Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Wyporność

Wyporność

Wyporność – podstawowy parametr określający wielkość okrętów , rzadziej innych jednostek pływających. Wyporność jest miarą siły wyporu , określa masę wody wypartej przez zanurzoną część okrętu zgodnie z prawem Archimedesa (objętość zanurzonej części okrętu pomnożoną przez ciężar właściwy wody). Miarą wyporności jest tona (1000 kg) lub tona angielska (1016 kg).

Wyporność okrętu równa jest aktualnej masie okrętu, dlatego wyróżnia się przede wszystkim:

  • wyporność okrętu pustego (bez zapasów, ładunków, paliwa i amunicji)
  • wyporność standardową (okręt z załogą, amunicją, zapasami itp. ale bez paliwa i wody kotłowej)
  • wyporność pełną (bojową) (wyporność standardowa z pełnym zapasem paliwa i wodą kotłową)
  • wyporność maksymalną (największą dopuszczalną wyporność, przy przyjęciu na okręt dodatkowych ciężarów)

Najczęściej podawana jest wyporność standardowa. Pojęcie to zostało wprowadzone na konferencji waszyngtońskiej w 1922 jako ujednolicony sposób mierzenia ciężaru okrętów. Pojęcie to zastąpiło tzw. wyporność normalną, mierzoną różnie w poszczególnych flotach (np. w marynarce brytyjskiej wyporność normalna do 1923 oznaczała wyporność okrętu z 25% zapasu paliwa, 75% amunicji i 50% wody). Jednostką wyporności standardowej jest tona angielska, czasami dla odróżnienia określana jako tona standardowa (ts) lub tona waszyngtońska (tW).

Wielkość statków cywilnych określa się przez pojemność rejestrową brutto i netto oraz nośność statku (DWT). Aktualna wartość wyporności używana jest do obliczeń statecznościowych i odczytywana z odpowiednich tablic lub wykresów na podstawie zanurzenia statku i gęstości (lub ciężaru właściwego ) wody, w której pływa statek.

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Wyporność":

U-Boot światowej, zachowany jako muzeum.Pierwszym niemieckim okrętem podwodnym był U-1 z 1906 roku (Wyporność nawodna/podwodna – 240/280 ton, uzbrojenie 1 wyrzutnia torpedowa ). Podczas I wojny ...

Dziesięć najpiękniejszych eksperymentów z fizyki ...

1914 światowa: do służby Royal Navy wszedł pierwszy transportowiec wodnosamolotów HMS Ark Royal (Wyporność 6 900 t, 8 wodnosamolotów lub samolotów, 4 działa, 14 km, ...

Zjawiska paranormalne pilotów (dawne samoloty nie były szczelne) a woda „z bąbelkami” ma mniejszą Wyporność, co mogło powodować tonięcie statków.Fundacja Edukacyjna Jamesa Randiego (James Randi Educational ...

Lotniskowiec ...

Balast ...

Pentera ...

Prognoza pogody ...

Żegluga autonomiczności, używaniem jednostek pływających o mniejszych parametrach niż na morzu (długość, głębokość, Wyporność, moc, ładowność itp.), możliwością wykorzystywania zestawów jednostek pływających – zarówno pchanych, ...

Król Dawid (1623) Król DawidHistoriaWodowanie 1623 Wejście do służby1623Dane taktyczno-techniczneWyporność400 tDługość34Szerokość7,5Załoga60 marynarzy i do 100 żołnierzy piechoty morskiej Uzbrojenie31 dział niewielkich wagomiarów ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Wyporność":

020a. Zasadnicze cechy kręgowców (plansza 15) ...

113. Wymiana gazowa (plansza 12) dużymi przestworami międzykomórkowymi, które są wypełnione tlenem i dwutlenkiem węgla, co zwiększa Wyporność rośliny i pozwala utrzymywać się na powierzchni wody. Bardzo dobrym rozwiązaniem ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie