Koleje Górnicze KWB Konin -
kolej przemysłowa
należąca do
Kopalni Węgla Brunatnego Konin
Koleje Górnicze KWB Konin powstały pod koniec lat 50. XX wieku. Początkowo były to
koleje wąskotorowe
(900 mm), od lat 60. XX wieku -
normalnotorowe
(1435 mm). Obok
Kolei Górniczej KWB Adamów
są szczególnym przypadkiem bocznicy kolejowej w
Polsce
, której podstawowe zadania nie wiążą się z nadawaniem i wysyłaniem przesyłek kolejowych, ale z transportem węgla z kopalni do elektrowni.
Charakterystyka
Koleje Górnicze KWB Konin to
bocznica kolejowa
o długości 120 kilometrów wykorzystywana do przewozów węgla brunatnego z odkrywek kopalni KWB Konin: Kazimierz, Jóźwin, Lubstów i Drzewce do
elektrowni
Pątnów i Konin
. Posiada połączenie z siecią kolejową
PKP PLK
poprzez punkt zdawczo-odbiorczy na stacji Przesmyk-Gaj[2].
Infrastruktura Kolei Górniczych KWB Konin składa się z zelektryfikowanych linii kolejowych, w większości dwutorowych, 225 sztuk rozjazdów oraz 15 stacji wyposażonych w przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem. Koleje Górnicze KWB Konin obsługują 3 załadownie węgla.
Ruch na Kolejach Górniczych KWB Konin
Po bocznicy kolejowej KWB Konin porusza się maksymalnie do 15 pociągów dziennie złożonych z jednego elektrowozu i 10 wagonów. Przewozy wynoszą około 11 milionów ton węgla brunatnego rocznie.
Ruch kolejowy na Kolejach Górniczych KWB Konin prowadzony jest w oparciu o przepisy wewnątrzzakładowe zatwierdzone decyzją
Urzędu Transportu Kolejowego
. Na niektórych szlakach prowadzony jest ruch składów pchanych. Pchanie odbywa się na podstawie odstępstwa od powszechnych zasad prowadzenia ruchu kolejowego przy zastosowaniu
telewizji przemysłowej
.
Kamera
do obserwacji szlaku zainstalowana jest wówczas na pierwszym wagonie pchanego składu, a odbiornik obrazu (
monitor
) w kabinie maszynisty pchającej
pociąg
lokomotywy.
Tabor kolejowy
Podstawową lokomotywą Kolei Górniczych KWB Konin jest niemiecki elektrowóz typu
EL2.100
. Oprócz lokomotyw elektrycznych dla celów ruchu manewrowego i pomocniczego eksploatowane są spalinowozy:
TEM2
,
SM42
,
SM30
,
401Da
,
409Da
. Służby eksploatacyjne użytkują ponadto wózki motorowe:
WM-10
,
WM-15
oraz pociąg sieciowy na podstawie wózka WM-15.
Podstawowymi wagonami służącymi do przewozu węgla brunatnego są wagony samowyładowcze typu VAP oraz 410 V. Wszystkie węglarki wyposażone są w instalację grzewczą, zapobiegającą przymarzaniu węgla do klap i stożka.
Przypisy
Linki zewnętrzne