Chevrolet Corvette – sportowy
samochód
osobowy
, produkowany od 30 czerwca 1953 roku w
Stanach Zjednoczonych
przez firmę
Chevrolet
należącą do koncernu
General Motors
.
C1
Pierwsza generacja pojawiła się w
1953
roku jako dwumiejscowy
kabriolet
a właściwie
roadster
. Na stalowej
ramie
drabinkowej osadzono nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych. Początkowo do napędu posłużył
silnik
235.5 cid (
ang.
: cali sześciennych) R6 o pojemności około 3860 cm³ i mocy 150
KM
, później 195 KM. W
1956
roku zaprezentowano model z przestylizowanym
nadwoziem
. Jego cechą charakterystyczną było obłe przetłoczenie za przednim nadkolem. Po raz pierwszy można było zamówić wersję hardtop (ang.: sztywny dach). Pojawiły się również silniki ośmiocylindrowe V8 o mocy 265 KM a rok później już 283 KM, uzyskane z silnika wyposażonego we wtrysk paliwa o pojemności około 4640 cm³ (283 cid). W
1958
roku wprowadzono model z podwójnymi reflektorami z przodu. W latach
1958
-
1960
oferowano ww. silnik, oznaczony od pojemności skokowej 235, w wariantach mocy od 230 do 315 KM. W
1962
roku zaprezentowano silnik 327 (~5360 cm³) o mocy maksymalnej 360 KM.
C2
Po dziesięciu latach od zaprezentowania pierwszej generacji pojawiła się nowa wersja: Corvette Sting Ray. Zmodyfikowano ramę, aby była lżejsza, przednie zawieszenie, ale przede wszystkim całkowicie zmieniono nadwozie, które miało przypominać wyglądem rekina. Z dwóch wersji, kabriolet i fastback
coupé
to ta druga wzbudza największe zainteresowanie i jest jednocześnie jednym z najbardziej poszukiwanych modeli Corvette w historii tego modelu. Powodem jest tylna panoramiczna szyba a w zasadzie dwie szyby przedzielone środkowym słupkiem, przez który przechodzi przetłoczenie, idące wzdłuż całego samochodu, imitujące kręgosłup "bestii". Ze względów bezpieczeństwa nakazano firmie rezygnację z tego słupka i model na rok
1964
posiada już jednolitą panoramiczną szybę bez charakterystycznego słupka.
Do napędu posłużył silnik 327 V8 o mocy 365 KM. W roku
1966
zastosowano silnik 427, z serii zwanej big-block, o mocach 425-435 KM.
C3
1971 Chevrolet Corvette Stingray
Całkowicie nowy model pojawił się w
1968
roku. W pierwszym sezonie nie był on w jakikolwiek sposób oznaczony, lecz już w
1969
powrócono do nazwy Stingray, jednak pisanej teraz razem.[1]Podstawę stylistyczną stanowił prototyp
Mako Shark II
. Podstawę napędu stanowił silnik 327 V8 o mocy 350 KM. W
1970
roku w życie weszła ustawa o czystym powietrzu, narzucająca producentom ograniczenia emisji substancji szkodliwych. W ten sposób na przeszło dwadzieścia lat skończył się wyścig mocy. Następnie kryzys paliwowy spowodował obniżanie mocy w stosowanych silnikach, która spadła do 180 KM w silnikach L48 V8 w latach
1976
-
1979
. Ponownie ze względów bezpieczeństwa w
1975
roku zakończono produkcję roadstera. W
1978
roku nastąpił pierwszy poważny facelifting. Zamiast pionowej tylnej szyby osłoniętej po bokach słupkami, pojawiła się duża panoramiczna szyba.
C4
1996 Chevrolet Corvette ZR1
W
1984
roku pojawił się nowy model o mało "porywającej" i bardzo ugrzecznionej stylistyce. Napęd stanowił silnik L83 o mocach 200 - 250 KM w pierwszym roku produkcji i L98 w latach
1985
-
1991
. W roku
1987
do oferty powraca kabriolet. Lecz dopiero wersja Corvette ZR1 zaprezentowana w
1989
roku przypomniała światu, że jest to samochód sportowy. Napędzana silnikiem oznaczanym LT5 V8 o pojemności 5740 cm³ osiągała moce 367, 385 i 405 KM.
C5
2004 Chevrolet Corvette 50th Anniversary
Piąta generacja ujrzała światło dzienne w
1997
roku. Konstrukcja z nadwoziem z tworzyw sztucznych, oparta na hydroformowanej ramie skrzynkowej jest znacznie lżejsza od poprzednich a układ transaxle, polegający na umieszczeniu skrzyni biegów na tylnej osi, pomiędzy kołami, powoduje korzystniejsze rozłożenie mas pomiędzy osie. Napęd stanowił silnik LS1 V8 o pojemności 5665 cm³ i mocy 345 KM.
W
2001
roku pojawił się następca wersji ZR1, model Z06. Do napędu użyto jednostki LS6 o mocy 385 KM a w rok później 405 KM, połączonej z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Prędkość maksymalna to 274km/h
C6
W
2005
roku rozpoczęła się sprzedaż szóstej już generacji. Przy konstruowaniu tego modelu skupiono się na poprawie własności jezdnych, dostosowując auto do bardziej komfortowego codziennego użytkowania. Układ transaxle pozostał, lecz tym razem skrzynia przekazuje na koła moc 400 KM wytwarzanych przez silnik LS2 V8 o pojemności 5970 cm³. Po raz pierwszy również, od 1962 roku zastosowano w tym modelu stałe, niechowane reflektory. Cała sylwetka sprawia wrażenie krótkiej, zwartej i bardzo szybkiej.
Od roku
2006
model Chevrolet Corvette C6 Z06 z silnikiem LS7 o pojemności 7008 cm³ i mocy 512 KM. Od roku 2009 model Chevrolet Corvette C6 ZR1 z silnikiem o pojemności 6172 cm3 i mocy 647 KM. Sprint do 100km/h wynosi 3,2s czyli szybciej niż Ferrari GTO, a do 200km/h wynosi 10,9s. Prędkość maksymalna to 330km/h.
Przypisy
- ↑ Automobilista Nr 122 (06/2010) str. 16
Linki zewnętrzne