"Kto w wychowaniu dzieci i młodzieży zaniedbał kształcenie muzyczne nie powinien się dziwić, że powstały przy tym brutalne charaktery o zimnych sercach. ... Jestem zaprawdę za tym, żeby każde dziecko miało dostęp do komputera, ale może byłoby też dobrze gdyby każde dziecko miało dostęp do instrumentu muzycznego"
Otto Schilly
Muzyka w przedszkolu pełni wielorakie funkcje począwszy od integracji grupy rówieśniczej po oddziaływanie wgłąb osobowości. Zabawy w różnorodnych obszarach muzycznych poszerzają skłonność do akceptowania muzyki o różnych jakościach estetycznych. Aktywne poznawanie utworu muzycznego możliwie dokładne wnikanie w treść, formę pozwoli dziecku słyszeć coraz więcej, da możliwość dokładniejszej analizy, a wielu przypadkach stworzy postawę twórczą.
Bardzo ważne jest, aby dziecko miało jak najwcześniej kontakt z muzyką. Pewne tzw. "okna czasowe" w pierwszych miesiącach życia dziecka dają możliwość wpuszczenia określonych doświadczeń i wiedzy w ściśle określonych przedziałach czasowych. Gdy czas mija, "okno" się zamyka i proponowane informacje nie mogą być "przerobione" w początkowo możliwej jakości. Słuchanie dźwięków i brzmień muzycznych prowadzi do intensywnego połączenia komórek mózgowych. Intensywne obcowanie z muzyką jest pod wieloma wzglądami korzystne dla rozwoju każdego dziecka.
Muzyka i muzykowanie: wspierają społeczne zachowanie (dowiedziono związek pomiędzy muzyką klasyczną a zmniejszeniem agresji) wspierają rozwój inteligencji, wydajność mózgu, zapobiegają słabej koncentracji dzieci. Ze względu na powyższe każdy nauczyciel powinien dążyć do optymalnego wykorzystania otwartego "rozwojowego okna czasowego".
Ważnym jest, aby trafnie i z rozwagą korzystać z ciągle nowych propozycji nagrań, dobierać charakter muzyki do przekazywanych treści brać pod uwagę upodobania dzieci. Uczucie poczucia własnej wartości daje gra na instrumencie. Dziecko aktywizuje wtedy kompleksowe myślenie (czytanie nut z kompleksową grą).
Dajmy więc dzieciom doświadczenie muzyczne werbalne i pozawerbalne a osiągniemy wiele.
Anna Orłowska |