Telepraca – efekt rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Przykładem rozwoju społeczeństwa informacyjnego w aspekcie globalizacji staje się telepraca. Jako telepracę należy rozumieć taką formę organizacji pracy, w której realizacja zadań następuje w miejscu oddalonym przestrzennie od punktu (miejsca), w którym oczekuje się rezultatu tychże zadań i gdzie rezultaty te są wykorzystywane.
Telepraca niesie za sobą zarówno szanse jak i zagrożenia dla społeczeństwa, pracowników, a także przedsiębiorców.
Korzyści demograficzne, obniżenie bezrobocia, korzyści dla środowiska (np. obniżenie spalin), korzyści dla transportu (np. obniżenie zatłoczonych ulic), podniesienie poziomu bezpieczeństwa (np. ograniczenie dojazdów a tym sposobem ograniczenie wypadków)
Główną wadą i zagrożeniem dla rozwoju globalnego rynku pracy jest realne zagrożenie, że będzie następowało przenoszenie pracy z wysoko rozwiniętych obszarów do regionów o niższych kosztach pracy. Mogą na tym stracić bogate dziś regiony i społeczeństwa.