Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
Zestaw: "Z09 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej 2018 styczeń"
0. Zamieszczona w ramce lista objawów wskazuje na

stwardnienie rozsiane
chorobę Parkinsona
zespół Korsakowa
zespół Tourette’a
1. Stosowana w terapii osób z zaburzeniami psychicznymi zasada, której podstawowym założeniem jest równoległe wpływanie na różne sfery życia chorego, nosi nazwę
optymalnej stymulacji
wielostronności oddziaływań
stopniowania trudności
powtarzalności oddziaływań
2. Którą technikę plastyczną przedstawiono na ilustracji?

Kolaż
Frotaż
Linoryt
Mozaikę
3. Pracownia, w której wykonywane będą witraże techniką Tiffaniego, powinna być wyposażona w następujący zestaw sprzętów:
nożyce do cięcia blachy, szczypce, młotek, klepadła, modelatory
dłuta, ścisk żelazny, kątownik, wiertarkę, przyrżnie
dziurkacze obrotowe, kostkę ołowianą, szydła, przycinaki, modelarki
szlifierkę, lutownicę, noże olejowe, taśmę miedzianą, topnik
4. Ujmowanie faktów i zdarzeń zgodnie ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych przekonań, opinii i oczekiwań, to cecha prawidłowej obserwacji określana jako
wnikliwość
planowość
celowość
obiektywność
5. Terapeuta, który prowadząc codzienne zajęcia w pracowni ceramicznej systematycznie rejestruje występujące zachowania podopiecznych według ściśle określonego klucza, realizuje
obserwację uczestniczącą kontrolowaną
wywiad standaryzowany ukryty
badanie socjometryczne
eksperyment pedagogiczny
6. Pacjentowi z chorobą Parkinsona zaleca się używanie specjalnie dociążonych sztućców z pogrubionym trzonkiem w celu
kształtowania prawidłowych chwytów precyzyjnych
zwiększenia powierzchni chwytu i zmniejszenia drżenia rąk
zapobiegania deformacjom i bólom stawów w obrębie dłoni
zwiększenia koordynacji i siły mięśni obręczy barkowej
7. Na rysunkach przedstawiono symbole porozumiewania się stosowane

w komunikacyjnym słowniku obrazkowym Aladyn
w rebusach piktograficznych
w systemie Blissa
w programie językowym Makaton
8. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy zajęcia z uczestnikami powinny być prowadzone co najmniej 5 dni w tygodniu, codziennie minimum przez
8 godzin
6 godzin
5 godzin
7 godzin
9. Sporządzając indywidualny plan dla podopiecznego, czynności takie jak: malowanie, rysowanie, lepienie i rzeźbienie, terapeuta powinien uwzględnić w ramach zajęć
z arteterapii
z ergoterapii
z socjoterapii
z kinezyterapii
10. Umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych osób i zdolność odczuwania ich stanów psychicznych to
progresja
empatia
apatia
regresja
11. Która postać mózgowego porażenia dziecięcego charakteryzuje się większą sprawnością w kończynach górnych niż dolnych oraz przywodzeniem lub krzyżowaniem nóg i ustawianiem stóp na palcach w pozycji stojącej?
Obustronne porażenie połowicze
Obustronne porażenie kurczowe
Postać pozapiramidowa
Postać móżdżkowa
12. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warsztatów terapii zajęciowej dokumentacja dotycząca uczestnika warsztatu powinna zawierać informacje dotyczące
historii leczenia psychiatrycznego
posiadanego wykształcenia
współpracy z pracownikiem socjalnym
współpracy z rodziną uczestnika
13. Warunkiem dobrze skonstruowanego planu terapii zajęciowej jest operatywność, która oznacza
możliwość realizacji zadań, także w zmienionych warunkach
uwzględnianie wszystkich działań niezbędnych do realizacji celu
przejrzystość budowy i łatwość realizacji zgodnie z przewidywaniami
jasno określony termin realizacji celów ogólnych i szczegółowych
14. W celu wspomagania terapii mowy u pacjenta po przebytym udarze mózgu wskazane jest prowadzenie
hilaroterapii
silwoterapii
estetoterapii
biblioterapii
15. W celu doskonalenia u podopiecznego precyzji chwytu, myślenia logicznego i koncentracji uwagi, terapeuta powinien zastosować zajęcia polegające na
malowaniu palcami
składaniu origami
rysowaniu świecą
odciskaniu dłoni
16. Pulmonolog zalecił aktywność fizyczną dziecku, które choruje na astmę oskrzelową. W tej sytuacji terapeuta podczas prowadzenia zajęć ruchowych powinien
dobierać zabawy wyłącznie w pozycji siedzącej, pamiętać o zamykaniu okien
organizować biegi długodystansowe i gry zespołowe na świeżym powietrzu
unikać zbyt długiego wysiłku, pamiętać o rozgrzewce i stosowaniu przerw
wykonywać głównie ćwiczenia oddechowe oraz izometryczne
17. Wyplatanie koszyka z wikliny jako ćwiczenie wzmacniające siłę mięśni dłoni i palców jest przeciwwskazane dla osób
z achromatopsją
ze schorzeniami reumatycznymi
niewidomych od urodzenia
z lekką niepełnosprawnością intelektualną
18. Działania ewaluacyjne w pracy terapeuty zajęciowego polegają na
systematycznym uzupełnianiu wyposażenia pracowni w zależności od zużywania materiałów
określeniu własnych predyspozycji zawodowych w odniesieniu do podopiecznych
aktualizacji planów terapeutycznych zależnie od ich efektów
stałej aktywizacji zawodowej podopiecznych
19. Skośne ustawienie szpar powiekowych, nisko osadzone uszy, krótki nos z płaską nasadą i szerokim grzbietem to przykład cech zewnętrznych charakterystycznych dla zespołu
Klinefeltera
Downa
Retta
Angelmana
20. W zakresie terapii zaburzeń pamięci u podopiecznego w pierwszej fazie choroby Alzheimera, należy zaproponować
hortiterapię
rozwiązywanie krzyżówek
nordic walking
chromoterapię
21. Bezpośrednio po etapie analizowania dokumentacji medycznej, psychologiczno-pedagogicznej i pozostałych danych zebranych w wywiadach z osobami znaczącymi, terapeuta powinien
zawrzeć kontrakt z podopiecznym
określić cele terapeutyczne
sformułować diagnozę terapeutyczną
przygotować indywidualny plan terapii zajęciowej
22. Pensjonariuszka domu pomocy społecznej z chorobą Alzheimera ma zaburzony rytm dobowy snu. Świadczy to o zaburzeniu potrzeb
prestiżu i uznania
bezpieczeństwa
fizjologicznych
samorealizacji
23. Pani Teresa po śmierci męża stała się zamknięta w sobie, spędza czas samotnie, nie nawiązuje kontaktów z innymi. Opis wskazuje na deprywację potrzeb
afiliacji
poznawczych
transcendencji
fizjologicznych
24. Grupa uczestników środowiskowego domu samopomocy typu A przygotowuje zupę jarzynową w pracowni kulinarnej. Którymi słowami terapeuta powinien zmotywować ich do pracy w trakcie zajęć?
Bardzo podoba mi się wasza dokładność, myślę, że wszyscy docenią smak zupy
Będzie wam wstyd, jeśli nie przygotujecie posiłku na czas dla wszystkich
Na waszym miejscu bardziej bym się postarał, jeśli nie chcecie zostać wyśmiani
W nagrodę dostaniecie dokładkę zupy po ukończeniu pracy
25. Terapeuta, który podczas rozmowy uporządkował wypowiedzi podopiecznego słowami: Wyjaśnij czy chcesz brać udział w treningu, choć twierdzisz, że nie masz na niego czasu zastosował technikę aktywnego słuchania, określaną jako
filtrowanie
klaryfikacja
odzwierciedlenie
kwestionowanie
26. Zasada, która mówi o tym, aby w sytuacji odmawiania mówić wolniej, głębiej oddychać, parafrazować i dopytywać się, gdy coś jest niezrozumiałe, nie uciekać od kontaktu wzrokowego, tylko patrzeć rozmówcy w oczy oraz dać sobie prawo do zastanowienia, to
jestem słoniem
zasłona z mgły
zdarta płyta
jujitsu
27. Udzielanie negatywnej informacji zwrotnej, polegające na budowaniu wypowiedzi składającej się z trzechczęści, to jest komentarza: pozytywnego, negatywnego i pozytywnego, jest charakterystyczne dla
modelu Pendeltona
zasady jestem słoniem
techniki zacznij, przestań, kontynuuj
metody kanapki
28. Metodę zegarową (określania przedmiotów w przestrzeni) oraz techniki: ręce na ręce, ręce pod ręce, terapeuta zajęciowy powinien zastosować podczas prowadzenia treningu
samodzielnego spożywania posiłku dla osoby niewidomej
ubierania dla dziecka z autyzmem
mycia rąk dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną
prania odzieży dla podopiecznej z zaburzeniami psychicznymi
29. Szczegółowy zapis czynności służący praktycznemu przeprowadzeniu zajęć terapeutycznych jest zamieszczany
w scenariuszu zajęć
w diagnozie terapeutycznej
w indywidualnym programie terapeutycznym
w indywidualnym planie wspierająco-aktywizującym
30. W pierwszej fazie terapii zajęciowej w celu prawidłowego zaplanowania działań terapeutycznych dla nowo przyjętego uczestnika, należy
realnie przedstawić mu jego problemy
zmotywować go do samodzielnych decyzji
wytworzyć więź między nim a terapeutą
ocenić posiadane przez niego umiejętności
31. Terapeuta, który pracując z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, zwraca uwagę na konieczność bezpośredniego zmysłowego poznawania rzeczywistości, stosuje zasadę
aktywności
poglądowości
powtarzalności
systematyczności
32. Dla każdej osoby przyjętej do środowiskowego domu samopomocy opracowywany jest indywidualny plan postępowania
wspierająco-aktywizującego
terapeutyczno-leczniczego
pielęgnacyjno-opiekuńczego
rewalidacyjno-wychowawczego
33. Proponując choremu na stwardnienie rozsiane pracę z materiałami i tworzywami o różnej strukturze, powierzchni czy kształcie, terapeuta zajęciowy ma przede wszystkim na celu
odprężenie psychiczne
podtrzymanie sprawności manualnej
opanowanie nowych technik ergoterapii
podtrzymanie zdolności rozpoznawania przedmiotów
34. W procesie komunikacji interpersonalnej wyrażenie przez odbiorcę reakcji na otrzymany przekaz nazywa się
dekodowaniem
kodowaniem
sprzężeniem zwrotnym
szumem komunikacyjnym
35. Technikę wypalania w drewnie przy użyciu pirografu terapeuta może polecić osobie
z astmą oskrzelową
z drżeniem zamiarowym rąk
z zachowaniami autoagresywnymi
z oprotezowaniem kończyn dolnych
36. Stałym elementem indywidualnej lub grupowej dokumentacji stosowanej w każdej placówce dziennego pobytu są zapisy dotyczące
obecności na zajęciach
wykonywanych prac
poniesionych wydatków
form terapii zajęciowej
37. Dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną, który przejawia duże umiejętności w zakresie naśladowania mimiki i gestów, terapeuta w pierwszej kolejności powinien zaplanować udział w zajęciach
z teatroterapii
z choreoterapii
z ludoterapii
z meloterapii
38. Który program komputerowy posłuży terapeucie do pisemnego opracowania półrocznego sprawozdania z postępów podopiecznego?
Movie Maker
Power Point
Word
Excel
39. Główne zastosowanie terapeutyczne podwójnego uchwytu nożyczek przedstawionych na ilustracji to

zwiększenie siły nacisku przy cięciu metalu
dostosowanie rozmiaru nożyczek do wielkości dłoni użytkownika
możliwość zawieszenia nożyczek na stole warsztatowym
wspomaganie ruchu cięcia przez drugą osobę




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie