Kolumna kierownicy jest elementem
układu kierowniczego
i służy do przeniesienia
momentu obrotowego
z
koła kierownicy
na układ kierowniczy (przekładnię), co zapewnia proporcjonalny skręt kół
samochodu
.
Kolumna, oprócz przenoszenia momentu obrotowego, spełnia również funkcję pasywnego systemu bezpieczeństwa. Poprzez swoją konstrukcję, w przypadku czołowego wypadku bądź kolizji, pochłania
energię kinetyczną
, zmniejszając uszkodzenia klatki piersiowej i głowy kierowcy samochodu.
Kierownica umieszczona jest pod kątem w stosunku do osi poziomej samochodu i posiada mechanizmy regulacji jej położenia. Możliwe jest jej podnoszenie i opuszczanie, jak również wsuwanie w kierunku
silnika
, bądź w stronę pasażera. Układ regulacji może być ręczny bądź wspomagany elektrycznie.
W obecnie stosowanych rozwiązaniach kolumna zapewnia również możliwość stosowania przełączników wielofunkcyjnych, których intuicyjne umieszczenie na kierownicy pozwala kierowcy skupić większą uwagę na prowadzeniu samochodu.