Jarznik ksenonowy typu D2S przeznaczony do reflektorów soczewkowych
Lampa ksenonowa w samochodzie
Samochodowa lampa ksenonowa, ksenon, biksenon - potoczna nazwa systemu oświetlenia stosowanego w samochodach, spełniającego rolę świateł mijania lub świateł mijania i drogowych równolegle.
Jest to odmiana
lampy metalohalogenkowej
- lampa, w której, jako gaz zapłonowy, został użyty
ksenon
w celu szybkiego osiągnięcia satysfakcjonującego poziomu strumienia świetlnego. Gdyby zamiast tego zastosowany był
argon
, jak to ma miejsce w stacjonarnych lampach metalohalogenkowych, uruchamianie lampy trwałoby kilka minut. Lampy te cechuje większa
skuteczność świetlna
w porównaniu z tradycyjnymi
lampami halogenowymi
. Podczas gdy lampa halogenowa wytwarza 1500
lm
pobierając 55
W
, lampa ksenonowa wytwarza, w zależności od swojej
temperatury barwowej
, około 3200
lm
pobierając 35
W
i znacznie mniej się nagrzewa. Lampy te cechuje duża żywotność, porównywalna do żywotności samochodu. Z czasem tracą one jednak na intensywności świecenia, a wartość ich
temperatury barwowej
wędruje w górę skali. Lampy takie wymagają specjalnego układu zapłonowego, wytwarzającego wysokie napięcie niezbędne do ich uruchomienia.
Ponieważ potrzebują do kilku sekund na osiągnięcie zarówno pełnego poziomu intensywności świecenia, jak i odpowiedniej barwy, często montuje się je w światłach mijania świecących stale, a rolę świateł drogowych pełnią dodatkowe lampy halogenowe, włączane w razie potrzeby. Innym rozwiązaniem są tzw. biksenony, w których jedna lampa wyładowcza, świecąca cały czas, wytwarza zarówno światła mijania, jak i drogowe, dzięki specjalnemu układowi optycznemu o zmiennych parametrach.
Oświetlenie samochodowe wykorzystujące technologię
lamp ksenonowych
zostało wprowadzone do seryjnej produkcji z początkiem lat dziewięćdziesiątych
XX wieku
.
Zobacz też