Mass Effect –
fabularna gra akcji
stworzona przez
BioWare
na konsolę
Xbox 360
i platformę
PC
, która jest pierwszą częścią planowanej trylogii. Premiera nastąpiła
23 listopada
2007
. Akcja gry dzieje się w 2183 roku, a gracz przybiera rolę elitarnego ludzkiego żołnierza
komandora porucznika
Sheparda
i zwiedza rozległą galaktykę na pokładzie swojego statku SSV Normandia.
Poza planami na trylogię, która wg słów Bioware "ukaże się w czasie trwającego 5 lub więcej lat cyklu Xboksa 360", są plany umieszczania na
Xbox Live
epizodycznych dodatków, które będą uzupełniać scenariusz łączący poszczególne części, aczkolwiek dodatki te nie są niezbędne do zrozumienia scenariusza gier[1].
28 maja 2008 (Ameryka Północna) i 6 czerwca 2008 (Europa) roku wydane zostało Mass Effect na
PC
.
Opis fabuły
Akcja rozgrywa się w roku 2183, kiedy to ludzie, po odkryciu na
Marsie
szczątków dawnej potężnej cywilizacji Protean, dokonali ogromnego skoku rozwojowego i mogli dołączyć do galaktycznej wspólnoty inteligentnych ras. Komandor Shepard za swoje zasługi otrzymuje możliwość wstąpienia do elitarnego oddziału Widm, strażników ładu i pokoju w Galaktyce. Dzięki tej nominacji ludzie mogą zacząć być postrzegani jako liczący się gracze na międzygwiezdnej scenie. W trakcie wykonywania misji testującej predyspozycje Sheparda załoga statku SSV Normandia odkrywa, że byłe Widmo, turianin imieniem Saren, rozpoczyna krwawą kampanię przeciw rasie ludzkiej i tylko młody komandor i jego doborowa załoga mogą przeszkodzić mu w realizacji planów. Jednak po dłuższej rozgrywce okazuje się, że to nie Saren jest wrogiem, lecz inteligentne maszyny zwane 'Żniwiarzami'.
Termin Mass Effect
Menedżer projektu Casey Hudson wyjaśnił termin Mass Effect (ang. “Efekt masy”) następująco:[2]
„
W uniwersum gry, efekt masy to niedawno odkryty (przynajmniej przez ludzkość) fenomen fizyczny, który ma cechy o znaczeniu innych
sił fizycznych
takich jak
grawitacja
czy
elektromagnetyzm
. To to, co rzeczywiści fizycy nazywają obecnie
”ciemną energią”
, jako wyjaśnienie przyspieszającego rozszerzania się wszechświata – co było odkryte dopiero niedawno i jest niezgodne z wcześniejszą teorią, jakoby ekspansja wszechświata zwalniała z powodu grawitacji.
”
Hudson wyjaśnia, że niektóre stworzenia są w stanie wyczuć i manipulować efektem masy tak jak pewne rzeczywiste stworzenia (jak
rekiny
i
węgorzowate
) są w stanie wyczuwać i manipulować elektromagnetyzmem. Te zdolności są ulepszane poprzez implanty, a manipulacja efektem masy jest przypisywana istotom zwanymi z
języka angielskiego
Biotics.
Rozgrywka
Tworzenie gracza i klasy postaci
Chociaż większość artów koncepcyjnych i zrzutów ekranu z gry pokazują tego samego, "domyślnego" Komandora Sheparda płci męskiej, gracz może w pełni dostosować jego lub jej wygląd, płeć, umiejętności, a nawet wojskową przeszłość[3].
Gra zawiera sześć klas postaci[4]. Każda klasa zawiera kilka "talentów"; kiedy postać awansuje na wyższy poziom, otrzymuje ona punkty na ich rozwój. Gdy punkt zostaje przydzielony talentowi, postać polepsza swoje statystki (dodatkowe zdrowie, wytrzymałość itd.), odblokowuje nowe umiejętności (np. zdobycie umiejętności sprawnego posługiwania się Strzelbami odblokowuje umiejętność Rzeź, która umożliwia postaci skoncentrowanie siły wystrzału to śmiercionośnego, wybuchowego pocisku) lub odblokowuje możliwość rozwoju innych talentów. Każda klasa posiada także unikalny talent o tej samej nazwie, co dana klasa; postacie mogą mieć również specjalny talent związany z ich przeszłością[5]. Postacie, które osiągają 20. poziom doświadczenia odblokowują misję poboczną "Zbuntowana WI" na Lunie (
ziemskim Księżycu
) w
Układzie Słonecznym
, która po ukończeniu umożliwia graczowi wybór nowej, specjalistycznej klasy. To odblokowuje dodatkowy "pasek" talentów, które mogą zostać zdobyte. Klasa specjalistyczna postaci zależy od jej klasy podstawowej.
Podczas tworzenia postaci dostępnych jest sześć klas: Żołnierz, Inżynier, Adept, Szpieg, Strażnik i Szturmowiec. Żołnierze najlepiej radzą sobie z bronią, Inżynierowie używają omni-narzędzi i umiejętności technicznych, a Adepci są najlepsi w używaniu biotyki. Pozostałe trzy klasy to kombinacje pierwszych trzech. Szpiedzy łączą cechy Żołnierzy i Inżynierów, Strażnicy to połączone klasy Inżyniera i Adepta, a Szturmowcy to Żołnierze wyposażeni w cechy Adeptów.
Gracze mają także pewną kontrolę nad przeszłością swoich postaci. Mogą wybrać pomiędzy podróżnikiem urodzonym w kosmosie, obywatelem urodzonym na jednej z ziemskich koloni poza Układem Słonecznym oraz rodowitym Ziemianinem. Wybierają także profil psychologiczny, który ukształtował się pod wpływem wydarzeń z przeszłości – byciem jedyną osobą, która przetrwała straszliwą bitwę, bohaterem wojennym oraz bezlitosnym żołnierzem. Te tła mają mały wpływ na grę, chociaż wiele postaci odwołuje się do wybranej przez gracza historii podczas rozmowy z Komandor(-em) Shepard(-em), co może mieć wpływ na to, czy niektóre zadania poboczne będą dostępne czy nie. Poza kilkoma sytuacjami, przeszłość gracza nie wpływa bezpośrednio na wybór kwestii przez niego wypowiadanych. Różnica między różnymi wersjami przeszłości Sheparda odbija się również w otrzymanej na początku gry liczbie punktów idealisty bądź renegata.
Dialogi
Poprzednie gry
BioWare
, takie jak
Star Wars: Knights of the Old Republic
czy
Jade Empire
używały systemu konwersacji, w którym gracz wybierał między kilkoma odpowiedziami, gdy
NPC
skończył mówić. Mass Effect wprowadza nowy system, w którym możliwe odpowiedzi są wyświetlane bardziej jako ich ogólny wydźwięk, niż dosłowny zapis.
Recenzja serwisu 1UP.com stwierdza, że "system dialogowy jest ulepszoną, bardziej dynamiczną wersją tego, co widzieliśmy w poprzednich grach
BioWare
'u. Nie czytamy już opcji i nie wybieramy, którą z nich chcemy wypowiedzieć; teraz używasz tylko koła dialogowego, aby wybrać swoje zachowanie (np. zastrasz, przekup, bądź miły), a twoja postać postępuje według tej decyzji."[6]
Menu poleceń ma postać koła podzielonego na sześć równych części, przypominając schemat kołowy. Pojawia się ono podczas rozmowy na dole ekranu, krótko przed kwestią Sheparda. Przy każdej części znajduje się krótki opis intencji odpowiedzi, zwykle będący krótkim zdaniem takim jak "O co chodzi?". W wersji konsolowej odpowiedź wybiera się poprzez skierowanie gałki analogowej w kierunku żądanej odpowiedzi na kole i wciśnięcie przycisku. Menu jest tak zorganizowane, że każda sekcja odpowiada za jeden rodzaj zachowania (bycie miłym, agresywnym itp.), tak że gracze zaznajomieni z system jeśli nie chcą, nie muszą czytać opisów, ale natychmiastowo zareagować.
BioWare
ma nadzieję, że system ten sprawi, że gra będzie bardziej kinowa i uwolni graczy od konieczności czytania dużych ilości linii dialogowych, jak miało to miejsce w powszechnie używanym systemie wybierania gotowych, nieraz długich, stwierdzeń[7].
Walka
Walka w Mass Effect rozgrywa się w czasie rzeczywistym, choć podobnie do poprzednich gier BioWare'u, jak na przykład
Star Wars: Knights of the Old Republic
, gracz może wstrzymać grę w dowolnym momencie, aby wydać rozkazy innym członkom oddziału. Gracz i jego sprzymierzeńcy używają broni palnej (mogącej zostać zmodyfikowanej różnymi ulepszeniami w ciągu gry), umiejętności technicznych (aby wpływać na wrogie wyposażenie i umiejętności) i biotycznych (podobnych do ataków magią lub
mocą
w innych grach), aby zwalczać swoich przeciwników. Gracz bezpośrednio kontroluje zachowanie swojej postaci oraz koordynuje ataki oddziału, ale nie może przejąć bezpośredniej kontroli nad swoimi towarzyszami. Może jednak wydawać im komendy używając klawiszy kierunków[8], co daje mu możliwość wydania rozkazu krycia się, przegrupowania, atakowania określonego celu lub udania się w określone miejsce. Gracz może także użyć koła talentów, aby wpłynąć na to, które z umiejętności i specjalnych mocy zespołu mają być używane.
To, jakich umiejętności i specjalnych mocy może użyć dana postać, zależy od zestawu umiejętności przypisanego jej na początku gry oraz od tego, jak zostały rozdzielone zdobyte punkty doświadczenia. Do specjalnych umiejętności należą m.in. "Podniesienie", które może być używane do podnoszenia przedmiotów i wrogów, a także umiejętności techniczne, redukująca tarcze wrogów. Umiejętności rozmowy i handlu, takie jak urok i zastraszanie, zależą od punktów, postępu fabuły i ilości punktów Idealisty i Renegata zdobytych przez postać.
Umiejętności techniczne
Umiejętności techniczne to moce wsparcia używane przeciwko wrogim broniom, technologiom i biotyce. Są aktywowane poprzez omni-narzędzia, które mogą być używany przez trzy główne klasy: Inżynierów, Szpiegów i Strażników. Umiejętności te umożliwiają niszczenie wrogich tarcz, sabotaż wrogiego uzbrojenia i hakowanie wrogich robotów, aby atakowały własny oddział. Umiejętności techniczne mają również pasywne zastosowania, takie jak talent Elektronika, który umożliwia drużynie otwieranie zamkniętych skrzyń lub pozyskiwanie komponentów z wraków.
W umiejętnościach technicznych zawierają się talenty Pierwsza Pomoc oraz Medycyna, które przyspieszają proces leczenia się oddziału, gdy używany jest Medi-żel.
Biotyka
Biotyka to moce posiadane przez postacie używające implantów, które wspomagają naturalne umiejętności manipulowania czarną energią. Umiejętności te to m.in. rzucanie wrogów umysłem, tworzenie tarcz, które chronią gracza przed wrogim ogniem, jednak pozwalają mu dalej strzelać, i tworzenie małych
osobliwości
, które powodują, że wrogowie oraz elementy otoczenia latają dookoła nich. Trzy z głównych klas postaci może używać tych mocy: Adepci, Strażnicy i Szturmowcy.
Bronie i wyposażenie
Mass Effect zawiera cztery klasy broni konwencjonalnej (karabin szturmowy , pistolet , strzelba i karabin snajperski) i wiele ulepszeń broni i pancerzy. Gracz może wstrzymać grę w dowolnym momencie i zmienić wyposażenie używane przez członków drużyny. Jest to główny strategiczny aspekt gry, jako że wybieranie właściwego wyposażenia może oznaczać różnice między szybkim zwycięstwem a porażką. Używane przedmioty są widoczne na postaciach; pancerze mają różny wygląd, a wszystkie bronie składają się w przenośną wersję, która bohater nosi na plecach. Bronie mogą zostać dobyte używając koła broni, podobnego do koła talentów.
Amunicja jest nieograniczona; zamiast konieczności przeładowywania, broń będzie się nagrzewać, aż się przegrzeje i nie będzie mogła strzelać, dopóki się nie ochłodzi. Gra wyjaśnia to faktem, że broń jest załadowywana "blokami" materiału amunicyjnego, a każdy wystrzelony pocisk jest odcinany z tego centralnego zaopatrzenia w amunicję. Same pociski są opisane jako rozmiaru "ziarna i piasku" i są wystrzeliwane poprzez nadanie im dzięki technologii "
akceleracji masy
" ogromnych prędkości. Ciągłe strzelanie bronią lub używanie broni, w której nie jest się wyćwiczonym, obniża celność, co jest przedstawione za pomocą powiększającego się celownika. Im więcej punktów talentu jest wydawanych na dany rodzaj broni, tym większe są jej celność i zadawane obrażenia.
Postacie noszą dwuwarstwowe kombinezony, które służą za pancerz i
skafander kosmiczny
. Kombinezony te dostarczają, jak się zdaje, nieograniczoną ilość tlenu. Metoda jego produkcji jest nieznana. Dają ochronę przeciwko wysokim temperaturom i mogą wytrzymać uderzenia wielu pocisków akceleratora masy, zanim przestaną działać. Kombinezon może również zostać wyposażony w bariery kinetyczne, które działają jak tarcze chroniąc przed wrogim ostrzałem. Są trzy rodzaje kombinezonów: lekkie, średnie i ciężkie.
Wybory moralne
Na poboczną historię i rozmowy z
postaciami niezależnymi
w Mass Effect wpływa wybrana przez gracza moralność. W porównaniu do poprzednich tytułów BioWare, nacisk na bycie całkowicie dobrym lub całkowicie złym jest mniejszy. Niektóre postacie mogą nie lubić gracza lub opuścić jego oddział, jeśli decyzje przez niego podejmowane różnią się od ich etyki. Także na samą historię wpływ wywierają osobiste decyzje gracza. Kierownik projektu Casey Hudson, pracujący dla BioWare, powiedział, że "styl gry w ciągu całej rozgrywki doprowadzi do jednego z jej zakończeń, które determinują los całej ludzkości". Ma mieć to wpływ nie tylko na pierwszą część, ale także na planowane kontynuacje[9]. Większości wyborów moralnych dokonuje się podczas rozmów[8].
Zamiast wyborów pomiędzy "dobrem" a "złem", jak miało to miejsce w poprzednich grach BioWare, moralność w Mass Effect bazuje na punktach Idealisty, za wybieranie bardziej uprzejmych i profesjonalnych akcji militarnych, oraz punktach Renegata za bardziej bezlitosne podejście. Punkty Idealisty i Renegata są przyznawane na dwóch osobnych skalach (tzn. zdobywanie punktów Idealisty nie negują zdobytych wcześniej punktów w stronę Renegata i na odwrót). Jest to rozwiązanie odmienne do innych produkcji BioWare'u, takich jak
Knights of the Old Republic
, gdzie punkty moralności były przyznawane na jednej skali, tak że dokonywanie wyborów w kierunku
Jasnej Strony Mocy
negowały zmianę etyki postaci dokonanej poprzez podążanie
Ciemną Stroną
. NPC reagują różnie, w zależności od dawnych wyborów moralnych gracza[10].
Podróżowanie
SSV Normandia, statek gracza i cud techniki w świecie gry, służy jako podstawowy środek transportu.
Jako że gra obejmuje galaktykę, gracz często musi przemieszczać się z planety na planetę. W tym celu wybiera się cel podróży poprzez wskazanie go na mapie galaktycznej
Drogi Mlecznej
[9]. Galaktyka jest podzielona na wiele poziomów organizacyjnych: kolejno na gromady, systemy gwiezdne i w końcu planety.
Podróż przez świat Mass Effect jest wspomagana poprzez użycie Przekaźników Masy – technologicznych artefaktów, mogące prawie natychmiast przetransportować statek między skupiskami gwiazd i systemami planetarnymi. Są dwa rodzaje Przekaźników Masy, pierwszorzędne i drugorzędne. Pierwszorzędne przekaźniki są "połączone" z bliźniaczym odpowiednikiem i mogą prowadzić tylko do jednego miejsca, ale za to cel może znajdować się nawet w odległości setki tysięcy
lat świetlnych
(wg Leksykonu gry). Drugorzędne są
dookólne
i mogą wysłać statek w obrębie ograniczonego zasięgu ok. stu lat świetlnych.
Kiedy gracz zdecyduje się, który system odwiedzić, ma do wyboru kilka opcji. Niektóre planety są tylko po to, aby uzupełniać system, inne mogą być zbadane w celu znalezienia cennych materiałów. Niektóre inne ciała niebieskie, takie jak asteroidy, księżyce i małe kosmiczne frachtowce także można zbadać. W końcu na niektórych planetach można wylądować i przemierzać je. Gracz może podróżować pieszo lub użyć opancerzonego osobistego pojazdu M35 Mako, mogącego poruszać się po dowolnym terenie. Pojazd ten można również wykorzystać do walki. Większość gry, związanej z głównym wątkiem (jak i wiele misji pobocznych) polega na pieszej wędrówce naprzód i walce z użyciem broni palnej.
Chociaż gra podąża za głównym wątkiem, Mass Effect zawiera wiele misji pobocznych i "niezbadanych planet", po których można swobodnie wędrować po wybraniu ich z mapy galaktycznej.
Osiągnięcia
Tak jak wszystkie tytuły na
Xbox 360
, Mass Effect zawiera system osiągnięć, które są odblokowywane, gdy spełnione zostaną pewne warunki. Jednak inaczej niż w innych grach, gracz otrzymuje także na stałe bonusy podczas gry. Niektóre z nich mogą dodawać dodatkowe opcje podczas tworzenia postaci, pozwalając graczowi na odblokowanie jednego talentu (zależnego od tego, z jaką umiejętnością było związane osiągnięcie), którego klasa tworzonej postaci nie mogłaby normalnie zdobyć. Na przykład zabicie 150 przeciwników z Karabinu Snajperskiego odblokowuje osiągnięcie Ekspert – Karabiny Snajperskie i pozwala przyszłym postaciom tworzonym przez gracza na specjalizowaniu się w używaniu tej broni nawet, jeśli wybrana klasa by to uniemożliwiała. Inne osiągnięcia dodają trwałe premie do statystyk, takich jak zdrowie czy tarcza.
Bring Down the Sky
Na konsolę Xbox 360
10 marca
2008 roku ukazał się (płatny poprzez tzw. punkty
Microsoftu
) dodatek zatytułowany Bring Down the Sky opowiadający o przygodzie załogi Normandii związanej z kursem kolizyjnym wielkiej, zdalnie sterowanej przez rasę Batarian asteroidy z planetą Terra Nova zamieszkaną przez miliony obywateli. Dodatek zapewnia około 90 minut dodatkowej rozgrywki, ściśle złączonej z oryginalnym scenariuszem, oraz nowy utwór muzyczny.
18 kwietnia
BioWare poinformowało, że już w dniu premiery amerykańskiej zarejestrowani na stronie firmy posiadacze gry w angielskiej wersji językowej będą mogli ściągnąć odpowiednio skonwertowaną wersję Bring Down the Sky[11].
Dnia
29 lipca
2008
ukazał się dodatek na wersje
PC
który prawidłowo współpracuje tylko po zainstalowaniu patcha 1.01.
Dodatek w wersji na komputery osobiste w polskiej wersji językowej ukazał się dnia
5 grudnia
2008
r.[12]
Pinnacle Station
Rozszerzenie Pinnacle Station zapewnia około 2-3 godzin gry, dodaje 3 nowe możliwe do zdobycia osiągnięcia, możliwość uczestnictwa w turniejach na arenie oraz 13 nowych misji.
Dnia
24 sierpnia
2009
roku mieszkańcy Szwecji i Szwajcarii mieli możliwość pobrania dodatku, jednak po kilku godzinach opcja została wyłączona.[13]
26 sierpnia
2009
roku ukazał się dodatek na wersje
Xbox 360
oraz
PC
, razem z dodatkiem wypuszczono patcha 1.02. [14]
CD Projekt nie planuje wydania dodatku, udostępnił natomiast patch umożliwiający zainstalowanie dodatku Pinnacle Station do wydanej przez nich gry.[15]
Ścieżka dźwiękowa
Ścieżka dźwiękowa do gry, Mass Effect Original Soundtrack, skomponowana została przez Jacka Walla i Sama Hulicka, przy współudziale
Richarda Jacques’a
i Davida Katesa. Wydana została
20 listopada
2007
roku nakładem wydawnictwa Sumthing. Zawiera trzydzieści siedem utworów, w tym M4 (Part II) wykonywany przez grupę Faunts, towarzyszącą napisom końcowym. Według wypowiedzi twórców, muzyka do gry inspirowana była klasycznymi filmami
science-fiction
, takimi jak
Blade Runner
czy
Diuna
Niektóre utwory wykonane zostały w ramach
Video Games Live
.
Polonizacja
Mass Effect, jako jedna z niewielu gier wydanych na konsole nowej generacji, doczekała się spolszczenia. Zleciła je firma
CD Projekt
, a obejmowało jedynie napisy.
Krótko po oficjalnej zapowiedzi gry na PC, CD Projekt poinformował, że mimo faktu wykupienia studia BioWare przez
Electronic Arts
(normalnie to właśnie polski oddział tej firmy dostałby prawa do wydania), to właśnie on zajmie się dystrybucją Mass Effect na terenie
Polski
. Przedstawiciel Electronic Arts Polska na serwisie
Gram.pl
potwierdził te informacje.
Mimo jedynie kinowego spolszczenia edycji na Xboksa, gra w wersji PC uzyska pełny polski
dubbing
. Będzie jednak istnieć opcja zmiany wersji językowej, jednak tylko na poziomie instalacji. Wiadomo za to łącznie o czterech wersjach: pełnej polskiej, pełnej angielskiej, angielskiej z polskimi napisami i polskiej z angielskimi napisami. Według CD Projektu do dubbingu zostało zaangażowanych aż siedemdziesięciu polskich aktorów, wśród nich znalazły się "nazwiska z pierwszych stron gazet".
Polska ścieżka dźwiękowa to, według autorów, ponad szesnaście filmów pełnometrażowych, a pełen montaż i realizacja zajęły ekipie około 750 godzin[16], co jest rekordem w historii CD Projekt Localisation Centre. Jest to z pewnością więcej niż w oryginale, jako że specyfika języka polskiego połączona z wyborem płci postaci skutkuje koniecznością nagrania wielu kwestii na dwa różne sposoby.
Z uwagi na sporą ilość błędów w polskiej edycji na Xboksa, CD Projekt opracował zupełnie nowe tłumaczenie. W Polsce gra początkowo miała ukazać się
26 czerwca
2008
roku, lecz na skutek problemów z integracją wersji polskiej, rzekomo niezależnych od polskiego wydawcy, premiera została przesunięta na
17 lipca
[17]. Później poinformowano, że gra zostanie wydana wcześniej,
12 lipca
. Tego samego dnia ukazała się specjalna limitowana edycja. Cena edycji podstawowej w dniu premiery wynosiła 129,90 zł, a rozszerzonej 199,90 zł.
Specjalny oddział BioWare zajmuje się dostosowaniem ruchów warg postaci do konkretnych wersji językowych, w tym polskiej[18].
W wywiadzie Marcin Dorociński, odgrywający męską wersję głównego bohatera, wyraził zainteresowanie powrotem w ewentualnych spolszczeniach kolejnych sequeli gry.[19]
Polska edycja jako jedyna[] na świecie nie korzysta z systemu
SecuROM
, wymagającego rejestracji gry poprzez Internet, a zarazem nie ograniczy możliwych instalacji do trzech różnych komputerów[20].
Wersja polska
Wersja polska:
Start International Polska
Kierownik produkcji: Paweł Araszkiewicz, Anna Krajewska
Reżyser nagrań:
Elżbieta Kopocińska-Bednarek
,
Agnieszka Kunikowska
Reżyser dźwięku: Rafał Wiszowaty, Michał Skarżyński, Paweł Tymosiak, Magdalena Romańska
Tłumaczenie: Marcin Szczepański
Dialogi: Paweł Kamiński, Maciej Kowalski
Wystąpili:
W pozostałych rolach:
-
Wojciech Chorąży
-
Wojciech Paszkowski
– Barla Von
-
Jacek Kopczyński
–
- WI ExoGeni,
- Garoth,
- Kupiec Opold
-
Tomasz Bednarek
–
- Kapral Richard L. Jenkins,
- Doktor Saleon,
- Salariański biznesmen,
- Głos z windy
-
Andrzej Chudy
-
Elżbieta Kopocińska-Bednarek
–
- WI Avina,
- Doktor Chloe Michel
-
Aleksander Wysocki
-
Paweł Szczesny
-
Krzysztof Banaszyk
– Chellick
-
Aleksander Mikołajczak
–
- Nawigator Pressly,
- Oficer Percy,
- Jarosław Tartakowski
-
Cezary Kwieciński
-
Sławomir Pacek
– Harkin
-
Anna Sroka
-
Anna Gajewska
– Gianna Parasini
-
Robert Tondera
– głosy Krogan
-
Przemysław Bluszcz
– Conrad Verner
-
Dariusz Kowalski
-
Bożena Stachura
– WI Mira
-
Tomasz Steciuk
–
-
Agnieszka Kunikowska
– Radna Asari
-
Jarosław Boberek
– Morlan
-
Izabella Bukowska
– Kapitan Maeko Matsuo
-
Magdalena Krylik
– Emily Wong
-
Elżbieta Jędrzejewska
- Piotr Warszawski
-
Brygida Turowska
-
Anna Apostolakis
–
- Kaira Stirling,
- Arcelia Silva Martinez
-
Leszek Zduń
-
Katarzyna Tatarak
-
Adam Bauman
– Radny Turian
-
Jakub Szydłowski
-
Zbigniew Konopka
– Samesh Bhatia
-
Katarzyna Skolimowska
–
- Doktor Chakwas,
- Helena Blake
-
Barbara Kałużna
– Nassana
-
Waldemar Barwiński
-
Piotr Zelt
– Oficer Służby Ochrony Cytadeli
-
Joanna Kudelska
-
Anna Sztejner
-
Beata Wyrąbkiewicz
– Barmanka Jenna
- Małgorzata Toczyłowska
-
Grzegorz Drojewski
–
- Schells,
- Szeregowy Fredricks
-
Jacek Rozenek
– Nihlus Kryik
-
Robert Kowalski
-
Małgorzata Sadowska
– Doktor Warren
-
Mikołaj Klimek
-
Maciej Kowalski
-
Włodzimierz Bednarski
-
Grzegorz Mostowicz-Gerszt
Ciekawostki:
- Nagrania dialogów rozpoczęto w lutym
2008
roku.
- Polska wersja językowa zawiera wulgaryzmy i przekleństwa, głównie w ścieżce dialogowej Wreksa, podczas gdy w angielskiej prawie ich nie ma.
Edycja kolekcjonerska
CD Projekt wydał specjalną limitowaną edycję Mass Effect na PC. Wiązała się z tym konieczność własnoręcznego opracowania rzeczonej rozszerzonej edycji. Zawiera ona następujące elementy:[21]
- dwie płyty z grą Mass Effect (we wszystkich kombinacjach napisów i dubbingu w wersji polskiej i angielskiej[])
- płyta z filmem o tworzeniu polskiej wersji gry
- etui na digipack
- podkładka pod mysz i smycz z motywem Normandii (statku kosmicznego z Mass Effect)
- specjalna koszulka z logiem sił N7
- artbook
-
pendrive
2 GB
Cały zestaw zapakowany został w pudełko zbiorcze[22].
Cena wyniosła 199,90 zł. Niemniej jednak już pierwszego dnia zamówienia na Edycję Kolekcjonerską w sklepach internetowych osiągnęły bardzo dużą liczbę[16].
Zobacz też
Linki zewnętrzne
Przypisy
- ↑
masseffect.bioware.com: Mass Effect FAQ
- ↑
1up.com: Czym jest Mass Effect
- ↑
Mass Effect FAQ
. masseffect.bioware.com.
- ↑
Mass Effect Community – Fields of Discipline (Character Classes)
. masseffect.bioware.com.
- ↑
IGN – Mass Effect Preview
. xbox360.ign.com.
- ↑
"1UP preview"
. 1up.com.
- ↑
Mass Effect Extended Impressions
. IGN.
- ↑ 8,0 8,1
Mass Effect Extended Impressions
. IGN. [dostęp 2007-01-25].
- ↑ 9,0 9,1 „Electronic Gaming Monthly”, s. 48 (luty 2007). Ziff Davis Media, Inc..
- ↑
Mass Effect Podcast 01, Part 2
.
BioWare
. [dostęp 2007-08-25].
- ↑
Mass Effect – dodatek do wersji xboksowej na PC za darmo!
- ↑ CD Projekt:
Mass Effect: Bring Down the Sky – dodatek i patch już dostępne
(
pol.
). [dostęp 5 grudnia 2008].
- ↑
Dodatek do Mass Effect - szczegóły
- ↑
Pinnacle Station - nowy dodatek do gry Mass Effect już w sprzedaży
- ↑
Mass Effect, Patch "Pinnacle Station Fix"
- ↑ 16,0 16,1
Mass Effect – wywiad z Maciejem Figlem
- ↑
Mass Effect później niż planowano
- ↑
Reportaż z nagrania dialogów do Mass Effect
- ↑
Mass Effect PC – pierwsze wrażenia!
- ↑ gram.pl:
profil gry
. [dostęp 9-07-2008].
- ↑ sklep.gram.pl:
Profil "Mass Effect – Edycja Kolekcjonerska"
(
pol.
). [dostęp 6 grudnia 2008].
- ↑
Skład EK Mass Effect na PC znany, cena zwykłej edycji obniżona