Cele placówki...
Zespół Szkół Integracyjnych w Skierniewicach jest placówką, której misją jest
edukacja włączająca. Założenia edukacji włączającej zapewniają
przynależność wszystkich uczniów sprawnych i niepełnosprawnych do społeczności szkolnej. Zgodnie z ideą edukacji włączającej, szkoła dobra dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
jest lepszą szkołą dla wszystkich.
Naszych uczniów wyposażamy w
wiedzę, umiejętności i postawy potrzebne do życia w rozwijającym się społeczeństwie
i niezbędne do dalszego kształcenia.
W procesie edukacji
realizujemy potrzeby wszystkich uczniów i
rozwijamy ich indywidualne możliwości.
Wychowujemy w oparciu o
uniwersalne wartości, w duchu tolerancji i akceptacji, w poszanowaniu tożsamości narodowej i
rozwijaniu poczucia przynależności europejskiej. Uczymy szacunku i otwartości
wobec innych narodów, uczymy też żyć zgodnie z
tradycją i kulturą narodu polskiego, utożsamiania się z regionem, w którym żyjemy.
Kadrę tworzy u nas zespół nauczycieli nastawionych do nauczania
innowacyjnie, którzy nieustannie
podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe. Nauczyciel pracujący w szkole podejmuje odpowiedzialne i trudne zadania:
wspomaga, wzbogaca, rozwija, wzmacnia, pokazuje drogi i możliwości pokonywania trudności, stwarza szansę sukcesu, rozwija ciekawość świata, wzbudza wiarę w siły swoich uczniów.
...oraz jej specyfika i oferta
Szkoła Podstawowa nr 9 w Skierniewicach funkcjonuje od
1995 roku. Jesteśmy
jedyną szkołą integracyjną na terenie naszego miasta. Uczą się u nas dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Niepodważalne korzyści płynące z procesu integracji skłaniają
do podejmowania coraz większych wysiłków na rzecz tworzenia
i rozwijania integracyjnych form kształcenia i wychowania. Powstanie naszej szkoły jest odzwierciedleniem tych dążeń.
1 września 1995 rozpoczęła naukę pierwsza klasa integracyjna.
W każdej z klas integracyjnych
pracuje dwóch nauczycieli. W klasach
I-III nauczyciel
nauczania zintegrowanego i
nauczyciel wspomagający, zaś w klasach
IV-VI nauczyciel
danego przedmiotu oraz
pedagog wspomagający.
W naszej szkole studia podyplomowe z
oligofrenopedagogiki lub
kształcenia integracyjnego podejmowali i w dalszym ciągu
podejmują poloniści, matematycy, historycy, nauczyciele przyrody i
języków obcych. Wychodzimy bowiem z założenia, że
każdy nauczyciel uczący w klasach integracyjnych, nie tylko pedagog specjalny,
powinien wiedzieć, jak najwięcej o dziecku niepełnosprawnym, oraz o metodach i formach pracy z nim.
Dodatkowo zatrudniamy osoby, które pomagają
dzieciom niepełnosprawnym ruchowo w czynnościach
samoobsługowych i trudniejszych pracach manualnych. Dzieci wymagające pomocy specjalistów uczęszczają na zajęcia
reedukacyjne, logopedyczne, rewalidacyjne, zajęcia z psychologiem i gimnastykę korekcyjną.
Proponujemy szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych, wspierających rozwój ucznia:
- koło muzyczne
- koło taneczne
- zajęcia sportowe
- koło komputerowe
- zajęcia terapeutyczne
- zajęcia na pływalni
- nauka jazdy konnej
- zajęcia hipoterapii oraz rehabilitacji
Na podkreślenie zasługuje fakt, że
od pierwszej klasy dzieci są objęte nauką pływania, a
92% spośród nich może pochwalić się
umiejętnościami pływackimi. Nasi uczniowie wielokrotnie zwyciężali na rozmaitych
zawodach pływackich rangi ogólnopolskiej.
Jaki jest nasz absolwent?
- jest tolerancyjny -
rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym,
jest empatyczny, wrażliwy na potrzeby innych, szczególnie potrzeby niepełnosprawnych kolegów i koleżanek,
jest świadomy swoich praw, ale zna i respektuje prawa innych
- jest świadom swoich praw i praw innych -
zna i respektuje te prawa,
zna swoją wartość
- jest aktywny -
posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości,
wykazuje się samodzielnością w codziennym życiu
- jest ciekawy świata -
stara się poszerzać swoje wiadomości, korzystając z różnych źródeł,
lubi i chce się uczyć,
szanuje środowisko naturalne
- jest odpowiedzialny -
umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje,
potrafi rozwiązywać problemy,
cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki,
zna swoje słabe strony i potrafi nad nimi pracować,
umie dokonywać samooceny,
wyraża emocje w sposób akceptowany przez innych
- jest otwarty -
łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
umie współdziałać w grupie,
prezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych,
wykazuje inicjatywę,
przełamuje nieśmiałość
- jest optymistą -
pozytywnie patrzy na świat,
wierzy w siebie
- jest prawy -
umie odróżnić dobro od zła,
cechuje go uczciwość i prawdomówność,
zna normy dobrego zachowania się i postępuje według nich