Szkoła realizując zadania dydaktyczno-wychowawcze prowadzi ucznia do pełni osobowego rozwoju. Zmierza w kierunku wzmacniania postaw i zachowań akceptowanych społecznie. Aby realizować te założenia buduje programy wychowawczy i profilaktyki spójne ze sobą.
Wskazanie ideału i pomoc w dążeniu do niego, oraz ochrona
i ingerowanie, gdy pojawi się zagrożenie, to dwa elementy towarzyszące dziecku w rozwoju. Pierwszy element to wychowanie drugi to profilaktyka. Szczególną rolę odgrywa tu szkoła, odpowiadająca za tworzenie pozytywnego klimatu. Zmieniająca się rzeczywistość szkolna w szerokim aspekcie dynamiki życia społecznego musi być przygotowana na pojawiające się różnorodne zjawiska życia uczniowskiego i umieć odpowiednio dostosować swoje oddziaływania do aktualnych potrzeb. Szkoła wspiera rodzinę w jej funkcji wychowawczej,
a jednocześnie diagnozuje i podejmuje działania profilaktyczne.
Głównym celem szkolnego Programu Profilaktyki jest ochrona uczniów przed zachowaniami ryzykownymi za pomocą oddziaływań mających za zadanie osłabianie negatywnych wpływów środowiskowych i niekorzystnych dyspozycji psychicznych.
Do podstawowych czynników wspierających zaliczamy: więź z rodzicami, własną aktywność poznawczą, troskę o własny rozwój osobowościowy, szacunek dla norm społecznych, poszanowanie autorytetów, konstruktywną grupę rówieśniczą. Niwelowanie postaw negatywnych poprzez stosowanie pozytywnych wzmocnień jest istota szkolnego programu profilaktyki.
Realizujemy go przez:
- promocję zdrowego stylu życia, poprzez działania na rzecz aktywności fizycznej i zdrowia psychicznego
- kształcenie umiejętności społecznych i postaw asertywnych
- pokazywanie alternatywnych sposobów życia bez przemocy i agresji
- budowanie przyjaznej, otwartej komunikacji
- udzielanie indywidualnej pomocy uczniom w sytuacjach problemowych
- wzmacnianie poczucia własnej wartości wychowanków
- kształcenie umiejętności radzenie sobie w sytuacjach trudnych, radzenia sobie ze stresem
- zapobieganie niepowodzeniom szkolnym poprzez: wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia, tworzenie i realizację indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych zgodnie z możliwościami psychofizycznymi ucznia, zajęcia wyrównawcze dla uczniów przejawiających problemy w nauce
- przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym (realizacja zadań z zakresu doradztwa zawodowego)
Planując działania z zakresu profilaktyki wzięliśmy pod uwagę zarówno specyfikę środowiska jak i fazę okresu rozwojowego naszych uczniów. Większość młodzieży przechodzi w tym czasie zasadnicze przemiany związane z dojrzewaniem, poszukiwaniem własnej tożsamości
i odnajdywaniem się w nowych rolach społecznych, wkraczaniem w dorosłość.