Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

123456789101112
Lekcja: "Zemsta - dramatem"




Czytelnik zapoznaje się z nimi w tym samym czasie i nie zastanawia się, jak je podzielić. Tworzą bowiem całość. Osoba obcująca z literaturą powinna jednak wiedzieć, że wypowiedzi bohaterów występujących to tekst główny (w przykładzie pisany pogrubioną kursywą). Ma on przeważnie formę dialogu. W „Zemście” komediopisarz posłużył się dodatkowo monologiem zakończonym piosenką (w akcie I, scenie trzeciej).

Drugi rodzaj tekstu (w przytoczonym fragmencie pisany kursywą) to tekst poboczny, czyli didaskalia. Są to informacje autora, cenne nie tylko dla czytelnika, ale także dla reżysera i scenografa przedstawienia teatralnego. To wskazówki, dzięki którym wiadomo kto i jak mówi, kiedy mówi, jak wygląda (Papkin, po francusku ubrany, przy szpadzie; krótkie spodnie, buty okrągłe do pół łydki, tupet i harcopf, kapelusz stosowany – pod pachą parę pistoletów, zawsze prędko mówi), jakie jest otoczenie, jaka sytuacja, itp.

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie