Israel Railways (
hebr.
: רכבת ישראל "Rakévet Yisraél") -
izraelskie
przedsiębiorstwo państwowe transportu publicznego. Obsługuje pociągi
InterCity
, podmiejską kolej pasażerską oraz transport towarowy na terenie całego państwa Izrael. W tym celu wykorzystuje
tory
o normalnej, standardowej szerokości 1 435 mm.
Sieć kolejową jest skupiona w gęsto zaludnionym obszarze nadmorskim
Gusz Dan
wokół miasta
Tel Awiw
, skąd linie kolejowe rozchodzą się promieniście w kilku kierunkach. W odróżnieniu od ruchu drogowego, izraelskie pociągi poruszają się lewym torowiskiem.
Historia
Pomysł zbudowania kolei w
Palestynie
podał w
1839
sir
Moses Montefiore
. Jednak pomysł musiał czekać 51 lat na realizację. W
1890
rozpoczęto budowę pierwszej linii kolejowej z
Jaffy
do
Jerozolimy
.
Wjazd pierwszego pociągu do Jerozolimy -
1892
r.
Pierwszy pociąg dotarł do Jerozolimy w
1892
(odległość 87
km
pociąg pokonywał w czasie 3
godz.
i 50
min.
)[1].
W
1904
nastąpiła inauguracja połączenia kolejowego z
Hajfy
do
Bet Szean
, gdzie przebiegała słynna linia Hejaz, łącząca
Damaszek
z
Medyną
. W
1915
roku
Turcy
wybudowali wojskową linię kolejową z
Afuli
do
Beer Szewy
na
pustyni Negew
[1].
Dalszy rozwój kolejnictwa nastąpił pod
brytyjskim
panowaniem nad
Mandatem Palestyny
. W
1919
uruchomiono połączenia z
Petah Tikwa
, wzrósł także ruch kolejowy w
Dolinie Jezreel
(pomiędzy Hajfą a Bet Szean, i dalej do Damaszku i
Ammanu
). Usługi kolejowe obejmowały wówczas także codzienny pociąg osobowy, który kursował pomiędzy Hajfą a
Kairem
[1].
Po utworzeniu w
1948
niepodległego państwa Izrael,
izraelski rząd
przejął zarządzanie kolejami w Palestynie. Rozbudową i zarządzaniem koleją zajęło się państwowe przedsiębiorstwo Israel Railways, które w
1950
uruchomiło pierwsze regularne połączenie osobowe pomiędzy Hajfą, Tel Awiwem i Jerozolimą (podróż trwała 4
godz.
), a w
1965
uruchomiono linię Beer Szewa-
Dimona
dla pociągów towarowych.
Po
Wojnie sześciodniowej
1967
izraelskie linie kolejowe utrzymywały połączenia z miastami
Al-Kantara
i
Port Fuad
przy
Kanale Sueskim
. Sytuacja ta trwała aż do
Wojny Jom Kippur
w
1973
.
W
1988
podjęto decyzję rozbudowy sieci kolejowej w Izraelu. Równocześnie połączono Israel Railways z Ports Authority (zarząd portów morskich), doprowadzając do powstania The Ports and Railways Authority. W konsekwencji podjęcia nowych prac budowlanych, w
1991
otworzono połączenie z
Rehovot
, a w
1993
z
Natanja
. W
1997
przybyło z
Hiszpanii
37 nowoczesnych wagonów pasażerskich, a w
1998
21
spalinowozów
.[1].
Linie
Mapa obecnych i planowanych połączeń kolejowych Israel Railways.
Sieć linii kolejowych Israel Railways ze stacjami.
Główną linią kolejową Izraela jest nadmorska linia biegnąca od Tel Awiwu na północ wzdłuż wybrzeża
Morza Śródziemnego
do Hajfy i Nahariji. Druga pod względem ważności linia kolejowa biegnie od Tel Awiwu na południe do Beer Szewy, z odgałęzieniem do Dimony. Są plany rozbudowy kolei do portu
Ejlat
nad
Morzem Czerwonym
. Inna linia odchodzi od Tel Awiwu na południe do Aszkelonu i Aszdod, z odgałęzieniem do Riszon Le-Cijon. W kierunku wschodnim od Tel Awiwu odchodzą dwie linie: do Kfar Saby i Jerozolimy.
Ruch pasażerski
Rok | Liczba pasażerów (w milionach) | Najważniejsze wydarzenia[2] |
---|
1996 | 5,5 | |
1997 | 5,6 | |
1998 | 6,4 | - Otwarcie stacji
Kfar Habad
- Zamknięcie linii z Tel Awiwu do Jerozolimy
|
1999 | 8,8 | - Otwarcie stacji
Hajfa Hof HaCarmel
- Otwarcie centrum handlowego Azrieli Center przy Tel Awiw Hashalom
|
2000 | 12,7 | |
2001 | 15,1[3] | |
2002 | 17,5 | |
2003 | 19,8 | |
2004 | 22,9 | |
2005 | 26,8 | |
2006 | 28,4 | |
2007 | 31,8[3] | |
2008 | | |
Plany rozwoju
Izraelskie Linie Kolejowe przez wiele lat wykorzystywały linie kolejowe pochodzące jeszcze z czasów panowania tureckiego i brytyjskiego. Były one słabo rozbudowane i w opłakanym stanie technicznym. Jednakże w ostatnich latach rozpoczęto ambitny plan rozwoju kolei. W latach
2003
-
2011
na rozbudowę infrastruktury zostanie wydanych 6,5
mld
USD
. Zostaną one wydane na budowę nowych i modernizację starych torowisk, elektryfikację sieci, stworzenie zintegrowanego systemu komputerowego sterowania ruchem kolejowym oraz wymianę taboru kolejowego.
Do najważniejszych inwestycji należy budowa szybkiej kolei z Tel Awiwu do Jerozolimy (czas przejazdu będzie wynosił 28
min.
), której otwarcie jest planowane na 2011 rok. Z innych inwestycji jest planowane odbudowanie linii kolejowej w Dolinie Jezreel, z jej przedłużeniem do
Jordanii
. W rejonie aglomeracji miejskiej Gusz Dan kolejka podmiejska obejmie kolejne dzielnice podmiejskie Tel Awiwu: Holon, Bat Yam i inne. Duże inwestycje są także realizowane na pustyni Negew. Przede wszystkim trwa rozbudowa zatłoczonej linii do Beer Szewy, natomiast w zachodniej części Negewu trwa budowa połączeń kolejowych z miastami
Netivot
,
Ofakim
i
Sderot
. W latach 2008-2011 nastąpi również wymiana taboru kolejowego.
Plany na przyszłość
Następne plany rozwoju Israel Railways (po 2012 roku) obejmują:
- budowa linii kolejowej z Akki przez Karmiel do Kiryat Szmona;
- budowa linii kolejowej z Beer Szewy przez Nevatim i Hura do Arad. Linia ta ma być następnie przedłużona do Morza Martwego i Ejlatu.
- Budowa "Vitchevsky Denis" stacji na skrzyżowaniu pomiędzy lasem Haifa małpa i Jerozolimy.
Plan rozbudowy izraelskich kolei w latach 2003-2011. | Plan rozbudowy izraelskich kolei po 2012 |
Galeria
Przypisy
Linki zewnętrzne