Gdynia Główna
Gdynia Główna
Gdynia Główna, dawniej Gdynia Główna Osobowa – jedna z większych
stacji kolejowych
w
Polsce
, według kategoryzacji
PKP
oznaczona kategorią
A
. Po zniszczeniu w czasie wojny dworca zbudowanego w stylu narodowym w latach 1923-1926 wg projektu
Romualda Millera
, zbudowano w latach pięćdziesiątych nowy
Dworzec
, według projektu prof. Wacława Tomaszewskiego. Kompleks dworcowy składa się z budynku Dworca Głównego (przy
pl. Konstytucji
) oraz połączonego z nim krytym przejściem Dworca Podmiejskiego (położonego od strony ul. 10 Lutego). Przy Dworcu Głównym znajdują się stanowiska odjazdowe
dworca autobusowego
PKS, a także
pętla trolejbusowa
. Hala Dworca Głównego ma dwa główne wejścia, pomiędzy którymi mieści się przestrzeń z kasami biletowymi. Na wprost wejścia wschodniego położone jest przejście podziemne na wszystkie perony, przy wejściu tym mieści się także większość punktów gastronomicznych. Drugie przejście podziemne łączy Dworzec Podmiejski z peronem 1. Na stacji funkcjonują
semafory
świetlne,
nastawnia dysponująca
GO znajduje się w pobliżu północnego końca
peronów
. W roku 2010 rozpoczęto modernizację stacji, która będzie obejmowała m.in. przebudowę hali Dworca Głównego,
zadaszenie
peronów i zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym. Ruch pociągówNa stacji tej rozpoczyna i kończy bieg większość
pociągów
z głębi kraju w kierunku
Trójmiasta
, a także do miejscowości wypoczynkowych (m.in. do
Zakopanego
,
Kudowy-Zdroju
czy
Szklarskiej Poręby
). Stacja Gdynia jest ponadto początkową dla regionalnych pociągów osobowych na
Hel
i do
Kościerzyny
. Oprócz linii dalekobieżnej, przez Gdynię Główną przebiegają także trasa
trójmiejskiej SKM
– dla pociągów podmiejskich Gdynia Główna jest stacją przelotową (pociągi od strony
Gdańska
kończą bieg na stacjach
Gdynia Chylonia
albo
Gdynia Cisowa
, lub też jadą dalej w stronę
Rumi
,
Wejherowa
,
Lęborka
i
Słupska
). PeronyStacja Gdynia Główna ma 5 peronów połączonych przejściami podziemnymi. Peron 1 jest w pełni zadaszony, natomiast pozostałe perony mają tylko zadaszone zejścia do przejścia podziemnego (stan przed modernizacją). Perony położone są między budynkiem dworca przy pl. Konstytucji a ul. Morską, przy czym numerowane są od strony budynku. - Peron 1 (wysoki) obsługuje ruch SKM, przy czym po
torze
od strony dworca przebiegają pociągi w kierunku Wejherowa, zaś po torze od strony peronu 2 – pociągi w kierunku Gdańska.
- Perony 2 i 3 (niskie) zazwyczaj obsługują pociągi dalekobieżne przyjeżdżające od strony Gdańska.
- Perony 4 i 5 (niskie) zazwyczaj obsługują pociągi dalekobieżne przyjeżdżające od strony Wejherowa.
Ciekawostki- Budynek administracyjny górujący nad dworcem jest siedzibą Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych spółki
Przewozy Regionalne
.
- Pomiędzy peronem 4 i 5 z niewiadomych względów znajduje się tylko jeden tor, do którego przylegają krawędzie obu peronów. Do pociągu stojącego na tym torze praktycznie można wsiąść z obu stron, choć zapowiadany jest jako przyjeżdżający na peron 4.
- Do 11 marca 2004 nazwa stacji brzmiała – Gdynia Główna Osobowa[2]. Obecnie wszystkie oznaczenia zmieniono na "Gdynia Główna". Zdemontowano m.in. duży napis "Osobowa" z budynku dworca.
- W podziemiach dworca znajdują się dwa
schrony
przeciwlotnicze, które w razie zagrożenia mogą służyć do ukrycia ludności.
- W okresie wakacji w Zakładzie Taboru (d. lokomotywowni) w Gdyni-Grabówku stacjonuje czynny
parowóz
z Wolsztyna
Ol49
-69, prowadzący pociągi turystyczne z Gdyni do Kościerzyny, Malborka i Zakrzewa ("Nogat", "
Blues Express
II", "
Costerina
", "Kaszuby"). Parowóz w czasie roku szkolnego stacjonuje w
Parowozowni Wolsztyn
.
- W sierpniu 2008 budynek dworca został wpisany do rejestru zabytków. Mimo iż nieremontowane od lat dworcowe budynki są obecnie zdewastowane, stanowią one niespotykane połączenie architektury
socrealizmu
z przedwojennym
modernizmem
. Gmach zaprojektował prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, autor projektu Domu Bawełny i gmachu
Akademii Morskiej w Gdyni
. W 2008 rozpoczął się długo oczekiwany remont dworca, który ma zakończyć się do 2012.
- W dworcowej poczekalni zachowały się mozaiki, odsłonięte ponownie w trakcie remontu w 2008 roku, przedstawiające morski krajobraz, polichromia przedstawiająca ciała niebieskie i znaki zodiaku, oraz mozaika przedstawiającą Pegaza na kole PKP.
Zobacz też Linki zewnętrznePrzypisyGdynia Główna | Linia
201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port
(km linii: 204,702) | odległość: 9,765 km
Gdynia Wielki Kack
| | odległość: 1,316 km | Linia
202 Gdańsk Główny – Stargard Szczeciński
(km linii: 20,992) | odległość: 5,096 km
Gdynia Orłowo
| | odległość: 5,180 km | Linia
250 Gdańsk Główny – Rumia
(km linii: 20,992) | odległość: 1,592 km
Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
| | odległość: 0,827 km | Linia 725 Gdynia Główna R20 – Gdynia Port GPB (km linii: 0,000) | Gdynia Główna R20 (
rozjazd
) | | odległość: 2,245 km | Linia 960 Gdynia Główna – Gdynia Postojowa (km linii: 0,757) | | | odległość: 2,570 km | Linia 963 Gdynia Główna R64 – Gdynia Główna R95 (km linii: 22,000) | Gdynia Główna R64 (
rozjazd
) | | | Linia Owczarnia – Gdynia Główna | Wielki Kack | | |
Inne hasła zawierające informacje o "Gdynia Główna":
Rodzimy Kościół Polski
...
Biskup
...
Wag
...
Adwentyzm
...
Linz
...
Bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Kownie
...
Klasztor w Pożajściu
...
Zugspitze
...
Samuel Johnson
...
Harrachov
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Gdynia Główna":
218a Sprawa polska podczas II wojny światowej (plansza 15)
...
31. Budżet rodziny (plansza 22)
...
15. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (plansza 16)
...
|