta w Salzburgu
W domu, w którym urodził się Mozart (Mozarts Geburtshaus) można zobaczyć skrzypce i klawikord, na których grywał. Zgromadzono tu również dekoracje sceniczne do jego przedstawień operowych.
Na Makartplatz 8, w drugim salzburskim mieszkaniu rodziny Mozarta (Mozarts Wohnhaus), zorganizowano stałą ekspozycję instrumentów muzycznych z epoki. W Mozarteum przy Schwartstrasse 26-28 można obejrzeć znajdującą się niegdyś w Wiedniu niewielką chatkę drewnianą, w której Mozart napisał muzykę do Czarodziejskiego fletu. W barokowej katedrze na Residenzplatz Mozart był Konzertmeistrem.
Od imienia kompozytora nazwano powstałą w
1842
roku prestiżową akademię muzyczną Mozarteum. Od
1917
odbywa się Festiwal Salzburski Salzburger Festspiele, którego pomysłodawcami i założycielami byli
Max Reinhardt
,
Ryszard Strauss
i
Hugo von Hofmannsthal
. Gromadzi tłumy melomanów. Rokrocznie w przeddzień otwarcia inaugurowany jest tańcem z pochodniami, tzw. Fackeltanz. W ramach festiwalu wystawiane są opery, dramaty, odbywają się koncerty, projekcje filmów.
Muzyka Mozarta w Polsce
Także
Warszawa
ma swój mozartowski festiwal, na którym od lat wystawiane są wszystkie dzieła sceniczne Mozarta. Corocznie, od 2001 roku, 4 grudnia o 23.00 w kościele oo. Franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w
Poznaniu
sprawowana jest msza św. z Requiem za duszę W. A. Mozarta z wiadomą oprawą muzyczną, a od niedawna także i to miasto ma swój mozartowski festiwal.
Bibliografia
- Stefan Jarociński, Mozart. Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM) Kraków, [1972]
- A. Einstein Mozart, Kraków PWM 1975
- Wolfgang Amadeusz Mozart. Listy. Przekład I. Dembowski, Warszawa 1991
- N. Harnoncourt Dialog muzyczny. Warszawa, Fundacja Ruchu Muzycznego 1982, s. 110-156
-
Jarosław Mianowski
, Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań, Rhytmos, 2004,
- D. Gwizdalanka: Mozart: klasyk zagadkowy, w: Historia muzyki 2, Kraków (PWM) 2006, s. 144-163
- Hieronim Feicht, Mozart w Polsce na przełomie XVIII. i XIX. wieku. Komitet Roku Mozartowskiego w Polsce. [b.d.]
- Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2007
Zobacz też
Posłuchaj
Przypisy
- ↑ D. Gwizdalanka: Mozart: klasyk zagadkowy, w: Historia muzyki 2, Kraków 2006, s. 147
- ↑ 2,0 2,1 D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, op. cit., s. 147.
- ↑ Tabela została opracowana na podstawie katalogu dzieł W.A.Mozarta zamieszczonego w The New Grove Dictionary Of Music and Musicians, Oxford University Press, 1980, tom.12, s.734-736. Symbol K oznacza numer w wersji katalogu
Köchla
z
1862
roku, natomiast K6 oznacza numer wersji 6/1964 katalogu
Köchla
z
1964
roku.
- ↑ Tabela została opracowana na podstawie katalogu dzieł W. A. Mozarta zamieszczonego w The New Grove Dictionary Of Music and Musicians, Oxford University Press, 1980, tom.12, s.734-736. Symbol K oznacza numer w wersji katalogu
Köchla
z
1862
roku, natomiast K6 oznacza numer wersji 6/1964 katalogu
Köchla
z
1964
roku. Katalog nie podaje numerów symfonii 48, 51, 52, 54, 55, 7a.
- ↑ "Ponad 50 symfonii" podaje D. Gwizdalanka (Historia muzyki 2, op. cit., s. 160) i ponieważ jest to najnowsza książka wydana przez wydawnictwo specjalizujące się w muzyce, więc można mieć nadzieję, że jest to liczba najbardziej wiarygodna. Natomiast Przewodnik po muzyce koncertowej wydany przez PWM w 2004 r. podaje, że zachowały się 41 symfonie (s. 115).
- ↑ Motyw ten występuje w następujących utworach:
- Symfonia Es-dur (KV 16): cz. II t. 7-17
- Missa brevis (KV 192): początek Credo
- Msza C-dur (KV 257): początek Sanctus
- Symfonia B-dur (KV 319): cz. I, t. 143-146
- Sonata na fortepian i skrzypce E-dur (KV 481): cz. I t. 105-108 i wielokrotnie do t. 118
- II Divertimento B-dur (KV 439): Menuet, trio
Ponadto w motyw ten układają się tonacje symfonii
R. Schumanna
(B-C-Es-d) i
J. Brahmsa
(c-D-F-e). Wg: D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, op. cit., s. 160 - ↑ Tabela została opracowana na podstawie katalogu dzieł W.A.Mozarta zamieszczonego w The New Grove Dictionary Of Music and Musicians, Oxford University Press, 1980, tom.12, s.740 oraz s.746. Symbol K oznacza numer w wersji katalogu
Köchla
z
1862
roku, natomiast K6 oznacza numer wersji 6/1964 katalogu
Köchla
z
1964
roku.
- ↑ D. Gwizdalanka, op. cit., s. 153-154.
- ↑ D. Gwizdalanka, op. cit., s. 113.
- ↑ D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, Kraków 2006, s. 163.
- ↑ D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, Kraków 2006, s. 163.
Linki zewnętrzne
Partytury