Katastrofa budowlana na Śląsku |
Kraj |
Polska
|
Miejsce |
Chorzów
|
Rodzaj katastrofy | zawalenie hali |
Data |
28 stycznia
2006
|
Godzina | ok. 17:15 |
Ofiary śmiertelne | 65 osób |
Ranni | ponad 170 osób |
Międzynarodowe Targi Katowickie – jesień 2005. W prawym górnym rogu hala, która uległa zniszczeniu
Katastrofa budowlana na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich −
28 stycznia
2006
roku około godziny 17:15, podczas trwania wystawy
gołębi pocztowych
, zawalił się dach hali
Międzynarodowych Targów Katowickich (MTK)
położonych na granicy
Katowic
,
Chorzowa
i
Siemianowic Śląskich
(
województwo śląskie
).
W czasie katastrofy w hali znajdowało się około 700 osób, zwiedzających i wystawców. W jej wyniku zginęło 65 osób, a ponad 170 zostało rannych, w tym około 13 cudzoziemców –
Niemcy
,
Belgowie
,
Czesi
,
Węgier
,
Słowak
oraz
Holender
. Była to największa tego typu katastrofa we współczesnych dziejach Polski.
Przyczyny tragedii
Przy wyjaśnianiu przyczyn tragedii rozpatrywane było równolegle kilka wątków:
Nadmiar śniegu na dachu
Istniała hipoteza, że powodem zawalenia się dachu mogła być gruba, nieusuwana regularnie warstwa
śniegu
przekształcającego się od spodu w warstwę
lodu
. Pracownicy hali donoszą, że było go aż 1,5
metra
. Inni świadkowie twierdzili, że śniegu nie było. Według strażaków i osób biorących udział w akcji, pokrywa śniegu i lodu zalegająca na pozostałościach dachu miała ok. 0,5 metra.
Sam zarządca obiektu przyznał, że śnieg był usuwany pod nadzorem osoby – w ocenie zarządu – przygotowanej do oceny prawidłowości wykonania operacji, ale jednocześnie przyznawał, że pewna jego warstwa pozostała, gdyż niemożliwe byłoby jej usunięcie bez uszkodzenia warstwy izolacyjnej dachu. Do usunięcia śniegu została najęta firma zewnętrzna.
Ilość i szacunkową wagę śniegu i lodu, a także jak długo śnieg zalegał na dachu, a co za tym idzie, czy dach faktycznie był odśnieżany, jak utrzymuje zarząd obiektu, badali biegli
glacjolodzy
.
Ilość śniegu na dachu była winą obopólną zarówno architekta, który zaprojektował wiele małych klimatyzatorów, lecz także konstruktora, który nie wziął pod uwagę możliwości wytworzenia się worków śnieżnych. Bardzo prawdopodobne było także to, że dach był nieprawidłowo odśnieżany (śnieg zamiast zrzucany w dół był przenoszony z miejsca na miejsce, by później jedną wielką górkę zrzucić na dół), co mogło spowodować lokalnie zwiększone obciążenia na dach.
Psychoza spowodowana spekulacjami na temat przeciążenia śniegiem spowodowała, że zimą 2006 r. masowo odśnieżano płaskie dachy wielu budynków, niezależnie od ich konstrukcji (również wykonane z masywnych płyt żelbetowych, zasadniczo posiadających większą rezerwę nośności, niż kratowe konstrukcje stalowe).
Błędy konstrukcyjne i wykonawcze
Nie wykluczano, że powodem zawalenia się dachu mogły być błędy konstrukcyjne i wykonawcze, co sugerowały osoby biorące udział w przygotowaniu stoisk wystawowych w czasie innych, wcześniejszych targów. Sprawę badał też prokurator, która miała sygnały, że w momencie katastrofy nie były otwarte wszystkie drzwi ewakuacyjne.
Większa część elementów nośnych (np. słupy, podciągi, płatwie) została zaprojektowana w sposób nie odpowiadający rzeczywistemu zachowaniu się konstrukcji. Stwierdzono przykładowo brak stężeń pionowych i poziomych pomiędzy głównymi podciągami i płatwiami, które to stężenia odpowiadają za sztywność przestrzenną całej połaci dachowej. Gdyby stężenia były zaprojektowane (co jest powszechną praktyką w konstrukcjach wszystkich hal stalowych) - nie nastąpiłoby całkowite sprasowanie i złożenie się konstrukcji, a jedynie zawalenie się jednego czy dwóch pól. Pozwoliłoby to przeżyć większej ilości ludzi. Stwierdzono również brak prętów kratownicy, łączących pasy górne płatwi w kierunku poprzecznym, które to pręty były zawarte w projekcie (!). Zmiana nastąpiła już podczas wznoszenia hali, czego efektem było całkowicie inne zachowanie się ustroju kratownicy - z całkowicie sztywnej struktury przestrzennej, odpornej na utratę części prętów stał się on ustrojem płaskim, gdzie każda ewentualna awaria jednego z prętów mogła doprowadzić do ruiny całego przekrycia. Co też i miało miejsce. Zaprojektowana konstrukcja słupów nie odpowiadała rzeczywistym obciążeniom - zamiast skratowanych słupów zginanych zastosowano słupy ściskane z przewiązkami bez skratowania, pracującego na zginanie. Jednocześnie głowicy słupów nie zawierały blach węzłowych, zapewniających sztywność struktury. To wszystko spowodowało, że podczas awarii podciągów i wyboczenia się ich pasów górnych i dolnych słupy nie przytrzymały konstrukcji, lecz rozleciały się wzdłużnie. Gdyby konstrukcja słupów była prawidłowa, podciągi nie spadały by na ludzi, ale jedynie zawisłyby na słupach, pracując jak lina. Słupy wytrzymałyby zginanie. Kolejnym błędem była całkowicie nieprawidłowa konstrukcja połączeń kratownic - zamiast blach węzłowych zastosowano jedynie spawanie profili, co było przyczyną znacznych przekroczeń nośności spoin na połączeniach. Większość z nich rozleciała się podczas awarii. Połączenia zaś kratownic ukośnych z pasami dolnymi podciągów wykonano za pomocą śrub - co całkowicie zmieniło schemat statyczny pracy całego ustroju przekrycia. Gdyby zastosowano spawanie, kratownice ukośne stworzyłby sztywną strukturę z podciągami z kierunku poprzecznym, a obciążenia rozłożyłyby się równo. Taka sytuacja została obliczona w projekcie. W rzeczywistości zaś jedynie w podciągach zastosowano spawanie - kratownice ukośne zaś skręcono śrubami, które nie przenoszą momentów zginających. Spowodowało to wystąpienie luzów w miejscach połączeń, które to luzy nie pozwoliły kratownicom przejąć obciążeń. W wyniku tego podciągi główne zostały przeciążone ponad dwukrotnie, a kratownice ukośne zostały zbędnym balastem, którego jedyną rolą stało się niepotrzebne dodatkowe obciążenie i tak już przeciążonej konstrukcji. Kolejnym błędem było nieprawidłowe zaprojektowanie połączeń montażowych pasów podciągów głównych. Zamiast grubych spawanych blach zastosowano śrubowe połączenia oparte na blachach cienkich. Już podczas montażu spowodowało to na tyle znaczne przekroczenie nośności, że nieobciążona jeszcze niczym konstrukcja ugięła się o ponad 16 cm (!) Dlatego zastosowano dodatkowe wzmocnienie tych połączeń - które jednak wykonano nieprawidłowo i niesymetrycznie, w związku z czym mimo wzmocnienia pojawiły się dodatkowe obciążenia od zginania, a całkowite wytężenie nie zmalało. Błędu zatem nie wyeliminowano. Innym błędem było wadliwe zaprojektowanie wielogałęziowych słupów, w których nie przewidziano głowicy, lecz montowano poszczególne dźwigary do pojedynczych gałęzi słupów[1].
Szef projektującej halę MTK firmy Ekotech 2, Jacek Jasiński,
30 stycznia
usiłował popełnić samobójstwo w opolskim hotelu Mercure podcinając sobie żyły. Został jednak uratowany, a następnie przesłuchany. Faktyczny projektant hali nie posiadał stosownych uprawnień, dlatego projekt został podpisany przez innego konstruktora. Według Grzegorza Buczka ze
Stowarzyszenia Architektów Polskich
takie nielegalne praktyki budowlane są w Polsce powszechne[2].
Wcześniejsze uszkodzenia
Policja i prokuratorzy badali też doniesienia o tym, że dach hali mógł być już miejscami uszkodzony, co miało nastąpić kilka lat wcześniej. Za taką ewentualnością przemawiał ujawniony amatorski materiał wideo z akcji odśnieżania w 2002, z którego wynikało, że usunięcie śniegu rozpoczęto, gdy jego warstwa wynosiła ok. 1,5 do 3 metrów. Taka ilość śniegu ważyła ok. 60 000 ton (dla porównania śnieg zalegający na dachu MTK w momencie katastrofy ważył według ocen biegłych ok. 2500 ton). Zdaniem ekspertów już wtedy mogło dojść do przeciążenia i uszkodzenia konstrukcji dachu. Tezę tę potwierdzały zeznania wielu świadków – pracowników i wystawców korzystających z hali w czasie poprzednich imprez. Zeznali oni, że dach poważnie przeciekał, wręcz "lał", a powierzchnia wystawiennicza w tych miejscach była wynajmowana taniej.
Kolejnym argumentem przemawiającym za taką ewentualnością był proces sądowy przed
Sądem Okręgowym
w
Gliwicach
o odszkodowanie od ubezpieczyciela, firmy
Hestia
za straty finansowe spowodowane uszkodzeniem dachu. Uginający się od śniegu dach podparto wspornikami i przyspawano łączące je elementy. Od firmy ubezpieczającej zarząd MTK zażądał 339 tysięcy złotych, natomiast Hestia wyceniła szkody i koszty operacji na nieco ponad 15 tysięcy złotych. W procesie o wysokość odszkodowania Sąd Okręgowy w Gliwicach na podstawie orzeczenia biegłego Kazimierza Lachora, orzekł na niekorzyść ubezpieczyciela i zwolnił zarząd MTK z odpowiedzialności za uszkodzenie konstrukcji oraz zasądził odszkodowanie w kwocie 257 992,67 zł. Według biegłego i sądu nie ma przepisu mówiącego o obowiązku odśnieżania dachów.
Ponowne ugięcie się dachu miało miejsce około 1,5 miesiąca przed katastrofą. Usunięcie części śniegu nie spowodowało wyprostowania się dachu.
Ustalenia biegłych
W raporcie przekazanym prokuraturze na początku maja 2006 powołani przez nią biegli podali jako powód katastrofy zmiany dokonane w projekcie wykonawczym w porównaniu do projektu budowlanego. Zmiany te polegały na zmniejszeniu ilości wsporników oraz innych elementów wzmacniających. Biegli mieli także sporo problemów z ustaleniem, kiedy projekt oficjalnie został przekazany władzom. Z udostępnionych informacji wynika, że budowa ruszyła zanim projekt trafił do urzędu. Z nieoficjalnych źródeł można się było także dowiedzieć, że konstruktor ograniczył swoją wiedzę do ślepego zatwierdzania kolejnych obliczeń, o czym może świadczyć na przykład różnica w
klasie stali
projektu wykonawczego i tego, z którym zapoznali się biegli.
Zdaniem biegłych katastrofa mogła nastąpić w każdej chwili, natomiast obciążenie dachu śniegiem było bezpośrednią przyczyną zawalenia się osłabionej przez projektanta konstrukcji dachu.
Wyniki tej ekspertyzy zostały potwierdzone przez Prof. inż.
Antoniego Biegusa
z Politechniki Wrocławskiej w listopadzie 2006.
Akcja ratownicza
Ranni trafili do szpitali w
Katowicach
,
Chorzowie
,
Siemianowicach Śląskich
,
Bytomiu
,
Sosnowcu
,
Rudzie Śląskiej
,
Dąbrowie Górniczej
,
Tychach
i
Piekarach Śląskich
. W akcji ratowniczej brały udział blisko 103 zastępy
Państwowej Straży Pożarnej
(ponad 1300 osób),
ratownicy górniczy
z Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego z
Bytomia
, zespoły
ratownictwa medycznego
w tym lekarze i rat. medyczni z woj. śląskiego, Grupy Poszukiwawczo-Ratownicze z psami: Małopolska GPR PSP (Nowy Sącz) , GPR PSP Łódź oraz GPR OSP Kęty, 230 policjantów, oddziały żandarmerii wojskowej z
Krakowa
i
Gliwic
oraz Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Grupa Jurajska i Grupa Beskidzka. Do
Polski
również przyjechali
niemieccy
ratownicy, lecz ze względu na brak potwierdzonych kwalifikacji do tego typu działań, a także dostateczną liczbę rodzimych ratowników nie zostali wpuszczeni na miejsce katastrofy. Całą akcją dowodził śląski komendant wojewódzki
Państwowej Straży Pożarnej
nadbryg.
Janusz Skulich
. Działania utrudniały m.in. możliwość zawalenia się ocalałej części hali, a także panujący tej nocy kilkunastostopniowy mróz.
Akcja ratownicza prowadzona była przy obecności specjalistów, którzy starali się ustalić przyczynę katastrofy budowlanej. Ze względu na niebezpieczeństwo zawalenia się pozostałej części hali prokurator nie mógł od razu przystąpić do zabezpieczania dowodów. Wicepremier i minister spraw wewnętrznych i administracji
Ludwik Dorn
oświadczył, że akcja ratownicza prowadzona była „znakomicie”.
W kolejne dni po zakończeniu akcji ratowniczej ruiny hali były wielokrotnie przeszukiwane przez psy
Państwowej Straży Pożarnej
i Policji przeszkolone do poszukiwania zwłok. Dodatkowo wykorzystano elektroniczny sprzęt do lokalizacji osób zasypanych używany w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych. Pozwoliło to na zlokalizowanie ciał trzech kolejnych ofiar (w tym jednego cudzoziemca).
Prace rozbiórkowe
3 lutego
w miejscu katastrofy rozpoczęły się prace rozbiórkowe. Zdecydowano, że zawalona stalowa konstrukcja dachu ważąca kilkaset ton musi zostać rozebrana przy użyciu ciężkiego specjalistycznego sprzętu, choć początkowo nie zostanie on użyty, ponieważ w gruzowisku mogą się jeszcze znajdować ludzkie zwłoki. Dlatego postanowiono, że robotnikom będą asystować ratownicy.
Według straży pożarnej, rozebranie całej zawalonej konstrukcji i dokładne sprawdzenie miejsca katastrofy mogłoby zająć nawet miesiąc.
Ostatecznie po rozpoczęciu w trakcie prac rozbiórkowych odnaleziono zwłoki jeszcze 2 osób (poprzedni bilans zawalenia dachu wynosił 63 ofiary śmiertelne). Ostatnie zwłoki znalazł pies "Bona" z Małopolskiej Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej PSP w dniu
14 lutego
.
Rano
19 lutego
odsłonięto spod gruzów i zwalonych konstrukcji ostatnie fragmenty podłogi dawnej hali. Nie znaleziono więcej ciał ofiar. Odnaleziono jeszcze dwa żywe gołębie, które w ruinach przeżyły 22 dni.
Ustalanie winnych tragedii
21 lutego
2006 o szóstej rano
Policja
zatrzymała
i doprowadziła do Prokuratury Rejonowej w Katowicach dwóch członków zarządu Międzynarodowych Targów Katowickich: Bruce’a Robinsona (prezesa, obywatela
Nowej Zelandii
) i Ryszarda Z., a także dyrektora technicznego MTK Adama H. Dokonano również przeszukania z udziałem Bruce’a Robinsona. W tym samym dniu jednemu z nich przedstawiono
zarzut
nieumyślnego spowodowania tej katastrofy oraz umyślnego spowodowania niebezpieczeństwa powstania takiej katastrofy. Oskarżonemu grozi do 8 lat więzienia. Dwu pozostałych zatrzymanych jest przesłuchiwanych.
23 lutego
2006 sąd w Katowicach
tymczasowo aresztował
na trzy miesiące członka zarządu Ryszarda Z. oraz dyrektora technicznego Adama H. Późnym popołudniem tego samego dnia sąd wydał
postanowienie
o trzy miesięcznym areszcie w stosunku do drugiego członka zarządu Bruce'a R.
26 czerwca
2006 policja zatrzymała trzech projektantów zawalonej hali Jacka J., Szczepana K. i Andrzeja W. Dwóm pierwszym postawiono zarzut umyślnego doprowadzenia do
katastrofy budowlanej
. Trzeciemu podejrzanemu postawiono zarzut nieumyślnego doprowadzenia do katastrofy.
Akt oskarżenia i rozprawa
Prokurator zakończył śledztwo w końcu czerwca 2008. Zdecydowano się postawić zarzuty 14 osobom: projektanci budynku Jacek J. and Szczepan K. będą odpowiadać za bezpośrednie narażenie życia ludzkiego, za co grozi kara do 12 lat więzienia, a dyrektorzy Bruce R. i Ryszard Z. oraz 7 innych osób za zaniedbania, za co grozi kara do 8 lat więzienia. Przed sądem stanie również powiatowa inspektor nadzoru budowlanego Maria K., którym postawione zostały lżejsze zarzuty.
Akt oskarżenia
został skierowany do sądu
18 lipca
2008
.
Biegli ustalili, że główną przyczyną katastrofy był błędny projekt wykonawczy budynku, znacznie różniący się od (prawidłowego) projektu budowlanego. Celem zmiany było ograniczenie kosztów budowy. Prokurator posiada również dowody (w postaci e-maili, które pisali do siebie) na to, że członkowie zarządu byli świadomi zagrożenia, ale mimo tego nie wydali polecenia usunięcia śniegu zalegajacego na dachu, choć rzeczoznawca zalecił podjęcie tych czynności i dodatkowo weryfikację projektu wykonawczego.
Jeden z oskarżonych, koordynator techniczny Piotr I., któremu postawiono zarzut zaniedbania wydania polecenia otwarcia drzwi ewakuacyjnych, przyznał się do winy i wyraził chęć dobrowolnego poddania się karze. Ze śledztwa wynika, że nikt nie zginął z powodu jego zaniedbania.
Z sekcji zwłok wynika, że żadna z ofiar nie zmarła z powodu wyziębienia – wszyscy zginęli na skutek obrażeń odniesionych podczas zawalenia się dachu.
Rozbieżności w lokalizacji MTK
Media podawały zamiennie miejsce katastrofy jako
Katowice
lub
Chorzów
, co jest wynikiem położenia
MTK
na granicy dwóch miast. Targi mają katowicki adres –
ul. Bytkowska
1b, natomiast obszar, na którym stoją budynki biurowe oraz hale wystawiennicze, znajduje się na terenie
Chorzowa
. Powoduje to, że w doniesieniach medialnych pojawiały się pozorne nieścisłości. Pomiędzy miastami
konurbacji śląsko-dąbrowskiej
nie ma naturalnych granic. Tworzą one jeden
obszar miejski
, a granice miast mają tylko funkcję administracyjną.
Zobacz mapkę i wyjaśnienie Urzędu Miasta Chorzów:
[1]
.
Reakcje polityków
Na miejsce tragedii przyjechali
prezydent Polski
Lech Kaczyński
,
premier rządu
Kazimierz Marcinkiewicz
, minister w Kancelarii Prezydenta RP
Andrzej Urbański
oraz
minister zdrowia
Zbigniew Religa
, którzy zapoznali się z przebiegiem akcji ratowniczej.
Minister transportu i budownictwa
Jerzy Polaczek
wieczorem poinformował o powołaniu komisji, mającej zająć się zbadaniem przyczyn katastrofy w Katowicach. Najprawdopodobniej był nią śnieg znajdujący się na dachu hali. Komisją kierować będzie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego
Marek Naglewski
.
Wicepremier
Ludwik Dorn
podkreślił, że tylko w
styczniu 2006
dwukrotnie upominał
wojewodów
, by dokładnie sprawdzać, czy nie grożą katastrofy budowlane, spowodowane śniegiem i mrozem. W całej
Polsce
przeprowadzono kontrole dużych obiektów. Właściciele budynków, którzy nie dostosują się do nakazu odśnieżenia dachów, są karani mandatami.
Kazimierz Marcinkiewicz
w wywiadzie dla
Sygnałów Dnia
zwrócił uwagę, że akcja powiodła się dzięki temu, że na
Śląsku
wprowadzono niedawno nowy system
ratownictwa medycznego
. Premier zapowiedział, że rząd będzie pracował nad ustawami o ratownictwie medycznym oraz o sytuacjach kryzysowych, a także zmieni
prawo budowlane
, by w przyszłości uniknąć ryzyka katastrof budowlanych spowodowanych śniegiem. Nowa ustawa zakładać ma zaostrzenie kar za nieodśnieżanie dachów budynków wielkopowierzchniowych oraz ewentualne ich zamykanie, gdyby zbyt duża ilość śniegu stwarzała zagrożenie dla przebywających tam osób.
Żałoba narodowa i pomoc
Pomnik upamiętniający zmarłych w katastrofie MTK
Prezydent
Lech Kaczyński
ogłosił ponadtrzydniową[3]
żałobę narodową
, która trwała na terenie całego kraju do
1 lutego
oraz przeznaczył milion złotych z budżetu kancelarii prezydenta na pomoc rodzinom ofiar i ofiarom tragedii. Nakazał też
telewizji publicznej
, koncesjonowanym mediom oraz wszystkim czasopismom uczczenie pamięci ofiar. Odwołane zostały imprezy rozrywkowe i kulturalne, a stacje telewizyjne wprowadziły zmiany w programach.
Rozdziałem środków pomocowych ma się zająć wojewoda śląski. Na Koncie specjalnym wojewody znalazło się w sumie 3 mln złotych pochodzących z budżetu państwa. Urząd wojewódzki zajmuje się rozdystrybuowaniem tych środków. W pierwszej kolejności mają być dokonane wypłaty dla członków rodzin ofiar katastrofy, po 1 tys. złotych na osobę - razem ponad 360 tysięcy złotych. Premier zapowiedział, że w razie potrzeby rząd przeznaczy więcej pieniędzy.
22 lutego
2006
Kancelaria Premiera RP poinformowała, że zostały przyznane pierwsze renty specjalne. Podczas dyskusji w
Sejmie
w dniu
24 maja
2006 przedstawiciele rządu poinformowali o przyznaniu 44 rent specjalnych (wynoszą one około 450 PLN netto) wypłacanych do 25 roku życia. Łączna udzielona dotychczas pomoc wynosi 1,4 mln PLN i znacznie odbiega od kwoty 3 mln PLN deklarowanych publicznie przez polityków na miejscu katastrofy.
Z pomocą pospieszyli też mieszkańcy sąsiednich państw.
Niemcy
zaoferowali wysłanie specjalnej ekipy do poszukiwania zaginionych pod zwałami gruzu osób, jednak władze polskie uznały, iż taka pomoc nie jest potrzebna, gdyż dysponują wystarczająca ilością przeszkolonych ratowników i sprzętu. Słuszność stanowiska władz potwierdził późniejszy przebieg akcji ratowniczej.
Czesi
wysłali do
Katowic
700 litrów krwi w ramach pomocy dla osób poszkodowanych.
Po tragedii zespół
Ich Troje
nagrał specjalną piosenkę dla uczczenia pamięci ofiar zdarzenia na Śląsku – "Śląsk jest w niebie".
Rozdziałem pieniędzy zebranych w publicznych zbiórkach miały zając się
PCK
oraz
Caritas
. Przeszkodą jak na razie okazał się Mazowiecki Urząd Skarbowy, który żąda zapłacenia podatku.
Nowelizacja prawa budowlanego
Tragedia była bezpośrednim powodem nowelizacji
prawa budowlanego
. Pod koniec marca
2007
za przyjęciem
nowelizacji
ustawy głosowało 402
posłów
, przeciw było trzech, a sześciu wstrzymało się od głosu. Celem przewodnim wprowadzenia nowych
przepisów
było zwiększenie bezpieczeństwa
budynków
, zwłaszcza wielkopowierzchniowych, szczególnie tam, gdzie organizowane są imprezy masowe.
Nowelizacja
przewiduje, że
budynki
o powierzchni zabudowy przekraczającej 2 tys. m². oraz inne obiekty o powierzchni
dachu
większej niż 1 tys. m² mają być kontrolowane dwukrotnie w ciągu roku — przed i po okresie zimowym. Za niedopełnienie tych obowiązków grozić będzie co najmniej 1000 zł
grzywny
lub
kara pozbawienia wolności
.[4]
Przypisy
Linki zewnętrzne