MIDI skrót od Musical Instrument Digital Interface – system (
interfejs
,
oprogramowanie
i zestaw
komend
) służący do przekazywania informacji pomiędzy
elektronicznymi instrumentami muzycznymi
.
MIDI umożliwia
komputerom
,
syntezatorom
,
kartom dźwiękowym
i podobnym urządzeniom kontrolować się nawzajem oraz wymieniać informacje między sobą. Pozwoliło także na tworzenie łatwych w obsłudze i programowaniu
sekwencerów
i
syntezatorów perkusyjnych
.
Historia
Standard MIDI został stworzony w
1983
roku w celu ujednolicenia cyfrowych syntezatorów. Dzięki niemu możliwe było przejście z epoki "ściany syntezatorów" (Wall of synthetizers) do syntezatorów montowanych na przenośnych rusztowaniach (rack mounted synthetizers), które mogły być kontrolowane z jednej klawiatury, przy współpracy z komputerem.
W czasach przed stworzeniem MIDI komunikacja pomiędzy syntezatorami była rozwiązywana w indywidualny sposób. I tak
Klaus Schulze
jeszcze na długo przed wprowadzeniem tego standardu używał urządzeń komunikacyjnych specjalnie dla niego skonstruowanych, opierających się na protokole podobnym do MIDI.
Pierwszym instrumentem, w którym eksperymentalnie zamontowano interfejs MIDI, był potężny syntezator firmy Yamaha – protoplasta klasycznego DX7, model DX1 (1980).
Pierwszym instrumentem, w którym fabrycznie zastosowano złącza standardu MIDI, był Sequential Circuits Prophet 5 (1983).
Atari ST
było komputerem, który w niespotykany dotąd sposób upowszechnił standard MIDI w domach, kapelach i studiach nagraniowych. Dzięki zastosowaniu dobrej jakości
interfejsów
, które były montowane standardowo we wszystkich komputerach tej linii, powstało wiele programów pozwalających wykorzystać potencjał nowego systemu. Były to programy profesjonalne i półprofesjonalne, dające szeroki wybór dla różnych odbiorców. Wiele z tych aplikacji do dziś jest rozwijana i ceniona na świecie (np. program
Cubase
).
Dzięki swej cenie komputery Atari ST wykorzystywane były masowo jako sekwencery MIDI w całej
Europie
oraz w
Polsce
(
lata 80.
i
90.
). Z racji swej popularności nietrudno odnaleźć największe sławy ówczesnej muzyki, które wykorzystywały ten sprzęt. Atari ST miało niemały wpływ na rozwój i popularyzację standardu MIDI oraz związanego z nim oprogramowania komputerowego.
Opis
Opis wyprowadzeń gniazda MIDI:
1 – N.C.
2 – GND (masa)
3 – N.C.
4 – Powrót pętli prądowej
5 – Przewód "gorący" pętli prądowej
Uwagi: Pin nr 2 podłącza się jedynie przy MIDI OUT i MIDI THRU
Wraz z rozwojem komputerów osobistych i technologii
multimedialnych
standard MIDI został zaadaptowany do komunikacji między komputerem a
kartą dźwiękową
. Pozwoliło to komponować muzykę oraz odtwarzać ją korzystając wyłącznie z komputera (przy użyciu odpowiedniego oprogramowania).
MIDI zawiera standard sprzętu oraz język komend. Informacje przesyłane są za pomocą połączenia szeregowego półdupleks z prędkością 31250 bitów na sekundę. Umożliwia także przesyłanie próbek dźwięku, ale obecnie rzadko wykorzystywane ze względu na powolną transmisję.
Przekazywana jest standardowa informacja składająca się z takich składowych jak: wysokość dźwięku, natężenie dźwięku, modulacja itp. jednocześnie dla 16 kanałów. Ze względu na fakt, że oryginalne MIDI opracowane było dla instrumentów klawiszowych, zakres dźwięków w odniesieniu do
dźwięku muzycznego
c1 to pięć
oktaw
powyżej i poniżej włączając w to wszystkie
półtony
.
Obecnie trwają prace nad przyspieszeniem i rozbudowaniem standardu MIDI, jednak nie widać efektów. "Stare" MIDI wciąż świetnie się spisuje.
Lista kontrolerów MIDI[1]
Nr | Opis |
---|
0 | Bank Select MSB – wybór banku "z grubsza" (bardziej znaczący bajt) |
1 | Modulation – modulacja |
2 | Breath controller – sterownik stosowany w symulacji instrumentów dętych |
3 | nie zdefiniowany |
4 | Foot pedal – pedał nożny |
5 | Portamento time – czas efektu portamento |
6 | Data Entry MSB – wartość danych "z grubsza" (bardziej znaczący bajt) |
7 | Volume – głośność |
8 | Balance – wzajemna relacja poziomu generatorów |
9 | nie zdefiniowany |
10 | Pan – położenie w panoramie stereo |
11 | Expression – pedał "ekspresji" (jasność, poziom) |
12, 13 | Effexts Control changes 1+2 (parametry efektów) |
14, 15 | nie zdefiniowany |
16-19 | Multifunction Control Changes 1-4 |
20-31 | nie zdefiniowany |
32-63 | "Precyzyjny" LSB (mniej znaczący bajt) kontrolerów od nr 0 do nr 31. Służą do powiększania rozdzielczości przesyłanych danych |
64 | Sustain pedal – pedał "podtrzymywania" dźwięku |
65 | Włącznik portamento |
66 | Sostenuto – pedał "wyciszający" używany w fortepianie |
67 | Soft pedal – pedał "miękki" używany w fortepianie |
68 | nie zdefiniowany |
69 | Hold 2 – pedał "podtrzymywania" nr 2 |
70-79 | nie zdefiniowany |
80-83 | Multifunction control changes 5-8 (włączniki) |
84-90 | nie zdefiniowany |
91-95 | Wartość efektów 1 - 5 (różne efekty) |
96, 97 | Value change +/- – przyciski odpowiednio "+" i "-" |
98, 99 | Nie rejestrowane parametry LSB/MSB |
100, 101 | Rejestrowane parametry LSB/MSB |
102-119 | nie zdefiniowane |
120 | All sounds off – wyłącza wszystkie dźwięki |
121 | Reset all controllers – przywrócenie wartości początkowych, tzn 0 wszystkim parametrom zmienionym przez kontrolery |
122 | Local control on/off – włączenie/wyłączenie lokalnej kontroli instrumentu. Umożliwia odłączenie wbudowanej klawiatury od wewnętrznych generatorów dźwięku |
123 | All notes off – wyłącza wszystkie dźwięki |
124 | Omni off |
125 | Omni on |
126 | Mono on |
127 | Poly on |
Przypisy
- ↑ Commodore & Amiga nr 10/95, artykuł "Komputer i MIDI – co warto wiedzieć"
Linki zewnętrzne