|
SHL Gazela
SHL GazelaGazela (SHL M17) – polski
motocykl
produkowany w latach
1968
-
1970
jako następca motoru
SHL M11
. Prace nad następcą motocykla SHL M11 trwały w latach
1963
-
1968
i w rezultacie powstał SHL M17 Gazela z całkowicie nowym układem napędowym, związanym z dopasowaniem do stylistyki nowego motocykla. Konstrukcję silnika Wiatr opracowano oraz podjęto produkcję w Zakładach mechanicznych w
Nowej Dębie
, a produkcję podwozi i montaż pojazdu
Zakładach Wyrobów Metalowych
w
Kielcach
. Silnik o oznaczeniu W2 skonstruowany przez inż. Wiesława Wiatraka we współpracy z
Politechniką Krakowską
charakteryzował się m.in. mocą większą o 4,5 KM od silnika WFM S32 tej samej pojemności uzyskaną dzięki optymalizacji napełniania cylindra a także zwiększeniu wytrzymałości układu korbowego. Motocykl po raz pierwszy w powojennej produkcji polskiej wyposażono w zapłon bateryjny oraz alternator 12-woltowy, skonstruowany z zespolenia w jedną całość alternatora i aparatu zapłonowego zaprojektowanych kilka lat wcześniej z przeznaczeniem dla modernizowanej wersji
Junaka
. W Gazeli po raz pierwszy w Polsce zastosowano też amortyzatory tylne o regulowanej twardości, a także a także reflektor zabudowany ze zbiornikiem paliwa. Model turystyczny M17 produkowany był w okresie od VII 1968 do VI 1970 roku
[1]
w liczbie 50 186 egzemplarzy
[2]
. Motocykl ten nie odbiegał od nowoczesnych konstrukcji w owym czasie, głównym minusem była jego wysoka cena – 17300 zł. Problemem były też awarie w układzie przeniesienia napędu (głównie skrzynia biegów) z uwagi na dysponowaną moc silnika. Dodatkowo silnik W2 posiadał dość częstą tendencję do zacieranie się w okresie docierania silnika. Brak popytu przyczynił się do zatrzymania produkcji. Dane ogólne- Długość (z bagażnikiem) / szerokość / wysokość (bez lusterek) – 2100 x 630 x 960 mm
- Ciężar własny motocykla – 125 kg
- Dopuszczalny ciężar całkowity – 300 kg
- Prędkość maksymalna – 110 km/h
- Zużycie paliwa – 3,0 - 3,2 l/100 km przy prędkości 70 km/h
- Pojemność zbiornika paliwa - 13 litrów (w tym 3,5 litra rezerwy)
- Typ – W-2 "Wiatr", jednocylindrowy,
2-suwowy
- Rodzaj
cylindra
– odlewany ze stopu lekkiego z wewnętrzną tuleją żeliwną
- Średnica
cylindra
– 61 mm
- Skok
tłoka
– 59,5 mm
-
Pojemność skokowa
– 174 cm
-
Stopień sprężania
– 7,6:1
- Moc maksymalna – 13,5
KM
przy 5700 - 6000 obr/min
- Maksymalne obroty – 8 000 obr/min
- Maksymalny
moment obrotowy
– 17,6 Nm przy 4800 obr/min
- Zasilanie –
Gaźnik
GM-26 U3, o średnicy gardzieli 26 mm, dysza główna 180
- Zapłon bateryjny - dwa akumulatory 2 x 6
V
, 10
Ah
- nietypowe umieszczenie i ilość akumulatorów
- Sprzęgło – mokre, czterotarczowe, smarowane olejem wspólnie ze skrzynką przekładniową
- Skrzynka przekładniowa – zblokowana z silnikiem, czterobiegowa, o kołach stale zazębionych
- Mechanizm zmiany biegów – krzywkowy
- Przełożenia w skrzyni - I bieg: 2,93 II bieg: 1,79 III bieg: 1,35 IV bieg: 1
- Masa suchego zespołu napędowego – 26 kg
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "SHL Gazela":
Biologia
...
Turyngia
...
Postacie biblijne
...
Antylopa
...
Motocykl
...
Biblia
...
Waszyngton
...
PZInż Sokół
...
SHL
...
SHL Gazela
SHL GazelaProducent
SHL
Inne nazwySHL M17Premiera
Targii poznańskie 1968
Okres produkcji
1968
-
1970
Miejsce produkcji
Polska
Poprzednik
SHL M11
Klasa
motocykl
Silnik
174 cm W-2 "Wiatr", ...
Inne lekcje zawierające informacje o "SHL Gazela":
040. Sahara (plansza 15)
...
032. Ekologia biosfery (plansza 14)
...
017. Odmiana czasowników rozdzielnie złożonych - czas przeszły niedokonany. Imperfekt. (plansza 9)
...
|
|
|
|