Polskie Koleje Państwowe
Polskie Koleje PaństwoweBudynek b. Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w
Katowicach
Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna (PKP S.A.) – powstała w wyniku
komercjalizacji
istniejącego od
1926
przedsiębiorstwa państwowego
Polskie Koleje Państwowe. Ich jedynym
akcjonariuszem
jest
Skarb Państwa
, który reprezentuje obecnie
Ministerstwo Infrastruktury
. Spółka pełni dominującą rolę w Grupie PKP. Do jej podstawowych zadań należą: - realizacja procesów restrukturyzacji,
- zagospodarowanie zbędnego majątku,
- zarządzanie płynnością finansową spółek Grupy PKP,
- koordynacja przedsięwzięć związanych z rozwojem spółek Grupy PKP,
- przygotowanie projektów prywatyzacyjnych dla spółek Grupy.
PKP S.A. jest członkiem
Związku Pracodawców Kolejowych
. Liczba pracowników Grupy PKP- 1928 - 214 tys.
- 1933 - 176 tys.
- 1938 - 189 tys.
- 1939 – 215 tys.
- 1945 – 300 tys.
- 1946 – 342 tys.
- 1948 - 345 tys.
- 1953 - 231 tys.
- 1958 – 331 tys.
- 1962 – 345 tys.
- 1963 - 352 tys.
- 1965 – 351 tys.
- 1968 - 353 tys.
- 1970 – 360 tys.
- 1972 – 358 tys.
- 1990 – 340 tys.
- 1992 – 278 tys.
- 1998 – 212 tys.
- 2001 – 152 tys.
- 2003 – 143 tys.
- 2006 – 125 tys.
- 2009 – 102 tys.
HistoriaPrzez lata szczebel zarządzania PKP przeszedł kilkadziesiąt zmian organizacyjnych. Trzykrotnie kolejnictwem bezpośrednio zarządzał specjalnie powołany resort, przez lata szefem kolei był minister komunikacji. Trzykrotnie była powołana Dyrekcja Generalna PKP. - 1919-1924 – Ministerstwo Kolei Żelaznych bezpośrednio zarządzające PKP
- 1924-1926 – Ministerstwo Kolei bezpośrednio zarządzające PKP
- 1926-1939 - Ministerstwo Komunikacji
- 1926 – powołanie przedsiębiorstwa PKP; funkcję jego zwierzchnika sprawował minister komunikacji
- 1945-1948 - Ministerstwo Komunikacji bezpośrednio zarządzające PKP
- 1948-1951 – działalność Dyrekcji Generalnej PKP w ramach Ministerstwa Komunikacji
- 1951-1957 – Ministerstwo Kolei bezpośrednio zarządzające PKP
- 1957-1978 - Ministerstwo Komunikacji bezpośrednio zarządzające PKP
- 1978 - powołanie Dyrekcji Generalnej PKP w ramach Ministerstwa Komunikacji, w której funkcję dyrektora generalnego PKP sprawował minister komunikacji; funkcję jego zastępców (dyrektora generalnego PKP) pełniło trzech podsekretarzy stanu
- 1987 – wyodrębnienie przedsiębiorstwa PKP z Ministerstwa Komunikacji
- 1987-2000 – funkcjonowanie Dyrekcji Generalnej PKP
Do czasu wydzielenia spółek podział organizacyjny PKP był następujący: - Dyrekcja Infrastruktury Kolejowej, Warszawa
- Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo, Katowice
- Dyrekcja Przewozów Pasażerskich, Warszawa
- Dyrekcja Elektroenergetyki Kolejowej, Warszawa
- Dyrekcja Teleinformatyki Kolejowej, Warszawa
- Centrum Szkolenia i Doskonalenia Kadr Kolejnictwa, Warszawa
- Dyrekcja Zakupów i Sprzedaży Ferpol, Warszawa, ul. Grójecka 17; obecnie jej działalność nie jest kontynuowana
- Dyrekcja Kolei Dojazdowych, Warszawa, ul. Chłopickiego 53; obecnie jej działalność nie jest kontynuowana
- Zakład Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Gdynia
- Komenda Straży Ochrony Kolei, Poznań
Podział organizacyjny Komórki podległe prezesowi zarządu- Biuro Zarządu
- Biuro Prawno-Organizacyjne
- Biuro Współpracy z Zagranicą
- Biuro Spraw Obronnych
- Biuro Ochrony Informacji Niejawnych
- Biuro Strategii i Rozwoju
- Wydział Integracji Europejskiej
Komórki podległe dyr. zarządzania nieruchomościami- Biuro Nieruchomości
- Biuro Nieruchomości Strategicznych
Komórki podległe dyr. finansowemu- Biuro Planowania i Ekonomiki
- Biuro Finansów i Rachunkowości
- Biuro Administracyjne
Komórki podległe dyr. promocji i spraw społecznych- Biuro Marketingu i Komunikacji Społecznej
- Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli
- Zespół Rzecznika Praw Klienta
Komórki podległe dyr. nadzoru właścicielskiego i prywatyzacji- Biuro Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji
Oddziały spółki-
PKP S.A., Oddział Dworce Kolejowe
wraz z 6 rejonami dworców kolejowych, zarządzający 83 dworcami kolejowymi[1]
- PKP S.A., Oddział Kolejowa Medycyna Pracy
- 11 oddziałów gospodarowania nieruchomościami[2]
Spółki grupy PKPZ PKP zostały wydzielone wyspecjalizowane spółki w ramach ustawy z dnia 8 września 2000 o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe": Spółki przewozowe-
PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A.,
Warszawa
(PKP PLK) – zarządca
infrastruktury kolejowej
, wyłączając dworce i nieruchomości.
WWW
-
PKP Cargo
S.A.,
Warszawa
– przewozy towarowe.
WWW
-
PKP Intercity
S.A.,
Warszawa
(PKP IC) – pociągi EuroCity, InterCity, ekspresowe, EuroNight, pospieszne.
WWW
-
WARS S.A.
,
Warszawa
– wagony restauracyjne, barowe, sypialne i z miejscami do leżenia, catering.
WWW
-
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa
Sp. z o.o.,
Zamość
(PKP LHS) – zarządca
Linii Hutniczej Szerokotorowej
, przewozy towarowe na tej linii.
WWW
- PKP
Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
Sp. z o.o.,
Gdynia
(PKP SKM) – zarządca
linii SKM
, przewozy pasażerskie aglomeracji
gdańskiej
.
WWW
-
Polskie Koleje Linowe
S.A.,
Zakopane
(PKL) – zarządzają górskimi kolejami linowymi.
WWW
Spółki niepowiązane bezpośrednio z przewozami Lista szefów PKP Dyrektorzy generalni Dyrekcji Generalnej PKP- Aleksander Bader 1948-1951
-
Janusz Głowacki
od 1 stycznia 1988 do 30 czerwca 1990
- Aleksander Janiszewski od 1 lipca 1990 do 15 stycznia 1996
- Jan Janik od 15 stycznia 1996 do 30 lipca 1999
-
Krzysztof Celiński
od 30 lipca 1999 do 31 grudnia 2000
Prezesi, dyrektorzy generalni PKP S.A. SiedzibaNa potrzeby zarządu PKP wybudowano w latach 1928-1929
kompleks budynków
przy ul. Targowej 74. Po II wojnie światowej siedzibę dzielono z obecnym
Ministerstwem Infrastruktury
przy ul. Chałubińskiego 4-6, również niekiedy personalnie. W latach 1951-1957 było to po prostu Ministerstwo Kolei. Po dokonanych kilka lat temu przekształceniach restrukturyzacyjnych, zarząd przeniósł się w 2000 na ul. Szczęśliwicką 62, do budynku b. internatu Technikum Kolejowego nieopodal dworca PKP
Warszawa Zachodnia
. Reforma kolei w 2001 rokuPostępuje reforma PKP. Ukończono etap restrukturyzacji organizacyjnej, podjęto finansową i rozpoczęto majątkową oraz zatrudnienia. Utworzono Fundusz Własności Pracowniczej. Usamorządowiono spółkę
Przewozy Regionalne
. Przed PKP S.A. kolejne etapy reformy, m.in. prywatyzacja spółek, m.in.
PKP Intercity
SA i
PKP Cargo
SA. Skutkiem było pojawienie się na rynku firm prywatnych, zajmujących się przewozem towaru. W wyniku wysokich wymagań prywatnych przewoźników osobowych na naszym rynku jest niewiele. Zobacz też
szereg istotnych informacji nt kolejnych siedzib PKP
Zobacz teżPrzypisy Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Polskie Koleje Państwowe":
Ren
...
Mieszko II Lambert
...
Nadciśnienie tętnicze
...
Brno
...
Tadeusz Kognowicki
...
Autochton
...
Stanisław Narutowicz
...
Jonas Basanavičius
...
Diakon
...
Włosi
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Polskie Koleje Państwowe":
Potęgi (plansza 1)
...
Procenty i promile (plansza 16)
...
218a Sprawa polska podczas II wojny światowej (plansza 11)
...
|