Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Koncepcja rozwoju intelektualnego

Koncepcja rozwoju intelektualnego

Koncepcja rozwoju intelektualnego (Jeana Piageta) – opiera się na założeniu, że inteligencja jest rozwiniętą formą adaptacji biologicznej , w wyniku której dochodzi do strukturalizowania procesów poznawczych .

Przystosowanie jest rozpatrywane zatem w kategoriach poznawczych – jest zrównoważeniem procesów asymilacji i akomodacji . Zdolność dopasowywania wzrasta dzięki wzrastającej złożoności i stałości struktur poznawczych, które rozwijają się na bazie struktur odziedziczonych ( odruchy bezwarunkowe ) i tworzą schematy składające się na wiedzę człowieka.

Koncepcja ta została stworzona przez szwajcarskiego psychologa Jana Piageta .

Spis treści

Etapy rozwoju poznawczego

Okres sensoryczno – motoryczny (inteligencji praktycznej)

Od urodzenia do ~ 2 roku życia

  • przedmiotem poznania są stosunki przestrzenne między przedmiotami w otoczeniu dziecka;
  • schematy, które kształtują się w tym okresie:
    • schemat stałego przedmiotu, 8, 9 – 12 m.ż. (założenie o jego istnieniu mimo zniknięcia z pola widzenia);
    • schemat uniwersalnej przestrzeni (niezależnej od doznań czuciowych);
    • schemat następstwa czasowego (umożliwiający rejestrowanie kolejności zdarzeń);
    • schemat przyczynowości (system umożliwiający osiąganie pożądanych stanów rzeczy)
  • stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej
  • dominacja czynności odruchowych , głównym osiągnięciem rozwojowym jest powstanie struktury umożliwiającej przemieszczanie się z miejsca na miejsce – "praktyczna grupa przekształceń";
  • słabo rozwinięta pamięć ;
  • kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska;
  • kształtowanie się pojęcia istnienia

Fazy okresy sensomotorycznego wg Piaget (Bee, 2004).

FazaWiek w miesiącachOkreślenie PiagetaCharakterystyka
10 – 1OdruchyPowolna zmiana prymitywnych schematów pod wpływem akomodacji ; brak naśladowania; brak łączenia informacji z różnych zmysłów.
21 – 4Reakcje kołowe pierwotneDalsza akomodacja podstawowych schematów (ssanie, chwytanie, patrzenia); początek koordynowania schematów z różnych zmysłów.
34 – 8Reakcje kołowe wtórneWiększa świadomość zdarzeń, początek uczenia metodą 'prób i błędów'; początek rozumienia 'pojęcia przedmiotu'.
48 -12Koordynacja schematówWyraźne zachowania intencjonalne; naśladowanie nowych zachowań; transfer intermodalny.
512 – 18Relacje kołowe trzeciego rzęduPoczątek 'eksperymentowania' z zabawami i manipulowaniem przedmiotami.
618 – 24Początki reprezentacji myślowejRozwój użycia symboli w celu reprezentowania przedmiotów i zdarzeń.

Okres wyobrażeń przedoperacyjnych (inteligencji reprezentującej)

Trwa od 2 do 7 roku życia.

  • myślenie konkretno-wyobrażeniowe (za pomocą obrazów), intuicyjne i impulsywne
  • intensywny rozwój języka
  • rozwój pojęć
  • przyswajanie znaków i symboli
  • rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych (a nie na operacjach logicznych), które cechuje:
  • interioryzacja – przekształcanie czynności faktycznych w umysłowe, a którego przejawami są:
    • odroczone naśladownictwo
    • zabawa symboliczna
    • wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych
    • mowa wewnętrzna
  • kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości

Okres operacji konkretnych

Trwa ~ 7 – 11, 12 rok życia.

  • myślenie słowno-logiczne
  • wykształcone pojęcie stałości ilości
  • odwracalność operacji umysłowych
  • przyswojenie pojęć logicznych oraz zdolność do klasyfikacji hierarchicznej
  • brak myślenia abstrakcyjnego
  • możliwość dokonywania kategoryzacji
  • rozumienie relacji

Okres operacji formalnych

Trwa od ~ 12 roku życia

Krytyka tez Piageta dotyczących stadiów rozwoju myślenia, doprowadziła wielu badaczy do wyodrębnienia jeszcze jednego stadium myślenia – stadium myślenia postformalnego . Krytyka ta oparta była zarówno na nowszych rozstrzygnięciach teoretycznych, jak i na danych empirycznych.

Zobacz też

Bibliografia

  • Jean Piaget (1966) Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa, PWN.
  • Jean Piaget (1966) Studia z psychologii dziecka. Warszawa, PWN.
  • Jean Piaget (1972) Strukturalizm. Warszawa, PWN.
  • Jean Piaget, Pierre Oleron i in. (1967) Inteligencja. Warszawa, PWN.
  • Helen Bee (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.


Inne hasła zawierające informacje o "Koncepcja rozwoju intelektualnego":

II wiek ...

Biskup ...

Rak języka ...

Nadciśnienie tętnicze ...

Adwentyzm ...

Oddychanie komórkowe ...

Grenoble ...

I wiek ...

Dogmat ...

Brno ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Koncepcja rozwoju intelektualnego":

206 Kultura, nauka i sztuka okresu międzywojennego (plansza 3) ...

211a Rzeczpospolita na arenie międzynarodowej w dwudziestoleciu międzywojennym (plansza 2) ...

010. Dzieje Ziemi (plansza 8) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie