0. Co to są uniwersalia? Uniwersalia, inaczej powszechniki to przedmioty pojęć ogólnych Uniwersalia to inaczej konkretne rzeczy Uniwersalia, inaczej powszechniki to przedmioty uniwersalne
1. Co było treścią sporu o uniwersalia? czy pojęciom ogólnym odpowiadają przedmioty rzeczywiste czy pojęciom ogólnym odpowiadają przedmioty idealne czy pojęciom ogólnym odpowiadają stany psychiczne
2. Kto rozpoczął ten spór? Platon i Arystoteles Abelard Roscelin
3. Kto w średniowieczu był inicjatorem sporu o uniwersalia? Św. Augustyn Abelard Boecjusz
4. Jakie stanowisko przeważało w średniowieczu? realistyczne nominalistyczne sermonistyczne
5. Co w przeciwieństwie do idealizmu i subiektywizmu, oznacza realizm? oznacza twierdzenie, że przedmioty fizyczne są realne, nie są tylko naszymi wyobrażeniami oznacza twierdzenie, że poza przedmiotami fizycznymi, przedmiotami jednostkowymi, realne są także gatunki, przedmioty ogólne oznacza twierdzenie, że przedmioty fizyczne są tylko naszymi wyobrażeniami
6. Co w przeciwieństwie do nominalizmu, oznacza realizm? oznacza twierdzenie, że przedmioty fizyczne są realne, nie są tylko naszymi wyobrażeniami oznacza twierdzenie, że poza przedmiotami fizycznymi, przedmiotami jednostkowymi, realne są także gatunki, przedmioty ogólne oznacza twierdzenie, że przedmioty fizyczne są tylko naszymi wyobrażeniami
7. Kto był czołowym przedstawicielem nominalizmu średniowiecznego? Abelard Roscelin Wilhelm z Champeaux
8. Kto był czołowym przedstawicielem realizmu średniowiecznego? Abelard Roscelin Wilhelm z Champeaux
9. Kim byli Abelard i Heloiza? To jedna z najbardziej znanych par kochanków w kulturze Zachodu, symbol nieszczęśliwej miłości. To para myślicieli biorących udział w sporze o uniwersalia. To prekursorzy sermonizmu.
10. Co to jest sermonizm? Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że pojęcia ogólne (np. dobro, piękno) należą do mowy nie jako zwykłe dźwięki, lecz jako dźwięki posiadające znaczenie. Pogląd uznający pojęcia ogólne za nazwy, służące jedynie komunikacji językowej. Pogląd przyznający pojęciom ogólnym realne istnienie.
11. Co to jest nominalizm? Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że pojęcia ogólne (np. dobro, piękno) należą do mowy nie jako zwykłe dźwięki, lecz jako dźwięki posiadające znaczenie. Pogląd uznający pojęcia ogólne za nazwy, służące jedynie komunikacji językowej. Pogląd przyznający pojęciom ogólnym realne istnienie.
12. Co to jest teoria stanu? Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że pojęcia ogólne należą do mowy jako dźwięki posiadające znaczenie. Pogląd uznający pojęcia ogólne za nazwy. Według niej każdy przedmiot jest zarówno jednostką jak gatunkiem i rodzajem, jednostka i ogół - to tylko różne stany przedmiotów.
13. Co to jest teoria względu? Pogląd, zgodnie, z którym przedmiot jednostkowy jest gatunkiem lub rodzajem, zależnie od tego, pod jakim względem jest rozpatrywany. Pogląd polegający na stwierdzeniu, że pojęcia ogólne (np. dobro, piękno) należą do mowy nie jako zwykłe dźwięki, lecz jako dźwięki posiadające znaczenie. Pogląd uznający pojęcia ogólne za nazwy, służące jedynie komunikacji językowej.
14. Co to jest indyferentyzm? Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że pojęcia ogólne (np. dobro, piękno) należą do mowy nie jako zwykłe dźwięki, lecz jako dźwięki posiadające znaczenie. Pogląd uznający, że każda jednostka zawiera obok własności odrębnych (differens), gatunkowe czyli nieodrębne (indifferens) od własności innych jednostek tegoż gatunku. Te własności sprawiają, że jednostki jednego gatunku stanowią pewną całość, i ta całość jest przedmiotem pojęcia ogólnego. Pogląd przyznający pojęciom ogólnym realne istnienie.
15. Co to jest teoria zboru? Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że przedmiotem pojęcia ogólnego jest zbiór przedmiotów podobnych. Pogląd przyznający pojęciom ogólnym realne istnienie. Pogląd uznający pojęcia ogólne za nazwy, służące jedynie komunikacji językowej.
16. Co to jest konformizm? Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że przedmiotem pojęcia ogólnego jest zbiór przedmiotów podobnych. Pogląd, polegający na stwierdzeniu, że pojęcia ogólne (np. dobro, piękno) należą do mowy nie jako zwykłe dźwięki, lecz jako dźwięki posiadające znaczenie. Pogląd uznający, że istnieją, tylko substancje jednostkowe, z których każda jest różna, ale są między sobą podobne, mają formę wspólną, która jest przedmiotem pojęć ogólnych.