Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Matematyka » Gimnazjum - lekcje

12
Lekcja: "Wyprzedaż. Obliczanie procentu." Lekcja powstała dzięki: Temat: Wyprzedaż! Obliczanie procentu Autor: Waldemar Statuch Etap edukacyjny: Gimnazjum Klasa: I Przedmiot: Matematyka Czas trwania zajęć: 45 minut Cele zajęć: (cele zajęć sformułowane w postaci celów operacyjnych) Uczeń: • Zna pojęcie procentu • Potrafi zamienić ułamek dziesiętny i ułamek zwykły na procent i odwrotnie • Potrafi obliczyć procent danej liczby • Potrafi zastosować obliczenia procentowe w praktyce • Umie wskazać przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym • Rozumie potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym Treści wynikające z Podstawy Programowej: PROCENTY: 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 Uczeń: • Przedstawia część pewnej wielkości jako procent lub promil tej wielkości i odwrotnie • Oblicza procent danej liczby • Oblicza liczbę na podstawie danego jej procentu • Stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, np. oblicza ceny po podwyżce lub obniżce o dany procent, wykonuje obliczenia związane z VAT, oblicza odsetki dla lokaty rocznej Kompetencje Kluczowe rozwijane podczas zajęć: • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Metody i formy pracy: - pogadanka - praca z tekstem (ulotki reklamowe) - obraz Forma pracy: -indywidualna Przebieg zajęć: I. Etap wstępny: 1. Rozgrzewka: Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat wyprzedaży: - czym jest wyprzedaż? - jakie produkty można kupić z wyprzedaży? - kiedy najczęściej producenci stosują obniżki cen? - jakie czynniki mogą spowodować zmianę ceny towaru? II. Realizacja 1. Nauczyciel wprowadza pojęcie procentu i sposobu zapisu go w postaci ułamka: %- symbol procentu Jeden procent danej wielkości to jedna setna tej wielkości. 1%= 1/100 np. 7%=7/100= 0,7 ; 150%=150/100 =1,5 ; Procent nigdy nie występuje samodzielnie- jest zawsze ułamkiem pewnej wielkości. np. 80% sklepów posiada alarmy 2. Nauczyciel podaje sposób obliczania procentu danej liczby: Np.: 1% liczby 50 1/100 *50=50/100=1/2 Aby obliczyć procent danej liczby należy procent zamienić na ułamek i pomnożyć przez daną liczbę. Uczeń oblicza: ( karta pracy nr 1) a. 30% z 600 to.......... b. 50% z 4,2 to....... c. 60% z 9 to........... d. 30% z 24 to...........e. 5% z 48 to.............. f. 9% z 30 to......... g. 5% z 300 to....... h. 10% z 156 to...........i. 5% z 1680 to............ j. 15% z 14 to.......... k. 15% z 8 to........... l. 2% z 110 to.............. 3. Nauczyciel objaśnia sposób zamiany procentów na ułamek dziesiętny i na ułamek zwykły oraz na odwrót sposób zamiany ułamka dziesiętnego i ułamka zwykłego na procenty. Aby zamienić procenty na ułamek dziesiętny dzielimy procent przez 100 (przesuwamy przecinek o 2 miejsca w lewo) i usuwamy znak %. np. 60%=0,6 ; 0,8%= 0,008 Aby zamienić procenty na ułamek zwykły dzielimy procent przez 100, usuwamy znak % i skracamy ułamek. np. 80%=0,8 ; 52,5%= 0,525 Aby zamienić ułamek dziesiętny na procent mnożymy ułamek przez 100 ( przesuwamy przecinek o 2 miejsca w prawo) i dopisujemy znak %. Aby zamienić ułamek zwykły na procent mnożymy ułamek przez 100, dopisujemy znak % i wyciągamy całości. 4. Uczeń rozwiązuje krzyżówkę: http://pldocs.docdat.com/docs/index-70967.html 1 2 3 4 5 6 7 8 Poziomo: Pionowo: 1. 1. 2. 2. 3. 3. 4. 4. 6. 5. 7. 6. 8. 7. 5. Uczeń rozwiązuje zadania, wykreśla z eliminatki wyniki i odpowiadające im litery. Z pozostałych liter odczytuje hasło. ( karta pracy nr 2) a) Cenę kurtki wynoszącą 240 zł obniżono o 15%. Jaka jest nowa cena? b) Telewizor kosztuje 2100 zł brutto. Ile wynosi jego cena netto po odprowadzeniu 19% podatku? c) W pewnej sieci sklepów liczącej 1200 pracowników kobiety stanowią 70%. Ile mężczyzn pracuje w tych sklepach? d) Pan Kowalski wpłacił do banku 3500 zł na 6% w skali roku. Jaki będzie jego zysk po roku oszczędzania? O M D L A S E R T K A 11% 210 3025 1701 360 169 2499 204 840 20% 276 6. Nauczyciel podaje uczniowi ulotki reklamowe produktów (np. narty, rękawice, długopis, bułki itp.) Uczeń ustala nowe ceny i wpisuje je do tabeli. Nowe ceny obliczane są zgodnie z kartą informacyjną o przecenach zamieszczoną na ulotkach. ( karta pracy nr 3) Artykuły Spożywcze Podwyżka 5% Odzieżowe Obniżka 50% Sportowe Podwyżka 10% Szkolne Obniżka 25% III. Etap podsumowujący: - Uczeń rozwiązuje zadanie tekstowe: W odzieżowym centrum handlowym ogłoszono promocję na wszystkie towary. Przy zakupie jednej rzeczy cena jest mniejsza o 5%, przy kupnie 2 rzeczy o 10%, przy kupnie 3 i więcej rzeczy o 20% za każdą sztukę. Pani Ania zdecydowała się kupić dwie pary spodni za 280 zł i 220 zł oraz sweter dla męża w cenie 160 zł. Czy dzięki promocji może pozwolić sobie jeszcze na kupno bluzki za 190 zł oraz spódnicy za 120 zł, czy też starczy jej tylko na jedną z tych rzeczy? Którą? Pani Ania przeznaczyła na zakupy 700 zł.
 Następna plansza >>

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie