Port Aszdod (
hebr.
נמל אשדוד) (UN/LOCODE: ILASH) - międzynarodowy
port morski
położony w mieście
Aszdod
, u ujścia rzeki
Lachisz
do
Morza Śródziemnego
, w odległości około 25
km
na południe od
Tel Awiwu
. Jest to największy port towarowy w
Izraelu
, przeładowujący około 60
%
izraelskiego
ładunku morskiego
[1].
Historia
We wczesnych latach istnienia niepodległego państwa Izraela, pojawiła się pilna potrzeba posiadania nowego portu morskiego, który nie byłby ograniczony w swoim rozwoju tak jak istniejące już porty
Hajfa
i
Ejlat
. Dlatego
rząd Izraela
podjął decyzję o budowie nowego portu. Postawiono przy tym następujące warunki: port miał powstać w południowej części kraju razem z utworzeniem przyległego nowego miasta; port miał skrócić drogę transportu lądowego z południowej części kraju; odległość od plantacji
cytrusów
w
Rehovot
miała być krótsza niż do
Hajfy
; odległość od zakładów
potasu
nad
Morzem Martwym
miała być krótsza niż do Hajfy; port miał znajdować się przy głównych
drogach Izraela
oraz w pobliżu aglomeracji miejskiej
Gusz Dan
[2].
W
1953
rzeczoznawcy budowlani i projektanci wybrali okolicę arabskiej wioski Aszdod pod budowę nowej
elektrowni
(Eshkol) i nowego portu morskiego. W
1958
ukończono budowę elektrowni Eshkol A, która składa się z trzech bloków energetycznych: dwa po 50
MW
i jeden 45
MW
. Tuż obok powstał zakład
odsalania
morskiej wody. Natomiast projektowanie portu rozpoczęło się na przełomie
1957
-
1958
. Port Aszdod miał być jednym z nielicznych portów na świecie, który wybudowano na otwartym morzu, bez wykorzystania naturalnych zatok morskich. Jego budowa była wielkim wyzwaniem dla
inżynierii
. W
kwietniu
1961
rozpoczęto budowę od skonstruowania
falochronów
. Następnie, w pierwszym etapie wybudowano nabrzeża 1 i 3, na których obsługiwano głównie eksport cytrusów i innych produktów rolniczych. Kolejne części portu powstawały stopniowo w następnych latach. Oficjalne otwarcie portu Aszdod nastąpiło w
listopadzie
1963
. Pierwszy zagraniczny statek wpłynął do portu
21 listopada
1965
(był to
szwedzki
statek "Wiengelgad")[3]. Od
1975
port w Aszdod obsługuje statki pasażerskie, utrzymując głównie połączenia z
Egiptem
.
W
lutym
2005
rząd po przeprowadzeniu reformy strukturalnej izraelskiego przemysłu portowego, utworzył niezależne przedsiębiorstwo Ashdod Port Company Ltd.. W
2005
w porcie uruchomiono pierwszy w Izraelu w pełni skomputeryzowany terminal
kontenerowy
"Port Eitan". Był to największy izraelski projekt
infrastrukturalny
i obejmował budowę nowego odcinka falochronu (długość 1 150 m) oraz nabrzeży o długości 1 700 m. Koszt inwestycji wyniósł 3 mld nowych szekli[4].
Nawigacja
Kotwicowisko znajduje się w odległości 1-2
mili morskiej
od brzegu. Na południe od portu znajduje się wzniesiona w
1966
latarnię morską
Aszdod
[5]. Podejście do portu jest od kierunku północno-zachodniego. W odległości 0,2 i 0,5 mili morskiej od portu są zacumowane dwie
boje świetlne
oznaczające wejście do portu. Przy wchodzeniu do portu obowiązuje korzystanie z pomocy
pilota portowego
. W porcie jest dostępny 1
holownik
[6].
Struktura portu
Port Aszdod obejmuje rozległy obszar i posiada 14 nabrzeży[7]:
Nabrzeże nr | Przeznaczenie | Długość (m) | Głębokość (m) | Uwagi |
---|
1 | towarowe, roro | 560 | 5,0-10,5 | rolnictwo i ogólne towary |
2 | miejsce postojowe | 150 | 5,0 | niewielkie statki |
3 | pasażerskie, roro | 620 | 9,0-11,5 | |
4 | pasażerskie, towarowe | 207 | 12,5 | |
5 | masowce, roro | 480 | 10,5-13,8 | |
6 | miejsce postojowe | 150 | 7,0-10,0 | niewielkie statki |
7 | terminal kontenerowy | 480 | 10,0-12,0 | |
8 | tankowce | 105 | 12,0 | |
9 | węgiel, kontenerowce | 438 | 13,8 | |
10 | barki zbiornikowce | 150 | 4,0 | |
11-12 | masowce | 396 | 12,0-13,8 | fosfaty, potas |
24 | kontenerowce | 250 | 13,5 | |
30 | towarowe | 150 | 9,5 | materiały wybuchowe |
Port wojenny
W porcie znajduje się baza
marynarki wojennej
. W bazie stacjonują lekkie
łodzie patrolowe
, których głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa południowej części izraelskiego wybrzeża Morza Śródziemnego. Aszdod jest blisko położone
Strefy Gazy
i w związku z tym jest szczególnie narażone na niebezpieczeństwo ataków
terrorystycznych
. Z tego powodu łatwo zrozumieć duże znaczenie istnienia tutaj morskiej jednostki wojskowej, która zapewnia bezpieczeństwo portowi i statkom[8].
Statystyka
W
2007
przeładowano tutaj 808 700 kontenerów (dla porównania w
2006
było 693 000, wzrost o 17
%
), w tonażu przeładowano 16,2 mln
t
towarów (w
2006
było 15 mln t., wzrost o 7,2%) W
2007
uzyskano
dochód
w wysokości 1 mld
nowych szekli
[4].
Przeładunek kontenerów w Porcie Aszdod (w
TEU
)[9]:
Dochód Portu Aszdod (w mln nowych szekli)[10]:
Plany rozwoju
Zarząd Portu Aszdod postawił sobie ambitny plan zwiększenia przepustowości terminalu kontenerowego. W tym celu planuje się zainwestować 700 mln nowych szekli w rozbudowę infrastruktury i zakup nowego zautomatyzowanego wyposażenia, które zredukuje czas oczekiwania statków. Zainwestowano także 10 mln nowych szekli w rozbudowę terminalu pasażerskiego[4].
Komunikacja
W bezpośrednim sąsiedztwie portu przebiega
droga ekspresowa
nr 41
(Aszdod-
Gedera
). Port posiada także połączenie kolejowe
Israel Railways
z całym krajem.
Przedsiębiorstwa armatorskie
Z portu w Aszdod korzystają następujące
przedsiębiorstwa żeglugowe
[11]:
- China Ocean Shipping Company - COSCO
- Compañía Sudamericana de Vapores - CSAV
- Hamburg Süd
- Hanjin Shipping Co. Ltd. - Hanjin
-
Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. - K Line
- Orient Overseas Container Line - OOCL
- Zim Integrated Shipping Services - ZIM
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne