Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną. Buddyzm – kalendarium
Buddyzm – kalendariumIndie około 600 r. p.n.e.
Buddyzm
− kalendarium Przed naszą erą- Trad.
563 p.n.e.
– w Lumbini urodził się książę Siddhārtha Gautama (
Buddha
).
- Trad.
534 p.n.e.
– Gautama opuszcza swój pałac i zostaje wędrownym ascetą.
- Trad.
528 p.n.e.
– Gautama po osiągnięciu oświecenia rozpoczyna swoją misję.
- ok.
500 p.n.e.
– klasyczny
język sanskrycki
wypiera
wedyjski
.
- ok.
477 p.n.e.
–
Pierwszy Sobór Buddyjski
w Radżagrisze, ok.
477 p.n.e.
z udziałem 500
arhatów
, którzy uzgodnili kształt pierwszych dwóch zbiorów
Kanonu Palijskiego
.
- lata 400. p.n.e. – w
Ganharze
zaczyna być używane pismo kharoṣţhī.
-
367 p.n.e.
–
Drugi Sobór Buddyjski
w Wajśali – pierwsze pęknięcia na łonie pierwotnej sanghi.
-
253 p.n.e.
– Moggaliputta Tissa przewodzi Trzeciemu Buddyjskiemu Soborowi zwołanemu przez cesarza
Aśokę
. Zostaje na nim zredagowany tekst
Kathavatthu
, w którym demaskuje się heretyckie poglądy i teorie utrzymywane przez niektóre szkoły buddyjskie. Pierwsza schizma – podział na mahasamghikę i
sthaviravadę
. Cesarz Asioka wznosi kolumny z jego edyktem propagującym buddyzm (czasami zostaje on wyryty na skałach).
- ok.
250 p.n.e.
– z tego okresu datują się przykłady w pełni rozwiniętego pisma kharoṣţhī (inskrypcje w Shāhbāzgaṛhī i Mānsehrā, w północnym
Pakistanie
).
- lata 200. p.n.e. – w północnych Indiach pojawiają się języki sanskryt i
prakryt
. Indyjscy kupcy regularnie odwiedzają porty
Arabii
i wiele miejsc zaczyna nosić hinduskie nazwy (np. Bahar z sanskryckiego słowa
vihara
). Żeglarze Mon i misjonarze ces. Aśoki przynoszą buddyzm na tereny zamieszkane przez lud Mon w Suwannaphum (obecna
Birma
).
- ok.
190 p.n.e.
–
greko-baktryjski król
Demetriusz
rozpoczyna ekspansję w kierunku Indii, co wkrótce doprowadza do powstania
grecko-indyjskiego królestwa
(ok. 180 p.n.e. – 10 n.e.), w którym buddyzm ponownie rozkwita.
-
185 p.n.e.
– bramiński generał
Pusyamitra Sunga
obala buddyjską dynastię
Maurjów
i zakłada państwo Sunga. Rozpoczyna się prześladowanie buddyzmu.
- ok.
150 p.n.e.
– indo-grecki król
Menander I
prezentuje pytania na temat buddyzmu mędrcowi Nāgasenie i nawraca się na buddyzm (wg tekstu Milindapanha).
- lata 100. p.n.e. – buddyzm
theravady
zostaje oficjalnie wprowadzony na
Sri Lankę
przez czcigodnego Mahindę, syna cesarza Asioki (podczas panowania króla Devanampiya-Tissa).
Nasza era Lata 1–500- I wiek – według therawadinów, podczas panowanie króla Vatta Gamini na Sri Lance, mnisi buddyjscy zgromadzeni w Aloka Vihara spisali w pali
Tripitakę
. Najpewniej z tego okresu pochodzą najstarsze buddyjskie rękopisy – będące zarazem najstarszymi przetrwałymi rękopisami indyjskimi. Zostały one napisane w języku ghandari pismem kharoṣţhī na brzozowej korze. Przetrwały cudem zamknięte w glinianych naczyniach, które nosiły inskrypcje w tym samym języku, co rękopisy. Znajdują się one obecnie w
Bibliotece Brytyjskiej
. Prawdopodobnie zostały one znalezione w rejonie Haddy w pobliżu miasta
Dżalalabad
w
Afganistanie
. Przypuszcza się, że są to fragmenty dawno utraconego kanonu sarvastivadinów, którzy dominowali w Gandharze i byli odpowiedzialni za szerzenie buddyzmu w
Azji Środkowej
i wschodniej[1].
-
65
– wspomaganie buddyzmu przez Liu Yinga jest pierwszym udokumentowanym przykładem praktyk buddyjskich w
Chinach
.
- ok. 65 – wprowadzenie buddyzmu do Chin przed dwóch misjonarzy indyjskich
Kaśjapę Matangę
i Dharmaratnę.
-
68
– Matanga i Dharmaratna zakładają pierwszy klasztor w Chinach
Baima
.
-
78
– chiński generał
Ban Chao
podbija buddyjskie królestwo
Chotanu
.
- 78–
101
– według tradycji
mahajany
, za panowania króla
Kaniszki
w pobliżu Jalandaru w
Kaszmirze
w Indiach, odbył się Czwarty Sobór Buddyjski.
- lata
100
./
200
. – buddyści z Indii i Azji Środkowej podróżują do Wietnamu.
-
148
–
An Shigao
, książę
partyjski
i mnich buddyjski przybywa do Chin i rozpoczyna prace przekładowe pism buddyjskich.
- lata 200. i
300
. – pismo kharoṣţhī jest używane na południowej odnodze szlaku jedwabnego (Chotan i Niya).
- lata 300. – dwaj chińscy mnisi przenoszą pisma buddyjskie do koreańskiego królestwa
Koguryŏ
i rozpoczynają tam produkcję papieru.
-
320
–
467
– klasztor-uniwersytet w
Nalandzie
po rozbudowie może kształcić do 10,000 mnichów.
-
399
–
414
–
Faxian
odbywa podróż z Chin do Indii; po powrocie rozpoczyna tłumaczenie tekstów buddyjskich, które przywiózł ze sobą.
- lata
400
. – najwcześniejsze ślady buddyzmu w
Birmie
(napisy w języki pali) i w Indonezji (rzeźby). Najwcześniejsza reinterpretacja tekstów palijskich. Zostaje wzniesiona stupa w
Dambulla
(Sri Lanka).
-
402
– na życzenie Yao Xinga,
Kumaradżiwa
przenosi się do
Chang'anu
, zakłada biuro tłumaczeń i przekłada literaturę buddyjską na język chiński.
-
403
–
Huiyuan
argumentuje, że mnisi buddyjscy nie powinni się kłaniać cesarzowi Chin.
- ok.
475
– do Chin przybywa Bodhidharma i później zakłada szkołę
chan
w klasztorze
Shaolin
.
- lata
500
. – pierwsze przeniesienia nauk chan do
Wietnamu
. Opowieści z
Dżataki
zostają przetłumaczone na
język perski
z rozkazu króla
Chosrowa I
.
Lata 501–1000-
538
– buddyzm zostaje wprowadzony do
Japonii
z koreańskiego królestwa
Paekche
.
- początek lat
600
. – Jingwan rozpoczyna rzeźbienie tekstów
sutr
na skale w Fangshan, Yuzhou, 75 km na południowym zachodzie od
Pekinu
.
- lata
600
. –
Xuanzang
pielgrzymuje do Indii, jest świadkiem prześladowania buddyzmu przez króla
Sasankę
z Goudy, państwa w północno-zachodnim Bengalu.
Tybetański
król
Songtsen Gampo
wysyła do Indii posłańców po pisma buddyjskie. Ostatnie znane użycie pisma kharoṣţhī w buddyjskich społecznościach w Kuczy.
-
671
– chiński pielgrzym
Yijing
odwiedza
Palembang
, stolicę częściowo buddyjskiego królestwa
Srivijaya
na wyspie
Sumatrze
w
Indonezji
.
Ŭisang
powraca do
Korei
po okresie studiowania buddyzmu huayan i zakłada jego odpowiednik – szkołę
hwaǒm
.
-
736
– nauki szkoły huayan są przeniesione z Korei do Japonii, gdy mnich Rōben zaprasza koreańskiego mnicha hwaǒm Simsanga na wykłady; powstaje japoński odpowiednik tej szkoły –
kegon
z klasztorze
Tōdai
.
- lata
700
. – buddyjska
Jataka
zostaje przetłumaczona na
język syryjski
i
język arabski
jako Kalilag i Damnag. Zdarzenia z życia Buddy zostają przetłumaczone na
język grecki
przez Jana z Damaszku; jako historie o Jalaamie i Josaphacie (zniekształcenie słowa bodhisattwa) stały się w świecie chrześcijańskim tak popularne, że ok. 1300 r. został uczyniony katolickim świętym.
- lata 700. – za panowania tybetańskiego króla Trisonga Decena, z Afganistanu przybywa do Tybetu
Padmasambhava
i ponownie wprowadza buddyzm do tego kraju. Tradycja ta będzie później znana jako
nyingma
. Buddyzm szybko rozszerza się do
Sikkimu
i
Bhutanu
.
- ok.
760
– rozpoczyna się budowa olbrzymiego kompleksu buddyjskiego
Borobudur
na
Jawie
; budowa zostanie ukończona w
830
roku.
-
804
– za panowania japońskiego cesarza
Kammu
do Chin udają się dwaj mnisi:
Kukai
, który po powrocie do kraju zakłada szkołę
shingon
opartą na naukach chińskiej szkoły
mantrajany
zhenyan (pol. prawdziwe słowo); i
Saichō
, który po powrocie zakłada szkołę
tendai
, odpowiednik chińskiej szkoły
tiantai
.
-
841
–
846
– okres prześladowań buddyzmu w Chinach; zniszczeniu ulega 45,000 klasztorów i świątyń.
- IX wiek – prześladowania buddyzmu w Tybecie za króla Langdarmy.
- lata
900
. – rozpoczęcie budowy świątyni buddyjskiej w mieście
Pagan
w
Myanmarze
. Odnowa buddyzmu w Tybecie po okresie prześladowań. W Chinach zostają założone dwie najważniejsze szkoły chan:
caodong
przez mistrza chan
Donshana Liangjiego
i jego ucznia
Caoshana Benjiego
(na południu Chin); oraz szkoła
linji
przez mistrza chan
Linjiego Yixuana
, która zdominuje i wchłonie 5 szkół chan powstałych w tym okresie.
-
971
– z rozporządzenia panującego rozpoczyna się w Chinach wycinanie w drewnianych blokach całego kanonu buddyjskiego w celu wydrukowania. Praca zostaje zakończona w
983
r.; wyprodukowano 130,000 bloków.
-
991
– wydrukowana kopia kanonu buddyjskiego przybywa do Korei, wywierając olbrzymie wrażenie na władzach.
Lata 1001–1500-
1009
- w Wietnamie rozpoczyna się panowanie dynastii Ly; przejęła władzę częściowo dzięki poparciu buddystów. Cesarzowie tej dynastii będą popierać buddyzm mahajany.
-
1010
– Korea rozpoczyna wycinać w drewnianych blokach własną edycję buddyjskiego kanonu. Nie wiadomo kiedy praca została ukończona, jednak w miarę otrzymywania nowych tekstów buddyjskich z Chin, projekt był uaktualniany.
-
1025
– Srivijaya, częściowo buddyjskie królestwo na Sumatrze, po najeździe piratów traci na znaczeniu. Jego centrum przenosi się na północ, z Palembangu do Jambi-Melayu.
-
1044
–
1077
– panowanie pierwszego króla Paganu
Anawrahty
w Birmie. Nawraca kraj na theravadę z pomocą mnichów i tekstów ze Sri Lanki.
-
1057
– Anawrahta podbija region Thanton w północnej
Tajlandii
umacniając buddyzm theravady w tym kraju.
-
1084
–
1113
– panuje w Myanmarze (Birma), drugi król Paganu Kyanzittha (syn Anawrahty). Kończy budowę
pagody
Shwezigon, w której złożone są relikwie Buddy (łącznie z zębem przywiezionym ze Sri Lanki).
- lata
1100
. – sanskryt zaczyna być zapisywany pismem
devanagari
.
- 1100–
1125
– cesarz chiński
Huizong
prześladuje buddyzm.
-
1133
–
1212
–
Hōnen Shōnin
zakłada
amidystyczną
szkołę Czystej Krainy
w Japonii.
-
1181
–
Dżajawarman VII
(uważający się za
bodhisattwę
), wyznawca buddyzmu mahajany (chociaż także popierał
hinduizm
), przejmuje kontrolę na królestwem
khmerskim
. Buduje
Bajon
, najbardziej wyróżniającą się część kompleksu
Angkor Thom
.
- koniec lat
1100
– wielkie buddyjskie centrum edukacyjne w
Nalandzie
zostaje zniszczone przez muzułmanów.
- lata
1200
. – therawada pokonuje buddyzm mahajany w
Kambodży
. Wpływ na umocnienie się tam theravady miała Tajlandia i Sri Lanka. Historyk perski
Rashid ad-Din
informuje, że ok. 11 tekstów buddyjskich przetłumaczono na arabski; wśród nich są sutry Sukhavati-vyuha i Karanda-vyuha. Zidentyfikowano także fragmenty nikayi Samyutta i Anguttara i część Maitreya-vyakarana.
- ok.
1238
– ustanowione zostaje tajskie królestwo
Sukhothai
z theravadą jako religią państwową.
-
1227
–
Eihei Dogen
Zenji przenosi nauki szkoły chan
caodong
z Chin do Japonii i zakłada szkołę
sōtō
.
- 1277 – Birmańskie państwo Pagan ulega rozpadowi po podbiciu go przez
Kubilaj-chana
w bitwie pod Ngasaungsyan, w pobliżu granicy z Chinami.
- ok.
1279
–
1298
– panuje trzeci i najsłynniejszy z władców państwa Sukhothai Ramkhamhaeng; Laos, większość współczesnej Tajlandii, Pegu (Birma), i część
półwyspu Malajskiego
są wasalami państwa Sukhothai; powstaje artystyczny styl wspólny dla regionu. Po śmierci Ramkhamhaenga jego państwo traci część terytorium i wasale się usamodzielniają .
-
1295
–
ilchan
Mahmud Ghazan
nawraca się na
islam
, kończąc linię przywódców mongolskich związanych z
buddyzmem tantrycznym
.
-
1305
–
1316
– perscy buddyści usiłują nawrócić ilchana Oldżajtu.
-
1391
–
1474
– Gendun Drubpa - pierwszy
dalajlama
w Tybecie.
Lata 1501–2000-
1571
–
Oda Nobunaga
rozpoczyna prześladowania buddyzmu w Japonii; pali ok. 3000 klasztorów i świątyń. Buddyzm zostaje podporządkowany państwu; początek sekularyzacji Japonii.
-
1578
– Altan-chan nadaje tytuł dalajlamy Sonamowi Gjaco (znanemu później jak trzeci dalajlama).
- lata
1600
. i
1700
. – podział Wietnamu; władcy z rodu Nguyen na południu wspierają buddyzm mahajany jako integracyjną ideologię w wieloetnicznym kraju.
-
1615
–
Ojraci
nawracają się na buddyzm nauczany w szkole
gelug
buddyzmu tybetańskiego.
-
1654
– mistrz chan
Yinyuan Longqi
zakłada w Japonii trzecią szkołę zen
ōbaku
, istniejącą do tej pory.
-
1766
–67 – w Tajlandii zostaje zniszczonych wiele tekstów buddyjskich podczas inwazji birmańskiej.
- lata
1800
. – tajlandzki król
Mongkut
– były mnich – prowadzi kampanię reformatorską i modernizacyjną stanu mnisiego; ruch ten kontynuowany jest także obecnie z inspiracji kilku wybitnych ascetycznych mnichów z północno-wschodniej części kraju.
-
1802
–20 –
Nguyen Anh (Gia Long)
obejmuje tron zjednoczonego Wietnamu; gdy wzmocnił swoją władzę, stworzył ortodoksyjne konfucjańskie państwo restrykcyjne wobec buddyzmu. Dorośli mężczyźni nie mogli brać udziału w buddyjskich ceremoniach.
-
1820
–41 – w Wietnamie panuje
Minh Mang
; dalsze restrykcje wobec buddyzmu. Wszyscy mnisi zostają przypisani do danych klasztorów i muszą posiadać odpowiednie dokumenty. Ogranicza druk materiałów buddyjskich. Prześladuje także chrześcijan.
- ok.
1860
– na Sri Lance, nieoczekiwanie następuje renesans monastycznego buddyzmu i świeckich społeczności buddyjskich po najtragiczniejszym okresie w historii wyspy - prześladowaniach przez Europejczyków. Buddyzm ponownie się rozwinął i tak umocnił, że buddyści ze Sri Lanki zaczęli szerzyć buddyzm therawady w Azji, Europie i Afryce.
-
1893
– Światowy Parlament Religii zbiera się w
Chicago
w stanie
Illinois
. Uczestnikami są m.in. Anagarika Dharmapala i Sōen Shaku.
-
1896
– wykorzystując zapiski
Faxiana
, nepalscy archeologowie wielką kolumnę cesarza Asioki w
Lumbini
.
-
1899
– Gordon Douglas zostaje mnichem buddyjskim w Myanmarze. Jest pierwszym Europejczykiem, który został mnichem w tradycji Theravady.
-
1930
– w Japonii zostaje założona organizacja
Sōka Gakkai
związana ze szkołą
nichiren
.
-
1949
– świątynia Mahābodhi w
Bodhgayi
powraca pod częściową kontrolę buddyjską.
-
1950
– w
Colombo
na Sri Lance zostaje założona organizacja World Fellowship of Buddhists.
-
1956
– w Indiach
Bhimrao Ramji Ambedkar
(
1891
–
1956
) nawraca się na buddyzm, zostaje przywódcą kasty niedotykalnych i nawraca pierwszą grupę niedotykalnych (350,000 osób) na buddyzm. Rozpoczyna się w Indiach ruch neobuddyjski. Kilkanaście milionów Hindusów uważa się obecnie za buddystów.
-
1956
– w
Nowym Jorku
powstaje The Zen Studies Society dla wspierania Taisetza Teitary Suzukiego.
-
1957
– otwarte zostają groty na górze Paitai w dystrykcie Fangshan, 75 km na południowy zachód od
Pekinu
; znaleziono tysiące buddyjskich sutr i innych tekstów rytych w skałach od 7 wieku.
-
1959
– XIV Dalajlama wraz ze 100 000 Tybetańczyków, ucieka z Tybetu. Ustanawiają społeczność buddystów tybetańskich w
Dharamsali
w Indiach. Chińczycy rozpoczynają burzenie klasztorów i represje wobec ludności.
-
1962
–
Shunryu Suzuki
zakłada The San Francisco Zen Center.
- 1965 – birmańskie władze aresztują ponad 700 mnichów w Hmabwi w pobliżu
Rangunu
, za niepodporządkowanie się nowym regułom.
-
1966
– zebrał się Piąty Buddyjski Sobór (ang. World Buddhist Sangha Council) zwołany przez therawadinów na Sri Lance w celu zniesienia różnic i wspólnych działań. Przybyli mnisi zarówno therawady jak i mahajany. Przyjęto dziewięć punktów zaproponowanych przez czcigodnego Walpolę Rahulę;
- Naszym jedynym Mistrzem jest Budda.
- Bierzemy schronienie w Buddzie, Dharmie i Sandze (Trzy Klejnoty).
- Nie wierzymy, że ten świat jest stworzony i rządzony przez Boga.
- Uważamy, że celem życia jest rozwinięcie współczucia dla wszystkich żyjących stworzeń bez żadnych rozróżnień i praca dla ich dobra, szczęścia i pokoju; oraz rozwinięcie mądrości wiodącej do urzeczywistnienia Ostatecznej Prawdy.
- Przyjmujemy Cztery Szlachetne Prawdy, mianowicie: Cierpienie, Powstanie Cierpienia, Przerwanie Cierpienia i Ścieżkę wiodącą do Przerwania Cierpienia; oraz prawo przyczyny i skutku (Pratitya-samutpada).
- Wszystkie uwarunkowane rzeczy (saṃskāra) są nietrwałe (anitya) i dukkha, oraz wszystkie uwarunkowane i nieuwarunkowane rzeczy (dharmy) są pozbawione ja (anātma).
- Przyjmujemy Trzydzieści Siedem Jakości wiodących do Oświecenia (bodhipakṣa-dharma) jako różne aspekty Ścieżki, nauczanej przez Buddę, wiodącej do Oświecenia.
- Są trzy sposoby osiągnięcia bodhi czyli Oświecenia: mianowicie jako ucznia (śrāvaka), jako
Pratyeka-buddhę
and jako Samyak-sam-Buddhę (doskonale i w pełni oświeconego Buddę). Przyjmujemy jako najwyższe, najszlachetniejsze, i najbardziej heroiczne naśladowanie kariery bodhisattwy i stanie się Samyak-sam-Buddhą w celu zbawienia innych.
- Przyznajemy, że w różnych krajach buddyjskie praktyki i wierzenia się różnią. Te zewnętrzne formy i [sposoby] wyrażenia nie powinny być pomylone z zasadniczymi naukami Buddy.
- lata
1970
. – Indonezyjskie Służby Archeologiczne i
UNESCO
restaurują
Borobudur
.
-
1974
– The Naropa Institue, obecnie Naropa University, zostaje założony w
Boulder
w stanie
Kolorado
.
-
1974
– podczas demonstracji w czasie pogrzebu
U Thanta
w Birmie, aresztowanych zostaje 600 mnichów a kilku pokłutych bagnetami.
-
1975
– komunistyczne władze laotańskie przystępują od działań antybuddyjskich, m.in. propagując ideę, iż mnisi powinni pójść do pracy, a nie żebrać o jedzenie. Wielu mnichów powraca do stanu świeckiego, ale buddyzm utrzymuje swoją popularność.
-
1975
– zostaje założone The Insight Meditation Society w Barre w stanie
Massachusetts
.
- 1975–79 – kambodżańscy komuniści prowadzeni przez
Pol Pota
podejmują próbę całkowitego zniszczenia buddyzmu, co prawie im się udaje. Do czasu wietnamskiej ingerencji w
Kambodży
w
1978
r. zabito prawie wszystkich mnichów i intelektualistów buddyjskich oraz zniszczono prawie wszystkie świątynie i biblioteki buddyjskie.
-
1978
– reżim wojskowy w Birmie aresztuje wielu mnichów buddyjskich i nowicjuszy. Zostają zamknięte klasztory i odebrana cała własność buddyjska. Jeden z najważniejszych mnichów U Nayaka zostaje aresztowany i zamordowany.
-
1980
– birmański reżim wojskowy przejmuje władzę nad sanghą i przez całą dekadę prześladuje mnichów.
-
1988
– podczas powstania przeciw reżimowi w Birmie specjalne oddziały SPDC strzelają do mnichów zabijając wielu z nich. Po powstaniu, znany mnich U Nyanissara, nagrywa taśmę traktującą o demokracji we wskazaniach buddyjskich. Reżim zabronił jej rozpowszechniania i słuchania.
-
1983
– Szanghajski Instytut Buddyjski zakłada świątynię Jadeitowego Buddy pod patronatem Szanghajskiego Związku Buddystów.
-
1990
, 27 sierpnia – ponad 7000 mnichów zebrało się w
Mandalay
w Birmie z wezwanie do bojkotu wojskowych. Mnisi odmówili przyjmowania wszelkiej jałmużny od rodzin wojskowych i wykonywania wszelkich ceremonii buddyjskich dla nich. Reżim przejmuje klasztory, aresztuje setki mnichów. Podczas przesłuchań mnisi są torturowani. Mnisi bojkotujący zostają przez reżim pozbawieni stanu mnisiego.
-
2000
, styczeń – w
Malezji
zostaje otwarte Sanktuarium Buddyjskie Sasanarakkha dla praktyki mnichów therawady.
Lata 2001–do czasów obecnych-
2004
, kwiecień – na Sri Lance, buddyjscy mnisi-kandydaci partii Jaathika Hela Urumaya zdobywają dziewięć miejsc w wyborach.
Zobacz teżPrzypisy Bibliografia- L. Austine Waddell. Tibetan Buddhism with Its Mysctic Cults, Symbolism and Mythology. Dover Publications, Inc. Nowy Jork, 1972
- David Snellgrove. Indo-Tibetan Buddhism. Shambala. Boston, 1987. (tom I); (tom 2)
- Edwin O. Reischauer,
John K. Fairbank
East Asia. The Great Tradition.
- Red. Lewis R. Lancaster i C.S. Yu. Introduction of Buddhism to Korea. New Cultural Patterns. Asian Humanities Press. 1989
- Red. Lewis R. Lancaster i C.S. Yu. Assimilation of Buddhism in Korea. Religious Maturity and Innovation in the Silla Dynasty. Asian Humanities Press. 1991
- Red. Yusen Kashiwara, Koyu Sonoda. Sharpers of Japanese Buddhism. Kōsei Publishing Co. Tokio, 1994
- Kenneth Ch'en. Buddhism in China. A Historical Survey. Princeton University Press. Princeton, 1973.
- Mu Soeng Sunim. Thousand Peaks. Korean Zen - Traditions & Teachers. Primary Point Press. Cumberland, 1991
- Red. Stephan Schuhmacher i Gert Woerner. The Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion. Shambala. Boston, 1989
- Sangharakshita. A Survey of Buddhism. Tharpa Publications. Londyn, 1987.
Inne hasła zawierające informacje o "Buddyzm – kalendarium":
II wiek
...
Oddychanie komórkowe
...
Orlęta Lwowskie
...
Insurekcja kościuszkowska
...
Szczekociny
...
Kontemplacja
...
William Turner
...
Adolf Hitler
...
Karma
...
Przeszczepianie narządów
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Buddyzm – kalendarium":
233 Życie religijne w XX wieku (plansza 14)
...
105. Zróżnicowanie kulturowe ludności świata (plansza 14)
...
135. Konflikty zbrojne w Azji i ich przyczyny (plansza 12)
...
|