Zestaw: "Z09 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej 2018 styczeń"
0. Zamieszczona w ramce lista objawów wskazuje na
stwardnienie rozsiane chorobę Parkinsona zespół Korsakowa zespół Tourette’a
1. Stosowana w terapii osób z zaburzeniami psychicznymi zasada, której podstawowym założeniem jest równoległe wpływanie na różne sfery życia chorego, nosi nazwę optymalnej stymulacji wielostronności oddziaływań stopniowania trudności powtarzalności oddziaływań
2. Którą technikę plastyczną przedstawiono na ilustracji?
Kolaż Frotaż Linoryt Mozaikę
3. Pracownia, w której wykonywane będą witraże techniką Tiffaniego, powinna być wyposażona w następujący zestaw sprzętów: nożyce do cięcia blachy, szczypce, młotek, klepadła, modelatory dłuta, ścisk żelazny, kątownik, wiertarkę, przyrżnie dziurkacze obrotowe, kostkę ołowianą, szydła, przycinaki, modelarki szlifierkę, lutownicę, noże olejowe, taśmę miedzianą, topnik
4. Ujmowanie faktów i zdarzeń zgodnie ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych przekonań, opinii i oczekiwań, to cecha prawidłowej obserwacji określana jako wnikliwość planowość celowość obiektywność
5. Terapeuta, który prowadząc codzienne zajęcia w pracowni ceramicznej systematycznie rejestruje występujące zachowania podopiecznych według ściśle określonego klucza, realizuje obserwację uczestniczącą kontrolowaną wywiad standaryzowany ukryty badanie socjometryczne eksperyment pedagogiczny
6. Pacjentowi z chorobą Parkinsona zaleca się używanie specjalnie dociążonych sztućców z pogrubionym trzonkiem w celu kształtowania prawidłowych chwytów precyzyjnych zwiększenia powierzchni chwytu i zmniejszenia drżenia rąk zapobiegania deformacjom i bólom stawów w obrębie dłoni zwiększenia koordynacji i siły mięśni obręczy barkowej
7. Na rysunkach przedstawiono symbole porozumiewania się stosowane
w komunikacyjnym słowniku obrazkowym Aladyn w rebusach piktograficznych w systemie Blissa w programie językowym Makaton
8. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy zajęcia z uczestnikami powinny być prowadzone co najmniej 5 dni w tygodniu, codziennie minimum przez 8 godzin 6 godzin 5 godzin 7 godzin
9. Sporządzając indywidualny plan dla podopiecznego, czynności takie jak: malowanie, rysowanie, lepienie i rzeźbienie, terapeuta powinien uwzględnić w ramach zajęć z arteterapii z ergoterapii z socjoterapii z kinezyterapii
10. Umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych osób i zdolność odczuwania ich stanów psychicznych to progresja empatia apatia regresja
11. Która postać mózgowego porażenia dziecięcego charakteryzuje się większą sprawnością w kończynach górnych niż dolnych oraz przywodzeniem lub krzyżowaniem nóg i ustawianiem stóp na palcach w pozycji stojącej? Obustronne porażenie połowicze Obustronne porażenie kurczowe Postać pozapiramidowa Postać móżdżkowa
12. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warsztatów terapii zajęciowej dokumentacja dotycząca uczestnika warsztatu powinna zawierać informacje dotyczące historii leczenia psychiatrycznego posiadanego wykształcenia współpracy z pracownikiem socjalnym współpracy z rodziną uczestnika
13. Warunkiem dobrze skonstruowanego planu terapii zajęciowej jest operatywność, która oznacza możliwość realizacji zadań, także w zmienionych warunkach uwzględnianie wszystkich działań niezbędnych do realizacji celu przejrzystość budowy i łatwość realizacji zgodnie z przewidywaniami jasno określony termin realizacji celów ogólnych i szczegółowych
14. W celu wspomagania terapii mowy u pacjenta po przebytym udarze mózgu wskazane jest prowadzenie hilaroterapii silwoterapii estetoterapii biblioterapii
15. W celu doskonalenia u podopiecznego precyzji chwytu, myślenia logicznego i koncentracji uwagi, terapeuta powinien zastosować zajęcia polegające na malowaniu palcami składaniu origami rysowaniu świecą odciskaniu dłoni
16. Pulmonolog zalecił aktywność fizyczną dziecku, które choruje na astmę oskrzelową. W tej sytuacji terapeuta podczas prowadzenia zajęć ruchowych powinien dobierać zabawy wyłącznie w pozycji siedzącej, pamiętać o zamykaniu okien organizować biegi długodystansowe i gry zespołowe na świeżym powietrzu unikać zbyt długiego wysiłku, pamiętać o rozgrzewce i stosowaniu przerw wykonywać głównie ćwiczenia oddechowe oraz izometryczne
17. Wyplatanie koszyka z wikliny jako ćwiczenie wzmacniające siłę mięśni dłoni i palców jest przeciwwskazane dla osób z achromatopsją ze schorzeniami reumatycznymi niewidomych od urodzenia z lekką niepełnosprawnością intelektualną
18. Działania ewaluacyjne w pracy terapeuty zajęciowego polegają na systematycznym uzupełnianiu wyposażenia pracowni w zależności od zużywania materiałów określeniu własnych predyspozycji zawodowych w odniesieniu do podopiecznych aktualizacji planów terapeutycznych zależnie od ich efektów stałej aktywizacji zawodowej podopiecznych
19. Skośne ustawienie szpar powiekowych, nisko osadzone uszy, krótki nos z płaską nasadą i szerokim grzbietem to przykład cech zewnętrznych charakterystycznych dla zespołu Klinefeltera Downa Retta Angelmana
20. W zakresie terapii zaburzeń pamięci u podopiecznego w pierwszej fazie choroby Alzheimera, należy zaproponować hortiterapię rozwiązywanie krzyżówek nordic walking chromoterapię
21. Bezpośrednio po etapie analizowania dokumentacji medycznej, psychologiczno-pedagogicznej i pozostałych danych zebranych w wywiadach z osobami znaczącymi, terapeuta powinien zawrzeć kontrakt z podopiecznym określić cele terapeutyczne sformułować diagnozę terapeutyczną przygotować indywidualny plan terapii zajęciowej
22. Pensjonariuszka domu pomocy społecznej z chorobą Alzheimera ma zaburzony rytm dobowy snu. Świadczy to o zaburzeniu potrzeb prestiżu i uznania bezpieczeństwa fizjologicznych samorealizacji
23. Pani Teresa po śmierci męża stała się zamknięta w sobie, spędza czas samotnie, nie nawiązuje kontaktów z innymi. Opis wskazuje na deprywację potrzeb afiliacji poznawczych transcendencji fizjologicznych
24. Grupa uczestników środowiskowego domu samopomocy typu A przygotowuje zupę jarzynową w pracowni kulinarnej. Którymi słowami terapeuta powinien zmotywować ich do pracy w trakcie zajęć? Bardzo podoba mi się wasza dokładność, myślę, że wszyscy docenią smak zupy Będzie wam wstyd, jeśli nie przygotujecie posiłku na czas dla wszystkich Na waszym miejscu bardziej bym się postarał, jeśli nie chcecie zostać wyśmiani W nagrodę dostaniecie dokładkę zupy po ukończeniu pracy
25. Terapeuta, który podczas rozmowy uporządkował wypowiedzi podopiecznego słowami: Wyjaśnij czy chcesz brać udział w treningu, choć twierdzisz, że nie masz na niego czasu zastosował technikę aktywnego słuchania, określaną jako filtrowanie klaryfikacja odzwierciedlenie kwestionowanie
26. Zasada, która mówi o tym, aby w sytuacji odmawiania mówić wolniej, głębiej oddychać, parafrazować i dopytywać się, gdy coś jest niezrozumiałe, nie uciekać od kontaktu wzrokowego, tylko patrzeć rozmówcy w oczy oraz dać sobie prawo do zastanowienia, to jestem słoniem zasłona z mgły zdarta płyta jujitsu
27. Udzielanie negatywnej informacji zwrotnej, polegające na budowaniu wypowiedzi składającej się z trzechczęści, to jest komentarza: pozytywnego, negatywnego i pozytywnego, jest charakterystyczne dla modelu Pendeltona zasady jestem słoniem techniki zacznij, przestań, kontynuuj metody kanapki
28. Metodę zegarową (określania przedmiotów w przestrzeni) oraz techniki: ręce na ręce, ręce pod ręce, terapeuta zajęciowy powinien zastosować podczas prowadzenia treningu samodzielnego spożywania posiłku dla osoby niewidomej ubierania dla dziecka z autyzmem mycia rąk dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną prania odzieży dla podopiecznej z zaburzeniami psychicznymi
29. Szczegółowy zapis czynności służący praktycznemu przeprowadzeniu zajęć terapeutycznych jest zamieszczany w scenariuszu zajęć w diagnozie terapeutycznej w indywidualnym programie terapeutycznym w indywidualnym planie wspierająco-aktywizującym
30. W pierwszej fazie terapii zajęciowej w celu prawidłowego zaplanowania działań terapeutycznych dla nowo przyjętego uczestnika, należy realnie przedstawić mu jego problemy zmotywować go do samodzielnych decyzji wytworzyć więź między nim a terapeutą ocenić posiadane przez niego umiejętności
31. Terapeuta, który pracując z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, zwraca uwagę na konieczność bezpośredniego zmysłowego poznawania rzeczywistości, stosuje zasadę aktywności poglądowości powtarzalności systematyczności
32. Dla każdej osoby przyjętej do środowiskowego domu samopomocy opracowywany jest indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego terapeutyczno-leczniczego pielęgnacyjno-opiekuńczego rewalidacyjno-wychowawczego
33. Proponując choremu na stwardnienie rozsiane pracę z materiałami i tworzywami o różnej strukturze, powierzchni czy kształcie, terapeuta zajęciowy ma przede wszystkim na celu odprężenie psychiczne podtrzymanie sprawności manualnej opanowanie nowych technik ergoterapii podtrzymanie zdolności rozpoznawania przedmiotów
34. W procesie komunikacji interpersonalnej wyrażenie przez odbiorcę reakcji na otrzymany przekaz nazywa się dekodowaniem kodowaniem sprzężeniem zwrotnym szumem komunikacyjnym
35. Technikę wypalania w drewnie przy użyciu pirografu terapeuta może polecić osobie z astmą oskrzelową z drżeniem zamiarowym rąk z zachowaniami autoagresywnymi z oprotezowaniem kończyn dolnych
36. Stałym elementem indywidualnej lub grupowej dokumentacji stosowanej w każdej placówce dziennego pobytu są zapisy dotyczące obecności na zajęciach wykonywanych prac poniesionych wydatków form terapii zajęciowej
37. Dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną, który przejawia duże umiejętności w zakresie naśladowania mimiki i gestów, terapeuta w pierwszej kolejności powinien zaplanować udział w zajęciach z teatroterapii z choreoterapii z ludoterapii z meloterapii
38. Który program komputerowy posłuży terapeucie do pisemnego opracowania półrocznego sprawozdania z postępów podopiecznego? Movie Maker Power Point Word Excel
39. Główne zastosowanie terapeutyczne podwójnego uchwytu nożyczek przedstawionych na ilustracji to
zwiększenie siły nacisku przy cięciu metalu dostosowanie rozmiaru nożyczek do wielkości dłoni użytkownika możliwość zawieszenia nożyczek na stole warsztatowym wspomaganie ruchu cięcia przez drugą osobę