WIZJA
Szkoła naszych marzeń to taka, w której:
- panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniówi rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu; pielęgnuje się tradycję szkoły, skupiając wokół niej nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów;
- uczy się młodzież miłości do "Wielkiej" i "Małej" Ojczyzny, szacunku dla jej historii, tradycji, kultury;
- rodzice aktywnie uczestniczą w procesie budowania systemu wartości u swoich dzieci, współdziałają i wspierają nauczycieli w pracy, pomagają w rozwiązywaniu problemów szkoły;
- uczeń okazuje pomoc i życzliwość swoim rówieśnikom;
- nauczyciele są sprawiedliwi, konsekwentni, cieszą się autorytetem umłodzieży i rodziców. Życzliwym podejściem budzą ich zaufanie. Wspierają uczniów w ich rozwoju, rozwijają zainteresowania, pomagają w rozwiązywaniu problemów. Są kompetentni, podnoszą swoje umiejętności.
- nauczyciele mają zabezpieczone warunki do podnoszenia kwalifikacji;
- nauczyciele są dobrze wynagradzani za swoją pracę;
dyrektor tworzy właściwą atmosferę pracy, jest konsekwentny w postępowaniu, sprawiedliwy. Potrafi sprawnie organizować pracę szkoły, wspiera nauczycieli w ich pracy, umie rozwiązywać konflikty. Jest dobrym gospodarzem szkoły.
- zajęcia są tak prowadzone, aby wydobyć i rozwinąć talent dziecka, nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów i wiary we własne siły;
- młodzież ma zapewnioną opiekę pedagoga, logopedy i psychologa, pielęgniarki i stomatologa;
organizowane są atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne;
- bogato i nowocześnie wyposażone klasopracownie zachęcają młodzież do zdobywania wiedzy, a nowa sala gimnastyczna zapewnia warunki do prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka.
MISJA
W Gimnazjum im. Macieja Rataja :
- promujemy humanistyczny system wartości: poszanowanie odrębności, akceptację i pomoc niepełnosprawnym;
- zapewniamy dobrze i ciekawie prowadzone zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne;
- podmiotowo traktujemy ucznia;
- pomagamy każdemu uczniowi w kształtowaniu jego osobowości;
- kreujemy mądrego i dobrego obywatela świata i Europy, wyrastającego z polskiej i lokalnej tradycji;
- propagujemy w szkole partnerstwo i współpracę między uczniami, pracownikami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną - z zachowaniem przyjętych norm;
- pomagamy zdobywać wiadomości i umiejętności, które pozwolą każdemu uczniowi znaleźć swoje miejsce w życiu;
- twierdzimy, że wychowanie i kształcenie jest procesem ciągłym i trwa całe życie;
- przyjmujemy zasadę, że nauczyciel w zakresie wychowania pełni funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców;
- inspirujemy nauczycieli i uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju;
uważamy, że jesteśmy wspólnotą "uczącą się".
Na co kładziemy nacisk?
Nasza szkoła kładzie szczególny nacisk na nauczanie języków obcych, będących nieodzowną umiejętnością we współczesnym świecie. Staramy się wyrównywać szanse młodzieży wiejskiej (50% naszych uczniów to dzieci ze środowisk wiejskich) kładąc nacisk na umiejętność pracy w grupie, umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji przy użyciu technologii informatycznej, rozwiązywania problemów. Zgodnie z mottem naszego Programu Wychowawczego: "Szkoła tym lepsza im bardziej wychowaniem stoi", dbamy o rozwój osobowości każdego ucznia. Przygotowujemy młodzież do życia społecznego poprzez prężnie działający Samorząd Uczniowski, udział w akcjach charytatywnych, współpracę z Domem Dziecka, Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych oraz środowiskowym domem samopomocy "Pałacyk".
Co nas wyróżnia?
Tworzymy i kultywujemy tradycje szkolne: Otrzęsiny klas I, Studniówka klas III, "Gimrok" (podsumowanie roku szkolnego: prezentacja osiągnięć uczniów i szkoły dla społeczności lokalnej) Dzień Europy, Góra Grosza. Realizujemy ciekawe projekty edukacyjne, których efekty prezentowane są całej społeczności lokalnej. Wyróżnia nas również nowoczesna baza dydaktyczna: dwie pracownie komputerowe z dostępem do internetu, dobrze wyposażona pracownia biologiczna i chemiczna, czytelnia w której uczniowie mogą korzystać z Internetu, odtwarzacza video i DVD.
Jak uczymy języków?
Mamy klasy językowe, gdzie uczniowie uczą się dwóch języków obcych zawsze z podziałem na grupy do 15 osób. W pozostałych klasach pierwszych i drugich jedna z 3 lekcji w tygodniu prowadzona jest z podziałem na grupy, zaś w klasach trzecich - 2 lekcje. Ostatnio wprowadziliśmy dodatkową możliwość nauki drugiego języka dla chętnych uczniów. Robimy to w ramach edukacji międzyoddziałowej po lekcjach. Uczniowie chodzą też na zajęcia językowe w ramach sekcji świetlicowych i kółek przedmiotowych.
|