Romet Komar
Romet KomarKomar | | Komar 2350 - bok prawy |
| Producent |
Romet
| Inne nazwy | Mofa-25 "Condor" | Okres produkcji |
1960
-
1983
| Miejsce produkcji |
Bydgoszcz
Polska
| Następca | motorowery Romet | Klasa |
motorower
|
Silnik
| 49,8 cm³ jednocylindrowy,
dwusuwowy
, chłodzony powietrzem, 1,4
KM
|
Skrzynia biegów
| 2-biegowa |
Ogumienie
| 2,25 x 19 | Długość | 1780 mm | Szerokość | 600 mm | Wysokość | 960 mm (bez obciążenia) | Rozstaw kół | 1175 mm | Wysokość siodła | 820 mm | Pojemność baku | 6,1l (w tym 0,5l rezerwy) |
Masa własna
| 45-50 kg |
Romet Komar –
motorower
produkcji polskiej, produkowany w latach
1960
-
1983
(różne modele) przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w
Bydgoszczy
, a później
Zakłady Predom Romet
, głównie na rynek polski (model MR232 występował także w
Niemczech
i
Holandii
pod nazwą Mofa-25 "Condor"). Tani pojazd dla masPojazd ten z założenia miał być prostym i tanim pojazdem co było przyczyną jego dużej popularności. Jednak do dzisiaj przetrwało niewiele egzemplarzy tych motorowerów. Ewolucja konstrukcji KomaraW ciągu lat produkcji
konstrukcja
Komara zmieniła się znacznie: - model 230, w którym zastosowano
silnik
typu SM02,
gaźnik
z centralnie umieszczonym
pływakiem
, ramę jednorurową, tylne
zawieszenie
sztywne, przedni krótki
wahacz
pchany
- modele: 231, 232 (nowy silnik serii S38)
- modele: 2320, 2328 (model 2328 ze
sprzęgłem odśrodkowym
i jednobiegową
skrzynią biegów
)
- model 2330 (nowa rama o konstrukcji rurowo-tłoczonej i zawieszenie tylne
amortyzowane
przez dwa teleskopy sprężynowe)
- model 2338 (sprzęgło odśrodkowe i jednobiegowa skrzynia biegów)
- model 2350 (brak
pedałów
,
hamulec
uruchamiany
dźwignią
nożną, obudowa
lampy
przedniej
plastikowa
- model 2360 (wersja sport – z importowaną włoską kanapą, płaską
kierownicą
i sportowym
bakiem
)
- model 2361 (wersja sport – kanapa produkcji polskiej)
- model 2351 (teleskopowy widelec przedni i nowa obudowa lampy przedniej)
- model 2352 (zmiany takie jak w przypadku poprzednich modeli oraz nowy silnik tzw. "kwadraciak" typu 017 różniący się od S38 nowymi karterami i cylindrem), który w rezultacie wszystkich zmian dokonywanych na poprzednich modelach różnił się znacznie od swojego pierwowzoru – modelu 230.
- model 2352 W (zastosowano silnik "kwadraciak" w wersji 023 wyposażony w nożny mechanizm zmiany biegów)
ZZR Komar 2330 z 1970 roku Niektóre dane techniczne motorowerów wyposażonych w silniki S38- Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min.
- Moment maksymalny: 2,8 Nm przy 2750 obr./min.
- Liczba przełożeń: 2
- Instalacja elektryczna: 6V 20W
- Ciężar motoroweru: 45 kg do 50 kg (w zależności od modelu)
- Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100 km
- Prędkość maksymalna: 40 km/h według danych producenta
Szczegóły konstrukcyjne- Silnik o cyklu pracy
dwusuwowym
z przepłukiwaniem zwrotnym,
chłodzony
powietrzem
- Średnica
cylindra
: 38 mm
- Skok
tłoka
: 44 mm
-
Pojemność skokowa
: 49,8 cm³
- Stopień sprężania: 6,5
- Sprzęgło: dwutarczowe mokre
- Ilość biegów: 2
- Gaźniki: serii GM-12 (średnica gardzieli 12mm)
- Przełożenia w skrzyni: I-3,08, II-1,68(model MR-230), I-1,68, II-1,00(model MR-231), I-1,92, II-1,00(model MR-2320), I-1,92, II-1,00(pozostałe modele)
-
Świeca zapłonowa
: F80
- Stosunek mieszanki olej-benzyna (wg instrukcji obsługi): 1:25 (w czasie docierania 1:20)
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Romet Komar":
Władysław Komar
...
Szwa
...
1998
...
Białoruska Socjalistyczna Republika Radziecka
...
Wojna sześciodniowa
...
Komarowate
...
Cysterna
...
Tundra
...
Koprzywnica
...
Skuter
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Romet Komar":
016. Stawonogi – najliczniejszy szczep zwierząt na Ziemi (plansza 24)
...
Przegląd i znaczenie wirusów (plansza 10)
...
032. Ekologia biosfery (plansza 28)
...
|