Państwo Machabeuszy za Aleksandra Jannaja.
sytuacja w 103 p.n.e.
tereny podbite
Aleksander Jannaj[1], Aleksander Janneusz[2] (zm.
76 p.n.e.
) - król Judei i
arcykapłan
od
103 p.n.e.
z dynastii
Hasmoneuszy
. Był trzecim synem Jana Hirkana I. Wstąpił na tron po śmierci swojego brata Arystobula I i wydaje się, że posłubił wdowę po nim zgodnie z prawem lewiratu, choć
Flawiusz
stwierdza to niewyraźnie. Najprawdopodobniej jego hebrajskie imię brzmiało Jonatan. Jest uważany za barwną postać, a w
Talmudzie
został przedstawiony jako niegodziwy tyrana. Aleksander Jannaj i jego zona mieli udży wpływ na rozwój
judaizmu
[3] Aleksander rozszerzył zakres państwo hasmoneuszy, a 81 r. przed naszą erą założył Gamlę- centralne miasta Wzgórza Golan.
Podboje
Aleksander Jannaj panował przez dwadzieścia siedem lat. Przez większość tego okresu
Izrael
znajdował się w stanie wojny. Jannaj trafił na dogodne dla podbojów środowisko. Był on popierany przez Kleopatrę III, najprawdopodobniej z powodu obecności dwóch żydowskich dowodców w armii egipskiej. Miało to decydującą rolę podczas wojny z Ptolemeuszem IX Soterem II Lathyrosem. W Rzymie dochodziło do konfliktów, a 86 r. przed naszą erą wybuchła
wojna domowa
. Natomiast podupadłe państwo Seleucydów nie mogło już przeciwstawić się Judei. Jannaj stworzył armię stworzoną z najemników oraz judzkich żołnierzy i z jej pomocą podbił większość przybrzeżnych krain oprócz
Aszkelonu
. Zdobył zachodnią część Samarii, Galileę i północną Transjordanią. Po klęsce poniesioną w pobliżu Akry przyłączył do państwa izraelskiego porty Dory i Cezarei. Pokonał również miasta Raffah i Antedon. W końcu po rocznym oblężeniu zdobył Gazę. Zwycięstwo to nadało Judei kontrolę nad śródziemnomorskim ujściem szlaków handlowych Nabatejczyków.
Wojna z Ptolemeuszem IX Soter II Lathyrosem
Po oblężeniu Gazy Aleksander Jannaj zawarł
przymierze
z Ptolemeuszem IX Soterem II Lathyrosem. Jednak w rzeczywistości chciał w ten sposób podburzyć jego matkę Kleopatrę III przeciwko synowi. Kiedy Ptolemeusz dowiedział się o tym wyruszył przeciwko Judei. Po pokonaniu Jannaja koło
Jordanu
, zabił uciekających z żydowskiego wojska. Następnie zaatakował wsie Judei i rozkazał żołnierzom dusić kobiety i dzieci. Następnie pociął je na kawałki, gotował w kotłach i kazał spożyć jako ofiarę. Ten akt
kanibalizmu
miał przerazić ludność i wojsko Judei. Jannaj nie był już w stanie przeciwstawić się Lathyrowi, jednak
Kleopatra III
uniemożliwiała mu zajęcie Jerozolimy.
Arcykapłaństwo
Aleksander Jannaj był w konflikcie z faryzeuszami, podczas gdy konkurencyjni dla nich
saduceusze
gorąco go popierali, o czym rekopis z
Qumran
oznaczony jako 4 Q 448. Dodatkowy sprzeciw faryzeuszów przeciwko niemu wzbudziło małżeństwo z wdową po Arystobulu I. Jannaj zyskał reputację władcy który był bardziej zainteresowany podbojami niż wypełnionieniem religijnych obowiązków
arcykapłana
. Podczas jednego z świąt Świąt Szałasów Aleksander odmówił obrzędowego wylania wody na
ołtarz
, czym wyraził swoje poparcie dla saduceuszy. Spotkało się to z niezadowoleniem ludu, który wydrwił Jannaja i obrzucił go cytronami. Aleksander rozkazał swoim żołnierzom wymordować buntowników. Zamordowali oni ponad sześć tysięcy ludzi w dziedzińcu świątyni. Takie postępowania władcy miała znaczny wpływ na wybuch wojny domowej w Judei. Zwój znany jako Q 390 rzuca na tę sprawę nowe światło. Wg niego
faryzeusze
chcieli zakończyć jednoczesne arcykapłaństwo władze cywilną dynastii hasmonejskiej. Gdy Jannaj odmówił rozpętała się wojna domowa.
Wojna domowa w Judei i ukrzyżowanie buntowników
Kiedy po podboju przez Jannaja Gazy
Nabatejczycy
nie kontrowało już swoich szlaków handlowych prowadzących do Rzymu i Damaszku, co zaskutkowało atakiem Obadasa I na Wzgórze Golan. Po przegranej bitwie Aleksander wycofał się do Jerozolimy. Wtedy to też wybuchła wojna domowa między nim, a faryzeuszami i ich zwollenikami. Trwała ona sześć lat i pochłonęła pięćdziesiąt tysięy ofiar. Kiedy Aleksander zaczął ją wygrywać buntownicy poprosili o pomoc seleucydzkiego władcę Demetriusza III. Pokonał on Jannaja w okolicach Sychem i zmusił do ucieczki w góry. Jednak buntownicy ostatecznie uznali, że lepiej żeby krajem władał okrutny rodak niż Seleucyd i przyłączyli się do walki po stronie Aleksandra, który ostatecznie zatriumfował nad Demetriuszem. Koniec wojny dał poczucie narodowej solidarności przeciwko Seleucydom. Jednak Jannaj nie był zainteresowany pojednaniem. Rozkazał ukrzyżować 800 buntowników i na ich oczach poderznąć gardła ich żonom i dzieciom. Sam zaś przyglądał się temu widowisku ucztując ze swoimi nałożnicami. Wzmianki o tym wydarzeniu znajdują się w
rękopisach
znad Morza Martwego. Ponieważ mowa w nich o ekspansji Rzymian w Palestynie musia być napisany już po upadku dynastii hasmonejskiej. Niektórzy uważają, że "gniewny lew", który "wiesza żywcem ludzi" z qumrańskich rękopisów to naprawdę Demetriusz III, choć wydaje się to mało prawdopodobne. Wzmianki o ukrzyżowaniu buntowników i ucztowaniu Aleksandra w czasie niego znajdują się jednak u Flawiusza, co karze przyjąć historyczność tego wydarzenia.
Egzekucja faryzeuszy przez Aleksandra Jannaja, pokazująca króla ucztującego podczas egzekucji, Willem Swiddle (XVII wiek)
Moneta
Moneta Aleksandra Jannaja.
Awers:
Seleucydzka
kotwica i grecka legenda: BASILEOS ALEXANDROU "Król Aleksander".
Rewers: Ośmioramienne koło albo gwiazda z diademem. Hebrajska legenda: "Yehonatan Król".
Monety Aleksandra Jannaja podobnie jak inne monety żydowskie nie posiadały wyobrażeń zwierząt ani ludzi, co odróżnia jego od greckich i innych wybijanych w tym okresie. Natomiast na monetach żydowskich można było zobaczyć obrazy części przyrody jak palmy, gwiazdy czy granaty, innych symboli jak menora, trąbka czy róg obfitości czy w końcu świątyni jerozolimska. Monety Aleksandra Jannaja były pierwszymi na którym widać charakterystyczne ośmioszprychowe koło. Przyjmuje się, że do właśnie takich monet odnosi się Ewangelia św. Łukasza 21, 1-4. Nie jest jasna symbolika takiego koła; spekuluje się jakoby oznaczało one gwiazdę poranną, słonce lub niebiosa. Niektórzy sugerują jakoby pochodził od perskich gwiazd z diademem ośmioszprychowego buddyjskiego koła, widocznego na indogreckich monetach Menadera I), widocznego na hellenistycznych monetach Argeadzydów. Jednak najprawdopodobniejsza wydaje się teoria mówiąca jakoby źródłem tego symbolu były niektóre monety hellenistyczne, na których za pomocą gwiazdy przedstawiano poszczególnych członków królewskiej rodziny.
Aleksander Jannaj w literaturze
Aleksander Jannaj jest głównym bohaterem powieści pt. "The King of Flesh and Blood" autorstwa izraelskiego pisarza Moshe Shamiry.
Przypisy
- ↑ Atlas Biblijny, Warszawa 1990, s. 167.
- ↑ J. Ciecieląg, Polityczne dziedzictwo Heroda Wielkiego..., s. 17.
- ↑ Mason, Charles Peter (1867). "Alexander, Jannaeus". w William Smith. Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology. 1. Boston: Little, Brown and Company. pp. 117.
Bibliografia
-
Ciecieląg Jerzy
, Polityczne dziedzictwo Heroda Wielkiego. Palestyna w epoce rzymsko-herodiańskiej, Kraków 2002, s. 17-18.
- "Jewish symbols on ancient Jewish coins" Paul Romanoff, New York American Israel Numismatic Association, 1971.