Michał Drzymała (ur.
13 września
1857
w
Zdroju
, zm.
25 kwietnia
1937
w
Grabównie
) –
polski
chłop
z
Poznańskiego
, w latach
1904
–
1909
prowadził spór z administracją
Królestwa Prus
o
pozwolenie na budowę
domu
; wóz Drzymały stał się
symbolem
walki z
germanizacją
w
zaborze pruskim
.
Walka Drzymały z administracją niemiecką
Na początku
XX wieku
Michał Drzymała stał się sławny w Polsce (a także w Europie) z powodu ciągnącego się przez blisko 4 lata sporu z władzami pruskimi dotyczącego możliwości zbudowania domu na zakupionej od
niemieckiego
kupca działce we wsi Podgradowice (dzisiejsze
Drzymałowo
). Pruskie prawo wymagało uzyskania zgody administracji państwowej na wzniesienie budynku. Realizujące politykę germanizacji władze wybiórczo wykorzystywały ten przepis na niekorzyść ludności polskiej. W tej sytuacji Drzymała kupił wóz cyrkowy, w którym zamieszkał. Władze pruskie chciały ten wóz usunąć, argumentując, iż stojący w jednym miejscu przez ponad 24 godziny wóz jest domem. W tej sytuacji Drzymała systematycznie, codziennie przesuwał ów wóz na niewielką odległość, co dało mu argument, iż jako pojazd ruchomy nie podlegał przepisom prawa budowlanego. Przez kilka lat trwała sądowo-administracyjna walka, w której stosowano kruczki prawne; władze pruskie zaczęły nękać Drzymałę za drobne uchybienia i w końcu udało im się usunąć wóz.
Wówczas Drzymała zamieszkał w
lepiance
, którą wkrótce po tym zburzono. W tej sytuacji Drzymała był zmuszony sprzedać działkę. Drzymała ostatecznie nabył inną parcelę, ze starym domem, na remont którego niepotrzebna była zgoda urzędów. Grób Michała Drzymały znajduje się na cmentarzu w
Miasteczku Krajeńskim
.
Symbolika oporu Drzymały
Walka Drzymały o możliwość zbudowania domu, a zwłaszcza wykorzystywanie przezeń luk w prawie pruskim stały się głośne w Polsce i w świecie. Głos w tej sprawie zabierali m.in.
Maria Konopnicka
,
Henryk Sienkiewicz
i
Bolesław Prus
, a spoza Polski m.in.
Lew Tołstoj
. Osoba Drzymały, a zwłaszcza ów słynny wóz stały się symbolem chłopskiego oporu wobec zaborcy i germanizacyjnych praktyk stosowanych wobec Polaków przez państwo pruskie.
W uznaniu zasług Drzymały, wkrótce po jego śmierci (
1937
), w
1939
r. jego rodzinną wieś przemianowano na
Drzymałowo
.
Postać Michała Drzymały wspomina
Jan Pietrzak
w pieśni
Żeby Polska była Polską
(
1981
).
Wóz Drzymały
Cyrkowy wóz Drzymały urósł do rangi symbolu walki o polskość. W rzeczywistości wozy Drzymały były dwa:
- pierwszy został zakupiony przez samego Drzymałę,
- kolejny, lepszej jakości, zakupiony został z datków społecznych uzyskanych ze zbiórki pieniędzy jaką przeprowadzono po nagłośnieniu całej sprawy.
W
1910
roku z okazji 500-lecia
bitwy pod Grunwaldem
, wóz Drzymały (ten drugi, zakupiony z datków) został wystawiony w
krakowskim barbakanie
.
Bibliografia
- Krzysztof Raniowski: Rody ziemi wolsztyńsko-babimojskiej. Wyd. 1. Wolsztyn: Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy, 2005, ss. 149, 174 zawierają wywód przodków Michała Drzymały. .
Linki zewnętrzne