PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH „KARTKI Z KALENDARZA” DLA KLAS 1- 3 Program powstał na podstawie zapotrzebowania dzieci na aktywne i twórcze spędzanie wolnego czasu, jako alternatywy dla zbyt długiego przebywania przed ekranem telewizora lub komputera. Z obserwacji i rozmów zarówno z uczniami, jak rodzicami i nauczycielami zauważono, że dzieci oglądają za dużo nieodpowiednich filmów oraz grają w gry komputerowe zawierające dużo agresji, co znajduje swoje odzwierciedlenie w brutalnych zabawach i kontaktach z rówieśnikami. Wobec powyższego postanowiono podjąć działania ukierunkowane i usystematyzowane, które pozwolą na czerpanie radości z zabaw dziecięcych i prawidłowe kontakty z rówieśnikami. Ponadto, w związku z planowanym połączeniem klas równoległych „a” i „b” w jeden oddział, zaistniała potrzeba zintegrowania obydwu grup, dlatego większość zajęć przeprowadzono wspólnie z wychowawczynią kl. II „a” w obydwu grupach.
Realizując Program zajęć pozalekcyjnych „Kartki z kalendarza”, przede wszystkim: • oferowano uczniom możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu, • proponowano ciekawe formy zajęć, • integrowano zespół klasowy, • propagowano zdrowy styl życia, • zachęcano rodziców do współpracy.
Uważam, że powyższe cele zostały w pełni zrealizowane. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Należy podkreślić, że rodzice również chętnie pomagali w przygotowaniach i czynnie uczestniczyli w niektórych formach. Z opinii uczniów i rodziców wynika, że zajęcia były potrzebne i chętnie widzieliby ich kontynuację w przyszłości. Jestem w pełni usatysfakcjonowana z podjętego trudu opracowania programu i jego realizacji, ponieważ spełnił on moje zamierzenia. Zamierzam powracać do tego pomysłu również w następnych latach pracy
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
„Kartki z kalendarza”
Cel naczelny
Zachęcenie uczniów do aktywnego i twórczego spędzania wolnego czasu.
Cele ogólne
• Zachęcenie uczniów do uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych (w jedną sobotę w miesiącu) • Budowa wzajemnego zaufania • Doskonalenie komunikacji • Integracja i rozwój grupy • Włączenie rodziców w życie szkoły • Wszechstronny rozwój dziecka
Cele szczegółowe
Uczeń: • dobrze czuje się w grupie rówieśniczej • chętnie i z zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych • świadomie uczestniczy w wydarzeniach z życia klasy i szkoły • rozwija swoje zdolności w toku różnorodnych zajęć • aktywnie i chętnie podejmuje nowe zadania • potrafi współpracować w grupie • jest samodzielny na miarę własnych możliwości i umiejętności • rozumie znaczenie uczciwej rywalizacji • potrafi odpowiednio zachować się w sytuacji konfliktowej • troszczy się o bezpieczeństwo własne i kolegów • jest dobrym kolegą • potrafi uszanować zdanie innych
FORMY REALIZACJI
1. Zajęcia warsztatowe. a) teatralne b) plastyczne 2. Zajęcia sportowo – rekreacyjne. 3. Gry i zabawy integracyjne. 4. Wycieczki. 5. Programy artystyczne. SPODZIEWANE EFEKTY
1. Uczeń czuje się bezpiecznie w grupie rówieśniczej. 2. Uczeń zna swoje słabe i mocne strony i potrafi tę wiedzę wykorzystać.. 3. Uczeń zna swoje miejsce w grupie. 4. Uczeń zna różnorodne formy spędzania wolnego czasu. 5. Uczeń wie, na czym polega zdrowy tryb życia. EWALUACJA
1. Odbyte zajęcia – zapis w formie kroniki. 2. Ankieta dla rodziców i uczniów w czerwcu . 3. Autorefleksja.
Harmonogram działań
1. Termin: Wrzesień Temat: Wdrożenie przedsięwzięcia „Kartki z kalendarza”. Odpowiedzialny: Wychowawca
2. Termin: Wrzesień Temat: Powitanie jesieni. Cele: Uczeń: - Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną jesienią - Zdobywa wiadomości o niektórych leśnych zwierzętach (dzik, sarna, dzięcioł, mrówki) w ich naturalnym środowisku - Rozpoznaje i nazywa rośliny leśne (grzyby, drzewa, krzewy) - Wie, na czym polega praca leśniczego - Nabywa umiejętności współdziałania w grupie - Rozumie potrzebę troski o środowisko naturalne - Uczy się poprzez zabawę. Sposób realizacji: - Wycieczka do lasu - Spotkanie z leśniczym - Pogadanki, konkursy - Zabawy Odpowiedzialny: Wychowawca
3. Termin: Październik Temat: Jesteśmy artystami Cele: Uczeń: - Zapoznaje się z różnymi technikami plastycznymi - Wierzy we własne możliwości. - Eksperymentuje, doświadcza nowych wrażeń - Potrafi współpracować w grupie, - Czerpie radości z pracy twórczej - Zachowuje czystość w miejscu pracy oraz dba o estetykę. Sposób realizacji: - Omówienie wybranych technik plastycznych - Wspólne podjęcie decyzji o formach dzisiejszej aktywności - Prace indywidualne i grupowe Odpowiedzialny: Wychowawca
4. Termin: Listopad Temat: Mistrzowie sportu. Cele: Uczeń: - Potrafi współdziałać w zespole - Rozwija swoją sprawność fizyczną - Rozumie znaczenie uczciwej rywalizacji - Rozumie potrzebę prowadzenia zdrowego trybu życia np. poprzez uprawianie sportu - Chętnie podejmuje się nowych zadań – ćwiczenia przy muzyce. Sposób realizacji: - Pokonywanie toru przeszkód - Gry zespołowe – dwa ognie, piłka parzy - Gimnastyka twórcza według R. Labana i K. Orffa - Zabawy naśladowcze: cienie i lustra Odpowiedzialny: Wychowawca
5. Termin: Grudzień Temat: „Wśród nocnej ciszy” Cele: Uczeń: - Wyczuwa atmosferę świąt - Rozumie powagę wieczoru wigilijnego - Zna symbole i tradycje świąt Bożego Narodzenia - Recytuje wiersz z pamięci - Śpiewa kolędy - Potrafi zachować się przy stole - Umie podzielić się opłatkiem - Składa życzenia bliskim Sposób realizacji: - Omówienie tradycji i symboli związanych z nadchodzącymi świętami - Nakrywanie stołu - Przygotowanie dekoracji, rekwizytów i strojów do przedstawienia - Zaprezentowanie Jasełek Bożonarodzeniowych - Dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń - Wspólne śpiewanie kolęd Odpowiedzialny: Wychowawca
6. Termin: Styczeń Temat: Zima, zima, zima… Cele: Uczeń: - Zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie - Współdziała w grupie - Aktywnie uczestniczy w zabawie - Rozumie potrzebę prowadzenia zdrowego trybu życia np. poprzez różne formy aktywności na świeżym powietrzu Sposób realizacji: - Dyskusja na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw - Wspólne podjęcie decyzji o formach dzisiejszej aktywności - Lepienie rzeźb ze śniegu - Zabawy na śniegu Odpowiedzialny: Wychowawca
7. Termin: Luty Temat: Ferie zimowe ze szkołą. Cele i sposoby realizacji: Zgodne z planem „Zimowiska” Odpowiedzialny: Nauczyciel prowadzący
8. Termin: Marzec Temat: Będziemy aktorami. Cele: Uczeń: - Zna tradycje ludowe związane z powitaniem wiosny - Wykonuje kwiaty z bibuły - Czynnie uczestniczy w przygotowaniach do inscenizacji (dekoracje, rekwizyty) - Deklamuje wiersz i śpiewa piosenki - Dekoruje gaik i Marzannę Sposób realizacji: - Rozmowa na temat ludowego zwyczaju powitania wiosny - Wspólne projektowanie dekoracji, omówienie potrzebnych rekwizytów i strojów - Wykonanie kwiatów z bibuły - Dekorowanie gaiku i Marzanny - Próba inscenizacji pt. „Powitanie wiosny” - Włączenie rodziców w życie szkoły – pomoc w przygotowaniu rekwizytów Odpowiedzialny: Wychowawca
9. Termin: Kwiecień Temat: Buszowisko Cele: Uczeń: - Zna regulamin placu zabaw - Zna zasady bezpiecznych zabaw na placu zabaw - Współdziała w grupie - Aktywnie uczestniczy w zabawie - Rozumie potrzebę prowadzenia zdrowego trybu życia np. poprzez różne formy aktywności na świeżym powietrzu. Sposób realizacji: - Wspólne odczytanie regulaminu placu zabaw - Dyskusja na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń na placu - Wspólne ustalenie kolejności korzystania z urządzeń - Zabawy na terenie Buszowiska Odpowiedzialny: Wychowawca
10. Termin: Maj Temat: „…Mamo, w sercu Cię kołyszę…” Cele: Uczeń: - Wyczuwa atmosferę święta - Zna datę Dnia Matki - Recytuje wiersz z pamięci - Śpiewa piosenki okolicznościowe - Potraf poprawnie zachować się przy stole - Składa życzenia mamom - Uczestniczy w konkursach i zabawach - Rozumie potrzebę celebrowania świąt rodzinnych Sposób realizacji: - Nakrywanie stołu - Przygotowanie dekoracji i rekwizytów do przedstawienia - Zaprezentowanie inscenizacji - Wręczenie upominków, składanie życzeń - Wspólne uczestniczenie w konkursach i zabawach Odpowiedzialny: Wychowawca
11. Termin: Czerwiec Temat: Piknik !!! Cele: Uczeń: - Orientuje się w terenie - Rozumie znaczenie czynnego wypoczynku dla zdrowia człowieka - Wie, jak bezpiecznie poruszać się rowerem po polnych drogach - Bezpiecznie jedzie w kolumnie rowerowej - Nabywa umiejętności współdziałania w grupie - Rozumie potrzebą troski o środowisko naturalne - Uczy się poprzez zabawę Sposób realizacji: - Omówienie sposobów bezpiecznej jazdy po polnych drogach oraz poruszania się w kolumnie rowerowej - Przypomnienie zasad zachowania się w lesie - Wycieczka rowerowa do lasu. - Zabawy Odpowiedzialny: Wychowawca
Opracowanie: mgr Kamila Kurnatowska
|