Kolumna MacPhersona to rodzaj
zawieszenia
samochodu, w którym
amortyzator
pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego (
koło
). Nazwa pochodzi od nazwiska
Earle'a S. MacPhersona
, który opracował i zaprojektował konstrukcję.
Budowa
Rola amortyzatora (na rys. kolor żółty) jako elementu prowadzącego, polega na zastąpieniu górnego elementu prowadzącego. Wraz z dolnym elementem prowadzącym (kolor granatowy i fioletowy), zamocowanym z jednej strony do ramy (lub ramy pomocniczej, w konstrukcjach samonośnych) pojazdu (kolor zielony) a z drugiej do zwrotnicy (kolor czerwony), stanowi
mechanizm
prowadzący koła samochodu (kolor czarny).
Zastosowanie
Kolumna MacPhersona charakteryzuje się bardzo zwartą budową i jako typ zawieszenia zajmuje mało miejsca. Daje to więcej miejsca na zamontowanie
silnika
, np. poprzecznie do kierunku jazdy.
Historia
Konstrukcja inż. Earla S. MacPhersona po raz pierwszy została zastosowana w
1949
r. w samochodzie Ford Vedette[1], użyto jej jeszcze w
1951
w Fordzie Consul produkowanym w
Wielkiej Brytanii
i później w Zephyrze.
Przypisy