Ruch hippisowski, hippisi, dzieci kwiaty (
ang.
hippie,-s; to be hip – żyć na bieżąco, dniem dzisiejszym) –
kontrkultura
kontestacyjna II połowy
lat 60.
i początku
lat 70. XX wieku
.
Była to rewolucja proklamująca bunt
młodych
przeciwko światu dorosłych (nie wierzcie nikomu po trzydziestce) i jego instytucjom:
rodzinie
,
Kościołowi
,
szkole
, pracy, szefom, rywalizacji, pieniądzowi, wojsku, wojnie, normom, przymusom, zakazom (zakazuje się zakazywać), domniemanej hipokryzji, konwencji ubioru, własności prywatnej (życie w
komunach
). Przejaw kontrkultury odrzucającej
normy społeczne
oparte na konsumpcji, rywalizacji i
materializmie
. Instytucje i struktury, którym się sprzeciwiali, hippisi określali jako establishment. Mimo akcentu tego ruchu na zwalczanie obowiązujących konwencji ubioru, sam także wykreował specyficzny gatunek mody.
Dzięki rozpowszechnieniu przez nowo powstałe w tym okresie programy telewizyjne poświęcone wyłącznie specyficznej muzyce młodzieżowej, zjawisko to ogarnęło niemal cały
zachodni
świat. Oprócz grupy zdeklarowanych wyznawców ideologii hippisowskiej, ruch ten stał się swojego rodzaju modą wśród młodzieży, która przejmowała od hippisów tylko muzykę i atrybuty zewnętrzne.
Konsekwencjami istnienia tego ruchu stało się rozszerzenie zasięgu ruchów
pacyfistycznych
i ideologii
ekologicznych
, zainteresowanie duchowością Wschodu, krytyka
wyścigu szczurów
,
konformizmu
i wszelkiego
konsumpcjonizmu
. Ruch ten przyczynił się do rozpowszechnienia
substancji psychoaktywnych
, w szczególności
marihuany
. Był jednym z ogniw przyczyniających się do tzw.
rewolucji seksualnej
. Stanowił też jedno z pośrednich źródeł ruchu
New Age
.
Historia
Hippisi przełożyli idee
pokolenia beatników
, a zwłaszcza prac
Allena Ginsberga
i
Michaela McClure'a
na ruch społeczny skonsolidowany wspólnym wrogiem, jakim była
wojna wietnamska
. Za początek ruchu hippisów przyjmuje się dzień
14 stycznia
1967
, podczas The World's First Human Be-in (Pierwsze Światowe Połączenie Człowieka) w
San Francisco
, na którym wyrzucony z
Harvardu
wykładowca psychologii i piewca LSD
Timothy Leary
, przemawiając do młodzieży, ogłosił koniec amerykańskich bożków: pieniądza i pracy, a początek ery miłości i nowej religii będącej zmodyfikowanym
buddyzmem
zen
. Do tego dodał nowy sakrament, jak nazywano
LSD
; dopiero połączenie tych dwóch elementów pozwalało według niego osiągnąć pełne oświecenie umysłu. Ogłoszono hasła, które stały się symbolem ruchu: Make love not war, All people are one i Drop out. Oprócz Timothy'ego Leary'ego przemawiali między innymi
Richard Alpert
,
Alan Watts
– badacz religii wschodu, zwłaszcza zen, Allen Ginsberg – wszyscy oni wystąpili w białych hinduskich szatach oraz mieli wymalowane oko Opatrzności na czole. Pośród tłumu słuchających ich krążył "święty Mikołaj" rozdający LSD i marihuanę. W dzielnicy Haight-Ashbury zaczął się nieustający karnawał hippisów. Lato 1967 nazwano latem miłości, pojawiły się wówczas dziesiątki nowych zespołów muzycznych grających w duchu psychodelii. Szczególnie ważnym wydarzeniem był festiwal muzyczny
Monterey Pop
z tego roku.
Ideologia
Nadbudową
ideologiczną
ruchu hippisowskiego był skrajny
pacyfizm
, co wyrażają
hasła
Make love, not war (czyń miłość, nie wojnę), Non-violence (bez przemocy) i Peace and love (pokój i miłość). Wszyscy ludzie są braćmi, a świat jest na tyle duży, że starczy na nim miejsca dla każdego (co wiązało się z odrzuceniem wartości własności prywatnej). Mężczyźni nosili długie włosy, co było wyrazem wolności oraz sprzeciwu wobec konieczności odbywania
służby wojskowej
. Hippis żyje dniem dzisiejszym, żyje każdą chwilą, nie martwi się o to, co będzie jutro, nie nosi zegarka, bo czas dla niego jako taki nie istnieje. Chodzi boso gdyż jest dzieckiem ziemi i nie depcze matki natury, stara się żyć z nią w zgodzie i rozumieć. Unika kontaktów z wszelkimi instytucjami, zarówno państwowymi jak szkoła, wojsko, praca, jak i kościelnymi, a zawsze robi swoje. Hippis prowadzi życie w drodze, tzn. nie ma stałego domu, ciągle się przemieszcza. Wolność dla niego to brak przymusu, rodziny, norm moralnych. Żyje w zgodzie z naturą i odrzuca normy, które obowiązywały w świecie dorosłych, a zastępuje je własnymi kryteriami moralnymi, które cechowała daleko posunięta swoboda obyczajów, przejawiająca się wolnym stosunkiem do
seksu
– zamiast wojować lepiej uprawiać seks. Rodziną dla hippisa jest cała społeczność hippisowska, składająca się z jego braci i sióstr. Miejscem spotkań hippisów są różne festiwale, zarówno muzyczne jak i manifestacje, protesty antywojenne. W Polsce odbywają się też zloty hippisowskie. Hippis zwykle jest
wegetarianinem
– zwierzęta to moi przyjaciele, a ja nie jadam przyjaciół. Często żyje w tzw. komunie hippisowskiej, gdzie wszystko jest wspólne, nawet dzieci. Stara się być samowystarczalny, uprawia ziemię, szyje ubrania, wykonuje drobne sprzęty codziennego użytku. Zazwyczaj nie posiada stałego zatrudnienia.
Hasła te były aktualne zwłaszcza w obliczu prowadzonej przez USA
wojny w Wietnamie
, na którą prowadzono przymusowy pobór do wojska. W
USA
i krajach Europy Zachodniej ruch był proklamowanym sprzeciwem wobec rosnącego dobrobytu, skutkującego domniemanym brakiem wolności, miłości oraz bliżej nieokreślonego braterstwa. Hippisi swoje zasady życia zgodnego z sobą samym znajdują w
Dezyderacie
.
Strój
Zewnętrzną oznakę przynależności do ruchu stanowiły długie włosy, bose stopy i swoisty ubiór. Mężczyźni i kobiety nosili długie włosy opadające na plecy, w które często wplątywali kwiaty lub wianki. Mężczyźni zapuszczali brody. Jeżeli klimat na to pozwalał, chodzili boso (po trzech tygodniach chodzenia boso skóra na stopach grubieje i tworzy naturalny but)[]. Strój miał wyrażać związek z naturą i musiał być funkcjonalny, najlepiej w jak największym stopniu własnoręcznie wykonany, z naszywkami. Niezależnie od okoliczności, wszędzie nosiło się to samo ubranie. Przeważnie w jasnych kolorach inspirowane wzorami
Indian
północno
– i
południowoamerykańskich
oraz
hinduskimi
. Kolorowe, kwieciste, luźne bluzki z szerokimi rękawami, indiańskie poncza, wytarte
jeansy
z szerokimi nogawkami – tzw. dzwony, barwne cygańskie
spódnice
, do tego różne tanie ozdoby z drewna podwieszane na rzemykach. Kolorowe koraliki, paciorki na szyi i przegubach dłoni, dzwonki,
pacyfki
,
apaszki
i opaski na włosach.
Substancje psychoaktywne
Narkotyki
były głównym argumentem przeciw hippisom, gdy ci protestowali przeciw wojnie w Wietnamie. Psychodeliczny guru hippisów z lat 60., były profesor Harvardu
Timothy Leary
, wprost zachęcał do używania środków
psychodelików
jako skutecznej metody rozszerzenia świadomości. Hippisi podchwycili jego hasło Turn on, tune in, drop out (włącz się, dostrój, odleć). Zaczęli przyjmować substancje psychoaktywne, głównie
psychodeliki
, takie jak
marihuana
,
haszysz
,
LSD
oraz
grzyby psylocybinowe
. Wspólne zażywanie narkotyków stało się popularne podczas spotkań hippisów, nie było jednak zasadą wszechobecną w ich społeczności.
Z czasem jednak coraz większą popularnością wśród hippisów zaczeły cieszyć się
twarde narkotyki
jak
heroina
i
amfetamina
. To, co miało rozszerzać świadomość, okazało się największą przyczyną klęski ruchu. Już w połowie lat 70. hippis stał się synonimem
narkomana
. Większość ludzi kojarzy hippisów właśnie z
hedonizmem
, narkotykami i wolnym seksem, zapominając przy tym o głównych założeniach ideologii. Gdy ideały ruchu stały się martwe, a hippisi -zamiast czytać
Ginsberga
i innych beatników -zajmowali się szukaniem narkotyków, ojcowie założyciele wycofali się, pozostawiając swoich byłych słuchaczy samym sobie. Jeszcze w latach 80. byli hippisi umierali samotnie na ulicach miast z przedawkowania lub wycieńczenia organizmu[].
Literatura
Literatura dzieci kwiatów to przede wszystkim:
- Nauki don Juana (The Teachings of Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge, 1968)
Carlosa Castanedy
-
Skowyt
(Howl, 1956) i
Kadysz
Allena Ginsberga
,
-
Nagi lunch
(The Naked Lunch, 1959)
Williama Burroughsa
,
-
Włóczędzy Dharmy
(The Dharma Bums, 1958) i
W drodze
(On the Road, 1957),
Jacka Kerouaca
,
-
Drzwi percepcji
(The Doors of Perception, 1954)
Aldousa Huxleya
,
-
Wilk stepowy
(Der Steppenwolf, 1927)
Hermanna Hessego
,
-
Buszujący w zbożu
(The Catcher in the Rye, 1951)
J. D. Salingera
,
-
Lot nad kukułczym gniazdem
(One Flew Over the Cuckoo's Nest, 1962)
Kena Keseya
,
- Tak daleko do nieba
Richarda Bradforda
.
-
Mistycy i narkomani
Wojciecha "Tarzana" Michalewskiego
Literatura o dzieciach kwiatach:
- "Drop City" T. Coraghessana Boyle'a,
- "Drogi kontrkultury" – Aldony Jawłowskiej
- "Hipisi. W poszukiwaniu ziemi obiecanej" – Kazimierz Jankowski
Muzyka
Muzyka stanowiła jedną z podstaw ruchu hippisowskiego. Stanowiła ona silniejsze spoiwo od ideologii. To wtedy powstał swoisty
metajęzyk
, będący połączeniem muzyki i treści zawartej w tekstach oraz niezwykłe poczucie braterstwa pomiędzy muzykami na scenie a publicznością. Okres od połowy lat 60. zaznaczył się eksplozją muzyki młodzieżowej, przede wszystkim
rockowej
, nie akceptowanej przez ogół starszego pokolenia, wychowanego na muzyce poważnej i tanecznej. W tej sytuacji muzyka stała się kolejnym ogniwem integrującym buntującą się młodzież. Około
1967
roku w muzyce rockowej zaznaczył się wpływ
psychodelii
, szczególnie dobrze oddającej nastroje dzieci-kwiatów. Obok nowego nurtu
rocka psychodelicznego
, reprezentowanego przez szereg zespołów, większość wykonawców rockowych lub
folkowych
zbliżyła się stylistycznie do tego kierunku lub zaakcentowała swój związek z nowym nurtem przez choćby zapuszczenie włosów i styl ubierania. Szczególnie istotne dla epoki hippisowskiej stały się festiwale rockowe.
Z ruchem było związanych wielu wybitnych muzyków, m.in.
Janis Joplin
,
Jimi Hendrix
,
Jim Morrison
,
Jaco Pastorius
czy
John Lennon
. Jednymi z najbardziej reprezentatywnych zespołów epoki hippisów były
Jefferson Airplane
,
Quicksilver Messenger Service
i
Grateful Dead
, których członkowie żyli w komunach. W Wielkiej Brytanii był to zespół
Traffic
. Płyta Jefferson Airplane Surrealistic Pillow z lutego
1967
stała się sztandarem nowego ruchu (utwór White Rabbit' o białym króliku podróżującym po krainie LSD – zapożyczenie z Alicji w krainie czarów, czy Somebody to Love, preludium do wolnej miłości). Następnie
The Beatles
wydało w czerwcu płytę
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
z piosenką Lucy in the Sky with Diamonds, która stała się nieoficjalnym hymnem hippisów (mającym być opisem podróży po LSD wśród mandarynkowych drzew pod marmoladowym nieboskłonem – według
Johna Lennona
, autora piosenki, tytuł, jak i tekst, inspirowane były słowami syna artysty, i jako takie nie miały żadnego związku z LSD). W tym samym roku
Scott McKenzie
śpiewał, że kto przyjedzie do San Francisco, na pewno spotka ludzi z kwiatami we włosach i przeżyje lato miłości. Z kolei
Albert Hammond
głosił, iż nigdy nie pada deszcz w południowej Kalifornii (Seems it Never Rains in Southern California). Miasto to rozsławiało mnóstwo piosenek zespołów, związanych z ruchem – wart przypomnienia jest tu również przebój grupy
America
o wymownym tytule: Everyone I Meet Is from California. Kalifornia, a szczególnie San Francisco, stały się mekką ruchu hippisów. W piosence
Country Joe McDonalda
Sometimes-I-Feel-Like-I'm-Fixin'-to-Die Rag słyszymy manifest antywojenny, z powtarzającymi się słowami: What are we fightin' for?. Podobną tematykę podejmuje słynny przebój grupy
Buffalo Springfield
For What's It Worth; w wolnym tłumaczeniu na polski tytuł brzmi: Czy warto? – i to właśnie pytanie przyświeca treści słów piosenki, której tematem jest wojna, przemoc i chaos wielkomiejskiego życia. Szczytowym osiągnięciem muzyki hippisów było zorganizowanie słynnego
festiwalu w Woodstock
w
1969
.
Najważnieszymi wykonawcami z kręgu muzyki Hippisowskiej byli:
The Doors
,
The Animals
,
The Beatles
,
Bob Dylan
,
Van Morrison
i
Joan Baez
. Z kolei znaczny wpływ ruch hippisowski odcisnął na twórczości takich zespołów jak
Led Zeppelin
(swoiste
epitafia
hippisów: Going to California, Misty Mountain Hop) czy
Uriah Heep
. Kwintesencją muzyki Hippisowskiej była składanka Woodstock 69, będąca zapisem najlepszych występów na legendarnym festiwalu.
Kulminacyjnym momentem ruchu hippisów był legendarny
festiwal muzyczny w Woodstock
w
1969
roku, trzy dni pokoju i muzyki[].
Film
- Niektóre filmy związane z hippisami:
Lot nad kukułczym gniazdem
,
Easy Rider
,
Zabriskie Point
,
Odlot
,
Kocham cię, Alicjo B. Toklas
,
Hair
,
W imię ojca
,
Big Lebowski
,
U progu sławy
,
Absolwent
,
Marzyciele
- Niektóre filmy zawierające wątek związany z hippisami:
Skazany na bluesa
,
The Doors
, serial
Cudowne lata
,
Urodzony 4 lipca
,
Forrest Gump
,
Across the Universe
,
Znikający punkt
, Las Vegas parano,
Tylko razem
,
Ballada o Jacku i Rose
,
Zdobyć Woodstock
.
- W Polsce nakręcono serial dla młodzieży inspirowany ideologią hippisowską pt.
Stawiam na Tolka Banana
.
W Polsce
Pierwsi hippisi w
Polsce
pojawili się już w 1967 roku, zaraz po przedrukach artykułów o nowym ruchu z zachodniej prasy w tygodniku "
Forum
". Początkowo władze komunistyczne widziały rewoltę młodzieży na Zachodzie jako przejaw upadku
kapitalizmu
. Podczas gdy na Zachodzie hippisi występowali przeciwko władzy konsumpcji i pieniądza, w Polsce sprzeciw skierowany był przeciwko tyranii ideologicznej. Po 1968 hippisami zaczęła interesować się
Milicja Obywatelska
, a w prasie zaczęły się ataki propagandowe. Ówczesne gazety ("Radar", "
Sztandar Młodych
") przedstawiały w artykułach hippisów jako wyrzutków społeczeństwa, leni wpatrzonych w amerykańską modę. Polscy hippisi zakładali komuny, w których żyli wspólnie, mieli wspólne ubrania, dzielili zarobki na utrzymanie, organizowali letnie zloty. Przyjęło się, że każdy nosił przy sobie odpis wiersza Skowyt Allena Ginsberga i odczytywał go przynajmniej raz dziennie. Od hippisów z Zachodu nie przejęli wolnego seksu, chociaż związki wśród nich były znacznie luźniejsze. LSD i inne narkotyki długo pozostawały poza ich zasięgiem. Początkowo ich surogatem było tri – rozpuszczalnik do czyszczenia ubrań, a później fermetrazyna – środek na odchudzanie produkcji jugosłowiańskiej zawierający
amfetaminę
, który kupowano na fałszywe recepty. Śmiercionośny kompot pojawił się w Gdańsku w 1976. Później młodzi ludzie z Zachodu zaczęli przywozić haszysz, marihuanę, a nawet LSD. To ostatnie było jednak w osiemdziesiątych latach wciąż rzadkością – korzystano głównie z obróbki mleczka makowego[1]. W materiałach zbieranych przez
Służbę Bezpieczeństwa
pojawiła się również następująca notka (dot. hippisów z Jarocina): Dużo zmartwienia wywołuje fakt, że kończy się słoma makowa. W związku z powyższym część z ww. osób zaczyna odwiedzać lekarzy psychiatrów, by tą drogą (legalnie) otrzymać leki psychotropowe[2].
Od jesieni 1969
Partia
poprzez
Służbę Bezpieczeństwa
zaczęła inwigilować środowiska hippisowskie. Zaczęły się aresztowania pod różnymi pretekstami czołowych działaczy ruchu i przetrzymywanie ich w areszcie po kilka tygodni lub miesięcy, nie licząc aresztowań za uchylanie się od służby wojskowej. Wykorzystywano zarzuty o szerzenie narkomanii.
Zespołem najbardziej identyfikującym się z ruchem był
Osjan
, z którego wyrósł zespół
Maanam
, a
Olga Jackowska
będąc w ruchu przyjęła imię Kora.
Czerwone Gitary
w 1968 śpiewały, że kwiaty we włosach potargał wiatr, a
Maryla Rodowicz
w 1969, że jadą wozy kolorowe z Cyganami.
Marek Jackowski
w 1979 śpiewał jeszcze, że nic mu nie potrzeba oprócz błękitnego nieba. Nieoficjalnym hymnem polskich hippisów była śpiewana przy gitarze piosenka Grosza nie mam, zaczynająca się od słów: Ja o drogę się nie pytam, bo nieważny dla mnie czas. Poetą chętnie czytanym był
Edward Stachura
. Nie zapominajmy o naszym podziemiu muzycznym. Jedną z najbardziej znanych grup w latach 60. była 74 Grupa Biednych z Ustki. Założycielem grupy był J. Izdebski.
Jerzy Owsiak
przyznaje, że należał do grupy mazowieckich hippisów, zapatrzonych na swoich '"amerykańskich braci", a jego
Przystanek Woodstock
wyrósł z legendy Woodstock 1969, która w nim wzrastała.
Dla przeciętnego obserwatora głównym objawem ruchu hipisowskiego w Polsce była specyficzna wakacyjna moda ubiorowa, jaką w szczególności można było obserwować latem na deptaku sopockim. Kolejną specyfikę stanowiło rozpowszechnienie konsumpcji tzw. kompotu, czyli wywaru z domowego polskiego maku zawierającego heroinę. Zjawisko to zanikło wraz z otwarciem granic polskich na przełomie lat 80. i 90. i związaną z tym zwiększoną dostępnością heroiny oraz nowych rodzajów narkotyków syntetycznych.
Ciekawostki
- W latach 70. wśród hippisów szczególnym poważaniem cieszył się
chart afgański
. Powodem tego nie był tylko wygląd psa, którego długie włosy mogłyby przypominać psiego hippisa, ale jego charakter. Jest to bodajże najtrudniejsza do ułożenia rasa psów, która niczym koty chodzi zawsze swoimi drogami i nigdy nie nawiązuje bliskiego kontaktu z ludźmi. Ta właśnie ich wyniosłość i niezależność tak urzekła hippisów, że ci widzieli w nich bratnie dusze
- Również w latach 70. hippisi "odkryli"
Ibizę
– wyspę na
Morzu Śródziemnym
nieskażoną przez cywilizację i nieznaną turystom. Zaczęli tu przyjeżdżać, by z dala od cywilizacji zaznawać swoistego spokoju ducha. Do dzisiaj na wyspie można ich spotkać i są miejscową atrakcją turystyczną. Skomercjalizowali się i żyją sprzedając własnoręcznie wykonane hippisowskie pamiątki turystom
- Wielu polskich hipisów od 1982 roku uczestniczyło i uczestniczy do dnia dzisiejszego we własnej hipisowskiej pielgrzymce do Częstochowy, noszącą oficjalną nazwę
Piesza Pielgrzymka Młodzieży Różnych Dróg
. Współorganizatorem pielgrzymek jest
Salezjanin
ks. Andrzej Szpak. Pielgrzymka ta jest jedyną pieszą pielgrzymką do Częstochowy wyruszającą co roku z innego miejsca.
- Jednym z wątków powieści
Michela Houellebecqa
"Cząstki elementarne" z roku 1998 jest brutalna rozprawa z kontrkulturowymi ideałami końca lat 60.I tak np. dla
Houellebecqa
zbrodnicze działania bandy
Mansona
były rzeczywistym obliczem ruchu hipisowskiego, a nie jego dewiacją.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ Sprawozdanie z XVII Festiwalu Muzyków Rockowych Jarocin ’86, (w:) K. Lesiakowski, P. Perzyna, T. Toborek, Jarocin w obiektywie bezpieki, Warszawa 2004, s. 153.
- ↑ Informacja o przygotowaniach grupy młodzieży z Jarocina do Festiwalu Muzyków Rockowych Jarocin ’86, (w:) K. Lesiakowski, P. Perzyna, T. Toborek, op. cit., s. 131.
Bibliografia
- Kazimierz Jankowski, Hipisi w poszukiwaniu ziemi obiecanej, Warszawa 1972
- Aldona Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975
- Maciej Chłopek, Być hipisem w PRL, [w:] Życie codzienne w PRL (1956-1989), pod red. G. Miernika i S. Piątkowskiego, Radom-Starachowice 2006, s. 235-249.