Aristotelis Sokratis Onasis[1] (
gr.
Αριστοτέλης Σωκράτης Ωνάσης; ur.
15 stycznia
1906
w
Smyrnie
(Izmirze), zm.
15 marca
1975
w
Paryżu
) – grecki przedsiębiorca, magnat
transportu morskiego
, jeden z najbogatszych ludzi ówczesnych czasów.
W
1922
w czasie
wojny grecko-tureckiej
miasto zdobyli
Turcy
i jego rodzina straciła prawie wszystko. Onasisowi uratował życie turecki porucznik. Wtedy prawdopodobnie sfałszował swoją datę urodzenia (faktycznie miał przyjść na świat w 1904 r.). W 1923 roku na pokładzie parowca Tommaso di Savoia wyjechał do
Argentyny
zbijając fortunę w firmie handlującej
tytoniem
.
W
1928
poproszony przez rząd grecki o negocjowanie układu handlowego z
Argentyną
. Później mianowany konsulem generalnym. W wieku 25 lat milioner. Zainteresowany produkcją
papierosów
i handlem surowcami. W
1932
kupił sześć pierwszych statków. W
latach czterdziestych
i
pięćdziesiątych
jego
flota
wzrosła, a jego handlowe imperium rozkwitło. Budowniczy flotylli olbrzymich
kontenerowców
i
zbiornikowców
, większą niż posiada marynarka wielu krajów. Od
1957
właściciel i zarządca greckiej kompanii lotniczej.
Głównym źródłem dochodów, obok flotylli, były polowania na
wieloryby
. Bez skrupułów łamał międzynarodowe umowy chroniące wieloryby (95% złowionych przez jego statki nie spełniało warunków pozwalających na ich legalne odławianie, w świetle ówczesnych (
lata 50.
i
60.
) przepisów). Statki wielorybnicze należące do niego pływały pod panamską
banderą
, gdyż
Panama
nie podpisała międzynarodowych umów o ochronie wielorybów. Trwało to długo, aż nagle rząd
Peru
, u którego wybrzeży miały miejsce połowy, rozwiązał problem. Statki zarekwirowano, a ich właściciela obłożono wysoką karą pieniężną. Jednak nie względy ekologiczne, a wyłącznie polityczne kryły się za działaniem Peruwiańczyków.
Dążył wówczas do uzyskania
monopolu
na transport
ropy
wydobytej w
Arabii Saudyjskiej
. Zagroziło to poważnie interesom amerykańskich przewoźników
ropy naftowej
, którzy zwrócili się do swojego rządu, a ten do służb specjalnych, z zadaniem osłabienia finansowej potęgi Onasisa. W efekcie "bezradny" dotąd rząd peruwiański w ciągu 24 godzin zakończył nielegalne wielorybnictwo floty Greka, angażując w to swoją marynarkę wojenną. Słynny milioner zaprzestał dziesiątkowania wielorybów, stracił swoje statki, lecz wcale nie poniósł strat finansowych. Ku zaskoczeniu swych przeciwników, ubezpieczył się na taką ewentualność w londyńskim towarzystwie ubezpieczeniowym Lloyd's inkasując pokaźne, liczone w milionach funtów odszkodowanie.
Jego pierwsza żona to Athina Livanos z którą miał syna Aleksandra i córkę Christinę. W
1959
rozpoczął się romans z gwiazdą opery
Marią Callas
, na który żona godziła się początkowo, ale gdy stał się głośny, rozwiedli się w
1960
. Opiekę nad dziećmi, mieli sprawować oboje.
22 października
1968
w Grecji poślubił
Jacqueline Bouvier-Kennedy
, wdowę po
Johnie F. Kennedym
.
Uwielbiał szczególnie syna, oczko w głowie i przyszłego dziedzica rodowej fortuny, którego nagła śmierć w wypadku samolotowym (
22 stycznia
1973
) położyła kres tym planom. Po tym zdarzeniu córka stała się spadkobierczynią całego majątku. Zaledwie półtora roku po wypadku na skutek przedawkowania
barbituranów
zmarła Athina Onasis. On sam zapadł na zdrowiu (zachorował na
miastenię
) i zmarł mając 69 lat. Pochowany w Grecji obok syna Aleksandra.
Miliard dolarów - na tyle oszacowano bogactwo które po sobie zostawił. 250 tysięcy dolarów przepisał Jackie. Kristina podważyła wolę ojca (testament). Z tego Jackie otrzymała jeszcze 26 milionów dolarów.
Przypisy
Bibliografia
- François Forestier: Arystoteles Onassis: człowiek, ktory chciał mieć wszytko. [Warszawa]: Refleksje, 2006. .