Siedziba zarządu spółki PKP LHS w
Zamościu
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. (PKP LHS) – polski
przewoźnik kolejowy
oraz
zarządca infrastruktury
linii kolejowej nr 65 (LHS)
. Spółka jest własnością
Skarbu Państwa
(99,99%) i
PKP S.A.
(0,01%). Wchodzi w skład
holdingu
Grupa PKP
. Jest członkiem
Związku Pracodawców Kolejowych
.
Firma świadczy wyłącznie usługi transportowe w zakresie towarowych przewozów kolejowych po
torach
o prześwicie 1520 mm
oraz
logistyczne
wzdłuż linii kolejowej LHS.
Historia
Przedsiębiorstwo
PKP LHS powstało
1 grudnia
2000
w ramach restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP). Zostało założone w wyniku przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Zakładu Eksploatacji LHS powołanego kilka miesięcy wcześniej z kilu jednostek PKP zajmujących się obsługą Linii Hutniczo-Siarkowej.
12 maja
2001
firma otrzymała koncesję na wykonywanie kolejowych przewozów osób i rzeczy,
29 czerwca
2001
- na zarządzanie infrastrukturą linii kolejowej nr 65.
1 lipca
2001
rozpoczęła działalność przewozową. W tym tez czasie przyjęła obecną nazwę.
W 2003 po uchwaleniu przez polski Sejm ustawy o transporcie kolejowym prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
, po uzyskaniu opinii prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
, wydał zgodę na wyjątek od przyjętej w prawie zasady i zezwolił PKP LHS na łączenie funkcji zarządcy infrastruktury oraz przewoźnika kolejowego rzeczy. A także na wykonywanie przewozów na wyodrębnionej organizacyjnie linii kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości pod warunkiem nieudostępniania linii innym przewoźnikom kolejowym.
W 2004 pojawiła się propozycja
prywatyzacji
firmy. Procedurę zamierzano przeprowadzić do 2007. Planowano na bazie majątku PKP LHS utworzyć polsko-rosyjsko-ukraińską spółkę logistyczną. Zostały w tym celu podjęte działania na szczeblu ministerialnym. Były również czynione zabiegi o połączenie przedsiębiorstwa ze spółką
PKP CARGO
. Nie doszły one jednak do skutku z uwagi na sprzeciw
związków zawodowych
.
W 2005 w przedsiębiorstwie wyszła na jaw
afera korupcyjna
, w którą zamieszane były osoby z zarządu spółki PKP LHS oraz prywatny
podmiot gospodarczy
Tankpol[1]. Pojawiły się również zarzuty o ustawianie przetargów na rzecz spółki Torrems[2]. W sprawie zostało podjęte śledztwo Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli PKP. Jednocześnie dochodzenie podjęły organy państwowe.
Najwyższa Izba Kontroli
zarzuciła władzom firmy PKP LHS niegospodarność, ustawianie przetargów i brak nadzoru nad wykonaniem umów. Sprawa została skierowana do
prokuratury
[3]. W związku z zaistniałą sytuacją w latach 2005-2006 konieczna była wymiana składu zarządu spółki[4].
W związku z planami prywatyzacji spółek Grupy PKP w 2010 pojawiła się kolejna propozycja zmian właścicielskich w firmie. Spółka PKP przedstawiła pomysł włączenia przedsiębiorstwa PKP LHS jako przewoźnika do holdingu Grupa PKP CARGO i przekazania infrastruktury kolejowej na własność spółce PKP[5].
Ministerstwo Infrastruktury
w programie działań dla rozwoju transportu kolejowego do 2015 zaproponowało natomiast prywatyzację spółki PKP LHS z jednoczesnym przejęciem przez Skarb Państwa od firmy własności szerokotorowej linii kolejowej i uczynienie przedsiębiorstwa jedynie zarządcą infrastruktury linii kolejowej nr 65[6].
Charakterystyka
Przewoźnik kolejowy
Spółka PKP LHS przewozi ładunki masowe, artykuły chemiczne, materiały budowlane, ładunki niebezpieczne i specjalne. Oferuje również przewozy intermodalne, a także załadunek i wyładunek towarów oraz ich przeładunek w terminalach przeładunkowych na całej długości
szerokotorowej linii kolejowej
LHS.
PKP LHS uważana jest za jedną z najbardziej dochodowych firm należących do Grupy PKP. Spółka posiada około 5% udziałów w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych. Jest ona jednym z większych polskich przedsiębiorstw kolejowych i jedynym przewoźnikiem na linii kolejowej LHS. Głównym klientem spółki jest koncern metalurgiczny
ArcelorMittal
, dla którego PKP LHS świadczy usługi przewozowe w zakresie dostaw
rudy żelaza
z Ukrainy do
Huty Katowice
. Transport tego surowca do kombinatu w Dąbrowie Górniczej stanowi ponad 60% wszystkich ładunków przewożonych przez firmę. Ponadto przedsiębiorstwo zajmuje się przewozami towarów dla innym podmiotów gospodarczych działającym na
stacjach
linii kolejowej nr 65, głównie przedsiębiorstw branży paliwowej.
Zarządca infrastruktury kolejowej
PKP LHS jest właścicielem i zarządcą jednotorowej
linii kolejowej nr 65
przebiegającej od
kolejowego przejścia granicznego
na rzece
Bug
do stacji towarowej
Sławków LHS
. Łączna długość torów należących do firmy wynosi 524,339 kilometry.
W 2010 PKP LHS obsługiwała stacje kolejowe: Hrubieszów LHS, Zamość Bortatycze LHS, Szczebrzeszyn LHS, Biłgoraj LHS, Wola Baranowska LHS, Staszów LHS, Grzybów LHS, Gołuchów LHS, Sędziszów LHS i Sławków LHS. Firma prowadzi samodzielnie jeden terminal przeładunkowy w Brodach Małych. Do przedsiębiorstwa należy ponadto zakład obsługi taboru w Wysokiem.
Od 2002 spółka z własnych środków prowadzi gruntowne prace modernizacyjne nawierzchni i obiektów inżynieryjnych linii LHS oraz równocześnie regularnie bieżące prace konserwacyjne torów. Powoduje to, że należąca do PKP LHS linia kolejowa nr 65 jest jednym z najlepiej utrzymanych szlaków kolejowych w Polsce.
Tabor PKP LHS
Pojazdy trakcyjne
PKP LHS stanowią przede wszystkim ciężkie, towarowe
lokomotywy spalinowe
ST44. Podstawowymi lokomotywami manewrowymi są spalinowozy SM48. Poza nimi na wyposażeniu firmy jest jeszcze kilka innych modeli lokomotyw wykorzystywanych na stacjach i
bocznicach
oraz pojazdy pomocnicze (drezyny, maszyny torowe) używane do robót drogowych i prac konserwacyjnych na linii.
PKP LHS nie posiada
taboru
do przewozów pasażerskich poza jednym
szynobusem
serii SPA66 wykorzystywanym do przejazdów inspekcyjnych. Nie ma również własnych
wagonów towarowych
do transportu ładunków. Posiada jedynie wagony gospodarcze.
Od 2005 trwa systematyczna modernizacja taboru PKP LHS. Początkowo wprowadzano do eksploatacji model
lokomotywy szlakowej
serii ST44-3000, od 2008 - ST40s. W 2010 na wyposażenie PKP LHS weszła pierwsza nowa
lokomotywa manewrowa
serii 15D.
Lokomotywy szlakowe
Lokomotywy manewrowe
Maszyny torowe
Pojazdy pomocnicze
Szynobusy
Struktura przewozów PKP LHS
Przewozy PKP LHS (ogółem)[7]
rok | mln ton |
2001 | 4,39 |
2002 | 4,63 |
2003 | 6,12 |
2004 | 7,30 |
2005 | 5,11 |
2006 | 7,34 |
2007 | 8,60 |
2008 | 8,35 |
2009 | 5,49 |
Prezesi PKP LHS
- 2000-2006 Piotr Juś
- 2006 Benedykt Miszkin
- od 2006 Zbigniew Tracichleb
Przypisy
Literatura
- Tomasz Ciemnoczułowski: Szerokim torem LHS. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn, 2009. .
Linki zewnętrzne