Jeden ze sklepów sieci "Żabka", we Wrocławiu przy pl. Św. Macieja
Żabka - sieć niewielkich sklepów (typu
convenience
) działających w
Polsce
i w
Czechach
, na zasadzie
franczyzy
, umożliwiających klientom drobne zakupy spożywcze. Charakterystyczne logo - zielona żabka na żółtym, półeliptycznym tle. Centrala sieci mieści się w
Poznaniu
.
Historia
Sieć została stworzona w 1998 r. przez byłego właściciela firmy Elektromis Mariusza Świtalskiego, który wcześniej uruchomił sieć hurtowni "
Eurocash
" oraz sklepów "
Biedronka
". Sklepy, czynne codziennie od 6:00 do 23:00, otwierane są zasadniczo (wg zapowiedzi opublikowanych przez właścicieli) w miejscowościach ponad 5 tys. mieszkańców; w październiku
2005
sklepów tej sieci było około 1700. Zysk firmy w roku 2005 wyniósł 6 mln PLN [1].
W maju
2007
roku Mariusz Świtalski sprzedał sieć "Żabka" czeskiemu inwestorowi
Penta Investments
[2].
30 maja 2008 roku doszło do połączenia dwóch spółek: Żabka Polska SA i Anura SA, poprzez przejęcie przez spółkę Anura spółki Żabka Polska SA[3]. Jak głosi oficjalny komunikat zarządu spółki: ...spółka ANURA SA przejęła nazwę spółki przejmowanej i tym samym od dnia 30.05.2008 r. posługuje się nazwą Żabka Polska SA.
W 2009 roku Żabka Polska S.A. otworzyła nową sieć sklepów convenience w konwencji deli (oferujące markowe produkty FMCG oraz usługi, których asortyment został poszerzony o dania gotowe oraz ciepłe przekąski i napoje) pod marką Freshmarket[4].
Struktura organizacyjna spółki
Struktura organizacyjna Żabki oparta jest o strukturę tradycyjnej
spółki akcyjnej
. Głównymi organami firmy są:
zgromadzenie akcjonariuszy
,
rada nadzorcza
oraz
zarząd
na czele z prezesem. Bezpośrednio zarządowi podlega także 10 departamentów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie sieci: min. sprzedaży, handlowy, ekspansji, logistyki czy marketingu. Ważnym elementem działalności spółki są także pracownicy rozsiani po terenie całego kraju zwłaszcza szefowie makroregionów oraz podlegli im szefowie regionów odpowiedzialni za prawidłowe funkcjonowanie sklepów.
Oskarżenia o wyzysk ajentów
W 2005 roku w mediach pojawiły się relacje
ajentów
sklepów "Żabki" oskarżających sieć o wpędzanie ich w długi poprzez zmuszanie do zakupu towarów w ilościach nieadekwatnych do lokalnego popytu. Podczas szkoleń ajentów przy pomocy technik
psychomanipulacyjnych
wymuszano rzekomo na nich bezwzględną uległość wobec centrali firmy[5]. Firma wygrywa wszystkie procesy z byłymi ajentami, ponieważ jej roszczenia zabezpieczone są podpisanymi przez nich
wekslami "in blanco"
. Oskarżenia o wyzysk ajentów oraz wymuszania na nich fałszowania podpisów na wekslach in blanco badają krakowscy prokuratorzy[1].
Linki zewnętrzne
Przypisy