Lwów |
|
Bandera |
Polska
|
Port macierzysty |
Gdańsk
|
Ex | Chinsura, Lucco, Nest |
Data budowy | 1869 |
Data wycofania | 1938 |
Stocznia | G. R. Cloover and Co
Birkenhead
,
Anglia
|
Armator |
SM w Tczewie
|
Materiał | stal |
Typ ożaglowania |
bark trzymasztowy
|
Powierzchnia ożaglowania | 1500
m²
|
Ilość masztów | 3 |
Wysokość maks. masztów (H) | 42
m
|
Długość całkowita (L) | 85,1
m
|
Długość linii wodnej | 79 m
m
|
Szerokość (B) | 11,4
m
|
Zanurzenie (D) | 6,9
m
|
Pojemność | 1293
BRT
|
Prędkość maks. | pod żaglami – do 12,5 w na silniku – 6
w
|
Napęd pomocniczy | 2 x
silnik żarowy
Kromhout |
Moc napędu pomocniczego | 360
KM
|
Załoga | 175 (35 osób załogi stałej + 140 uczniów) |
STS Lwów – polski żaglowiec szkolny, pierwsza polska "kolebka nawigatorów".
Historia i rejsy
Zwodowany w
1869
r. w Anglii w stoczni G.R.Cloover & Co. w Birkenhead jako statek towarowo-pasażerski, jeden z pierwszych stalowych
żaglowców
, był pierwotnie 3-masztową
fregatą
o nazwie "Chinsura" pływającą do Indii i Australii. Od
1883
r. pod włoskim armatorem pływał jako "Lucco". W
1915
r. stał się własnością holenderskiego armatora, który kupił uszkodzoną w wyniku sztormu jednostkę i
przetaklował
ją na
bark
o nazwie "Nest".
Zakupiony latem
1920
, za 247 000 dolarów, dla nowo powstającej
Szkoły Morskiej
w
Tczewie
został przebudowany na statek szkolny z celowym pozostawieniem części ładowni. Kapitanem "Lwowa" był m.in. sławny z książki
Znaczy Kapitan
– kpt.
Mamert Stankiewicz
. Jako pierwsza jednostka pod polską banderą "Lwów" w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego, oraz Atlantyku, wszędzie robiąc furorę wyglądem swoim i załogi, godnie reprezentując odrodzoną Polskę, a jego załoga była w wielu portach zapraszana przez miejscowe władze na specjalnie dla niej wydawane przyjęcia.
13 sierpnia
1923
r. jako pierwszy polski statek przekroczył
równik
w trakcie
rejsu do Brazylii
. "Lwów" musiał sam zarabiać na swoje utrzymanie, stąd trasy jego podróży układały się w zależności od przeznaczenia otrzymanego do przewozu ładunku.
Żaglowiec pływał do
1929
r.
13 lipca
1930
r. nastąpiło przekazanie bandery na "
Dar Pomorza
" (w tym czasie
WSM
przeniosła się z Tczewa do
Gdyni
). W trakcie swojej służby statek pokonał łącznie odległość 65 tys.
mil morskich
. "Lwów" przekazany został
Marynarce Wojennej
i wykorzystywany był jako
hulk
– najpierw jako pływające koszary dla załóg okrętów podwodnych, potem magazyn, wreszcie
krypa
węglowa. Głosy nielicznych, aby ten zasłużony i owiany legendą statek zabetonować i przerobić na pomnik, bądź muzeum, nie znalazły dostatecznego poparcia. "Lwów" został w
1938
r. przekazany na złom, a rozebrany prawdopodobnie już w czasie wojny.
Lwów był pierwotnie malowany na czarno z białym pasem bateryjnym i imitacjami
ambrazur
. Pod koniec służby cały statek został przemalowany na biało.
Załoga żaglowca
Komendanci (kapitanowie)
Funkcyjni
- radiotelegrafista: Alojzy Kwiatkowski
-
bosman
: Jan Kaleta
Inni
Galeria
Cisza. Rejs przez równik 1923 r. | | | Lwów jako koszary załóg okrętów podwodnych (
hulk
mieszkalny). Obok
ORP Żbik
. | | |
Następcy
Książki
Zobacz też
Linki zewnętrzne