Tramwaje w Czeskich Budziejowicach, dziś 90-tysięcznym mieście w południowych
Czechach
, kursowały w latach
1909
–
1950
. Istniały tu dwie linie tramwajowe, łączące centrum z przedmieściami: Lineckim i Praskim. Po likwidacji zostały zastąpione przez
trolejbusy
.
Historia
Na początku
XX w.
w Czeskich Budziejowicach zaczęto rozważać utworzenie linii
tramwajowej
lub
trolejbusowej
. Ostatecznie w
1907
r. zadecydowano o budowie sieci tramwajowej (ze względu na to, że trolejbusy były dopiero w początkowej fazie rozwoju). Prace budowlane rozpoczęto w roku
1908
.
24 sierpnia
tego roku miasto uzyskało licencję na eksploatację linii.
Na ulice Czeskich Budziejowic tramwaje wyjechały po raz pierwszy
15 czerwca
1909
r. Utworzono wówczas linię z pl. Przemysła Ottokara II (rynku) na Praskie Przedmieście (na północ od Starego Miasta), do dworca kolejowego. Rok później tramwaje zaczęły kursować na południowe Lineckie Przedmieście. Odtąd pierwsza linia nosiła oznaczenie P (potocznie zwana Pomalu), natomiast druga – L (potocznie zwana Langsam). Jednocześnie do
1914
r. na odcinku dworzec – Cmentarz Centralny uruchomiono linię trolejbusową, ponieważ nie uzyskano zgody na skrzyżowanie linii tramwajowej z kolejową. Obie linie były jednotorowe, z
mijankami
, o
rozstawie toru
1000 mm.
W okresie dwudziestolecia międzywojennego pojawiły się plany rozwoju budziejowickich tramwajów. Niewielkie zmiany nastąpiły dopiero w
1936
r. Utworzono wówczas
łącznicę
na pl. Przemysła Ottokara II (linie L i P rozpoczynały się w różnych miejscach), a także przełożono końcowy odcinek linii L na dzisiejszą ul. K. Erbena.
W czasie
II wojny światowej
w ogóle nie inwestowano w tramwaje, przez co cały system stał się niewydolny. W
1946
r. podjęto ostateczną decyzję o zastąpieniu go trolejbusami. Mimo to nadal postulowano budowę nowych linii. Postulaty te nie zostały jednak spełnione i w
1949
r. rozpoczęto stopniową likwidację budziejowickiej sieci tramwajowej. Najpierw skrócono linię do dworca, następnie zlikwidowano linię L, a
2 marca
1950
r. trolejbusy wyruszyły na ostatni odcinek linii P – z centrum Praskiego Przedmieścia na pl. Przemysła Ottokara II.
W późniejszych czasach proponowano powrót do komunikacji tramwajowej, nigdy jednak nie zrealizowano żadnego z projektów.
Tabor
Jedyna dostawa tramwajów do Czeskich Budziejowicach miała miejsce na początku istnienia sieci, w roku 1908. Było to osiem
wozów silnikowych
i dwa doczepne. Wszystkie powstały w zakładach
Ringhoffera
, natomiast ich wyposażenie elektryczne pochodziło z
koncernu AEG
. W
1946
r. po zniszczeniu z jednego z wozów silnikowych, miasto otrzymało jeden doczepny z
Cieplic
.
Bibliografia