Spotkania ekologiczne prowadzone przez uczniów dla uczniów w ramach projektu: "Użyteczne odpady"
Temat: "Użyteczne odpady"
Cel ogólny: - kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów - lekcja prowadzona przez uczniów dla uczniów w ramach realizacji zadań w projekcie: "Użyteczne odpady". - uświadomienie uczniom jak dużym problemem są odpady, zwłaszcza jeśli się z nimi niewłaściwie postępuje.
Wiadomości:
rozpoznawanie źródeł zanieczyszczeń w środowisku
różnorodność odpadów i różny stopień ich szkodliwości dla człowieka
zdobycie przez uczniów informacji o możliwościach powtórnego wykorzystania śmieci
Umiejętności:
ćwiczenie umiejętności sortowania śmieci
dostrzeganie ujemnego wpływu człowieka na najbliższe środowisko
ćwiczenie zdolności manualnych uczniów
Postawy:
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska
kształtowanie aktywnej postawy w działaniach na rzecz ochrony środowiska
przeświadczenie o pozytywnych dla środowiska skutkach własnego działania
Metody: prezentacja plakatów dotyczących sortowania śmieci, dyskusja, gra dydaktyczna - giełda pomysłów, pogadanka.
Środki dydaktyczne: plakat, ankieta, opakowania, worki do sortowania śmieci, karteczki,
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno -porządkowe: podział uczniów na cztery grupy ćwiczeniowe.
Faza wykonawcza (problemowa)
1. Uświadomienie uczniom skali zjawiska śmieci i odpadów oraz ich składowania.
2. Pytanie do uczniów:, jakie rodzaje śmieci możemy wyróżnić? (Uczniowie wypisują rodzaje śmieci na karteczkach) Podział śmieci występujących na wysypisku na grupy: - papier, szkło, tworzywa sztuczne, złom, odpady niebezpieczne, guma, odpadki organiczne itp.
3. Pytanie dla uczniów : skąd się biorą śmieci? (Pogadanka kierowana przez prowadzących uczniów)
4.Dokąd trafiają nasze śmieci? (Na wysypisko śmieci w Nieżurawie).
5. Główne pytania inicjujące giełdę pomysłów:
Czy wszystkie śmieci musiały trafić na wysypisko?
W jaki sposób ograniczyć ilość śmieci na wysypisku?
Szukamy rady na odpady. (Uczniowie w grupach zapisują swoje propozycje. Przykładowe pomysły uczniów: - przetwarzanie odpadów organicznych na kompost, - segregowanie śmieci w gospodarstwach domowych w celu recyklingu, - ograniczenie produktów jednorazowych oraz nadmiernie opakowanych, - unikanie zbędnych opakowań, - korzystanie z produktów w opakowaniach ekologicznych - wtórne wykorzystanie opakowań, - spalanie śmieci w specjalnych spalarniach w celu uzyskania energii, - dokonywanie rozsądnych zakupów)
6. Uczniowie odczytują swoje propozycje.
7. Co to jest sortowanie śmieci?
8. Do jakich pojemników wrzucamy nasze śmieci? (uczniowie wymieniają kolory pojemników do sortowania znajdujące się w naszym mieście)
Uczniowie prowadzący zajęcia demonstrują plakat z kolorami pojemników do sortowania, oraz ze sposobem sortowania śmieci.
Faza twórcza (praktyczna
1. Ćwiczenie polegające na posegregowaniu do właściwych pojemników przygotowanych i zebranych wcześniej opakowań i odpadów. Uczniowie prowadzący zajęcia mają przygotowane cztery pojemniki do sortowania śmieci w następujących kolorach:
Czerwony - szkło,
Niebieski - papier,
Zielony - puszki, plastik,
Czarny - pozostałe śmieci niepodlegające sortowaniu. Wcześniej przygotowane śmieci prowadzący zajęcia rozsypują na podłodze. Każda grupa typuje swojego przedstawiciela do dokonania segregacji odpadów. Każdy z czterech uczniów otrzymuje jeden kolor pojemnika i ma za zadanie włożenie wszystkich rozsypanych śmieci z podłogi do swojego pojemnika, zgodnie z zasadami sortowania śmieci w naszym mieście. Np.uczeń z grupy I sortuje do pojemnika zielonego, z grupy II do pojemnika czerwonego..itp.
Faza podsumowująca 1. Ankieta -diagnoza wstępna w związku z projektem: "Użyteczne odpady". 2. Zadanie pracy domowej: podaj przykłady powtórnego wykorzystania odpadów, takich jak butelki ze szkła, makulatura, metalowe puszki. 3. Pomogę rodzicom wyrzucać i sortować domowe śmieci.
Zadania dla uczniów prowadzących zajęcia w ramach spotkań ekologicznych:
Grupa składa się z czterech osób. Uczniowie dobierają się sami.
Uczniowie poszerzają swoją wiedzę na temat odpadów w następujący sposób: - uczestniczą w zajęciach koła przyrodniczego, - czytają na temat odpadów w następujących książkach: "Zielony poradnik młodego konsumenta", "Jak ocalić planetę", "Odpady", "Lekcja selekcja".
Przygotowują materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć: - Plakat z pojemnikami do sortowania śmieci. - Pojemniki lub worki do sortowania w czterech kolorach: czerwony, zielony, niebieski, czarny. - Bogaty asortyment śmieci - opakowań. - Karteczki dla grup. - Ksero ankiety do przeprowadzenia w klasach IV - VI. - Rebus na temat odpadów lub prosta krzyżówka do przeprowadzenia w klasach I - IIII i przedszkolach.
Odpowiadają na pytania ankiety, którą mają w czasie spotkań ekologicznych przeprowadzać z uczniami.
Przygotowują się do przeprowadzenia zajęć.
Prezentują swoje przygotowanie nauczycielowi opiekunowi, oraz kolegom w ramach spotkania koła przyrodniczego.
Przeprowadzają pierwsze zajęcia pod okiem nauczyciela opiekuna.
Bożena Spica Szkoła Podstawowa nr 1 w Czersku |