Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną. Chrystus w grobie
Chrystus w grobieMatthias Grünewald, predella Ołtarza z Isenheim Chrystus w grobie (Ciało martwego Chrystusa w grobie) – obraz
olejny
Hansa Holbeina młodszego
, namalowany na desce w latach 1521–1522. Ukazuje ciało martwego
Chrystusa
, złożone do grobu i noszące już cechy rozkładu. Dzieło przechowywane jest w
Muzeum Sztuki w Bazylei
. Dzieło Holbeina przedstawia martwe ciało Chrystusa złożone w grobie po ukrzyżowaniu. O tym, że jest to Jezus, świadczą charakterystyczne rany na ciele – przekłute gwoździami dłonie i stopy oraz rana w boku, brakuje natomiast śladów po
koronie cierniowej
[1]. Poza tym ciało nie posiada żadnych atrybutów boskości, wygląda jak zwłoki zwykłego człowieka, zamęczonego na śmierć[2]. Na obrazie widać prawą połowę ciała martwego Jezusa, ciało jest nagie, przykrywa je jedynie biały materiał, pod którym zarysowane są genitalia[1]. Zwłoki noszą już pierwsze ślady rozkładu – twarz, ręka i stopy nabrały sinozielonego zabarwienia, usta zmarłego są blade[3] (według niektórych przekazów Holbein miał przy malowaniu Chrystusa wzorować się na ciele topielca, którego wyłowiono z Renu[4]). Ciało Chrystusa jest niezwykle wychudzone, jego oczy i usta pozostają otwarte (jakby sugerowały, że pomimo śmierci, Jezus nadal patrzy i przemawia[1]). Dłoń Jezusa znajduje się w miejscu oddzielającym prawą stronę obrazu od lewej, wszystkie palce są podkurczone, jedynie palec środkowy jest wyprostowany. Obraz Holbeina akcentuje nie boską, a ludzką naturę Chrystusa – przedstawia go w momencie, w którym zetknął się on z przeznaczoną każdemu człowiekowi śmiercią. Obraz ma nietypowy, horyzontalny układ. Jego kształt sugeruje, że być może miał służyć jako ozdoba
predelli
. Jest to jednak wątpliwe ze względu na
perspektywę
, sprawiającą, że odbiorca powinien zapoznawać się z tym obrazem pod kątem[5]. Obraz mógł być też samodzielnym dziełem lub być przeznaczony do umieszczenia w niszy grobowca[1]. Inspiracją do obrazu była zapewne twórczość
Matthiasa Grünewalda
i jego Ołtarz z Isenheim[5] (1512–1515, Muzeum Unterlinden, Kolmar), a zwłaszcza predella do ołtarza, na której ukazane zostało złożenie Chrystusa do grobu. Ojciec Holbeina,
Hans Holbein starszy
, pracował do swojej śmierci w tym samym klasztorze, dla którego Grünewald namalował Ołtarz z Isenheim. Holbein młodszy mógł widzieć Ołtarz ze względu na niewielką odległość dzielącą Isenheim i Bazyleę, w której działał. Jednak Holbein młodszy, w przeciwieństwie do Grünewalda, w swoim obrazie przedstawiającym martwego Chrystusa, nie epatuje okrucieństwem i nie podkreśla jego ran[4]. NawiązaniaObraz Chrystus w grobie zrobił ogromne wrażenie na
Fiodorze Dostojewskim
podczas jego pobytu w
Bazylei
latem 1867 roku. Żona pisarza opisała to następująco[6]: | dzieło niezwykłe, które mnie po prostu przestraszyło, a Fiedią wstrząsnęło do tego stopnia, że stwierdził, że Holbein jest niezwykłym artystą i poetą. (...) U Holbeina (...) ciało Chrystusa jest wychudłe. Widać kości i żebra. Ręce i nogi są przebite na wylot, rozpuchnięte i posiniałe jak u trupa, który już się zaczął rozkładać. (...) Dajmy na to, że jest to niezwykle prawdziwe, ale zupełnie nieestetyczne. We mnie wzbudziło tylko obrzydzenie i jakiś strach. Fiedia zachwycał się tym obrazem. Chcąc oglądać go z bliska, wszedł na krzesło. |
Wstrząs wywołany widokiem obrazu był tak silny, że Anna Dostojewska musiała odciągnąć od niego męża, aby nie dostał on ataku epilepsji[2]. Doświadczenie to znalazło odbicie w powieści Dostojewskiego
Idiota
– główny bohater powieści, książę Myszkin, ogląda reprodukcję obrazu Holbeina w mieszkaniu swojego rywala Rogożyna. Stwierdza wtedy, że widok Chrystusa poddanego brutalnej fizjologii śmierci może doprowadzić niejednego chrześcijanina do utraty wiary[2]. Przypisy- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 Michel Onfray:
The Body of the Dead Christ in the Tomb (1521)
(
ang.
). [dostęp 29 marca 2010].
- ↑ 2,0 2,1 2,2 Oskar Bätschmann, Pascal Griener: Hans Holbein. Reaktion Books, 2008, s. 89. .
- ↑ Oskar Bätschmann, Pascal Griener: Hans Holbein. Reaktion Books, 2008, s. 88. .
- ↑ 4,0 4,1 Stephanie Buck: Hans Holbein. 1497/1498-1543, Könemann 1999, s. 32-33, .
- ↑ 5,0 5,1 Norbert Wolf: Hans Holbein the Younger, 1497/98-1543: the German Raphael. Taschen, 2004, s. 32. .
- ↑ Anna Dostojewska, Mój biedny Fiedia, Warszawa 1971, s. 405, [cyt za:] Stefan Chwin: Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni. Gdańsk: Wydawnictwo Tytuł, 2010, ss. 491–492. .
Inne hasła zawierające informacje o "Chrystus w grobie":
Adwentyzm
...
I wiek
...
Wittenberga
...
Tomasz Zan (poeta)
...
Hector Berlioz
...
Adam Naruszewicz
...
Orlęta Lwowskie
...
Wyprawy krzyżowe
...
Zemsta (komedia)
...
William Blake
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Chrystus w grobie":
Tęsknota za ojczyzną - ˝Moja piosnka (II)˝ Cypriana Kamila Norwida (plansza 3)
...
Zabytki języka polskiego (plansza 17)
...
137 Nowe nurty chrześcijaństwa na przełomie wieków XIX i XX (plansza 6)
...
|