Niszczyciele projektu 30bis |
ORP
"Wicher" (II)
|
Opis typu |
---|
Kraj budowy |
ZSRR
|
Użytkownicy | ZSRR (70)
Indonezja
(8)
Egipt
(6)
Polska
(2) |
Stocznia | 4 stocznie |
Wejście do służby |
1950
-
1953
|
Zbudowane okręty | 70 |
Planowane okręty | 85 |
Dane taktyczno-techniczne |
---|
Wyporność | standardowa: 2316 t pełna: 3066 t |
Długość | 120,5 m |
Szerokość | 12 m |
Zanurzenie | 4,25 m (max.) |
Napęd | 4
kotły parowe
, 2 turbiny parowe o mocy 60 000 KM, napędzające 2
śruby
|
Prędkość | 36,5
węzłów
|
Zasięg | 3900
Mm
przy 13 w, 1000 Mm/36 w |
Załoga | 286 |
Uzbrojenie | 4 x 130 mm (2xII) 2 x 85 mm plot (1xII) 8 x 37 mm plot (4xII) 10
wt
533 mm (2xV), 2
mbg
, 51
bg
, miny (szczegóły w tekście) |
Niszczyciele projektu 30 bis, oznaczane także jako typ Smiełyj (w
kodzie NATO
Skoryi), to seria 70
radzieckich
okrętów
klasy
niszczycieli
budowanych po
II wojnie światowej
w latach
1950
-
1953
. Była to najdłuższa powojenna seria niszczycieli na świecie.
Historia
Niszczyciele projektu 30 bis powstały jako rozwinięcie dużych niszczycieli z okresu II wojny światowej, projektów
30 i 30K
. Kadłub, uzbrojenie i mechanizmy miały pozostać podobne, jak we wcześniejszych projektach, natomiast konstrukcja nowych okrętów miała wykorzystywać doświadczenia wojenne i ich wyposażenie miało być nowocześniejsze. W stosunku do niszczycieli projektów 30 i 30K, nowe okręty były jednak nieco powiększone, a ich kadłub był całkowicie
spawany
. Zmieniono wygląd nadbudówek i w niewielkim stopniu zestaw uzbrojenia oraz zastosowano bogatsze wyposażenie elektroniczne. Zmodernizowano też system napędowy, zwiększając moc opalanych
mazutem
kotłów
. Projekt opracowano w
1946
roku i zatwierdzono w styczniu
1947
, a budowa okrętów rozpoczęła się w
1948
roku.
Pierwszym ukończonym niszczycielem, który wszedł do służby 5 lutego
1950
, był "Bditielnyj". Mimo to, typ wziął swoją nazwę od ósmego niszczyciela "Smiełyj", który wszedł do służby 19 marca 1950 i to na nim przeprowadzono próby państwowe projektu, na
Zatoce Gdańskiej
w rejonie
Bałtijska
. Z kolei na Zachodzie typ ten zaczął być określany jako Skoryi, od pierwszego zidentyfikowanego okrętu.
Okręty budowano w czterech stoczniach: im. A.Żdanowa w
Leningradzie
(nr 190), im. Leninskiego Komsomołu w
Komsomolsku
nad
Amurem
(nr 199), im. 61 Komunardów w
Nikołajewie
(nr 200) i Stoczni Północnej w
Siewierodwińsku
(nr 402). Rozpoczęto budowę 85 okrętów, z czego ukończono 70 jednostek, a z pozostałych zrezygnowano. Ostatnie okręty weszły do służby w marynarce ZSRR na wiosnę
1953
.
Modernizacje
Okręty przeszły jedynie niewielkie modernizacje w toku służby. Już po pierwszych próbach, z powodu trudności użycia w sztormowej pogodzie, zmieniono lekkie uzbrojenie przeciwlotnicze z 7 pojedynczych
działek
37 mm typu 70K na 8 działek tego kalibru w 4 podwójnych stanowiskach. Nowsze niszczyciele otrzymały takie uzbrojenie jeszcze podczas budowy, starsze były modyfikowane podczas remontów. Ulepszano wyposażenie elektroniczne, głównie montowano nowsze
radary
. Na niektórych okrętach w latach 60. dodano dwa podwójne działka plot 25 mm, po obu stronach tylnego komina.
W latach 1957-1962, osiem niszczycieli zmodernizowano do projektu 31, w celu polepszenia ich możliwości zwalczania samolotów i
okrętów podwodnych
. Modernizacja polegała na zastąpieniu podwójnej wieży armat plot 85 mm i ośmiu działek 37 mm przez pięć stanowisk automatycznych armat plot 57 mm ZIF-71 z dwoma radarami kierowania ogniem Fut-B. Zdjęto też jedną pięciorurową
wyrzutnię torped
. Przed nadbudówką dziobową ustawiono dwie wyrzutnie
rakietowych bomb głębinowych
RBU 2500. Zamontowano też nowsze radary i stację hydrolokacyjną Herkules. Kilka innych jednostek było też przebudowanych według różnych eksperymentalnych wariantów.
Niszczyciel proj. 30bis, Morze Śródziemne, 28. 8. 1968.
Służba
Okręty typu 30 bis weszły do służby w marynarce wojennej ZSRR, stając się jej podstawowymi niszczycielami w
latach 50
. Co do zasady, okręty budowane w Leningradzie (z nazwami na literę S) służyły we
Flocie Bałtyckiej
, budowane w Nikołajewie (z nazwami na literę B) i "Pyłkij" służyły we
Flocie Czarnomorskiej
, budowane w Komsomolsku (z nazwami na literę W) służyły we Flocie Oceanu Spokojnego, budowane w Siewierodwińsku (z nazwami na literę O) służyły we
Flocie Północnej
. Niektóre okręty były później przenoszone, głównie do Floty Północnej.
Okręty projektu 30 bis nie były szczególnie udane. Przede wszystkim, typ ten bardzo szybko zestarzał się moralnie, mając przestarzałe uzbrojenie na nowoczesnym polu walki. Systemy kierowania ogniem artylerii przeciwlotniczej były mało skuteczne, a sama artyleria przeciwlotnicza była dość słaba, przy czym artyleria główna nie była
uniwersalna
. Własności morskie okrętów przy sztormowej pogodzie również nie były najlepsze. Z tych powodów, pierwsze okręty wycofano do rezerwy już w
1956
roku. Część następnie przystosowano do zadań pomocniczych, część przekazano za granicę do zaprzyjaźnionych państw. Jako pierwszy wycofano ze służby radzieckiej niszczyciel "Otwietswiennyj" 12 kwietnia
1963
, z przeznaczeniem na złom, drugim był główny okręt typu – "Smiełyj" (
1965
). Po kilka jednostek wycofywano w kolejnych latach 1967-1989. Najdłużej przetrwał "Biesszumnyj", wycofany w
1994
. Radzieckie niszczyciele podczas swojej służby nie uczestniczyły w działaniach bojowych, jedynie patrolowały na wodach państw Bliskiego Wschodu.
Dwa niszczyciele proj. 30 bis wydzierżawiono
Polsce
1 sierpnia
1957
: "Smietliwyj", który wszedł do służby w
PMW
15 grudnia 1957 pod nazwą
ORP "Grom" (II)
i "Skoryj", który wszedł do służby w PMW 29 czerwca
1958
pod nazwą
ORP "Wicher" (II)
. Po upływie okresu dzierżawy, w
1965
Polska odkupiła je od ZSRR. Wycofano je ze służby w latach 1973-1974.
Osiem niszczycieli proj. 30 bis otrzymała
Indonezja
– cztery w
1959
, jeden w
1962
i trzy w
1964
. Wycofano je w pierwszej połowie
lat 70
. (szkolenie marynarzy indonezyjskich na niszczycielach proj. 30 bis odbywało się w latach 1958-59 w Polsce).
Cztery niszczyciele proj. 30 bis otrzymał
Egipt
(szkolenie marynarzy egipskich na radzieckich niszczycielach proj. 30 bis odbywało się w 1956 w Polsce, a dwa niszczyciele dostarczone w tym roku do Egiptu nosiły podczas rejsu fikcyjnie polską banderę i numery burtowe "53" i "54"). W
1968
Egipt zwrócił dwa niszczyciele ZSRR, lecz w tym samym roku otrzymał dwa kolejne, zmodernizowane do eksportowego projektu 30 BA, różniącego się częściowo zmodernizowanym na wzór projektu 31 uzbrojeniem przeciwlotniczym (3 działa 57 mm, 4 działka 37 mm, 4 działka 25 mm) oraz dodanymi dwoma wyrzutniami rakietowych bomb głębinowych RBU 2500. Otrzymały one nazwy "Al Nasser" (później "6 October") i "Damietta", a wycofano je ze służby w
1986
. Dwa wcześniejsze niszczyciele, "Suez" i "Al Zaffer" zostały pod koniec służby zmodyfikowane przez zamontowanie na rufowej nadbudówce dwóch wyrzutni
przeciwokrętowych pocisków rakietowych
P-15, zdjętych z kutrów rakietowych
proj. 183R
, w miejsce wieży z działami 85 mm. Wycofano je ze służby w
1985
.
Dane techniczne
- wymiary:
- długość całkowita – 120,5 m
- szerokość 12 m
- zanurzenie 3,86 (normalne) – 4,25 m (maksymalne)
-
wyporność
:
- standardowa – 2316 t
- pełna – 3066 t,
- napęd: 2 zespoły
turbin parowych
Parsona TW-6 z przekładnią o mocy łącznej 60 000
KM
, 4
kotły parowe
KW-30 opalane
ropą
, 2
śruby
napędowe
- prędkość:
- maksymalna – 36,5
w.
- ekonomiczna – 15,7 w
- zasięg: 3900
Mm
przy prędkości 13 w, 1000 Mm/36 w
- załoga: 286 ludzi
Uzbrojenie
- 4
działa
kalibru 130 mm w dwóch zamkniętych, dwudziałowych
wieżach
typu B-2ŁM (2xII)
- długość lufy L/50 (50
kalibrów
), kąt podniesienia +45°, donośność 25 500 m, opancerzenie 8 mm, zapas 600 nabojów
- 2
działa plot.
85 mm 90-K w zamkniętej, dwudziałowej wieży na rufie typu 92-K (1xII)
- długość lufy L/52, kąt podniesienia +85°, donośność pozioma 15 500 m, pionowa 10 500 m, zapas 600 nabojów
- 8 działek plot. 37 mm 70-K na podstawach podwójnie sprzężonych W-11 (4xII) (początkowo 7 pojedynczych działek 37 mm 70K)
- 10
wyrzutni torpedowych
533 mm (dwie pięciorurowe, w osi symetrii okrętu)
- 2 podpokładowe zrzutnie
bomb głębinowych
(51 bomb głębinowych B-1)
- 2
miotacze bomb głębinowych
BMB-1
- 2 tory
minowe
(np. 52 miny morskie KB)
Okręty projektu 30 bis
Stocznia im. A.Żdanowa w Leningradzie (nr 190):
- Smiełyj
- Soikij
- Skoryj →
ORP Wicher
- Surowyj
- Sierdityj
- Sposobnyj
- Striemitielnyj → proj. 31
- Sokruszitielnyj
- Swobodnyj
- Statnyj
- Smietliwyj →
ORP Grom
- Smotriaszczij
- Sowiersziennyj
- Sierioznyj
- Solidnyj
- Stiepeinnyj
- Pyłkij
Stocznia im. Leninskiego Komsomołu w Komsomolsku (nr 199):
- Wstriecznyj
- Wieduszczij
- Ważnyj
- Wspyłcziwyj
- Wieliczawyj
- Wiertkij
- Wiecznyj
- Wichriewoj → proj. 31
- Widnyj
- Wiernyj → proj. 31
- Wnimatielnyj
- Wniezapnyj
- Wyrazitielnyj
- Woliewoj
- Wolnyj
- Wkradcziwyj
- Wdumcziwyj
- Wrazumitiwelnyj
Stocznia im. 61 Komunardów w Nikołajewie (nr 200):
- Bditielnyj
- Biezudierżnyj
- Bujnyj
- Biezupriecznyj
- Biesstrasznyj
- Bojewoj
- Bystryj
- Burnyj
- Biesposzczadnyj
- Biezżałostnyj
- Biezzawietnyj
- Biesszumnyj → proj. 31
- Biespokojnyj
- Biezbojazniennyj → proj. 31
- Biezotkaznyj
- Biessmiennyj
- Biezukorizennyj
Stocznia Północna w Siewierodwińsku (nr 402):
- Ogniennyj → proj. 31
- Otczietliwyj
- Ostryj
- Otwietstwiennyj (?)
- Otmiennyj
- Otrywistyj
- Otrażajuszczij
- Otradnyj
- Ozariennyj
- Obieriegajuszczij
- Ostorożnyj
- Okryliennyj
- Otczajannyj
- Opasnyj → proj. 31
- Otzywcziwyj
- Ożiwliennyj
- Ożiestocziennyj
- Ochraniajuszczij → proj. 31
Źródła