Boeing 757
Boeing 757Boeing 757 | | Boeing 757-200 linii lotniczych Delta Air Lines |
Boeing 757-200 linii lotniczych
Delta Air Lines
| Dane podstawowe | Państwo |
Stany Zjednoczone | Producent |
Boeing
| Typ |
pasażerski
| Załoga | 2 | Historia | Data oblotu |
19 lutego
1982
| Lata produkcji |
1982
-
2004
| Egzemplarze | 1 050 | Liczba wypadków • w tym katastrof | 125 8 | Dane techniczne | Napęd | Rolls-Royce RB211, Pratt & Whitney PW2037, Pratt & Whitney PW2040, Pratt & Whitney PW2043 | Wymiary | Rozpiętość | 38,05 m | Długość | 47,32 - 54,47 m (zależy od wersji) | Długość kadłuba | 36,09 - 43,21 m (zależy od wersji) | Szerokość kadłuba | 3,54 m | Wysokość | 13,56 m | Powierzchnia nośna | 185,25 m² (wersja -200) | Masa |
Własna
| 58 105 kg (wersja -200) |
Startowa
| 115 680 - 123 600 kg (zależy od wersji) | Paliwa | 42 680 - 43 490 (zależy od wersji) | Osiągi |
Prędkość maks.
| 0,91
Ma
(970 km/h) |
Prędkość przelotowa
| 0,80
Ma
(850 km/h) |
Pułap
| 12 800 m | Zasięg | 5 834 - 7 600 km (zależy od wersji) |
Rozbieg
| 2 911 - 2 926 m | Dane operacyjne | Liczba miejsc | 200 - 289 (zależy od wersji) | |
Boeing 757 w barwach Icelandair Boeing 757 –
samolot
pasażerski, wąskokadłubowy, dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę
Boeing
w
USA
, wprowadzony do eksploatacji w roku
1983
. Wykorzystywany przede wszystkim na trasach kontynentalnych, rzadziej na trasach transatlantyckich. W modelu 757 zostawiono mechaniczne układy sterowania, wprowadzono jednak kilka monitorów, prezentujących najważniejsze dane. Model 757 zabiera na pokład od 200 do 280 pasażerów na odległość od 4 700 do 7 240 km. Ponieważ samoloty pierwotnie powstały do przelotów transkontynentalnych, nie wymagano wielkiego współczynnika ETOPS, dlatego wszystkie samoloty posiadały ETOPS 120, a od czasu gdy samoloty planowano na trasy transatlantyckie należało ETOPS wydłużyć. Dzięki zabiegom Boeinga w 1990 roku, B-757 otrzymał ETOPS 180, zezwalający na przeloty nad Północnym Atlantykiem. W końcowym okresie produkcji powstała odmiana do przewozu
frachtu
, ze zmienionym nieco kadłubem, pozbawiona okien pod oznaczeniem 757-200PF. Został on opracowany prawie równocześnie z modelem
Boeing 767
, dlatego szkolenie pilotów latających na tych maszynach jest prawie takie samo. Do tej pory stracono w użytkowaniu 8 Boeingów 757. Wypadki te nie były spowodowane awariami tych maszyn[1]: - 2 egzemplarze rozbito o budynek lub pole podczas zamachu terrorystycznego
11 września
2001
na Nowy Jork/Waszyngton,
- w 1 stacjonarny egzemplarz wleciał inny samolot na lotnisku w
Chinach
,
- 1 egzemplarz stracono nad
Niemcami
w kolizji w powietrzu z innym dużym samolotem, z winy szwajcarskiej kontroli lotów i procedur,
- 2 egzemplarze piloci zatopili w morzu po
przeciągnięciu
spowodowanym zbyt niską prędkością,
- 1 rozbito o górę w
Kolumbii
po ustawieniu błędnej nawigacji przy lądowaniu na instrumentach w nieznanym terenie z mylnie zidentyfikowanymi radiolatarniami,
- 1 rozbito przy lądowaniu w
Gironie
gdy nagle zgasły światła pasa startowego w nocy podczas ulewy i zdezorientowany pilot uziemił samolot z impetem o beton, a następnie samolot zboczył z pola wzlotów (bez ofiar).
Przypisy Linki zewnętrzne
Boeing 757 należący do
DHL
Inne hasła zawierające informacje o "Boeing 757":
Brno
...
1972
...
1969
...
1933
...
1962
...
1976
...
1952
...
1961
...
1988
...
1966
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Boeing 757":
056. Określenie rodzajnika (plansza 19)
...
|