|
Aktualna kategoria:
Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje
| 1 | | | 2 | | | 3 | | | 4 | | | 5 | | | 6 | | | 7 | | | 8 | | | 9 | | | 10 | | | 11 | | | 12 | | | 13 | | | 14 | | | 15 | | | 16 | | | 17 | | | 18 | | | 19 | |
Lekcja: "Historia Ikara - inspiracją do rozważań o naturze ludzkiej"
|
|
|
Czy autor wykorzystał dzieje Ikara, tylko po to aby zilustrować historię Michasia? Dlaczego nawiązał do obrazu Bruegla? Poszukajmy podobieństw
|
Na obrazie Bruegla
|
W opowiadaniu Iwaszkiewicza
|
Bohater
|
Ikar jest ledwo widocznym elementem całości,
dla otoczenia stanowi tylko szczegół, któremu nie warto poświęcać uwagi.
|
Michaś to zwykły, zaczytany chłopiec, zawadza ludziom, spieszącym się do tramwaju, nikt nie udzieli mu pomocy, ponieważ nikt go nie widzi.
|
Uczestnicy tragedii
|
Poświęcają się w pełni swojej pracy, nie chcą, ale też nie mogą pozwolić sobie na chodzenie z "głową w chmurach".
|
Myślą przede wszystkim o sobie, spieszą się (zbliża się godzina policyjna), być może ktoś widział, co się stało ,ale bał się zareagować.
|
Reakcja artysty
|
Według Iwaszkiewicza, tylko on jeden (malarz) "zauważył", dzięki temu ocalił pamięć o tragedii i jej bohaterze.
|
Szuka zrozumienia, widzi, czuje, nie może zapomnieć, więc upamiętnia historię chłopca w opowiadaniu, dzięki czemu my możemy ją poznać
|
|
|
|
Pobierz lekcję
|
Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:
|
|